Dag allemaal,
Interessant "topic" is dit. Om maar meteen bij het woord topic te beginnen, we gebruiken topic net als het woord "onderwerp" dus lijkt mij dat we het over "het topic" hebben.
Het valt me op dat tegenwoordig veel mensen "dyslectisch" beweren te zijn. Dyslexie is te testen, dus mocht uit de test blijken dat je niet dyslectisch bent dan is er dus gewoon wat anders met je aan de hand. In de praktijk blijkt 5 tot 10 procent van de bevolking dyslectisch te zijn. Als ik zo op dit forum rond kijk dan heeft 90% van de schrijvers hier dus geen reden om aan te voeren dat ze dyslectisch zouden (kunnen) zijn. Tja, of dyslexie is inherent aan
highflow-freak zijn natuurlijk.
Allochtoon of niet, ik ben docent en ken allochtone studenten die slechts 10 jaar in Nederland zijn en nagenoeg perfect Nederlands spreken en schrijven. Ook ken ik autochtone studenten die na 23 jaar in Nederland te zijn opgegroeid ongeveer net zo gebrekkig Nederlands schrijven als allochtonen die 4 jaar hier zijn.
Taal is iets dynamisch als je het mij vraagt, het verandert elke dag een beetje maar ik vind het wel jammer dat taal soms verandert doordat er mensen zijn die te lui zijn de taal goed te beheersen: me jas, jou fiets (als je niet ziet wat hier mis mee is behoor je tot die groep mensen).
Omgangsvormen lijken overigens ook steeds meer vergeten te worden. Als (HBO)docent communiceer je veel met studenten via mail. Prima, zou je denken maar probeer dat maar eens met plezier te blijven doen wanneer je inbox vol zit met mails waarvan het onderwerp "HELP!", "KAN JE ME FF BELLE" of "waarom zo moelijk?" is. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de body van deze mails. En wat te denken van mensen die het onderwerp-vakje van een mail gebruiken als een soort SMS-regel en daar hun complete mail in typen en de body leeg laten? Een mail is een brief, die begin je met een groet en eindig je ook met een groet. Bij een mail met een officieel tintje hoort daar dus geen: "Okay, ik hoort het van je!" onder te staan.
De meeste fouten ontstaan door luiheid. Je hebt geen zin om te controleren wat je hebt geschreven of je denkt dat "ze" je wel zullen begrijpen. Ook is er nog eigenwijs volk bij dat denkt dat alle anderen spookrijders zijn.
In een forum is het soms wat lastig wanneer je een stukje tekst twee keer moet lezen maar probeer maar eens een werkstuk, thesis of toets te ontcijferen waarmee iemand denkt te kunnen afstuderen.
Ik begrijp overigens niet waarom mensen "SMS-taal" gebruiken tijdens het SMS-en. Elke telefoon heeft tegenwoordig een goed woordenboek en handig toetsenbord. Daarnaast kost het sturen van een SMS geen drol meer dus waarom zou je in afkortingen schrijven? Ik ben daar al jaren geleden mee gestopt.
Bij MSN eigenlijk hetzelfde. Als je regelmatig gebruik maakt van je PC zal je (bijna) blind kunnen typen. Dus waarom zou je ook daar weer van afkortingen gebruik willen maken?
Ik moest trouwens wel even lachen toen ik de eerste keer op dit forum had ingelogd en begroet werd met de tekst "Bedankt om in te loggen, Crihz". Sinds wanneer is "om" hetzelfde als "voor het"?
Marktplaats is een mooie plek om bijzonder taalgebruik tegen te komen. Er is een volvo-forum waar er zelfs een rubriek voor bestaat:"Lachen met marktplaats".
MvG,
Chris