• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Threadripper 3990x cooling advise

chovav

New member
Hi,

I'm building a Threadripper 3990x machine which will have PBO enabled to get the best performance without having to mess around with manual overclocking.
I'm looking for a reliable (24/7 operation) watercooling setup for the CPU alone (500W?) without spending too much money. We will run simulations on the CPU.

I want the simplest setup procedure (I have 1 day to build it), so something like the Alphacool Eisbaer looks nice, however I'm not sure what components I'll need exactly.
The case I'll be using is most probably a Fractal Design R6.

Any advice? if not the Eisbaer option with quick fitting, what should I get that can cool this beast?

no one will ever see the insides of the machine so it doesn't need to look good, just function well.

Thanks!

Freddy

Administrator
Forumleiding
Volgens mij kan het gewoon in het Nederlands toch? (gezien jouw vorige berichten in het NL zijn :))

Voor een systeem dat 24/7 volop aan het draaien is met zo'n dure processor, zou ik niet gaan besparen op de koeling en voor een AIO gaan :sarc:
AIO kitjes zijn niet bedoelt voor 24/7 zwaar gebruik, met name de pomp kan falen of zelfs de fans, dat wil je niet hebben als de uptime van een systeem belangrijk is.

Je kan dan beter gaan voor een goede luchtkoeler, goede fans zoals Noctua, zorgen voor voldoende airflow in de behuizing en de behuizing voorzien van stoffilters.

Is stilte van het systeem van belang, dan zou je wel voor waterkoeling moeten gaan.
Kan je het beste een set samenstellen met een dikke radiator (minimaal 240) en een goede betrouwbare pomp zoals een DDC of D5.

chovav

New member
Hi Freddy,

Bedankt! het kan inderdaad in het Nederlands, het is een jaartje of 8 sinds dat ik het voor het laatst heb gesproken :) verstaan kan ik in ieder geval nog goed.

Ik zou het liefst inderdaad een luchtkoeler gebruiken, alleen weet ik niet of luchtkoelers deze processor goed kunnen koelen als hij met PBO overgeclocked wordt. Kunnen de grote modellen van Noctua 500W+ koelen?

Geluid maakt mij niet zoveel uit, het gaat in een serverkast staan. Ik heb ook geen probleem 3-400 euro uitgeven aan een goede koeler (de waterkoeling set die ik hier heb gekocht in 2011 is net officieel dood), maar het moet inderdaad betrouwbaar zijn.

Groeten!

Freddy

Administrator
Forumleiding
Ik zou dan toch voor een goede waterkoeling kit gaan.

Je kan bijvoorbeeld voor zo'n setup kunnen gaan:

Bovenaan