• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Mineral Oil Cooling

JSenden7008

Junior Member
Beste

Ik ben gefascineerd geworden door het cooling systeem dat je kunt vinden op

Custom PCs by Puget Systems; Mineral Oil Submerged Computer

Ik wil namelijk hetzelfde gaan maken. Ik heb reeds de aquarium besteld welke hun ook hebben. Verder heb ik ook een geheel nieuwe PC besteld. Echter kom ik nu tot jullie (weermaals, heb hier al een grote bestelling geplaatst jaartje terug) voor te vragen hoe ik het best deze OLIE kan koelen.

Mijn systeem zal zijn :

1 x WESTERN DIGITAL Caviar Green (1000 gb, sata/300, 8.9 ms, 7200 rpm, 32 mb, 3.5")
1 x ASUS P6T (X58, pci-e 2.0, raid)
3 x G.SKILL 4GBNQ (4096 mb, 1600 mhz, CL9, 1.8 v, non-ecc, unbuffered, kit of 2)
1 x ANTEC TruePower Quattro 1000 EC (1000 watt, atx)
1 x OCZ Vertex Turbo (60 gb, sata/300, 240 mbps, 145 mbps)
1 x INTEL CORE i7 930 (2.8 ghz, 1333 mhz, 8 mb, s1366, 130 watt, boxed)
2 x POWERCOLOR RADEON HD5850 Bulk (725 mhz, 1024 mb, DDR5, 4000 mhz, 256 bit, 11, fan)

Hoe kan ik bovenstaande specs goed koel houden met een KLEINE COMPACTE koeling die toch optimaal die olie kan koelen ?

Verder had ik ook graag geweten of er iemand is met ervaring met dit soort systemen (mineral oil cooling) en waar deze MINERALE OLIE te koop is !

Ik kijk uit naar jullie reacties en prijzen.

MVg
Senden Jos
 
nou compact zal de olie koeling denk ik niet echt worden....
je hebt toch wel een 360 rad nodig denk ik... verder hoop ik voor je dat een ddc sterk genoeg is voor de olie....
verder kan je mineraal olie volgens mij zelfs in de supermarkt kopen....


verder moet je niet iemand zijn die geregeld van hardware verandert... en verder moet je eigenlijk alles effe een tijdje zonder draaien (om zeker te zijn dat niet onderdelen kapot zijn), want ik denk dat ze geen gfx RMA accepteren vol met olie ;)
 
Laatst bewerkt:
lol jullie snappen het weer niet:p die olie gaat niet door zn wc loop man :p

Ik dacht als je nou de koel elementen van een vriezer erin dondert:033: misschien ga je wel tegen de 10c aanzitten dan :D
 
Ik zou het niet adviseren, op een gegeven moment zal de olie gaan geleiden door verontreinigingen. Ook is het heel lastig van je apparatuur af te halen. En de fans gaan natuurlijk een stuk sneller kapot.
 
@ Kenny

Is er een vergelijkbare setup hier op Highflow ?

@ Dopestuff

Ik ga idd de komende 2 jaar geen hardware veranderen vandaar deze setup
Ik heb nog geen minerale olie gevonden in de supermarkt ?

@ Joren

De olie loopt wel degelijk door de radiator en de pomp, maar verder niet rechtstreeks naar de hardware. Ik zoek meer iets wat de vloeistof uit het aquarium trekt, door de radiator haalt, en terug de aquarium in gooit. Uiteraard koeler

@ Blackruby

De pc op hun website loopt al onderhalf jaar stabiel. Ik weet niet of dit echt een probleem gaat vormen, aangezien verontreinigingen zakken naar de bodem (zoals condenswater) en dus meteen zichtbaar zullen zijn. Verder denk ik als je ziet dat de olie niet meer doorzichtig is dat het tijd is om deze te vervangen.
Fans gaan zeker niet kapot gaan, aangezien ze constant gesmeerd worden en er dus praktisch GEEN slijtage is. Kun je ook terugzien op de FAQ van hun website
 
met die paar 100W die je erin dumpt moet je wel iets met een externe koeler hebben...

ik zit net te denken of je het niet andersom kan doen...
ofwel een gewoone wc setup erbuiten zetten, dan een radiator in de olie hangen en een krachtige fan die wel fatsoenlijk de olie kan "verplaatsen" op die radiator... (ofwel een dikkere fan zoiets als een san ace of papst miss)
 
Je zou dus een warmte wisselaar moeten "bouwen" die je in het aquarium hangt, dat kan je bv doen met uitgegloeid koperbuis (wiki buis) , daar maak je een mooie spiraal van (om een stevige pijp draaien als mal) , en daar laat je dan gekoeld water/vloeistof doorheen lopen....

Maar dit is wel erg apart hoor, hij gooit er even 5 en halve fles olie in van 60 dollar per fles (??)
 
@ dopestuff

Had toch liever de gehele pc submerged :)

@ cool daddy

Heb je mss een voorbeeld van die buis ? Want ik snap niet meteen wat je bedoeld.
En idd hij gooit er voor aardig wat dollar aan olie op, echter denk ik niet dat het hem 60$ per fles kost

@ blackruby

Dus in feite een soort van loop maken tussen een pomp en 2 radiators ? Moet ik in de submerged radiator dan ook fans hangen ?

Welke radiators raad je aan ?

@ wizzard

Waarom 2 pompjes ? Kan die radiator 2 vloeistoffen tegelijk aan dan ??
Wat is push pull ?

@ colossus

Ik heb gekeken op die website maar vind niet meteen een passende topic :) jij wel ?
 
mm linkje werkt niet, even op Search klikken in de balk en dan als zoektermen mineral oil cooling dan heb je 3 pagina's met builds en topics over het onderwerp waar alle antwoorden al in staan :D
 
@ blackruby

Dus in feite een soort van loop maken tussen een pomp en 2 radiators ? Moet ik in de submerged radiator dan ook fans hangen ?

Welke radiators raad je aan ?

Jah, dan heb je een soort van warmtewisselaar. Ik heb zelf geen ervaring met olie, dus ik zou niet weten of daar fans aan moeten.

Radiators zou ik niet kunnen zeggen, het is meer een kwestie van uitproberen, omdat jij een van de eerste bent die dit gaat proberen.
 
@ cool daddy

Heb je mss een voorbeeld van die buis ? Want ik snap niet meteen wat je bedoeld.
En idd hij gooit er voor aardig wat dollar aan olie op, echter denk ik niet dat het hem 60$ per fles kost

Je hebt iets nodig met veeeel capaciteit, dus zat ik te denken aan de spiraal die in een kleine boiler zit. Dat zou je zelf kunnen maken van "soepel koperbuis" , voordeel daarvan is dat je het op maat kan maken zoals je wilt, nadeel is dat het niet echt super strak er uit gaat zien...

Je zou dus ook op bv marktplaats een kleine oude/kapotte boiler kunnen scoren , en daar de koperspiraal uit halen.
Als die te lang is zaag je er een stuk vanaf en soldeer je er een koppeling aan, maar dan heb je wel een strakke spiraal, met veel meer capaciteit dan een "360" radiator !

Nog een optie, ga naar de autosloop en haal uit een grote auto de kachel radiator uit het dashboard, die zien er vaak nog mooi uit ook met al die lamellen , die hang je in de olie en buiten de kast kan je misschien ook nog iets van een auto radiateur gebruiken :D (wel opletten of alles aluminium, of alles koper is natuurlijk)

Kortom, het komt er op neer dat je door middel van dompelen een warmte wisselaar moet maken.
 
@ cool daddy

dus die spiraal steek ik dan in de olie en sluit ik aan op een radiator met fans buitenaf die de vloeistof in die spiraal dan koel houden ?

of begrijp ik dat verkeerd ?

Ga ik dan echt een optimale koeling kunnen bekomen ? Is niet beter een phase changer te plaatsen ? Want lees op diverse fora dat een phase changer beter werk doet, al snap ik niet juist hoe dat in zijn werk gaat


Gaat btw die spiraal er na een tijd niet groen uitzien ? Zeker als het een kopere spiraal is ? Of zie ik dat verkeerd
 
Laatst bewerkt:
onderwater en vooral olie zal koper niet roesten ;)

verder koelt phase change maar een heel klein stukje (meestal alleen je cpu)
phase change is bij wijze van een soort koelkast/vriezer die heel gericht 1 onderdeel koelt
 
Wat ik aangegeven heb is een warmtewisselaar op een kasnt komt er olie doorheen en op de andere kant komt water.
Je pomt als het waare olie in de ronte ,net als in een aquarium door de filter( is alleen als een voorbeeld van de olie loop).
De water kant daar zet je je rads met fans.
Je hebt voor elke loop een pomp nodig.
De warmtewisselaar scheid als het waare de twee vloeistoffen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
H Submerged oil cooled PC Cases en Modding 2
Jason Corsair Hydro X Series iCUE RGB PRO Complete Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
R Water cooling Advies Waterkoeling Setup 5
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH303i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B New water cooling build - need help Waterkoeling 2
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH300i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
A Laptop in ladekast verbergen (welke cooling) Cases en Modding 2
C Threadripper 3990x cooling advise Advies Waterkoeling Setup 5
G Watercool VRM cooling DYI HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
W Inbouw Water Cooling combinatie met Asus Maximus IX Extreme mboard Advies Waterkoeling Setup 2
O Advies water cooling 1000W+ Advies Waterkoeling Setup 57
M vraag over EK-KIT X240 Performance Water Cooling Kit Waterkoeling 2
Mandem Innovation Cooling IC Graphite Thermal Pad bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
P welk RAM cooling block voor originele gskill heatspreaders ? Waterkoeling 1
Freddy Bitspower Water Cooling Kit Merge Series HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Cooling upgrade voor Xbox One faalt een beetje... Overige Koeling 2
C Info componenten custom liquid cooling set Advies Waterkoeling Setup 26
Willius Kingpin Extreme Cooling Dragon F1 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
M Swiftech H220X CPU Liquid Cooling Kit Lek Waterkoeling 2
Source Ideeën voor externe cooling Cases en Modding 8
Freddy EK-Predator is setting a new standard for AIO liquid cooling! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
K CPU cooling vraag Advies Waterkoeling Setup 1
A liquid cooling system Advies Waterkoeling Setup 1
D koeling pasta verwijderen van de cpu en gpu en atic cooling plaatsen op cpu en gpu Overige Koeling 1
I EKWB cooling configurator fc6870 Waterkoeling 18
Freddy Red Harbinger Cross Desk - Ultimate Liquid Cooling Ready HighFlow Product Suggesties en Nieuws 45
X Grote of kleine fans voor cooling pad? Overige Koeling 4
M Feser One Cooling Fluid's (Vooral Oranje) Waterkoeling 0
L Advies nodig voor het bouwen van eerste water cooling setup. Advies Waterkoeling Setup 12
F Arctic Cooling Accelero Twin Turbo 6990 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
F Arctic cooling Twin Turbo II Handleidingen en Installatie Tips 1
T water cooling pc maken Advies Waterkoeling Setup 1
Freddy Bitspower X-Station Universal Cooling After Module - UV - BP-XSUCAM-UV HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Draecko Arctic Cooling Accelero XTREME 7970 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
M Cooling voor mijn XFX 4870x2 Overige Koeling 9
Singular1ty Innovation Cooling Diamond 24 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
R Arctic Cooling Accelero Twin Turbo 6990 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Feser One cooling fluid - UV Pink HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
F Plakkende thermaltape voor Arctic Cooling Accelero XTREME? Overige Koeling 15
T i7 920, 295GTX H2O (compleet systeem) cooling waarde? Gesloten 1
ShadowBumble Water cooling setup Project Aqua Advies Waterkoeling Setup 7
Wally1987 Aftermarket cooling voor de HD6870(club3d) Overige Koeling 20
P water cooling set Advies Waterkoeling Setup 12
Alex EK H3O Advanced Liquid Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
W VR passief cooling. Waterkoeling 2
Dustyrick [IN-ACTIVE] Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2 Gevonden 4
M5rvii [IN-ACTIVE] Extreem cooling : cpu isolatie , tubing voor tec Gevonden 1
Blackruby Beginners Guide To Water Cooling Handleidingen en Installatie Tips 9

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan