• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Eerste 'hobbel' is meteen de grootste

snarf

Junior Member
Goedeavond beste allemaal,

Leuk om mee te kunnen doen op dit forum vol enthousiastelingen. Zoals velen hier ben ik een newbie en zit ik vol met vragen over waterkoeling. Om maar meteen te beginnen:

<situatie thuis>
door aanzienlijk plaatsgebrek heb ik de kast van mijn computer op mijn bureau staan. Het apparaat maakt ontzettend herrie. Bovendien wordt door de compactheid van de kast het binnenin erg warm. Té warm, als ik CAD software gebruik, en bovendien ben ik niet vies van een spelletje COD4:MW2 in mijn vrije tijd. Tijd voor betere en stillere koeling. Tijd voor waterkoeling dus.

<wens>
Ik wil graag mijn CPU + GPU koelen met waterkoeling. Daarbij is het voor mij belangrijk dat kast zo onopvallend mogelijk blijft. Geen blauwe leds, geen externe montage van toestand. Ik wil er niks van zien of horen. Het moet gewoon werken :icon_mrgreen:

<systeemspecs>
Kast: ASUS TA-863
CPU: AMD Phenom II 965 Black Edition
GPU: ASUS EAH4870/HTDI/1G
Voeding: CoolerMaster eXtreme Power Plus 460W
8GB DDR3, MSI Moederbord. Verder niets bijzonders.

<probleemschets>
Mijn kast heeft de optie voor 2x80mm of 1x120mm fan voor, en 2x80mm fan achter. Deze fanplaatsen heb ik al volzitten met ventilatoren. Om waterkoeling in mijn kast in te bouwen is niet genoeg plek voor een afdoende radiator. Ik denk zelf dat ik met een 240mm radiator een heel eind kom. Ik ben geen extreme overklokker, en zo lang mijn systeem onder de temps van de fabriek blijft, vind ik het best. Dat is nu niet het geval, mijn processor wordt regelmatig een graad of 10 te warm volgens HWMonitor.
Bovendien heb ik nog geen WC block gevonden voor mijn GPU. Deze is niet standaard; de meeste blocks zullen er niet op passen.

Vragen:
- Welke midi-kast zou voldoende ruimte bieden om zonder te modden (stukken bovenplaat uitzagen enzo; dremel :eusa_naughty:) een koelsysteem in te bouwen?
- Is de koeling van puur de GPU en de geheugenchips eromheen (ik heb een stoere geheugenkoeler gezien die "in een boogje liep" en zo het geheugen kon koelen) genoeg? Of kent iemand een block dat wél gaat passen?

Zodra ik weet wat voor kast ik het beste kan gebruiken zal het samenstellen van een setje niet veel moeite meer zijn.

Ik hoop dat iemand hier me kan helpen met mijn vragen, alvast bedankt voor de moeite.


Tom
 
Als je gewoon een goeie kast koopt, hoef niet niet persee waterkoeling te gaan bouwen en kun je het met lucht ook goed af. Denk aan een CM stacker 830 SE ofzo. Die heb ik ook, en ik heb nog nooit last gehad van warmte. Met een Q6600 @3,4Ghz (50 graden met Mugen 2) en een GTX260 SSC die ook op 50g idle draait. Onder stress wordt het niet warmer dan een graad of 65 dus dat is erg netjes i.m.o.

Wel heb ik wat geld uitgegeven aan stille fans met goede airflow (4x Tacens Ventus 120mm @14dBa en 3x de standaard CM fans aan de zijkant). Dan ben je veel goedkoper uit, hoef je niet de dremel te hanteren en heb je toch stilte en koeling :):023:
 
De stacker 830 is nou niet meer bepaald klein en onopvallend te noemen :D

... en als ik zo'n knutselprojectje stiekum toch wel leuk vindt, heb je dan ook nog suggesties voor een waterkoeling-kast? :)
 
Laatst bewerkt:
OK, dit wordt het plan.

Ik koop een nieuwe kast: Cooler Master 690 II .

Vervolgens plaats ik daar de volgende winkelwagen in:

Radiator: XSPC RS240 Black (worden gekoeld door al bestaande CM Ultra Silent fans)
Fittingen: 6x 13MM (1/2) EK High Flow Fitting - G1/4
Kussentje: Anti Vibration Damper Pad - Noise Destructor V1.1
Pomp: XSPC X2O Compact 450 Pump
CPU blok: XSPC X2O Delta CPU V3 Universal
Slangklemmen: 6x TFC Herbie Clip / Slangklem (1/2) kunststof Zwart
Slang: 2x Masterkleer - HighFlow - 1/2 ID - 17.4mm OD - Clear

... en er schijnt nog vocht in te moeten!

Koelvloeistof: 1x Aqua-Computer Double Protect Ultra - Orange 1000ml
Spuitfles - 1000ML

... ik heb nog geen geschikt koelblok gevonden voor mijn grafische kaart, de Asus EAH4870/2DI/1GD5. Weet nog steeds niet of het ding nou reference is of niet, heb heel Google al afgespeurd zonder resultaat. Daarom laat ik de GPU voorlopig luchtgekoeld. Erg frustrerend.

Kan iemand me nog een tip geven of een 240mm genoeg is om later nog uit te breiden met een videokaart koelblok? Ik ben nog steeds niet van plan om extreem te gaan overklokken. Belangrijkste punt is dat de boel stil blijft.
 
Hmm, okay. Ten eerste is een enkele 240 rad sowieso al krap om een AMD heethoofd CPU én een 4870 te gaan koelen. Krap in die zin dat het wel zal werken maar niet echt optimaal.
Nóg een 2e 4870 er bovenop gooien lijkt me niet haalbaar.

Verder denk ik dat je je opzoek kunsten eens zal moeten bijschaven :098: , op een paar minuten tijd heb ik via good old Google al kunnen uitmaken dat je 4870 geen reference design is.
Verder heb ik ook meteen 2 blocks gevonden die perfect op je kaart passen:
de EK-VGA Supreme Plexi en de EK-VGA Supreme Acetal. De ene doorzichtig dus en de andere niet. Dit zijn beide standaard VGA water blocks die op een hele waslijst van kaarten passen, waaronder de jouwe. ;)

Owja, en welkom op HighFlow :033: !!
 
OK, dit wordt het plan.

Ik koop een nieuwe kast: Cooler Master 690 II .

Vervolgens plaats ik daar de volgende winkelwagen in:

Radiator: XSPC RS240 Black (worden gekoeld door al bestaande CM Ultra Silent fans)
Fittingen: 6x 13MM (1/2) EK High Flow Fitting - G1/4
Kussentje: Anti Vibration Damper Pad - Noise Destructor V1.1
Pomp: XSPC X2O Compact 450 Pump
CPU blok: XSPC X2O Delta CPU V3 Universal
Slangklemmen: 6x TFC Herbie Clip / Slangklem (1/2) kunststof Zwart
Slang: 2x Masterkleer - HighFlow - 1/2 ID - 17.4mm OD - Clear

... en er schijnt nog vocht in te moeten!

Koelvloeistof: 1x Aqua-Computer Double Protect Ultra - Orange 1000ml
Spuitfles - 1000ML

... ik heb nog geen geschikt koelblok gevonden voor mijn grafische kaart, de Asus EAH4870/2DI/1GD5. Weet nog steeds niet of het ding nou reference is of niet, heb heel Google al afgespeurd zonder resultaat. Daarom laat ik de GPU voorlopig luchtgekoeld. Erg frustrerend.

Kan iemand me nog een tip geven of een 240mm genoeg is om later nog uit te breiden met een videokaart koelblok? Ik ben nog steeds niet van plan om extreem te gaan overklokken. Belangrijkste punt is dat de boel stil blijft.

Ik zou ipv TFC Herbie clips gewoon tyrips nemen. Ik heb zelf de Herby's, maar deze zijn toch nog vrij groot en dik. Echt mooi is dit niet. Ik heb ook wat slang met tyrip aangesloten en dat ziet er echt veeel mooier uit! (dunner/smaller/minder opvallend).

Wat betreft tubing heb ik erg goede ervaring met Tygon 1/2". Gebruik het eigenlijk sinds ik ben begonnen aan watercooling en bevalt me zodanig goed dat ik voorlopig niets anders neem. Waarom?, 1, goede kwaliteit, mooi helder, flexibel en eigenlijk voor zover ik weet de beste tubing op de markt.
 
Hmm, okay. Ten eerste is een enkele 240 rad sowieso al krap om een AMD heethoofd CPU én een 4870 te gaan koelen. Krap in die zin dat het wel zal werken maar niet echt optimaal.
Nóg een 2e 4870 er bovenop gooien lijkt me niet haalbaar.

Verder denk ik dat je je opzoek kunsten eens zal moeten bijschaven :098: , op een paar minuten tijd heb ik via good old Google al kunnen uitmaken dat je 4870 geen reference design is.
Verder heb ik ook meteen 2 blocks gevonden die perfect op je kaart passen:
de EK-VGA Supreme Plexi en de EK-VGA Supreme Acetal. De ene doorzichtig dus en de andere niet. Dit zijn beide standaard VGA water blocks die op een hele waslijst van kaarten passen, waaronder de jouwe. ;)

Owja, en welkom op HighFlow :033: !!

Dankjewel voor het meedenken! :)
Met het blok voor de GPU bedoelde ik eigenlijk meer zo'n compleet blok dat over de geheugenmodules, kleine chips (kom even niet op de naam) en GPU zelf gaat. Verder vermoedde ik ook al dat mijn kaart non-reference was, maar met mijn specifieke videokaart (en dan bedoel ik een matchend plaatje of typenummer in een topic) heb ik nog steeds niet gevonden. Maar het is inderdaad veilig om er vanuit te gaan dat hij non-reference is.

Ben jij dan trouwens van mening dat alleen de gpu koelen voldoende is? Of moet ik naast het GPU-blok ook een videogeheugen-blok gebruiken?
 
Ik heb plaatjes van je PCB vergeleken met plaatjes van het reference design PCB die ik beide via Google Afbeeldingen heb opgezocht. Van daaruit was het overduidelijk dat het geen reference design betreft.

Verder denk ik idd niet dat je baat hebt bij een zogenaamd "fullcover" block want op je ram chips zitten reeds standaard koelvinnen. En aangezien je geen monster OC's gaat halen maar je eerder richt op de stilte van je koeling voldoen die vinnetjes perfect.
 
Muisstil

Tadaa :)

mju5fp.jpg
 
Mooi man... je videokaart kan je ook koelen met een stille luchtkoeler he :)
Waterkoelen is leuk maar een cpu EN een videokaart op "slechts" een dual rad, dat is wel de grens opzoeken, vooral als je stille fans hebt zal de radiator grote moeite hebben het geheel koel te houden...

Ik heb bijvoorbeeld nu 2 5850 kaarten, beide met een Zalman VF3000a erop, op 7v zijn die vrij stil, op 12v zijn die simpelweg te luid... maar op 7v koelen ze (bij mij in elk geval) nog beter dan een Arctic Twin Turbo op 12v :)

En die zijn nog een stuk luider ook :)
 
Luchtkoeling voldoet op dit moment zeker inderdaad. En mocht ik ooit nog eens last krijgen van de ventillator op de GPU dan past er nog een tweede radiator onderin de kast waar nu de pomp staat. Zo krijg ik dan toch weer een loop die voldoende koelt en verleg ik de grens weer een beetje.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
S Eerste water gekoelde PC. Waterkoeling 90
M Eerste water gekoelde PC bouwen. Waterkoeling 1
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
H Eerste waterkoeling PC Advies Waterkoeling Setup 5
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
C Eerste keer Costum loop, toch ff checken Waterkoeling 6
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
B eerste waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 5
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
S Subtlety - een eerste waterloop Gallery & Build Logs 15
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
P Eerste custom Loop: Tracer Gallery & Build Logs 2
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
Madbull Mijn eerste bestelling. HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
T Eerste waterloop problemen met gpu backplate hitte Waterkoeling 17
J eerste custom waterkoeling pc Advies Waterkoeling Setup 13
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
J enthoo primo eerste custom loop Gallery & Build Logs 5
J advies eerste wc setup enthoo primo Advies Waterkoeling Setup 15
Ubbidude Eerste plons in een pc met custom loop. Advies Waterkoeling Setup 5
D Hulp nodig met eerste CPU/GPU custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 17
S Bedankt Highflow, dit was een perfecte eerste ervaring ! HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
wambamnl Eerste waterkoeling setup, geen budget. I5 4670K en 2x r9 290 g4 gaming. Advies Waterkoeling Setup 5
TrickDeluxe Advies eerste custom loop onderdelen Advies Waterkoeling Setup 5
M M'n eerste WC setje ooit :) FT02 + SLI 980 + 4790K budget rond 800€ Advies Waterkoeling Setup 1
Ubbidude Mijn eerste watercooling loop Waterkoeling 2
D hulp bij eerste scratch build Cases en Modding 4
M Eerste keer sleeven Cases en Modding 7
I Eerste poging tot waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
R Eerste waterkoeling (GPU) Advies Waterkoeling Setup 3
S Eerste loop, controle check! Advies Waterkoeling Setup 2
M Klein vraagje, eerste WC build, positie rad Advies Waterkoeling Setup 3
O advies eerste wc setup Advies Waterkoeling Setup 2
W hulp eerste watercooling Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan