• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Netwerk advies gevraagd :)

logica kan je je antwoord geven: neen.
de kleine die op youtube zit, doet er in de meeste gevallen niet toe, die gebruikt de NAS niet.
de andere 4 gebruiken wel dezelfde NAS. Bijgevolg zal geen van hen de volle snelheid kunnen hebben. Dit is echter de voornaamste reden waarom je Gbit netwerk wilt, het streamen van een film gebruikt maar een deeltje van de snelheid, met andere woorden de kleine die streamt en de vrouw die streamen verbruiken maar een deel van die verbinding. Dan freddy die meerdere zaken aan 't kopieren is, die zal wel de rest op gebruiken. Daarbij kan hij mogelijk voor wat last zorgen voor de andere (hoewel dat om andere redenen dan weer onwaarschijnlijk is).

De 4 apparaten die op de apparte switch zitten delen ook die 1Gbit lijn, maar net daarom wil je daar Gbit ethernet en niet 100mbit ;)
 
Thanks voor alle info! Wordt mij allemaal al een stuk duidelijker :)

Maar in de meterkast heb ik een switch/router nodig met acht aansluitingen, ik was er 1 vergeten :')

Die Netgear heeft er maar 7 dayaamnnn, welke met 8 is dan aan te raden met een 'eenvoudige' GUI?


--- edit ---

Ik heb UPC gebeld, wordt binnen 2 weken aangesloten :)
Er wordt standaard een "Thomson draadloze modem-router" geleverd.
Waarschijnlijk de "Thomson TWG870".
 
Zeker geen gekke oplossing l3p.

En freddy, als je voor de DIR-655 met een apparte switch gaat kan je 7 apparaten op de switch aansluiten en nog eens 3 op op de DIR-655 zelf (best zet je je NAS dan wel samen met de meest gebruikende apparaten op de switch).
Je kan ook een van 8 port routers gebruiken die voorgesteld worden, maar dan is er helemaal niets meer vrij ook.
 
Pff keuzes...
Ik zit nu dus te twijfelen tussen een 4-ports router + 8-ports switch in de meterkast, of een 8-ports router...


Een andere vraag, krijgt een PC achter een Switch niet een ander IP reeks (dat de switch zijn eigen IP adres heeft bijvoorbeeld).
Of detecteert de router automatisch de switch en geeft de router dus de IP adressen uit ipv de switch?
 
In het geval van L3p's worst scene scenario, is het niet beter om dan uit te kijken naar een managed switch? Waarbij de maximale te gebruiken bandbreedte ook in te stellen is (met name een limitatie voor Freddy die als een gek zijn BJ / TJ en creampie collectie aan het overpompen is)?

Dan zou ik het puur houden op:

Modem -> D-Link DIR-655 -> TP-Link TL-SG3216

Ben je voor rond de 200 euro klaar, het instellen kost iets meer werk maar ook daar kunnen we je bij helpen (is niet zo heel erg lastig overigens). Plus dan nog de kosten voor de kabels (alle kabels lopen nu toch al naar de meterkast?).

Tevens, dit is dus een 16 poorts switch, dus ruimte genoeg voor uitbreiding.
 
Ik denk niet dat dat nuttig is. Ten eerste heeft l3p hier een worst case scenario aan waar 4 PC's het NAS tegelijk aanspreken. In werkelijkheid zal hij inderdaad al rond de 14 kleine Freddies nodig hebben om zoiets vaak voor te hebben ;) Het merendeel van de tijd zal de NAS ofwel niets staan doen of door 1 à 2 personen gebruikt worden. Om daarom voor iedereen de snelheid te limiteren is dus ten eerste: niet echt nodig. ten tweede: het druust eigenlijk recht in tegen wat Freddy vroeg, een netwerk waarmee je van overal de volle snelheid kan halen.

Als hij daadwerkelijk in die situatie zou zitten (wat nu nog het geval niet is) dan is het veel interessanter om via een managed switch zijn NAS via trunking (meerdere verbindingen die als 1 gezien worden) aan te sluiten. Maar zoals gezegd, dat zal in de huidige situatie niet nodig zijn.
 
Zo ver zal het idd niet komen :)

Maar kan ik vanuit gaan dat de DIR-655 een van de betere routers is?

Ik kan eventueel eerst de meegeleverde Thomson router van UPC uitproberen.
Dan hoef ik alleen een 8+ports switch en een 4-ports switch in eerste instantie aan te schaffen.
 
de DIR-655 is inderdaad een van de betere routers voor thuis gebruik. Nu weet ik niet hoe het met de Nederlandse providers gesteld is, maar hier zijn de meegeleverde routers nagenoeg altijd van eigen firmware voorzien en ben je dus van hen afhankelijk. Dat op zich is al een van de redenen om te vervangen. Als het bij jullie anders gaat dan is het zeker een optie om hun router te gebruiken.
 
Ik heb besloten om eerst de standaard Thomson router uit te testen.
Als de WIFI van deze dramatisch is, dan ruil ik het om voor een DIR-655.

Dan schaf ik het volgende aan:
1x TP-Link TL-SG1008D (in de meterkast)
2x TP-Link TL-SG1005D (in de woonkamer en zolder)

Thomson Router heeft 4 aansluitingen:
1) Zolder (1x TL-SG1005D)
2) Slaapkamer 2
3) Slaapkamer 3
4) TL-SG1008D

De TL-SG1008D heeft 8 aansluitingen:
1) Slaapkamer 1
2) NAS
3) Woonkamer TV meubel (1x TL-SG1005D)
4) Woonkamer TV meubel
5) Woonkamer computer hoek

Kan dit zo? :)
 
Dat kan zeker, en zal perfect werken, maar persoonlijk zou ik eerst de TL-SG1008D vol steken alvorens aansluitingen op de router te gebruiken. Let wel dat dit kwestie is van puntjes op de i zetten, zo gaat er zoveel mogelijk intern verkeer enkel over de TL-SG1008D ipv van over de TL-SG1008D en dan naar je Thomson router (gezien dit een router is is het moeilijk te bepalen wat de impact daarvan op je connectie is, je interne poorten kunnen als 'los switch' functioneren, maar kunnen evengoed allemaal via je router passeren. Moeilijk te zeggen dus).

Dan krijg je:
Thomson router:
1) Zolder
2)TL-SG1008D

TL-SG1008D:
1) Thomson
2) Slaapkamer 1
3) NAS
4) Woonkamer TV meubel (1x TL-SG1005D)
5) Woonkamer TV meubel
6) Woonkamer computer hoek
7) Slaapkamer 2
8) Slaapkamer 3

Dat lijkt me het beste, maar zoals eerder gezegd is dit puntjes op de i zetten ;)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy CAT.7 Patch, UTP, Netwerk kabels! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Freddy Netwerk/UTP Y-splitter CAT5e HighFlow Product Suggesties en Nieuws 15
Freddy Onbekende "royssnfcxx" in netwerk?! Hardware & Software 10
Sparky Meerdere routers (WIFI) aan elkaar koppelen als 1 netwerk? Hardware & Software 5
T Live buildlog Netwerk Gallery & Build Logs 8
N Noctua A-series fan NF-A6x25 FLX voor netwerk apparatuur HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
ShadowBumble [GEZ] Gigabit Netwerk NIC Gevonden 1
D Netwerk Router Switch XboX360 Mediaplayer pc vraag Hardware & Software 14
Vannos Harde schijf delen in netwerk, hoe? Hardware & Software 33
H netwerk in mijn nieuwe huis Algemene Discussies 16
P video streaming via netwerk Hardware & Software 5
Katsie Windows Vista gedeelde mappen verwijderd, maar nog steeds zichtbaar op netwerk?! Problemen & Oplossingen 6
stravinski wireless netwerk versterken Hardware & Software 12
Y PC loopt vast na verbinden met netwerk (nieuwe netwerkkaart) Hardware & Software 0
blingbling van draadloos naar bekabeld netwerk Hardware & Software 10
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan