• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Taalgebruik en spelling van berichten op het forum

Lol, dan blijft het nog steeds een raadsel hoe het woordje "zou" zich tot voor het woord "toetsenbord" heeft weten te dringen ;)


Lol, ik was aan het editen. Ik had eerst een andere zinsformulering excuses.
God, ik durf al bijna niet meer te typen.
Maar waar het hier omgaat is niet per sé/perse :))) een slechte beheersing van de Nederlandse taal maar meer een vorm van luiheid. Omdat ikzelf (vooral op fora) mijn toetsenbord als een verlengstuk van mijn mond zie (niet dit toetsenbord, Dit toetsenbord zuigt... No pun intended). Dus dan ga ik er echt niet op letten of ik nergens een spelfaudt maak :D. Zouden we eigenlijk wel moeten doen.
 
Laatst bewerkt:
Xtrafresh heeft het eigenlijk ook beter verwoord dan wat ik eigenlijk bedoelde. Het is niet zozeer de -d, -t en -dt tjes, iedereen kan een keer wat fout schijven, maar ...blabla.

Ik geloof dat het nu al wel duidelijk is wat er wordt bedoeld.
:038:
 
Ja als je met die gedachten naar de tekst kijkt zie je de sarcasme er in zitten. Maar toen ik er na keek zag ik het niet.

Wat alex al zij, je kan vanaf tekst moeilijk merken of het sarcastisch is bedoeld of niet. Als je dat tegen een persoon zegt als die voor je staat dan kan je het aan zijn stem horen en gezicht zien.

En ik heb niet gezien dat jij al vrede had gesloten met donnie in zijn profiel. Kan niet alles zien ;)

Inderdaad, sarcasme komt via geschreven tekst niet goed over. Ik vind persoonlijk dat je dat ook niet hoort te gebruiken in op een forum, net zoals dat het niet op zijn plek is in een formele conversatie. Niet iedereen snapt sarcasme (ik heb daar zelf ook moeite mee) en zonder gezichtsuitdrukking en stemgeluid erbij is het helemaal onmogelijk om dit te begrijpen.

Ik weet echter net wat vervelender is, mensen die de moeite niet nemen om correcte zinnen te typen of mensen die totaal zinloze posts maken:

Even uit mijn topic gehaald, ik had al aan freddy gevraagd om deze post te verwijderen uit mijn build-log maar dat heeft hij helaas niet gedaan.


--- mod edit ---
Die is nu wel verwijderd ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad, sarcasme komt via geschreven tekst niet goed over. Ik vind persoonlijk dat je dat ook niet hoort te gebruiken in op een forum, net zoals dat het niet op zijn plek is in een formele conversatie.
Ik vind juist van wel. Zorgt voor veel meer begrip en een goede verstandshouding. ;) /sarcasme

Maar even serieus, ik vind het zelf erg leuk om dingen net even anders te zeggen dan hoe ik ze bedoel, of in een werksituatie: Klant: "Mag ik u iets vragen?" Ik met stalen gezicht: "Nee."
Als je meteen daarna zegt, "ja, natuurlijk! Wat kan ik voor u doen?", is meteen het ijs gebroken en weet de klant dat het een grapje was.

Maar inderdaad, sarcasme op internet komt vaak niet over. Dat is ook de reden dat ik niet meer op msn zit. Het kwam te vaak voor dat je alleen maar aan het uitleggen bent wat je nou werkelijk bedoelde.

Ik zie mezelf niet als een taal-nazi en heb ook geen zin om er een te worden, maar ik zit wel met mijn tenen krom als mensen fouten maken zoals: "Wel is..." als ze "Wel eens..." bedoelen.
Het is fout taalgebruik, maar mensen denken wel dat het zo hoort.
Dat er -d of -t fouten worden gemaakt begrijp ik nog wel, omdat het bepalen ervan op basis van bepaalde regels gaat, terwijl veel mensen op fora teksten schrijven op gevoel.
 
Maar even serieus, ik vind het zelf erg leuk om dingen net even anders te zeggen dan hoe ik ze bedoel, of in een werksituatie: Klant: "Mag ik u iets vragen?" Ik met stalen gezicht: "Nee."
Als je meteen daarna zegt, "ja, natuurlijk! Wat kan ik voor u doen?", is meteen het ijs gebroken en weet de klant dat het een grapje was.

Met formeel bedoel ik in een kantoor, niet in een winkel. Dat is inderdaad een manier om het ijs te breken, maar als ik naar de bank ga wens ik niet van dat soort opmerkingen te horen. Maar ook als ik in een winkel ben waar ik de medewerker die mij helpt niet ken, en deze gaat sarcastische opmerkingen maken, dan begrijp ik ze vaak niet en ben ik snel geneigd om om te draaien en weg te lopen.

Het werkt niet bij iedereen omdat niet iedereen het begrijpt. Jij ziet het misschien als een grapje, een klant kan dit zien als zeer vervelend.
 
Natuurlijk, maar je merkt snel genoeg of een klant dit kan waarderen of niet. Soms kan het, en soms niet. Dat is een kwestie van opletten en aanvoelen.

Ik vind het zelf ook bloedirritant als je in een winkel loopt en de medewerker loopt een beetje popie jopie te doen.

EDIT: heel verhaal weggehaald wat niets toevoegde. Reactie klant peilen, netjes behandelen is het belangrijkste. Iemand die zelf grapjes maakt kan het soms wel, anderen soms niet.
 
Laatst bewerkt:
Vind fouten die zo onderhand door de hele bevolking overgenomen worden irritanter om te lezen, me -> mijn (of desnoods m'n) bijvoorbeeld.

Verder hoef je op fora natuurlijk geen perfecte schrijftaal te typen, als je spreektaal typt snapt ook iedereen wat je bedoelt. Ook vind ik de titel van die topic zeer discriminerend, waarom wordt er gewezen op mijn berichten :(, kan beter staan ~de berichten op het forum.
 
ik type zelf ook vak maar veel te snel maar dat doe ik niet in echt formele mails naar een bedrijf of iets degelijks , ik weet wel aardig hoe t moet.
maar waar ik persoonlijk me aan stoor is de vele afkortingen en ook voor hardware dat t soms nauwelijks te volgen is waar men t over heeft
tenzij je een kenner bent dus dan vallen alle verdere lezers alweer af
dat is jammer en t maakt dingen onnodig complex
ik ben zelf 40 + , laat ik me nou nog niet een oude vent noemen maar ik kan de huidige jeugd steeds lastiger begrijpen met sommige dingen
:icon_idea:
 
Straattaal zou verboden moeten worden en msn en sms taal ook :p maar goed boeit niet.

Ook mijn NL slaat soms nergens op sterker nog volgens mijn eindexamen was mijn engels beter dan nederlands :| i don't care :D

Maar mensen wtf nemen jullie dit toch serieus, je kan het altijd wel lezen en je snapt ook altijd wel wat iemand bedoelt, er zal best eens 1 of 2 mensen zijn die het zo verneukt schrijven dat je een expert moet inschakelen. maar buiten dat, mensen maken nou eenmaal fouten en laat die fouten dan ook bestaan in het type. Ik leer mezelf dat msn en sms taal af omdat het wel degelijk je taal beinvloedt wat verdomd irritant is.

en wat kan ik slecht of let ik nooit op

1. punten en komma's
2. hoofdletters
3. zin opbouw
4. WHO GIVES A FUCK :p

owja en als je iets sarcastisch bedoelt gebruik dan emoticons? en niet zonder emoticons want dan komt alles serieus over ;)
 
Kijk, en daar ligt dus het probleem. We nemen onze eigen taal niet eens meer serieus. Dat vind ik eerlijk gezegd zonde. Ik ben dan ook iemand die zichzelf voor de kop slaat bij elk die/dat foutje dat hij maakt.
 
En dat is nu eigenlijk ook waar ik op doel. Straat- en spreektaal wordt gewoonweg teveel gebruikt (woord zegt het al spreektaal) en omdat men juist datgene ook gebruikt bij het opschijven :024: waardoor het dus als "normaal" wordt beschouwd.
Dan krijg je dus fonetisch genoteerde taal gebruik bij het schrijven, waar we ons dus terug bevinden in de beginselen van het schrijven :079:

Soms zie je ook woorden geschreven die met straattaal bvb 6 letters hebben en die, als je ze gewoon schrijft, 1 of 2 letters minder zijn. En toch wordt dan het andere woord opgeschreven/getypt. Waarom, vraag ik me dan af, je moet meer tekens intikken. Kan zo niet echt op een voorbeeld komen, maar ik hoop dat dit wordt begrepen:003:
 
En dat is nu eigenlijk ook waar ik op doel. Straat- en spreektaal wordt gewoonweg teveel gebruikt (woord zegt het al spreektaal) en omdat men juist datgene ook gebruikt bij het opschijven :024: waardoor het dus als "normaal" wordt beschouwd.
Dan krijg je dus fonetisch genoteerde taal gebruik bij het schrijven, waar we ons dus terug bevinden in de beginselen van het schrijven :079:

Soms zie je ook woorden geschreven die met straattaal bvb 6 letters hebben en die, als je ze gewoon schrijft, 1 of 2 letters minder zijn. En toch wordt dan het andere woord opgeschreven/getypt. Waarom, vraag ik me dan af, je moet meer tekens intikken. Kan zo niet echt op een voorbeeld komen, maar ik hoop dat dit wordt begrepen:003:

wat jij nou net zegt met een woord die meer tekens heeft, is gewoon DOM HEID van de mens, zowiezo werd msn/sms taal "ontwikkelt" om snel te antwoorden, maar als sommige dan dom een nog veel langer woord opschrijven dan "normaal" ben je gewoon dom bezig :|

Kortom, BACK TO SCHOOL, SCUMBAG :lol:
 
Nu moet ik eerlijk zeggen dat sarcasme op forums zeer gevaarlijk kan zijn. Het is veel lastiger uit de context af te leiden dan in bijvoorbeeld een gesprek, omdat het dan vaak o.a. te horen is aan de intonatie.

En voor mensen met een vorm van autisme is het helemaal moeilijk, zo niet onmogelijk, sarcasme te herkennen.

Het is dus niet altijd even duidelijk en mijn advies is dan ook het zo min mogelijk te gebruiken :).

Spijtig dat sarcasme net een van mijn favoriete spreekstijlen is :(

Maar daar is dit mannetje zo handig voor:
809133959_4_m8Gk.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Nou mijn mening.
Ik erger mezelf DOOD aan mensen die niet met hoofdletters en punten typen. Het is heel simpel om even die shift knop in te houden en er een puntje achter te zetten. Door die hoofdletters en punten leest de tekst een stuk makkelijk en krijg je geen ergerende mensen.

[ DIT IS VOORAL NIET OM TE FLAMEN ]

voorbeeld:

daarom juist ja bah rot werk
hits moet k hebben hahahahahaha

Zijn maar even 2 posts ( sorry dat ik jou 2 x gebruik Chiller maar het viel me gewoon op ).
Ik zou het namelijk een stuk fijner vinden als het zo was:

Daarom juist ja bah rot werk.
Hits moet k hebben hahahahahaha!

Nogmaals, dit is niet om te flamen op Chiller!
Natuurlijk kan je een keer een hoofdletter of een punt vergeten, maar het zou een stuk fijner lezen. Het zijn toch dingen die je op de basisschool hebt geleerd?
 
Wat mij vooral stoort (in het algemeen) is het veranderen van nederlands naar engels, ik vind het gewoon aanstellerij dat tegenwoordig bij 99% van de winkels "uitverkoop" nu "sale" heet!
En zo zijn er nog veel meer dingen, de winkel Kruidvat had laatst een aanbieding luiers, wat normaal een "voordeelpak" heet, werd nu "valuepak" ! Daar kan ik echt kromme tenen van krijgen, nederlands én engels in één woord!!!

Nog een voorbeeld, vroeger had vrijwel iedereen een hekel aan een antwoordapparaat ("nou die spreek ik niet in hoor!!") , nu het "voicemail" heet, doet niemand er meer moeilijk over....

We verwachten dat immigranten nederlands leren, maar zelf willen "we" zo graag engels spreken dat soms hele reclame blokken (commercialbreaks) in het engels zijn,met name de aankondigingen van house en danceparty's....

Maar goed, ik doe zelf net zo hard mee door cool daddy als m'n nickname te choicen :120: :033: :icon_wink:
 
Beetje ironisch ja, daarnaast zijn standaard gewoon veel woorden vanuit het Engels al geintegreerd in het Nederlands (kijk de dikke van Dale maar erop na).
Ik vind niet dat je iemand kan afrekenen op het gebruik van een Engels woordje maar wel op andere boven genoemde zaken zoals foutieve of ontbrekende interpunctie, slechte grammatica e.d.
 
Klopt, maar ik deel wel cool daddy's mening over valuepakken en sales-medewerkers. Wat opvalt is dat engels vooral een taal lijkt te zijn waarmee je spullen verkoopt.

Verder stoor ik me ook mateloos aan "news" als er "nieuws" bedoelt wordt, en "fashion" ipv "mode".
Het aller-allerergste zijn de werkwoorden die als nederlands gebruikt worden, terwijl er gewoon een mooi nederlands alternatief is. In aan veel vergadertafels gaat het nooit meer over jezelf toeleggen op of toewijden aan, maar mensen gaan zich "committen". En dan komen ze er achteraf achter dat ze het niet kunnen "handlen". AAAARGH
 
Klopt, maar ik deel wel cool daddy's mening over valuepakken en sales-medewerkers. Wat opvalt is dat engels vooral een taal lijkt te zijn waarmee je spullen verkoopt.

Verder stoor ik me ook mateloos aan "news" als er "nieuws" bedoelt wordt, en "fashion" ipv "mode".
Het aller-allerergste zijn de werkwoorden die als nederlands gebruikt worden, terwijl er gewoon een mooi nederlands alternatief is. In aan veel vergadertafels gaat het nooit meer over jezelf toeleggen op of toewijden aan, maar mensen gaan zich "committen". En dan komen ze er achteraf achter dat ze het niet kunnen "handlen". AAAARGH

*herkent zichzelf wel in dat voorbeeld*
Persoonlijk heb ik dus niet echt een probleem met het gebruik van Engels in Nederlands taalgebruik, maar dat mocht wel duidelijk zijn...
In een nette email of brief zou ik het dan niet zo snel doen, terwijl bijvoorbeeld hier op het forum of msn ik soms wel 4 talen in een zin mieten, gewoon voor de fun :081:
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy NL woorden / BE woorden / taalgebruik Algemene Discussies 24
HighFlow HighFlow twee weekjes op vakantie, van 29 april t/m 14 mei 2024 HighFlow Computer Cooling Shop 0
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy HighFlow 2 weken op Vakantie van 19 juni tot 3 juli 2019 HighFlow Computer Cooling Shop 10
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
F Combineren van producten Advies Waterkoeling Setup 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
S Buigen van Bitspower None Chamfer Brass Link Tubing OD14MM Shining Silver Waterkoeling 2
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
the_cyberspace Schroeven m3 35mm zwart van mdpc-x Gevonden 2
Freddy Moeite met het bereiken van jouw Power knop? Alphacool heeft een oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
bunbun Berekenen van waterkoeling koel capaciteit Handleidingen en Installatie Tips 3
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
CDA441 Onderkant van beeld op scherm(en) trilt AMD / ATI 1
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
S Geschiedenis van een Case:Corsair Obsidian 800D van Legendary1985 Gallery & Build Logs 1
Xtrafresh Watersnood: twee fittingen in de buurt van den Bosch nodig! Gevonden 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan