• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Fans] Welke heb je op jouw radiator?

  • Onderwerp starter Deleted member 42
  • Startdatum
D

Deleted member 42

Guest
welke fans gebruiken jullie?

Ik gebruik de yates met blauwe leds. Nu ben ik niet zeker of dit wel de beste keuze is. Ik wil stilte maar ook performance!

rads : TFC 480 + TFC 360
 
Ik heb 2x Thermochill PA120.3 (toen ik het kocht waren er nog geen TFC rads :)).

Dit met 6x Noctua P12-1300 fans.
Deze laat ik op zijn zachstst draaien met een Sunbeam Rheobus Extreme.
Is heel stil en koelt goed.
 
die nocutas is dat dan beter voor de TFC dan yates of maakt dat geen verschil uit? want ik wil geen bommen geld uitgeven voor rads en dan concluderen dat mijn fans niet goed zijn.
 
Ik ben zelf van Tacens fans naar Noctua's over gestapt omdat het imo gewoon de beste fans zijn qua prestatie/geluid verhouding.

En omdat ze 9 bladen hebben (ipv 7 op de meeste 120mm fans) leveren ze veel druk, waardoor ze bij een lage snelheid nog steeds erg goed koelen.

De kwaliteit van de Noctua's vind ik ook erg goed, ik heb nu Coolermaster, Tacens, Thermalright en Sharkoon fans gehad maar die zijn er gewoon helemaal niks bij.

Zeker in de Tacens had ik mij zwaar vergist, ik dacht dat die heel wat waren maar het frame is zwak en bij een iets te harde beweging gaat de fan al ratelen.

Kortom, mijn mening is Noctua.
 
Ik zweer ook bij Noctua's... de kwaliteit is zeer goed en erg betrouwbaar.. ze zijn stil met een goede airflow

het enige min punt is het uitlijk... maar je kan ze altijd nog spuiten:001:

Mijn eerste poging... de volgende krijgen witte bladen
5jtqx3.jpg
 
Laatst bewerkt:
heb 3 yates blue led op mn rs360, binnenkort zitten ze op een TFC360:033:

alleen een van mij yates maakt een raar geluidje, niet schurend ofzo maar alsof ie steeds op en neer plopt:wehe
 
Laatst bewerkt:
draaien hier bij normaal gebruik op 800 RPM ... onhoorbaar en nog steeds meer druk en CFM dan andere fans. Bij OC zet ik ze op1200 tot soms zelfs 1500 RPM, dan maken ze lekker veel lawaai maar komen je temps gewoon niet omhoog (je PC daarentegen :D)
 
Voorheen had ik altijd papst fans, onder het mom van "het zijn de duurste dus zullen ze ook wel erg goed zijn." Toen ik me voor waterkoeling begon te interesseren las ik op oa XS alleen maar lovende dingen over de yate Loon fans en de Scythe S-Flex. Op die grond heb ik maar een setje Yates gekocht en die op m'n PA120.3@1e wc set gezet.
Ik was echt verbaasd dat je voor zo weinig geld zoveel kwaliteit kon krijgen. Die dingen waren stil en ik had het idee dat ze krachtiger blaasde dan de 4x zo dure papst fans die ik altijd had.
Daarom zal ik nooit te dure fans aan mensen aanraden. Voor €12 heb je al een Scythe S-flex@1600rpm en dat is al jaren een top fan in elke test weer. Net zoals de Yates die ook altijd zeer goed uit de testen komen.
Kijk bv hier in een test van Vapor waar ook een noctua P12 is meegenomen.
Zonder radiator zitten ze allemaal dicht bij elkaar:
picture28ic8.png


Maar met een radiator valt de veel duurdere noctua toch een stukje weg bij de Yate Loon SH en de Scythe S-Flex.
picture29rh0.png






Kwalitatief is de Yate Loon wel weer ietsje minder van wege het sleeve baring, maar ik denk dat vier yates het om de beurt langer uithouden dan bv één papst fan.
De Scythe S-flex is kwalitatief weer wel een zeer goede fan en is dus behalve redelijk geprijsd, stil en een goeie performer ook nog eens een zeer duurzame fan.

De nieuwe Scythe fan de Gentle typhoon is volgens martinm's laatste fan testen ook weer een zeer goed produkt. Stil en krachtig.
Hieronder die twee testeen van martinm. In die 2e zitten ook een hoop video@geluidsfragmenten van heel veel verschillende fans.

Fan PQ curve testing - Part 1

Fan Testing Part 2 (Retesting + Noise)


[edit] Kwam net hier via het bovenstaande topic op deze mooie verwerking op madshrimps van de twee bovenstaande testen. :eusa_clap::023:
Hier is ook alle data en pics per fan te vinden. Deze stonden aanvankelijk in het eerste deel van de test, maar werden er later door martinm uit ge-edit.
[/edit]





Maar ik denk dat je het beste kunt gaan kijken naar wat je set werkelijk nodig heeft om goed te kunnen presteren. Als je genoeg@overkill aan rad oppervlakte hebt kunnen een hoop fans de warmte op lagere rpm's al dumpen. Het is mijn mening dat nagenoeg alle fans op <1000rpm behoorlijk stil zijn en dat de rest van je hardware dit geluid al overstemt, hoe stil die hardware ook is. In dat opzicht heb je geen dure papst of noctua's nodig om tot goeie low fan rpm koelprestaties te komen. Zeker voor diegene met een overkill aan radiatoren is het imo weggegooid geld waneer je daar 16 tot 20 papst of noctua fans op gaat zetten. Met yates op 7v @1000rpm zal je net zoveel performance en geluids hebben als de duurdere fans op @ 1000rpm.

Voor m'n eigen MM buid zit ik nog te dubben tussen die Gentle typhoons AP15 voor een balans tussen performance en stilte en de noiseblockers Mp12 of die S2 voor een zeer stille set fans en een ietsje pietsje mindere performance.


Maar als je nu al genoeg van die Yates bleu hebt, dan kan je die denk ik het beste gaan gebruiken. Dat zijn goeie fans voor zeker een goeie performance op die hoeveelheid rads die je in die MM gaat stoppen. Op <1000rmp zijn nagenoeg alle fans stil dus ook die yates.
Voor een betere performance moet je volgens martinm boven de 900rpm zitten. Alles daaronder is in verhouding een grotere performancedrop dan de rpm verschillen daarboven.
Hier een quote uit die eerste set testen van 'm:

More than anything I'd like people to better understand the power differences between fans. For example, a 900RPM 25mm fan may produce as little as 10CFM on a radiator and a 3000RPM 38mm fan can produce over 80CFM. So that's only triple the RPM for 8X the performance. It is an unfortunate reality that fan performance falls on it's face HARD as RPM go into silent territory. Fans are many times more efficient running at obnoxious RPM levels and you really need to understand the give and take. People that want to run sub 1000RPM fan need to face reality and install MANY TIMES the radiator frontal area than someone willing to even put up with moderate noise level. The fan and the radiator are a package performer. If you go on assuming a radiator will perform the same with any fan, you are sorely mistaken, the differences are many fold.

I personally don't like much noise, but I also run a dedicated quad radiator for my CPU all by itself. If you want high performance water cooling and silence, you simply need to understand that you need alot more radiator. At the same time, someone that has no issue with noise, can be happy knowing that a single 120mm sized radiator with a 3000RPM 38mm fan can have the capability of dissipating more heat than a quad radiator 800 RPM fans.

Bottom line, radiator performance differences are HUGE depending on the fans used, do not overlook the fan component. The FAN USED IS FAR MORE IMPORTANT THAN THE RADIATOR BRAND AND EVEN THE SIZE ITSELF!

Maar op XS is 1c natuurlijk al weer heel wat. :D Om de boel maar eens bijna kapot te relativeren. ;)
 
Laatst bewerkt:
ik heb op m'n P120.3 een nogal rare combi zitten

3x PAPST 4412F2GL fans
2x Scythe caze white led ..., werkt ook :D die dan van onderin de case naar buiten blazen

in de 2e PC
1x Yate loon DS12H red led die op een XSPC RS120 blaast
2x Xilence red led fan die op een PA120.2 blaast, en het peformt vrij goed, althans ik mag niet klagen :)

alletwee de pc's hun fans worden bestuurd door 'n Zalman MFC1-Plus fancontroller in het zwart, maar dat kleur doet niks aan de performance toe :D

edit: @Coolfris, vroeger als je op de site van Thermochill kijkt werden die papst fans die ik op m'n PA heb zitten zelfs aangeraden, maar nu zou ik ze denk ik niet meer kopen, alhoewel het wel zeer goede fans zijn, maar gewoon voor yates of S-flex 1600 rpm ga
 
Laatst bewerkt:
Ik zit vanwege mijn hele kleine SFF zelfbouw kastje met een radiator-oppervlakte tekort. Ik heb een Black Ice Extreme 240mm, en daar moet ik het mee doen. Mijn QX9770 is op dit moment het enige in de loop, maar als het ff mogelijk is wil ik er ook mijn 4870 (of later misschien twee) mee koelen.

Met alleen de processor waren twee Aerocool Turbines (ooit gekocht vanwege de looks, maar verplaatsen 0,0 lucht bij nikskommanada druk).
Ik heb gisteren een pakketje binnengehad van een tweaker, twee Sanyo Denki San Ace 120mm fans. Nou moet ik nog ff wachten op mijn geheugen, dus ik kan nog niets testen, maar ik ben héél benieuwd naar wat dat met mijn temps doet. Die waren vrij pittig (45 idle, 73 load).

Om ze toch ff te testen (en ik moest toch zelf een connector aanzetten) heb ik gisteren even zitten spelen met een PSU en een jumpercable. Ongelofelijk wat een geweld die fans loslaten!
Uiteraard zou ik kunnen zeggen hoe ver aan de andere kant van de kamer zo'n fan voelbaar is of hoe waanzinnig hard je haren wegwapperen als je er in kijkt. Ook zou ik deze grafiek kunnen gebruiken:
picture9bc8.png


Of de quotes van het artikel op XS dat deze dingen aanraadt...
They could kick Chuck Norris's ass....silently.

Maarja, dat zegt allemaal niet veel. Om de extreme opvoerdruk van deze fans te demonstreren, heb je gewoon Bewegende beelden nodig!
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=tp9DM3Q9-qU"]2x San Ace 120x38mm[/ame]

Echt stil zijn ze niet, op 5v zijn ze al net zo hoorbaar als de Aerocools op de volle 12V. Op zich is dit nog een heel acceptabel geluidsniveau, en ze produceren bij dit voltage heel wat meer lucht, dus dat zit wel goed.
Zodra je ze omhoogdraait, krijg je een heel bevredigend vroem-vroem geluid te horen, gevolgd door een dikke ruis van alle lucht.

En nog een nadeel: de SFF die ik aan het bouwen ben heeft toch al geen ruimte over, en deze dikke fans zijn ongeveel een nekslag voor het laatste beetje ruimte dat ik nog had in het kabelcompartiment.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
volcom Fans met rode leds welke leds erbij zetten? Cases en Modding 3
DeKentering Welke fans voor push/pull radiator setup?? Waterkoeling 7
M welke fans voor radiator? Waterkoeling 6
S Welke fans voor Aquaero 5 Waterkoeling 3
psyduck170 Welke fans moet ik nemen? Waterkoeling 2
R Hoe de fans van de Twin Froxr II vervangen en voornamelijk, met welke? Overige Koeling 7
volcom Welke fans best op Magicool 240 slim rad? Waterkoeling 11
M Welke fans voor een Black Ice GT Xtreme Lite 240 Waterkoeling 4
J Welke fans keuze voor de Prolimatech Megahalems? Overige Koeling 9
H Promalitech megahalems: Fan Clips? En welke fans aan te raden? Overige Koeling 12
D Welke koeler en case fans ? Overige Koeling 124
I Welke fans voor radiator? Waterkoeling 72
A Welke fans moet ik nemen? VERZAMEL TOPIC Overige Koeling 68
U Welke fans voor TFC Xchanger Waterkoeling 5
Freddy Phanteks D30 120mm én D30 140mm fans nu verkrijgbaar bij HighFlow.nl HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Bl4ckj4ck666 arctic p14 pwm pst fans Cases en Modding 7
L aRGB case fans aansluiten zonder RGB of aRGB header op mobo Cases en Modding 8
Hightower Lian Li UNI SL120 en SL140 V2 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Jason Scythe Kaze Flex PWM Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason NZXT Aer RGB 2 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 Aqua Computer fittingen,fans,radiator etc... Handleidingen en Installatie Tips 5
Jason Nieuwste Lian Li Fans op voorraad: UNI AL120 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Hightower Lian li sl uni fans synchroniseren probleem Overige Koeling 15
J Fans voor 360 radiator Overige Koeling 1
Jason Nog voorradig: Lian Li UNI SL140 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P 11 fans , kabelsplitters en corsair Commander Pro Overige Koeling 2
Jason Lian Li ST120 RGB PWM Fans, Triple Pack incl. Controller - 120mm, Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
Jason Kraken X53/ X63/ X73 AIO Liquid Cooler With Aer RGB Fans (240mm/ 280mm/ 360mm) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
mixedup corsair 120ll fans Problemen & Oplossingen 9
Jason NZXT Aer RGB 2 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Hightower Lian li uni fans 140mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
HighFlow Lian Li komt met SL120 fans die met elkaar verbonden kunnen worden HighFlow Product Suggesties en Nieuws 34
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
Freddy EK-Furious Meltemi 120mm x 38mm PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
HighFlow Nieuwe EK-Vardar X3M 120ER Fans en Damper Pack HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
G [TKA-FANS] Scythe Gentle Typhoon AP-15(1850rpm) Verkocht 3
Freddy Aqua-Computer OCTO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Hightower Corsair ql fans 140mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Hightower Corsair ll rgb fans custom aansluiting en stekkertjes Overige Koeling 16
Freddy Nieuwe NZXT HUE2 producten, AER RGB 2 fans, Ambient Light, Cable Comb, Underglow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Noctua 5v (USB) Fans / ventilatoren HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Freddy Aqua-Computer QUADRO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Hightower corsair ll fans rgb 140mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Hightower Corsair ll12o rgb fans Overige Koeling 12
M In Win 805I advies gevraagd voor plaatsen fans. Waterkoeling 33
B Thermalright square fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Z 4-pin PWM Fan Hub voor 10 fans? Advies Waterkoeling Setup 1
A fans pwm noctua op moederbord aansluiten Waterkoeling 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan