• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Eerste poging tot waterkoeling

iV_

New member
Zoals de titel al doet vermoeden, ik ga binnerkort mijn eerste water gekoelde pc bouwen. Ik ben van plan om over een paar weken de 5820k te kopen en Asus X99-E WS als moederbord samen met een 7990. De behuizing is een fractal design define XL R2 en ik ben van plan om voorin de behuizing een alphacool 360mm Monsta (80mm dik) radiator te plaatsen met 3 noctua industrialPPC 3000RPM fans.


mooi in de UEFI een fan curve opzetten zodat de fans lekker stil zijn met idle en onder load zo hoog gaan als nodig is. Om de 360 voorin de define XL R2 te krijgen heb ik de 5.25inch bays moeten verwijderen en een metalen plaatje aan de voorkant uit moeten zagen maar als het goed is past ie nu. :)


Ik ben van plan om een pomp met res top te gebruiken en deze aan de 120mm radiator te mounten. Ik heb een paar vragen en dan nog een sanity check om te kijken of ik alles heb en of ik niet ergens een foutje heb gemaakt.


Ik vraag me af wat de beste manier is om de pomp te mounten, op het moment ben ik van plan hem te mounten aan de radiator via een bracket maar ik vraag me af of de bitspower D5 top upgrade kitmount daarop past of dat ik de modkit moet kopen om die mount te gebruiken. (zie item lijst beneden)


Ik heb nog advies nodig voor koelvloeistof en tubes. Voor koeling maakt het mij niet uit, ik ga warschijnlijk niet doorzichtige tube gebruiken dus het liefst gewoon transperante koelvloeistof, ik weet niet of ik met deze onderdelen in mijn loop moet kijken voor anti-corrosie of anti-algen vloeistof.


Op frozencpu vond ik deze tube ( Tygon A-60-G Norprene 3/8" ID (1/2" OD) - Industrial Grade Thermoplastic Elastomer Tubing - FrozenCPU.com ) volgens mij niet beschikbaar op highflow, weet iemand of highflow vergelijkbare tube heeft of dat highflow binnerkort ook deze tube heeft?


Qua volgorde van de loop ben ik aan het twijfelen tussen 2 volgordes:
Radiator zit voorin de behuizing met de in en out bovenin, de input van de res is ook bovenaan.


pomp -> gpu -> cpu -> radiator -> res -> pomp


of


pomp -> radiator -> gpu -> cpu -> res -> pomp


De eerste config heeft minder zichtbare tube maar ik vraag me af of het verstandig is om vanuit de cpu direct naar de radiator in te gaan want daar moet het water helemaal naar beneden om dan weer naar boven gepompt te worden. Lijkt mij dat daar net veel luchbellen zullen blijven zittenen dat het lastig te bleeden wordt. Klopt dat of maakt het niet uit?


Dan nu de onderdelen die ik wil gaan gebruiken.
EK-FC7990 SE - Nickel
EK-Supremacy - Acetal + Nickel
Alphacool NexXxoS Monsta 360 - 14182
Laing / Swiftech D5-MCP655 12V 1/2"
Bitspower D5 MOD TOP - Black "S" Model - BP-D5TOPPS-BK
Bitspower Dual / Single D5 Top Upgrade Kit 250 Clear Acrylic Cap - BP-D5TOPUK250AC-CLCL
Bitspower D5 Mod Kit Matt Black BP-D5MA-MBK (heb ik deze nodig om de pomp te mounten aan de bracket)
Designs Z2 Pump Bracket - Fits 120mm fans (de bracket)
Bitspower Z-CAP II With G1/4 x3 POM Version - BP-WTZPC2-BK (nodig om intake res en bleed boven in de res te kunnen doen)
Bitspower G1/4 Matt Black Aqua-Pipe II BP-MBWP-C18


fittings zullen een combinatie van 4-4 of 3-5 45/90 grade fittings worden afhankenlijk van de loop.
10MM (3/8 ID - 1/2 OD) Bitspower Schroeffitting Triple Rotary 90-degree - G1/4 (2 stuks) Matt Black - BP-MB90R3CPF-CC2
10MM (3/8 ID - 1/2 OD) Bitspower Schroeffitting 45 graden Rotary - G1/4 Matt Black BP-MB45R2CPF-CC2
 
Mijn huidige loop = pomp -> res -> cpu -> rad(140) -> gpu -> rad(420)
Ik ben naar ongeveer dezelfde hardware upgrade aan kijken. Alleen ga ik waarschijnlijk een Corsair Obsidian 900D ervoor gebruiken. Ik ga iig nog een paar maand wachten tot de prijzen iets gezakt zijn want early adapter = big prices ;)
 
Intel kennende zullen de CPU prijzen niet omlaag gaan en ik denk dat ddr4 ook nog een jaar of 2 duur zal zijn. Ervanuitgaand dat ddr4 volgend jaar naar broadwell/skylake komt zullen de fabricanten zeker nog al die ijverige upgraders een hoge prijs voor ddr4 laten betalen.

Ik koop nu 4gb ddr4 (meer dan genoeg om te gamen grappig genoeg kom ik naulijks boven 2.5GB gebruikt ram op 1440p) en over 2-3 jaar gooi ik er in totaal 32GB in.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
S Eerste water gekoelde PC. Waterkoeling 90
M Eerste water gekoelde PC bouwen. Waterkoeling 1
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
H Eerste waterkoeling PC Advies Waterkoeling Setup 5
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
C Eerste keer Costum loop, toch ff checken Waterkoeling 6
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
B eerste waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 5
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
S Subtlety - een eerste waterloop Gallery & Build Logs 15
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
P Eerste custom Loop: Tracer Gallery & Build Logs 2
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
Madbull Mijn eerste bestelling. HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
T Eerste waterloop problemen met gpu backplate hitte Waterkoeling 17
J eerste custom waterkoeling pc Advies Waterkoeling Setup 13
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
J enthoo primo eerste custom loop Gallery & Build Logs 5
J advies eerste wc setup enthoo primo Advies Waterkoeling Setup 15
Ubbidude Eerste plons in een pc met custom loop. Advies Waterkoeling Setup 5
D Hulp nodig met eerste CPU/GPU custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 17
S Bedankt Highflow, dit was een perfecte eerste ervaring ! HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
wambamnl Eerste waterkoeling setup, geen budget. I5 4670K en 2x r9 290 g4 gaming. Advies Waterkoeling Setup 5
TrickDeluxe Advies eerste custom loop onderdelen Advies Waterkoeling Setup 5
M M'n eerste WC setje ooit :) FT02 + SLI 980 + 4790K budget rond 800€ Advies Waterkoeling Setup 1
Ubbidude Mijn eerste watercooling loop Waterkoeling 2
D hulp bij eerste scratch build Cases en Modding 4
M Eerste keer sleeven Cases en Modding 7
R Eerste waterkoeling (GPU) Advies Waterkoeling Setup 3
S Eerste loop, controle check! Advies Waterkoeling Setup 2
M Klein vraagje, eerste WC build, positie rad Advies Waterkoeling Setup 3
O advies eerste wc setup Advies Waterkoeling Setup 2
W hulp eerste watercooling Advies Waterkoeling Setup 1
toosgrandioos Advies eerste wc setup Advies Waterkoeling Setup 13

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan