• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Taalgebruik en spelling van berichten op het forum

gewoon op het forum zelf kan ik netjes typen. (hoop ik?) maar verder in de chat typ ik gewoon strax en ff, gewoon omdat het veel sneller is.

en ik weet ook niet of het verbeterd is, ben hier nog niet zolang :p maar ik vind het forum wat ik gezien heb er heel net uitzien. zeker ook omdat een deel een game forum is. ;)

@k.3nny je hyperlinks doen het niet ;)

Er zijn geen "echte" regels vastgesteld omtrent "dit topic" of "deze topic". Ik zelf kies voor "deze topic", vind ik veel logischer klinken, terwijl een ander "dit topic" weer fijn vindt klinken.
Hehe, waar gaat het over :')

Mja maar Bouweenpc.nl Leeft van sponsors, en minimaal uit eigen portomonee.

En als jij ziet wat er thuis bij mij morgen allemaal lig, dan snap ik wel dat ABN + interpunctie zeer gewaardeerd word.

Deze topic is volgens mij uberhaubt geen correct Nederlands net als uberhaubt trouwens:p maar de Nederlandse taal is nou eenmaal niet altijd toereikend genoeg.

Tenminste hardware en software zou ik geen Nederlands woord voor kunnen verzinnen is dat dan wel toegestaan op bouweenpc.nl?

Ik vind het persoonlijk wel grappig om te zien wie een Zeeuw is en wie een Limburger, bovenstaande hoofdletters zou ik normaal ook niet altijd gebruiken dat gaat me net wat te ver voor een forum.

Echter als ik een sponsor aan het benaderen ben is dit uiteraard een ander verhaal.

Naar mijn mening is zo correct mogenlijk Nederlands wel makkelijker om te lezen en msn taal kan met mate maar het zogenaamd verkrachten van de Nederlandse taal is wel beetje jammer af en toe.

Ik vind het persoonlijk wel grappig om te zien wie een Zeeuw is en wie een Limburger, bovenstaande hoofdletters zou ik normaal ook niet altijd gebruiken dat gaat me net wat te ver voor een forum.

Mag ik vragen waarom je dit te ver vindt gaan voor een forum?
Op een forum wordt er vrijwel altijd gediscussieerd.
Je probeert meestal een punt/mening te geven over een bepaald onderwerp.

Dan wil je toch dat dit zo duidelijk mogelijk overkomt naar de gene die dat gaat lezen?
Dan zou ik juist op dat soort zaken gaan letten.

of vind jij op deze manier lezen ook prima? ik zelf heb een gruwelijk hekel op de manier van lezen zoals ik nu doe ;)
is totaal niet te lezen

Je kan niemand verplichten om duidelijk ABN te praten. Je kan het wel vragen. En je moet er altijd rekening mee houden dat sommigen mensen dislektie hebben (weet niet hoe je het schrijft).

Grappig dat je over dyslexie begint, het lijkt me verschrikkelijk om dit te hebben.
Maar ik begrijp dyslexie totaal niet, misschien leuk onderwerp voor een nieuwe topic.

Want ook al heb je dyslexie, dan weet je toch wel dat je een zin met een hoofdletters begint, en de zin beëindigen met een punt?
Dat scheelt al enorm veel met het lezen van een post.
Of sla ik de plank nu volledig mis?

Mijn zusje heeft Dyslexie, gaat vooral om b,d t,d enzo door elkaar halen. Maar tis echt moeilijk hoor ;). Onderschat het niet, heb ik ook last van.

--

Vergeet niet dat we Duitsers, Engelsen enz @ forum hebben, dus niet iedereen spreekt AN. (Het is AN, niet meer ABN toch?)

De puntjes op de i is dan weer overdreven. Het gaat er om dat je normaal nederlands typt zodat iedereen het zonder moeilijk te doen zo door kan lezen.

Ik vind het ook irritant als ik 3x een stukje tekst moet door nemen voordat ik het snap.

Zelf ben ik half allochtoon (vanwege me moeder. Naja eigenlijk volledig Hollands). Maar door mijn moeder heb ik dus ook een tintje van zinsopbouw of iets dergelijks. Dit is puur omdat (half)allochtonen daar altijd al moeite mee hebben gehad. Maar ik probeer wel altijd me best te doen daarvoor (vind ik zelf fijner lezen etc). Maar ik ga niet iedereen ''afkeuren'' op hun manier van typen, want zelf houd ik daar ook niet van.

Fouten gebeuren en fouten kan je leren.. mits je het zelf door hebt. Als mij wat vertelt wordt wat ik fout doe, reageer ik uit ergenis en leer ik er alsnog niks van. :)

Dag allemaal,

Interessant "topic" is dit. Om maar meteen bij het woord topic te beginnen, we gebruiken topic net als het woord "onderwerp" dus lijkt mij dat we het over "het topic" hebben.

Het valt me op dat tegenwoordig veel mensen "dyslectisch" beweren te zijn. Dyslexie is te testen, dus mocht uit de test blijken dat je niet dyslectisch bent dan is er dus gewoon wat anders met je aan de hand. In de praktijk blijkt 5 tot 10 procent van de bevolking dyslectisch te zijn. Als ik zo op dit forum rond kijk dan heeft 90% van de schrijvers hier dus geen reden om aan te voeren dat ze dyslectisch zouden (kunnen) zijn. Tja, of dyslexie is inherent aan highflow-freak zijn natuurlijk.

Allochtoon of niet, ik ben docent en ken allochtone studenten die slechts 10 jaar in Nederland zijn en nagenoeg perfect Nederlands spreken en schrijven. Ook ken ik autochtone studenten die na 23 jaar in Nederland te zijn opgegroeid ongeveer net zo gebrekkig Nederlands schrijven als allochtonen die 4 jaar hier zijn.

Taal is iets dynamisch als je het mij vraagt, het verandert elke dag een beetje maar ik vind het wel jammer dat taal soms verandert doordat er mensen zijn die te lui zijn de taal goed te beheersen: me jas, jou fiets (als je niet ziet wat hier mis mee is behoor je tot die groep mensen).

Omgangsvormen lijken overigens ook steeds meer vergeten te worden. Als (HBO)docent communiceer je veel met studenten via mail. Prima, zou je denken maar probeer dat maar eens met plezier te blijven doen wanneer je inbox vol zit met mails waarvan het onderwerp "HELP!", "KAN JE ME FF BELLE" of "waarom zo moelijk?" is. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de body van deze mails. En wat te denken van mensen die het onderwerp-vakje van een mail gebruiken als een soort SMS-regel en daar hun complete mail in typen en de body leeg laten? Een mail is een brief, die begin je met een groet en eindig je ook met een groet. Bij een mail met een officieel tintje hoort daar dus geen: "Okay, ik hoort het van je!" onder te staan.

De meeste fouten ontstaan door luiheid. Je hebt geen zin om te controleren wat je hebt geschreven of je denkt dat "ze" je wel zullen begrijpen. Ook is er nog eigenwijs volk bij dat denkt dat alle anderen spookrijders zijn.

In een forum is het soms wat lastig wanneer je een stukje tekst twee keer moet lezen maar probeer maar eens een werkstuk, thesis of toets te ontcijferen waarmee iemand denkt te kunnen afstuderen.

Ik begrijp overigens niet waarom mensen "SMS-taal" gebruiken tijdens het SMS-en. Elke telefoon heeft tegenwoordig een goed woordenboek en handig toetsenbord. Daarnaast kost het sturen van een SMS geen drol meer dus waarom zou je in afkortingen schrijven? Ik ben daar al jaren geleden mee gestopt.
Bij MSN eigenlijk hetzelfde. Als je regelmatig gebruik maakt van je PC zal je (bijna) blind kunnen typen. Dus waarom zou je ook daar weer van afkortingen gebruik willen maken?

Ik moest trouwens wel even lachen toen ik de eerste keer op dit forum had ingelogd en begroet werd met de tekst "Bedankt om in te loggen, Crihz". Sinds wanneer is "om" hetzelfde als "voor het"?

Marktplaats is een mooie plek om bijzonder taalgebruik tegen te komen. Er is een volvo-forum waar er zelfs een rubriek voor bestaat:"Lachen met marktplaats".

MvG,

Chris

Hoi Crihz,

Dank je voor die post, er staan veel waarheden in.
Ik merk inderdaad dat vooral omgangsvormen erg achteruit gaan. Mensen krijgen de neiging om berichten en emails te gebruiken als uithangborden om maar zo veel mogelijk aandacht te krijgen van anderen. Vaak genoeg zie je willekeurige zinnen langskomen waarvan de interpunctie compleet ontbreekt, er juist teveel van is (denk aan twintig uitroeptekens achter elkaar) en uiteraard het gebruik van Caps lock. In bepaalde situaties heb ik geen moeite met dit soort communicatie, ik zal dan ook nooit vrienden verbeteren met hun SMS'jes, maar als ik bijvoorbeeld een mailtje krijg waarbij er een dikke lap tekst staat zonder enige vorm van interpunctie, dan neem ik meestal geen eens meer de moeite om hem te lezen (afhankelijk van de afzender uiteraard).

Ik ben zelf ook niet perfect en maak dan ook vaak genoeg fouten, maar ik neem dan wel de tijd om alles nog een keer na te kijken zodat ik de meeste fouten er tenminste uit kan halen. Als mensen wat meer zouden nadenken voor ze iets sturen zou het allemaal een stuk makkelijker zijn.

Alex

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy NL woorden / BE woorden / taalgebruik Algemene Discussies 24
Robin Warmte afvoer van Radeon RX7900XT in behuizing optimaliseren. Advies Waterkoeling Setup 9
HighFlow HighFlow eventjes tussenuit van 15 juli tot en met 24 juli HighFlow Computer Cooling Shop 0
HighFlow HighFlow twee weekjes op vakantie, van 29 april t/m 14 mei 2024 HighFlow Computer Cooling Shop 1
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy HighFlow 2 weken op Vakantie van 19 juni tot 3 juli 2019 HighFlow Computer Cooling Shop 10
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
F Combineren van producten Advies Waterkoeling Setup 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
S Buigen van Bitspower None Chamfer Brass Link Tubing OD14MM Shining Silver Waterkoeling 2
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
the_cyberspace Schroeven m3 35mm zwart van mdpc-x Gevonden 2
Freddy Moeite met het bereiken van jouw Power knop? Alphacool heeft een oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
bunbun Berekenen van waterkoeling koel capaciteit Handleidingen en Installatie Tips 3
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
CDA441 Onderkant van beeld op scherm(en) trilt AMD / ATI 1
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan