• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Huidige setup stiller maken.

Jenne

Junior Member
Hey,

Ik heb momenteel een WC setup met volgende onderdelen:
Aqua-Computer Aquastream XT USB 12V - Ultra
XSPC RX360 Black
Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM D1225C12B5AP-15 3x
EK-Supreme HF - Full Nickel
EK-Multioption RES X2 - 150 Advanced
EK-FC5870 ASUS V2 - Nickel
Corsair 800D

Nu momenteel zijn mijn temps:
omgeving -> 22°C
water -> 34°C
CPU (idle) -> 45°C (i7 950)

Nu doordat de temps wat hoog zijn waarvoor in geen verklaring heb draaien mijn fans altijd op 100%.
Indien ik ze lager zet gaan de temperaturen nog omhoog.
Is er geen manier om alles wat stiller te maken?

Want mijn Zalmann luchtkoeling was stiller dan mijn WC setup.

Alvast bedankt
 
Je zou eerst eens de loop moeten controleren. Want deze temps zijn niet normaal.
Een normale idle temperatuur zou 30 graden moeten zijn (zo'n 7 graden boven ambient).

Controleer dan de flow van je water, of de in en out let van het cpu blok goed om zijn geplaatst, de mounting van het CPU blok.
Heeft je GPU wel christelijke temperaturen? Dat geeft dan aan dat je koelset in principe wel zijn werk doet.

als je dat goed hebt gedaan: meer radiator oppervlakte is altijd een lager toerental van de fans, dus stiller.
Mocht je er de plaats voor hebben, kan ik je twee SR-1's aanraden, die zijn ontworpen voor <1000 rpm fans.
 
Idle temperatuur is leuk om te weten, maar niet heel erg interessant.
Hoe warm wordt je cpu (cores) als je hem ff flink stressed?
Beste kun je de temps uitlezen met RealTemp, tenminste zo lees in mijn temps uit (i7 920)

Belangrijke factor is uiteraard ook de koelpasta, welke heb je en op welke manier heb je de koelpasta aangebracht? (Hoeveelheid pasta en uitgesmeerd of iets anders?)
 
De loop is OK ik heb 140L/h en de temp van het water is nog altijd 34°C en van de GPU is het ook 34°C
Ik heb juist gestressed met prime95 en ik had 60°C

voor de koelpasta heb ik een lijntje getrokken dan het blok erop geduwd, een beetje gedraaid en vast gezet.
 
Je flow is dan in ieder gevoel goed. En je GPU natuurlijk ook.

Daarbij is die 60 graden ook geen heel verkeerde temperatuur stressed.
Toch moet er ergens iets zitten want dat de water temperatuur 12 graden hoger ligt dan je kamer temperatuur komt je CPU niet ten goede, en ook je GPU kan er van winnen.

Je CPU montage lijkt ook goed te zijn, je kan alsnog een paar remounts proberen. Maar het is denk ik meer moeite dan dat het eventueel oplevert.
 
Er is een tijd terug een discussie geweest over koelpasta, er werden verschillende technieken gebruikt, waarbij jouw methode niet de beste was.
Tijdens het draaien komen er kleine luchtbelletjes tussen, het beste is koelpasta op je cpu doen (iets groter dan een gemiddelde rijstkorrel), cpu blok erop zetten en vastzetten.

Door de druk en de hitte verspreidt de pasta vanzelf op de juiste manier :)

Iemand die mijn verhaal kan bevestigen? :p kan de topic niet meer vinden
 
klopt in principe wel Johnny (ook al is dé enkele methode niet echt vast te stellen), maar dit kan nooit 15 tot 20 graden schelen.
Want deze CPU zou hem op 25/30 graden moeten kunnen idle'en. Het hele koelpasta verhaal varieert vaak in 0,x graden. Maximaal 1 of 2.
 
In principe niet als de lucht maar goed naar buiten kan.
Het spreekt voor zich dat de radiator voor een dicht paneel plaatsen de koeling niet ten goede komt.
Het is ook altijd goed als er een koele luchtstroom naar de radiator toe hebt als hij binnenin gemonteerd hebt.
 
ok dat is wel een leuk discussie punt ... wat ik altijd met mijn koelpasta doe is een beetje op het blok doen en dan met een oude bankpas oid uitsmeren zodat heel het blok evenredig verdeelt is ... en niet met je vinger wat dan krijg je rotzooi of vet op je pasta...
en teveel pasta is volgens mij ook niet goed ... dun laagje is meer als zat...
wat voor vloeistof heb je gebruikt ? en heb je ook dye's erin gedaan ? kan me herinneren van andere forums dat er soms met dye's nog wel eens wat misgaat waardoor je een plakkerige drap in je blokken krijgt wat dus niet bevordelijk is voor je temperaturen...
 
ik heb al een paar keer geremount met meer en minder pasta en heb geen grote verschillen gezien.
ik heb demi water met een drupje 'dead water' erin maar geen dye's of dergelijke aangezien ik ook witte tubing heb.
 
Ehm? Miscchien heel kort door de bocht, maar wat dacht je van een pomp met meer vermogen ?
" 4.2 meter en pompt maar liefst 300-500L/U!)."
Dat is de pomp die je nu hebt, maar er zijn zat pompen met meer vermogen...
Voor 85 euro (Alphacool Single D5 + top) zit je op "Maximum flow: 1500l/h"
Scheelt een heel stuk denk ik zo.
 
Wat telt is de opvoerhoogte.
De opvoerhoogte van 4.2 meter is al echt een goede.
Het gespecificeerde l/h wordt nooit gehaald door de diverse restricties in een waterloop.
Daarnaast geeft hij aan al 140l/h te hebben, wat ruim voldoende is.
Het veranderen van de pomp lijkt me daardoor niet nodig.
 
Wat telt is de opvoerhoogte.
De opvoerhoogte van 4.2 meter is al echt een goede.
Het gespecificeerde l/h wordt nooit gehaald door de diverse restricties in een waterloop.
Daarnaast geeft hij aan al 140l/h te hebben, wat ruim voldoende is.
Het veranderen van de pomp lijkt me daardoor niet nodig.
Ik weet wel dat opvoerhoogte ook meetelt, maar als je uitgaat van een 'x' percentage van de flow rate qua opvoerhoogte, die je vermenigvuldigt met een 'y' maximum flow, kom je nog steeds een heel stuk hoger als waar hij nu op zit.

Als hij echt geen fouten in zijn setup heeft zitten, en zo te zien is dat niet zo, heeft hij hier zeer waarschijnlijk wel baat bij...
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Nieuwe videokaart gewonnen, kan dit met mijn huidige setup? Waterkoeling 12
arwin74 De nieuwe huidige build 😀 Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M Uitgekeken op huidige build,wat nu? Waterkoeling 4
M Advies gevraagd: stille behuizing voor huidige waterkoeling Waterkoeling 4
P Is dit een goede pomp of me huidige houden? Advies Waterkoeling Setup 4
M [WC Advies] Upgraden huidige set, lagere temps gewenst! Waterkoeling 9
K Zal mijn huidige pomp nog voldoende zijn ? (mpc350) Waterkoeling 2
A Update huidige WC. Waterkoeling 4
jerome2710 2011 setup nieuw leven inblazen Advies Waterkoeling Setup 4
S Mora setup Advies Waterkoeling Setup 14
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
W Nieuwe setup Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
M info setup pomp/flow uitbreiding. Waterkoeling 3
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
Freddy Maak jouw RGB setup compleet met Phanteks RGB Evolv Sound Mini Speakers xD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
T Fitting nodig voor EKWB setup Waterkoeling 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
F Advies gevraagd voor pc met 2 GPU's + Watercool setup Advies Waterkoeling Setup 13
iSP Vraag over ripple en/of werkt de voorgestelde setup? Electronica 6
T Hulp gevraagd, first time setup Advies Waterkoeling Setup 7
R Waterkoeling setup presteert niet naar behoren. Waterkoeling 3
Enola m.2 raid setup probleemp Hardware & Software 3
J HELP! Advies nodig voor simpele stille setup Advies Waterkoeling Setup 1
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
R nieuwe watercooling setup na 4 jaar Advies Waterkoeling Setup 5
T Waterkoeling Setup CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 25
O nieuwe setup bouwen met waterkoeling Waterkoeling 3
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
J Ontleden setup Waterkoeling 3
J advies eerste wc setup enthoo primo Advies Waterkoeling Setup 15
T Advies beste waterloop setup Lian-Li PC08 budget tot 1000 euro Advies Waterkoeling Setup 3
V SLI Watercooling Setup [Budget 1000,- ] Waterkoeling 1
O Setup Voor Watercooling Waterkoeling 18
G Waterkoeling setup voor Termatake core P5 Advies Waterkoeling Setup 4
K Watercooling Setup Waterkoeling 1
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan