• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Taalgebruik en spelling van berichten op het forum

Xtrafresh

It never hurts to help
You better recognize!
BO!

Als je mijn zou toetsenbord zien, zul je wel snappen waarom. De toetsen registreren nl niet of nauwelijks.
Lol, dan blijft het nog steeds een raadsel hoe het woordje "zou" zich tot voor het woord "toetsenbord" heeft weten te dringen ;)

Dit is trouwens niet alleen persoonlijk naar jou gericht hoor Donnie, je bevindt je in goed gezelschap. Het hele forum holt achteruit, en dat vind ik zonde.

Echt, ik wil geen flamewar starten of een persoonlijke aanval doen, maar kom op mensen, je komt een stuk intelligenter over als je gewoon normale nederlandse zinnen opgeschreven krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Ben het wel met Xtrafresh eens, en mijn inziens komt dit door al dat ge-sms en ge-MSN. Ik betrap mijzelf er ook op tijdens formele emails en verslagen dat ik dingen anders schrijf. Zoals: strax of ff ipv even.
Maar normale NL woorden en spelling? Komop, dat leer je op de basisschool....
 
Ook moeten jullie er rekening mee houden dat sommige leden van het forum dislecties zijn (weet niet precies hoe je het schrijft) Zij durven hier soms niet eerlijk voor uit te komen omdat dit niet echt een ding is waar zij blij mee zijn.

Ook mijn nederlands is niet 100% goed en geregeld schrijf ik dingen verkeerd. Ook komt dat omdat ik niet oplet wat ik typ ;) Even snel wat plaatsen en klaar is kees denk ik vaak. En lees mijn bericht niet door voor fouten.

En je kan mensen niet veranderen omdat jij dat graag wilt. Zij doen nou éénmaal zo en dat kan je vaak niet aanpassen ook al wil je dat zo graag.
 
Tuurlijk, ook ik heb mijn foutjes, maar meestal type foutjes.
Tegenwoordig heeft een beetje moderne browser er al een spellingscontrole op zitten, dus hoef je het al niet meer fout te schrijven, ook al ben je dyslectisch.

En ja, dyslectisch zijn lijkt mij ook niet leuk, maar een normaal persoon kan toch wel weten dat je "hoefd" niet zo kan schijven.

Goed, dan noemen mensen mij maar een taalpurist.
Maar als ik een brief krijg van een bedrijf waar boordevol spelfouten in staan, dan kan je zo'n bedrijf toch al niet meer serieus nemen?
 
Laatst bewerkt:
Juist dát heeft te maken met dislectisch zijn, dat men het verschil niet ziet/snapt tussen hoefd of hoeft.

´T gaat erom dat je elkaar snapt, en meestal doe je dat.
Uiteraard een puntje hier, en een komma daar maakt het veel duidelijker.

Tuurlijk zie je zelden een zakelijke brief zonder fouten, komt erg slordig over, maar op een forum.. who care´s
 
Het gaat hier niet om een bedrijf maar over een persoon die achter zijn computer zit lekker loopt te kletsen op het forum. Dat is heel wat anders.

Van een bedrijf kan je wel verwachten dat zij netjes in het nederlands zonder spelfouten een brief naar jou toe sturen.

En mensen met dyslectici weten niet hoe zij sommige woorden moeten schrijven. Ook al is het het makkelijkste woord die je maar kan bedenken, er zijn mensen die dat gewoon niet goed kunnen schrijven.

En je kan niet van iedereen verwachten dat zij net zoals jij heel netjes berichten plaatsen op het forum. Sommige mensen denk ook "als je weet wat ik bedoel vind ik het prima". Die gaan dan niet moeite doen om alles netjes te typen.

Hier lijstje (mijn mening) van je kan verwachten dat zij redelijk netjes berichten plaatsen:

• De admins.
• De moderators.

De andere leden mogen typen wat zij willen. Je bent niks verplicht. Als je daar nog is verplichten aan gaat hangen dan komt er bijna niemand op het forum. Nou dat is leuk zeg een forum waar alleen personen op mogen komen die in netjes nederlands berichten plaatsen. Wordt een leeg forum dan.
 
Ik stoor mij er gewoon aan, en iedereen kan er best wat moeite voor doen om het Nederlands een beetje normaal neer te zetten.

En net wat Xtrafresh zei:

Echt, ik wil geen flamewar starten of een persoonlijke aanval doen, maar kom op mensen, je komt een stuk intelligenter over als je gewoon normale nederlandse zinnen opgeschreven krijgt.

Ligt het aan mij of wordt dit nou wat té serieus genomen? :p
Ik vind dat er best wat van gezegd mag worden, tis gewoon een kwestie van taal verloedering....
 
Ik heb er een aparte topic van gemaakt :)

Ik vind het ook fijn als iemand normaal NL probeert te schrijven.
Dat is een kwestie van gewoon een beetje meer moeite voor doen en dat kan iedereen op het forum wel op prijs stellen denk ik.

Maar van mensen met dyslexie kan je uiteraard niet verwachten dat ze foutloos schrijven/tikken.
De spelfouten dan gewoon even negeren :)
 
Ben het helemaal met iedereen eens :003: Ik vergeet dan wel eens een hoofdlettertje oid, maar ik maak er ook weer geen rommeltje van :)
Spelfouten heb ik dus echt nooit, omdat ik naar mijn scherm kijk als ik typ he! :badgrin:

Maar waar ik me dan ook weer dood aan erger ( en dat is dus tegenovergestelde van waar we het hier over hebben ) is dat mensen bv. op Tweakers gaan reageren op mensen die een kleine typo maken ( meestal d of t, ben er ook niet geweldig mee :schaam ).

Maar iig, we mogen toch wel afkorting gebruiken zoals: iig en wss? :) ff en strax gebruik ik echt nooit meer :D Zelfs op msn typ ik redelijk ABN :024:
 
W00t, mij eigen topic! :D

nee, ik wil natuurlijk niks verbieden, dat zou klets zijn, en inderdaad niet echt gezellig.
En d-t fouten corrigeren op fora is echt één van de zieligste en meest zinloze tijdverdrijven die ik kan bedenken, dus daar ga ik me ook niet aan wagen. Ik wilde alleen aangeven dat het niveau van een post, discussie of heel forum heel eenvoudig opgekrikt kan worden door met een beetje aandacht te posten. Zoals ik eerder al zei, het is net als in een echt gesprek.

....

oh

...

ok, ik zal het even uitleggen. Stel je gaat achter je PC vandaan. Nee, ik weet het, maar stel dát. Ja? En stel dat iemand anders dat nou ook doet en dat je dan naast elkaar gaat staan. Wat? Ja, zitten mag ook. Als je zo vlak bij elkaar ben kan je zeg maar VoIPen zonder microfoon. Daarbij moet je ook... nee laat maar, het was inderdaad een slecht voorbeeld. :D




...
I'll get my coat.
 
Lol, volgens mij zijn de meeste hier al lang vergeten wat een echt gesprek is.

En als je mensen niet persoonlijk ziet, wordt het gesprek al minder persoonlijk, waardoor je er je aandacht minder bij hebt.

Een voorbeeld is een discussie.

Wanneer ik een discussie met bijvoorbeeld vrienden heb ga ik echt niet opeens een krant of brief lezen.
Dat is wel iets wat de meeste van ons doen. We besteden minder aandacht aan de opmaak en inhoud van onze berichten.

Want op echt slecht taalgebruik na erger ik me het meest aan een slechte opmaak.
Kom op mensen, gebruik je toetsenbord. Waarom denk je dat er een shift en enter knop opzitten? Dat is geen sier hoor, dat is bedoeld voor opmaak.

Er is niets zo irritant als een bericht van 500 woorden dat zonder opmaak geschreven is.
Je verhaal kan nog zo interessant zijn, als ik zo'n vierkant tekstblok zonder opmaak zie, kan je mijn aandacht wel vergeten. Daar begin ik gewoon niet aan.
 
Lol, volgens mij zijn de meeste hier al lang vergeten wat een echt gesprek is.

En als je mensen niet persoonlijk ziet, wordt het gesprek al minder persoonlijk, waardoor je er je aandacht minder bij hebt.

Een voorbeeld is een discussie.

Wanneer ik een discussie met bijvoorbeeld vrienden heb ga ik echt niet opeens een krant of brief lezen.
Dat is wel iets wat de meeste van ons doen. We besteden minder aandacht aan de opmaak en inhoud van onze berichten.

Want op echt slecht taalgebruik na erger ik me het meest aan een slechte opmaak.
Kom op mensen, gebruik je toetsenbord. Waarom denk je dat er een shift en enter knop opzitten? Dat is geen sier hoor, dat is bedoeld voor opmaak.

Er is niets zo irritant als een bericht van 500 woorden dat zonder opmaak geschreven is.
Je verhaal kan nog zo interessant zijn, als ik zo'n vierkant tekstblok zonder opmaak zie, kan je mijn aandacht wel vergeten. Daar begin ik gewoon niet aan.

True, True. :cool:
 
Hmm, ok ok,

Alex en Xtrafresh hebben wel behoorlijk wat punten gepakt, waaronder zeker het gebruik van zinnen en alineas en dan nog het gebruik van hoofdletters en interpunctie.

Komaan hey dat leer je in groep 5 op de lagere school al, Mensen hebben gewoon teveel haast als ze typen want snel snel is beter als op het gemakje een goede tekst typen..

Ow wacht andersom natuurlijk, maar jullie snappen mijn punt hoop ik.

Ik verwacht ook niet dat er nu 2 admins/mods de heletijd gaan lopen verbeteren en commentaar geven op interpuntie en hoofdletter gebruik, natuurlijk niet, maar af en toe worden er berichten gepost denk ik van WTF ABN?

Dat was mijn verhaaltje ;)

PS: Alex type ik met genoeg interpunctie? Whahaha.
 
Laatst bewerkt:
Lol, opmaak is perfect. Zinsopbouw en spelling kan beter XD.

Edit: (sorry, ik ben nu eenmaal een taalnazi)

Maar je hebt helemaal gelijk. Het is de verantwoordelijkheid van de mensen zelf. Het enige wat zowel wij als mods kunnen doen is hen erop wijzen als het echt te gortig wordt (dus niet als er een typo staat, zoals op Tweakers).
 
Maar goed. Jullie hebben gelijk dat geef ik eerlijk toe. Sommige personen mogen van mij ook af en toe beter opletten wat zijn plaatsen op het forum. Maar dan nog vind ik eigenlijk dat Xtrafresh een beetje moet opletten wat hij op het forum gooit:

Gefeliciteerd! Drie spelfouten in één woord in de titel is een absoluut record!

R.E.S.T.E.C.P.

Ik weet niet of hij een maat van je is. Zo niet dan vind ik toch dat je beter de volgende keer een PM naar hem moet sturen als je zoiets echt wilt zeggen. Of je bericht een beetje aanpassen zodat die wat vriendelijker overkomt.
 
Maar goed. Jullie hebben gelijk dat geef ik eerlijk toe. Sommige personen mogen van mij ook af en toe beter opletten wat zijn plaatsen op het forum. Maar dan nog vind ik eigenlijk dat Xtrafresh een beetje moet opletten wat hij op het forum gooit:



Ik weet niet of hij een maat van je is. Zo niet dan vind ik toch dat je beter de volgende keer een PM naar hem moet sturen als je zoiets echt wilt zeggen. Of je bericht een beetje aanpassen zodat die wat vriendelijker overkomt.
Goed goed, ik zal er op letten. Nee, ik ken Donnie verder niet, maar ik beschouw iedereen hier op HF als mijn vrienden natuurlijk! :icon_pidu:

Ennehh, het sarcasme lag er toch dik genoeg bovenop? Ik heb met donnie in de profile messages allang vrede gesloten, dus er is niemand beledigd (wat natuurlijk ook niet de bedoeling is). :056:

Grouphug!
 
Nu moet ik eerlijk zeggen dat sarcasme op forums zeer gevaarlijk kan zijn. Het is veel lastiger uit de context af te leiden dan in bijvoorbeeld een gesprek, omdat het dan vaak o.a. te horen is aan de intonatie.

En voor mensen met een vorm van autisme is het helemaal moeilijk, zo niet onmogelijk, sarcasme te herkennen.

Het is dus niet altijd even duidelijk en mijn advies is dan ook het zo min mogelijk te gebruiken :).
 
Ja als je met die gedachten naar de tekst kijkt zie je de sarcasme er in zitten. Maar toen ik er na keek zag ik het niet.

Wat alex al zij, je kan vanaf tekst moeilijk merken of het sarcastisch is bedoeld of niet. Als je dat tegen een persoon zegt als die voor je staat dan kan je het aan zijn stem horen en gezicht zien.

En ik heb niet gezien dat jij al vrede had gesloten met donnie in zijn profiel. Kan niet alles zien ;)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy NL woorden / BE woorden / taalgebruik Algemene Discussies 24
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy HighFlow 2 weken op Vakantie van 19 juni tot 3 juli 2019 HighFlow Computer Cooling Shop 10
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
F Combineren van producten Advies Waterkoeling Setup 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
S Buigen van Bitspower None Chamfer Brass Link Tubing OD14MM Shining Silver Waterkoeling 2
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
the_cyberspace Schroeven m3 35mm zwart van mdpc-x Gevonden 2
Freddy Moeite met het bereiken van jouw Power knop? Alphacool heeft een oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
bunbun Berekenen van waterkoeling koel capaciteit Handleidingen en Installatie Tips 3
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
CDA441 Onderkant van beeld op scherm(en) trilt AMD / ATI 1
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
S Geschiedenis van een Case:Corsair Obsidian 800D van Legendary1985 Gallery & Build Logs 1
Xtrafresh Watersnood: twee fittingen in de buurt van den Bosch nodig! Gevonden 2
iSP [Vraag/Ervaring gezocht] over het anodiseren van metalen Cases en Modding 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan