• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Taalgebruik en spelling van berichten op het forum

Beetje ironisch ja, daarnaast zijn standaard gewoon veel woorden vanuit het Engels al geintegreerd in het Nederlands (kijk de dikke van Dale maar erop na).
Ik vind niet dat je iemand kan afrekenen op het gebruik van een Engels woordje maar wel op andere boven genoemde zaken zoals foutieve of ontbrekende interpunctie, slechte grammatica e.d.


Ondanks dat het in het Nederlandse woordenboek staat, betekent het niet dat je die woorden ook dient te gebruiken. Persoonlijk irriteer ik me mateloos aan het gebruik van het woord "plenty". Ondanks dat het in ons woordenboek staat, zal ik het woord niet in mijn mond nemen in een Nederlandse zin (uitzonderingen zoals hier daargelaten).
 
Welke standaard hanteer jij dan?
Je mag toch aannemen dat de dikke van Dale de standaard is voor de nederlandse taal (zo is het officiëel gezien namelijk wel).
Als je het daarmee niet mee eens bent ga je in mijn ogen een beetje buiten het topic,
welke ging over het correct toepassen van de Nederlandse taal,
en niet om het toepassen van je eigen opinie van hoe die taal zou moeten zijn.


Maargoed, ook nu gaan we weer lichtelijk buiten de sporen van het topic :p
 
@ Sanders, de standaard is voor iedereen anders. Ik kom zelf uit amersfoort en als ik den in Twente kom, wordt ik uitgemaakt voor kakker dit kakker dat. En Officieel gezien de van Dale als standaard vind ik ook weer echt niet iets voor de normalere mensen onder ons. Van Dale taal vind je in het kabinet vind ik!

Maar wat anderen al zeggen, het engels toepassen in nederlandse zinnen is voor mij echt iets wat niet THE WAY TO GO is:p haha!
Ik erger me er ook aan. Het is zo simpeltjes.

Om het kort te houden,
FAP ON
 
Gelukkig ben ik niet de enige die zich aan het engels nederlands mengen stoort, en ja we dwalen een beetje van het onderwerp af, (off-topic) dus om het af te sluiten nog even een typisch voorbeeld:

Een tuincentrum hier in de buurt heeft al zolang als ze bestaan in december een kerstmarkt, wat denk je wat, afgelopen keer een groot spandoek met " Welkom op de Christmas Fair " pffff zo jammer....

O ja, nog echt één laatste (ik kan er uren over door zeuren) het is opeens trendy om producten reyceclebaar te maken, ik kreeg zelfs van de gemeente een brief dat ik plastic apart moet gaan aanbieden om het te reycycelen , aaaahhhhh !! Dat is toch gewoon steenkolen engels ?? Het klopt niet in het nederlands en als je het aan een engels persoon verteld staat hij je ook vreemd aan te kijken, wie is hier nu gek geworden??

Hier een leuke link naar typisch manager (= leidinggevend persoon) taal:

Taalkabaal, leuke dingen over taal.
 
Gaat het hier om het feit dat ze recycelen proberen te zeggen, of omdat ze reycycelen zeggen. :p
Een vriend van me komt volgens mij vaak op een website (internetpagina?) waar foto's staan van taalfouten, of krom taalgebruik. Eens vragen wat dat ook alweer was.
 
En toch denk ik dat ook de mensen die hier erop tegen zijn het meer doen in het dagelijks leven dan we denken :)

Neem bijvoorbeeld "processor", wat me duidelijk een engels woordje lijkt.
Ook al is 'proces' wel een nederlands woord (wellicht ook ergens afgeleid uit de engelse variant?), is de vervoeging van het onderdeel wat een proces uitvoert in normaliter nederlands een processeur of processer.
We noemen het immers ook geen 'debitor' maar een 'debiteur' ;)

Daarnaast wil ik nog even aangeven dat wij nederlanders een hele boel woorden uit andere talen lenen, en niet alleen uit het engels.
Kijk maar naar toilet of sanitair.
Dat zijn hedendaags woorden die op maatschappelijke schaal geaccepteerd zijn, maar die een x aantal jaar in het verleden net zo geklonken moeten hebben als 'recyclen' in het huidige leven doet.
Ik denk dat het een stukje vooruitgang is, en je er niet veel tegen doet.
Dat het niet onnodig veel moet worden daar gelaten....
 
Hahahaha (LOL) Jaccow zoals jij het als eerste schrijft moet het zijn, komt omdat ik het niet me strot , en zelfs niet uit m'n toetsenbord krijg dat stomme woord :011:

Ook van taalkabaal: Taalkabaal, leuke dingen over taal. fout -maar wel leuk- engels

Ik ben benieuwd naar de verwijzing (link) van die internetpagina (website) :icon_wink:

Link is een normaal nederlands woord,
'linken' 'de link leggen'
je verafschuwing van het engels draaft door tot ongekende hoogtes :p
 
De standaard die ik hanteer is taalbeheersing. Dat is een skill... vaardigheid die je kan ontwikkelen en oefenen. Het is ook het hedendaagse zwaardvechten. Onze nieuwe kampioenen (ministers, CEOs, televisiepersoonlijkheden) gebruiken allemaal nou net deze vaardigheid om hun gedachten over te brengen.
En tegelijkertijd zie je dat mensen het massaal verwaarlozen. Je hoeft echt geen snob te zijn om je woordenschat een klein beetje op peil te houden (je hoeft het bijvoorbeeld niet per sé 'vocabulaire' te noemen).
Een heel goed voorbeeld is GeenStijl. Het zijn een zooitje rechtslullende doortrapte etterbakkies die niks anderss doen dan een paar leuke linkjes posten en af en toe de politieke variant van het belletje-lellen-en-niet-wegrennen toepassen. Er zijn wel meer weblogs die dat doen, maar de mensen van GeenStijl zijn de enigen die hun taal zodanig goed beheersen dat je altijd zit te lachen als je hun posts leest.
 
Laatst bewerkt:
Het is een verandering, niet per definitie een vooruitgang. ;)

Touché, een vooruitgang begint wel altijd met een verandering, maar vice versa hoeft lang niet altijd het geval te zijn.:027:

Hoe dan ook, een 'puur' Nederlands is niet te handteren, als er al zoiets bestaat.
Er zijn simpelweg teveel woorden die een gelijkenis of oorspong hebben in een andere taal.
Wat ook niet zo gek is aangezien het allemaal afgeleide zijn van het Germaans
 
Daarnaast wil ik nog even aangeven dat wij nederlanders een hele boel woorden uit andere talen lenen, en niet alleen uit het engels.
Kijk maar naar toilet of sanitair.
Dat zijn hedendaags woorden die op maatschappelijke schaal geaccepteerd zijn, maar die een x aantal jaar in het verleden net zo geklonken moeten hebben als 'recyclen' in het huidige leven doet.
Ik denk dat het een stukje vooruitgang is, en je er niet veel tegen doet.
Dat het niet onnodig veel moet worden daar gelaten....
Het gaat meer om het onnodige gebruik van woorden waar een beter of net zo goed alternatief voor is in het NL. Kijk, als je van 'flabbergasted' voor de lol 'ik was helemaal flabbergegast' maakt ben je bezig met taalverrijking, maar als je van 'kerstmarkt' een 'christmas fair' maakt doe je het tegenovergestelde.

Het is ongeveer dezelfde ergernis die ik heb als ik op een LAN mensen tegenkom die een GTX295 in hun kast hebben hangen, maar niet het benul hebben om daar ook drivers ervoor te installeren. Het is zó makkelijk, en het levert zó veel op, doe het nou gewoon!
 
mwa ik vind gewoon dat het duidelijk moet zijn.
Het meest erger ik me aan onduidelijke vraag stellingen en halve zinnen.
Perfect hoeft van mij niet, maar heb geen zin om een hele puzzel op te lossen voordat ik weet wat er staat.
 
Nee dat hoort daadwerkelijk 'deze' te zijn.
Ik dacht zelf altijd het zelfde en heb het eens gegoogled, met als resultaat dat het inderdaad 'deze' moet zijn.
Hoewel ik persoonlijk 'dit topic' nog steeds beter vind klinken, ligt er maar aan wat je geleerd is of wat je gewend bent natuurlijk :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy NL woorden / BE woorden / taalgebruik Algemene Discussies 24
HighFlow HighFlow twee weekjes op vakantie, van 29 april t/m 14 mei 2024 HighFlow Computer Cooling Shop 0
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy HighFlow 2 weken op Vakantie van 19 juni tot 3 juli 2019 HighFlow Computer Cooling Shop 10
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
F Combineren van producten Advies Waterkoeling Setup 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
S Buigen van Bitspower None Chamfer Brass Link Tubing OD14MM Shining Silver Waterkoeling 2
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
the_cyberspace Schroeven m3 35mm zwart van mdpc-x Gevonden 2
Freddy Moeite met het bereiken van jouw Power knop? Alphacool heeft een oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
bunbun Berekenen van waterkoeling koel capaciteit Handleidingen en Installatie Tips 3
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
CDA441 Onderkant van beeld op scherm(en) trilt AMD / ATI 1
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
S Geschiedenis van een Case:Corsair Obsidian 800D van Legendary1985 Gallery & Build Logs 1
Xtrafresh Watersnood: twee fittingen in de buurt van den Bosch nodig! Gevonden 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan