• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Buildlog minibeest itx (Ncase M1)

iSP

Active member
Introductie


Dit is een niet alledaagse build (minder modden, meer schrijven maar wel veel modding voor mijn doen) voor hier en post hem vooral naar populair request van jullie. Voor jullie wellicht “normale” hardware, voor mij luxe en luxe die ook ook nodig heb en ga hebben. Om de eerste vraag gelijk weg te nemen, waarom nu pas…? Je hebt die case toch al 2 jaar? Ja ik heb die al 2 jaar nieuw in doos zitten in de inbouwkast stof liggen pakken. Destijds, en dat weten sommige nog wel, was ik bezig met eigen kasten ontwerpen waar helaas geen echt gehoor aan gegeven is. Had toen ook een ITX kast die voor 90% identiek was aan deze alleen ik had puur geen zin om een kickstarter te doen en kreeg mensen niet voldoende actief ervoor mij te helpen. Intussen had ik een andere PC gebouwd en het is gewoon te veel afschrijving voor een jaar oude PC dus er nog maar even mee gedaan. Er waren wel meer redenen hoor maar die komen nu aan bod.



Waarom nu bouwen dan?
Owkee nu weer die vraag… maar er zijn wel meer dan een paar redenen voor;

  1. - Mijn huidige PC is 3,5 jaar oud en mag best wel een upgrade krijgen, wat een vervanging wordt nu.
  2. - Mijn laptop is 6,5 jaar oud en loopt op zijn laatste pootjes.
  3. - Ik ga afstuderen als het goed is eindelijk (heb permissie per februari dus nu nog tijd, helaas nog geen plek gevonden) en heb een stevige bak nodig, deze kan ik meenemen als het moet; Is krachtiger dan een laptop en nog altijd mobiel genoeg in een dikke fotocamera tas ofzo met muis en toetsenbord in zijvakken.
  4. - Mini PCI-e gaat er uit en is voor mij belangrijk, kom ik later op terug in een post. Had wel verwacht dat NGFF iets later gangbaar zou worden of in ieder geval er een overgangsfase was.
  5. - Op mijn bureau (oa voor afstuderen) heb ik meer plek nodig
  6. - Thunderbolt en USB3.1 beginnen populair te worden, om later aangehaalde redenen wilde ik kijken of ik deze techniek al kon binnenhalen.
  7. - Mijn oude casemod is nog altijd niet af; kostte te veel tijd en geld uiteindelijk en dit is meer van mijn formaat om te managen met al die vermoeidheid en drukte.
  8. - Niet geheel onbelangrijk; ik had nu mijn budget gespaard en de bruto onderdelen kwamen nu (na verkoop game bundle) onder mijn budget! Viel niet mee dat sparen en meer dan eens ben ik bijna gek verklaard in de chat dat ik niet opschoot :p. Nou bij deze.
  9. - Had zin in een racy/game soort van ROG look en dat wilde ik al wel langer
  10. - Heb jaren terug ooit een van de eerste echte ITX powerhouses gebouwd (Q6600, was door warmteontwikkelingen geen succes) en 3,5 jaar terug was nog altijd niet goed mogelijk wat ik wilde; nu wel.


Kortom als je tot 10 goede redenen kan komen behalve “omdat het kan”, “omdat ik een nieuwe pc wil” en “ik heb geld over” dan vind ik dat het er wel van mag komen :). Ik heb hem oprecht gewoon nodig klaar uit en heb hem wel verdiend al zeg ik het zelf.



Nou tof wat komt er dan in?

Bruto onderdelen, deze licht ik later wel toe;

Ql6Neu2.png


Net een iets hoger bedrag betaald door verzendkosten enzo.
En om onder mijn budget te komen deze game bundel in de aanbieding voor elk net bod;
http://forum.highflow.nl/f43/tka-ga...obal-defense-world-warships-17438/#post295187

Als je je afvraagt, waar is de gfx kaart? Wel ik neem mijn huidige 660TI mee; zou wel een snellere willen maar dan moet ik tegen een leuke vriendendeal aanlopen. Heb je nog wat liggen dat sneller is en gun je me een nettere prijs dan v&a zonder hard onderhandelen PM me maar (hoeft niet perse koeling op te zitten, mag een "kale" kaart zijn waar een wb block op gezeten heeft ofzo). Wil vooral sneller om de nieuwe Tomb Raider te kunnen gamen op high straks.

Als muis heb ik een tijd terug al een MX Master van Logitech voor deze setup gekocht; mijn oude muis viel van allende uit elkaar en hield het niet langer meer helaas. Deze muis was toen net een week uit en kon promotiekorting op Bol.com krijgen, had nog een kortingsbon (koop er vrijwel nooit wat) en kon eens mijn airmiles kwijt. De kale prijs van 99 euro zou ik er anders nooit voor over gehad voor hebben. De muis is goed maar ergens rond de 25E minder past de muis veel beter. Het is een aardige game muis maar hij is vooral super in Excel; ik ben een beetje een Excel buff dus hij past helemaal bij mij. Ook heeft hij een ingebouwde muis switch en kan dus tegelijk op de laptop.



Tof, maar heb je ook al wat foto’s?

Jazeker, het was eindelijk tijd voor een unboxing;

FvgKsiA.jpg


aGnQur6.jpg


Op de laatste foto zit de deksel er niet strak op, weet ik want heb hem open gehad al om wat eruit te halen en na te kijken (lees: ik ben aan het tekenen geslagen en heb al een en ander voorbereid voor het modgedeelte).



Updatelog:

http://forum.highflow.nl/f21/wat-heb-jij-net-gekocht-gekregen-1290/index666.html#post295188
 
Laatst bewerkt:
Omdat het leveren van de rest van de onderdelen langer duurt dan gedacht maar even een stukje over het kiezen van het moederbord :p. Zoals sommige hebben opgemerkt ben ik voor een Asrock gegaan en niet de geplande/gehoopte Asus impact. Wel daarom dacht ik van maar een updateje tussendoor. En zoals jullie weten houd ik wel van schrijven en er wat geschiedenis in te stoppen… begin immers een oude lul te worden maar wel met achtergrondkennis zo links en rechts die niet veel jonkies hebben. Aan de andere kant er zit veel meer achter dan wat je zou denken en dan nog kom ik later uitgebreider terug op het wlan gedeelte.



Keuzeopties
Eerlijk is eerlijk, ik ga nooit meteen zo maar voor een bepaald product en heb daarom alle merken een eerlijke kans gegeven. Alle merken heb ik ook wel eens in mijn handen gehad en heb over elk merk wel op zich een mening.

sGZyyDA.png


Dit is iets wat ik elk jaar wel samenstel om te zien van wat zou ik bouwen. Er zijn 8x Z170 borden meegenomen en de best of last gen. Soms is het gewoon dat een afgeprijsde last gen meer bang for buck geeft maar omdat het toch een beetje lang mee moet gaan heb ik liever nieuw spul; het prijsverschil moet dan heel gunstig zijn. Daarover straks meer.

Ik gebruik kleuren om aan te geven of het positief, negatief, meh of een toffe extra is. Groen is vanzelfsprekend en dat is goed, maar de rest kun je je in vergissen en zijn wellicht niet zo handig gekozen.

Op zich betekent 1x rood een no go, voor de killer nic is dat omdat ik deze niet goed genoeg ken maar deze werkt wel ok op *nix (Realtek is echt een keiharde no-go), echter het ontbreken van een M.2 slot voor een SSD is een no go. Om een of andere domme reden heeft Asus er voor gekozen deze generatie die te ditchen op de impact en te gaan voor de U.2. Niet alleen heeft alleen Intel deze SSD’s ook zijn converters duur en haast niet aan te komen en heeft Samsung de snellere SSD op dit moment. Het hele internet staat vol met mensen die hier over vallen. Asrock maar ook Asus en MSI leveren voor andere bordjes los of erbij M.2 kaartjes met een U.2 connector erop als optie… veel beter.

Blauw is een bonuspunt, voor de asrock is dat HDMI 2.0 omdat ik dit bordje later kan doorschuiven naar mijn HTPC. De impact en Gigabyte omdat ze thunderbolt hebben. Thunderbolt maar ook USB3.1 moet ik even uitleggen want dat gaan meningeen niet snappen en wellicht daarna nog niet omdat ze het in de categorie gezeur vinden vallen. Dit heeft te maken met het feit dat ik zo min mogelijk kabels op mijn bureau wil hebben; waar de gamers hier draadloze muzen niet tof vinden ben ik super blij met mijn MX Master van Logitech, en ook wlan. Zo kan zowel USB3.1 als Thunderbolt 3.0 in principe USB + Power + Displayport over 1 kabel doen. Dit geeft de mogelijkheid tot het uitbrengen van Schermen die via 1 kabel zijn te gebruiken. Dit is niks nieuws en is in het verleden eerder gedaan met zelfs DVI als onderliggende techniek! Helaas is destijds gekozen voor een standaard zonder power :’(.

g5-1600sw.jpg

gfx-1600sw.jpg


SGI 1600SW en converterkaart met OpenLDI connector, wellicht onbekend bij velen maar deze monitor is heel populair geweest door de goede kleurweergave 24bit(!) bij 60Hz (!) en toen toffe resolutie van 1600x1024. Dit scherm heeft nog altijd een cultstatus en was het geen 17,3” had ik wellicht er wel een gekocht. Apple eat this, retina avant le lettre!



22%20apple.jpg

AppleDisplayConnector.jpg


Het schildersezel van Apple, de Cinema 22” met ADC connector. Zelfde resolutie als de SGI alleen een lagere kleurendiepte en pixeldichtheid. Duurder dan de SGI dus de SGI was ook nog eens populair onder veel apple gebruikers.


Tot zover de geschiedenis, er waren er meer maar deze 2 ken ik persoonlijk en heb ik nog mee gewerkt. Nu is dit concept weer geoppert als universele laptop dock! Op moment heb ik er zakelijk mee te maken en persoonlijk vind ik dit ook een toffe ontwikkeling. De conclusie is dat er nog geen schermen uit zijn en de chipsets nog erg jong zijn en problemen kennen. Het gigabyte bord heeft zelfs de certificering voor Thunderbolt nog niet eens rond terwijl USB3.1 al wel gemeengoed is, wel via losse chips. Intel heb ik groen gemaakt en Asmedia grijs.

En zo komen we op grijs... dat is liever niet. Met asmedia heb ik wel eens in het verleden probleempjes gehad met USB3.0 maar aangezien 3.1 toch nog niet boeit valt het in de categorie care. Echter gebruik ik wel wlan en heb ik liever het oude Mini PCI-e! De nieuwere NGFF kaarten hebben slechts 2 stream (2 antennes) varianten terwijl er voor Mini PCI-e erg veel verschillende 3 stream varianten te krijgen zijn. De gemiddelde gamer zegt care maar ik gebruik het veel als ik de bak mee neem naar locatie of thuis even vlug in osx (gaat veel beter dan Windows) een tijdelijk wlan netwerkje opzet voor vrienden zodat ze snel internet hebben ipv dat rottige Ziggo modem. En ik heb later de optie om thuis ook voor wlan te gaan want ben geen online gamer waar lag uitmaakt, weer een kabel minder :p)



Asrock
Even een stukje over Asrock er tussen door… dit is een merk dat eigenlijk meer aandacht verdiend en zeker dit jaar meer dan ooit een geduchte concurrent is van Asus. Grappig detail; het was ooit een dochteronderneming van Asus voor budgetborden!

Vanuit het verleden ken ik ze als een pionier met unieke producten; borden met 2 verschillende memory slots in overgangsfases en ditto met CPU sockets en zelfs pci-e x16 + AGP, al dan niet met daughterboards. Of dit een goed idee was allemaal dat laat ik in het midden maar ze kunnen daar wel wat. Recentelijk vooral hebben ze aardige galmborden Fatal1ty) die aardige concurrenten vormen voor Asus ROG borden in gelijke kleurenstelling. Waar ze met Z87/Z97 op de borden nog gingen met slechts de korte versie van het M.2 slot zodat Asus nog de overhand had hebben ze dit jaar gewoon een beter antwoord op ITX gebied en de lead overgenomen met het beste bord als je me vraagt. Owkee geen X-fi chipset maar de huidige realteks zijn niet slecht en zelfs vrij goed, ze zijn helaas met ngff gegaan welke nog geen voordelen biedt en dan nog eentje met veel driver issues (op hardforum haalt iedereen ze eruit of vervangt ze) en ik spreek maar even niet van dat U.2 slot op de asus. Het enige ‘voordeel’ van asus is 8 vs 6 power phases; echter lijkt voor skylake 6 even goed te oc’en zijn of wellicht alleen bij heel extreem nog voordeel te bieden. Voor high clocks @ longtime use moet het nog ff blijken ofc.

En zo blijkt asus een aardig bordje te hebben dit jaar maar waar links en rechts toch openlijk gesproken wordt van een fail. Ook zijn veel mensen geen fan van de grijze thema ipv het duidelijke ROG kleurenthema en zo waren ze onder de streep mij in ieder geval als klant kwijt dit jaar… maar wacht er is 1 more thing.



Fan Xpert van Asus…. Antwoord van Asrock?

Nou iets dat wellicht sommige van jullie niet weten omdat waterkoeling hier heel populair is is dat Asus ROG bordjes een fan Xpert functie hebben; je kunt profielen aanmaken om fans stiller te laten draaien en de curve van hoe ze aan slaan te veranderen; je veranderd per saldo de eigenschappen! Hier had Asrock heel lang geen antwoord op en ik was een vervend gebruiker ervan. Zowel in de bios als in Windows kon dit. Maar zie was Asrock heeft nu; Fan-Tastic Tuning

D7rigvy.jpg


Nu heb ik dit plaatje van Internet even afgehaald maar de gui is ook in het zwart rood / zwart blauw in te stellen al heb ik niet uitgebreid daar naar staan te kijken. Moet zeggen dit werkt erg goed! Erg vergelijkbaar! Persoonlijk wordt ik er erg blij van. Heb volop lopen experimenteren op een X99M Killer/3.1 die hier nu staat als onderdeel van een PC die ik voor een vriend gebouwd heb en na de kerst wordt opgehaald. Ook dat bord vind ik persoonlijk zeer goed met een fijne uefi.



Best of last Gen
Ah… vroegâh was alles betâh :D, een betere impact en een mooie x99 oplossing!

Laten we ff in gaan waarom ik niet voor die Impact ben gegaan… nee niet omdat DDR4 nu goedkoop is en langer meegaat hoewel dat wel erg handig is. Deze bordjes zijn 2e hands bijna niet te koop en nieuw betaal ik de volle mep. En met de i7 CPU’s is dat eigenlijk niet anders… omdat Skylake zo schaars is vangen 4770k’s en 4790k’s een aardig prijskaartje op de 2e handse markt… letterlijk niet interessant en daarom wachtte ik een tijdje en dankzij die cashback van de game codes kwam ik op letterlijk hetzelfde bedrag uit!

Maar de andere optie is veel leuker en heb daar erg lang over getwijfeld. De i7-5820k was eigenlijk even duur en had ik 2 extra cores gehad! Klink slim, waarom niet voor gegaan? Stommerd! Nou nee en dat zal ik uitleggen. Het blijft erg verleidelijk en er zijn geen directe issues… alles wat ik wil zit erop en het ‘platte’ prijsverschil van 125 euro veroorzaakt voornamelijk door het moederbord is prima te verantwoorden. Dus wat dan? Het socket… dat is een narrow ILM socket wat normaal gebruikt wordt voor servers. Ik kan foto’s laten zien van een Noctua koeler op dit bordje; [H]ard|Forum - View Single Post - X99 on mITX: ASRock X99E-itx/ac
Dat moet je niet willen, en die brackets krijg je maar zeer lastig van Noctua. Daarbij een quadcore kun je net zo goed overclocken dat zelfs indien een hexacore overclocked wordt je met skylake een heel eind in de richting gaat zitten maar single core meer snelheid hebt. Bovendien schaalt er weinig voorbij 4 threads en anders heb ik HT nog. 6 cores is handig voor mij maar geen harde eis. Bovendien ben ik geen liefhebber van AIO waterkoelsetjes (loopt prijsverschil op tot 175 euro) en waterkoeling is helemaal duur en boven budget. Uiteindelijk hoewel het tempting is is het wellicht meer iets voor de volgende upgrade als ik zeker weet dat ik het nodig heb, nu is het slechts tof voor dat geld kan ik ook een flinke grafische kaart op enig moment kopen 2e hands.


De Winnaar
Tja als je het mij vraagt is er een duidelijke winnaar… owkee ik weet dat velen van jullie met het x99 bordje gegaan zouden zijn maar Asus heeft steken laten vallen en Asrock is op dit moment heer en meester op het ITX platform, iets dat niemand kan ontkennen. De overclockbaarheid viel met het x99 m-atx plankje niet tegen dus ben benieuwd wat dit plankje gaat doen. Feature wise is het ook een winnaar; het heeft alles behalve Thunderbolt. Aan de andere kant ik vind het wel en duur bordje met 200 euro… maar de Asus Impact is 240… ook duurder geworden dus tja dat valt tegen elkaar weg te strepen.

Dus Asrock, jullie hebben meer dan terecht de kroon en Asus jullie hebben 2 à 3 jaar om die terug te pakken… dan kijk ik wellicht of een upgrade zich loont (hexa cores voor consumer platform wellicht? Pretty please with sugar on top :p)

Eens of niet? laat het weten!
 
Laatst bewerkt:
cY2SeyH.jpg


Eindelijk, binnen :D
We gaan eerst eens kijken of alles werkt in een scratchbuild, daarna mag het mooi de case in.
Enige punt; had eigenlijk de 700watt voeding gewild maar die levertijd schuiven ze al een jaar lang op... eerste paar maanden zal die nog wel niet leverbaar zijn.
 
Helemaal waar, maar had graag de 700watt versie gehad omdat het een platinum voeding is en er zijn een 2 tal mogelijke issues waarvan ik er 1 heb maar niet ernstig.
Ben de boel nog aan het testen en herenstallen; loop links en rechts toch tegen issues aan.
Maar heb de tijd nu om het rustig aan te pakken :)
 
Zo even een update van het in elkaar bouwen. Nee klaar is dat nog niet maar had ik ook niet verwacht, er komt best wel veel bij kijken; kost tijd door voornamelijk issues die je met grote cases niet hebt. Zo zijn er wat wijzigingen in het plan en moet er ook nog het een en ander gekocht worden. Om het samen te vatten; problematische build so far :p



Het strippen

VYpKHVu.jpg


ZEZW7vR.jpg



Hier de kast gestript van alle panelen (gaat met een klik mechanisme heel super en soepel :D) zodat ik overal goed bij kan. Een erg mooie feature en dit had ik voor mijn ontwerp nog niet uitgedacht hoe omdat de techniek om die palletjes te stansen wij niet in huis hadden waar ik tot dusver had gewerkt. En daarbij is dat mechaniek op moderne Lian Li kasten waar ze dit ook gebruiken een maat groter; dat had nooit mooi gepast.

Wat je niet ziet op de foto's is dat ik alle front panel connectors eraf gehaald heb, dat dus ook nog. Ben daar nog wat mee van plan maar dat is voor latere zorg want nu had ik gewoon werkruimte nodig. Ook al heb je nog zo'n kleine handen ITX kan vrij problematisch zijn zeker bij de eerste keer voor een ingewikkelde build.


8zSzwjF.jpg


Deze jongen komt er in! Ook hier ben ik gaan "slopen" want de wifi kaart ging eruit... en helaas weer erin... samen met de bracket voor de antennes. Daarover nu dus meer.


Issues issues issues...

n5tr4Zj.jpg


Zeer mooi mem, zo zie ik het graag! Sportief uiterlijk met metal kleuren, maar niet eentje die perse schreeuwt gaming. Gewoon een nette cleane look dat wel in het geheel past met blank aluminium van de kast en de rest wat ik van plan ben. DDR4 3200MHz is echt wel een step up vs DDR3 blijkt eenmaal in benches, je hebt aardig DDR3 nodig om hierbij in de buurt te komen en dit is nog niet eens het duurste mem en heb alleen nog stockspeeds gedraaid.


Qpb5hgs.jpg


Hier ben ik aan het proef fitten... wifi kaart er hier dus uit en Noctua CPU bracket en PSU bracket erop. En wat blijkt... de heatsink kan er maar op 2 manieren op. Op manier 1 interfereert hij met de voeding en manier 2 net aan met de grafische kaart. Oh joy... de populairste heatsink voor dit kastje werkt niet XD.


rXz0iJA.jpg


Even vooruit spoelen tijdens het testen en je ziet duidelijk dat er weinig plek is voor een grafische kaart. Fysiek past het wel maar de heatpipes shorten dan gewoon de grafische kaart dus dat gaat hem niet worden. Dit is gewoon kut met peren zoals ze zeggen en moet nog nader bestudeert worden wat er dan terug komen moet.


QZnXX25.jpg

kMlNXbI.jpg


Wat je hier ziet is zeldzaam en het is een mini pci-e riser. Het sim slot erop is voor WWAN kaarten zodat je 4G internet zou kunnen hebben net zoals je tablet. Het stukje kun je afbreken zodat je ook nog een van half size naar full size mini pci-e kaarten kan gaan! Verkrijgen bleek niet makkelijk. Waarom al deze moeite? ik heb een specifieke wlan kaart die ik gebruiken wil met 3 stream AC en BT4.0. In theorie een mooie oplossing nietwaar? Maar er moet zo nodig weer een bevestiging van de chipset koeler in de weg zitten... dat wist ik maar had verwacht dat die lager zou zijn. Ik heb net niet genoeg travel om te fitten dus tja ik moet stack headers hebben. Nu zijn die wijd verkrijgbaar maar deze zijn net wat kleiner dan standaard Dupont headers (die headers die USB en je front panel etc etc ook gebruiken) kortom dat wordt een zoektocht. Dat betekent ook automatisch dat alle skylake ITX problematisch zijn voor 3 stream AC want de rest is beperkt tot NGFF en het is maar de vraag wanneer er leuke 3 stream kaarten komen. Gok op dit vlak een jaar te kort gegokt dus we moeten op zoek naar die headers.



Power supply... oh joy meer issues!

WeaJvGq.jpg


Wat we hier zien is de V1 bracket links en de verbeterde V3 bracket rechts. Ik had hem vroeg gekocht dus buiten een prototype tax van indiegogo heb ik ook nog extra kosten voor de bracket en blijk er nog niet genoeg gemaakt te hebben ook nog. Wat is er anders? In 1 corner is er een hoek uit zodat de interne PSU doorluskabel past (ja ja dit had ik destijds al gelijk opgemerkt) en hij geeft onder 2mm meer speling zodat je meer ruimte hebt voor je kabels en lange grafische kaarten (iets wat ik nog altijd in gedachte heb maar niet voor nu) en dan past tenminste een kaart met backplate.

Daaronder nog wat losse zwarte schroefjes die bewaard heb van een Coolermaster case. Ik heb een hele bak vol met schroefje maar geen zwarte! Dacht deze bewaar ik mooi voor mijn ncase voor de details ;).


A0e9Xez.jpg


Kijk dat past dus niet... niet alleen snap je nu waarom ze die hoek weggehaald hebben ook de oriëntatie past dus niet. Aargh!, dit had ik niet voorspeld. Dan draai je toch de PSU om zou je zeggen? Wijsneus dan wijst hij richting de sidepanel en gaat dus ook niet passen. Bonuspuntje voor de oplettende lezer. De oude 450 Watt voedingen enzo hadden een andere oriëntatie en de 500watt moest nog uitkomen toen deze ontworpen werd. High wattage in ITX is vrij nieuw en nog problematisch, hier zit veel meer ontwikkeling in dan ATX voedingen. Ook nog is deze kabel veel en veel te lang... dat detail bespaar ik je maar even.


QYT3Udq.jpg


Goed kijken en je ziet het, deze werden vanaf de V2 meegeleverd en deze heb ik even "geleend" van een ncase versie 4 die ik babysit, dus ik mag er mooi een gaan bijbestellen. Zucht alsof de case nog niet duur genoeg was.


45Qh5oK.jpg


Kijk zo moet ie! En is de power supply dan nu probleem vrij? NEE! Zei toch al dat ik eigenlijk heel graag de 700watt versie had gewild en dat er 2 mogelijke "problemen" waren? nou ik heb ze beiden. Als eerste 1 schroefje is al gelijk dol en een 2e semi als in kan niet heel vast of de boel draait dol. Owkee dit valt nog wel mee en is mee te dealen. Het 2e "probleem" is het geluid... hij is semi passief dus dat hij pas gaat draaien zodra hij genoeg belasting of temperatuur heeft. En hier heb ik een probleem mee en vele met mij. Ja hij is stiller dan een sfx voeding zonder 120mm maar dit betekent dat hij de fan niet genoeg kan aanjagen.. ofwel je krijgt een tikkend geluid van proberen de fan te laten draaien en stoppen omdat hij net niet genoeg voltage geeft. Dit gedeelte van het probleem is bij mij niet ernstig aanwezig gelukkig maar de revisie die ik heb is op lage toerentallen; je hoort een zekere amplitude in het geluid tussen bijna willen stoppen en doorgaan. Dit is exact het soort geluid waar ik me bij waterpompen ook aan erger, je hoort het of je hoort het niet maar als je het eenmaal hoort stoor je je er aan kapot. Op een zeker moment wordt deze voeding gewoon vervangen dat zweer ik je maar voorlopig heb ik genoeg uitgegeven en ga hem ook niet terug sturen want for one er zijn geen alternatieven en two deze unit heeft het heel mild en mag me gelukkig prijzen. Wist van te voren van deze problemen al was het niet uit eerste hand.



Hoe die er nu bij staat

YxFi5tC.jpg


Wat je hier ziet is de M.2 SSD en dit is iets dat juist tof bevalt! Niet alleen is hij super snel maar hij zit lekker tegen de vent gaten aan voor prima koeling. Deze staan bekend dat ze wat warm kunnen worden dus ben helemaal blij dat het moederbord dit slot op de achterkant heeft zitten ipv tegen de hete chipset heatsink aan. Links zie je nog de voeding, deze pakt gelijk frisse lucht uit de case en blaast de hete naar boven eruit. De optimale config voor deze case.

uDGzBoN.jpg


En zo staat hij er nu treurig bij tijdelijk met een intel stock fan (die niet meer bij intel cpu's zitten, had deze nog liggen) en voor de oplettende kijker iets dat hij/zij kan zien voor een volgende keer al. De 660ti heb ik achterwegen gelaten want deze paste ook niet echt heel lekker door een combinatie van heatpipes en stugge psu kabels vooral. Dit laatste is wel te verhelpen en zit in de planning maar komt veel te laat, dus we gaan daar na de kerst een andere oplossing aan wijten. Stay tuned...
 
Even een updateje tussendoor want zo wilde ik dus de case niet laten staan he... dat was ook onwerkbaar.
Het belangrijkste was de pc asap werkbaar maken, hij is nu "leeg" en vooral Microsoft en Autocad moeten er nu snel op.

Hoe ziet dat er uit?

QAd0rs5.png


Er is OSX opgezet nadat ik met windows alle hardware op werking al had gecontroleerd. Waarom OSX?... de software bevalt mij meer dan uitstekend terwijl ik niet blij ben met de hardware keuzes van Apple. En met de goede bootloafers van tegenwoordig is het net alsof je Linux op grub hebt. Het is wel wat ingewikkelder zeker met nieuwe hardware en je moet eigenlijk ook hardware zorgvuldig uitzoeken aan de voorkant op chipsets ipv achteraf de boel te gaan lopen patchen. Dit was de reden waarom ik zo graag een Intel nic wilde (Realtek om andere redenen niet) en ik zo veel moeite doe voor wifi. Kijk met patchen krijg je vrijwel alle gangbare hardware wel werkend als het echt moet hoor... maar zo werkt ik liever niet. DDR4 was nog problematisch aangezien geen mac nog DDR4 heeft. Verder interesseert OSX jullie helemaal niks dus tenzij er vragen zijn laat ik het hierbij.

SUH6FyK.png

Dat zien jullie goed! Windows op OSX als een virtual machine en dat werkt toch een partijtje prachtig. IPV dual boot is dit mijn keuze waardoor als ik in OSX games niet werkend kan krijgen nog altijd zo kan gamen. Werkt in het geheel niet onaardig. Waarom de upgrade naar Win10? Dat is zo slecht nog niet. Waarom eerst Windows 7 geïnstalleerd? ik heb nogal veel win7 keys gekregen dus kan gratis upgraden anyways.

Wat je niet ziet is dat ik ook alle temperaturen voltages en rpm's kan uitlezen van het moederbord, een soort speedfan of whatever je prefereert. Deze werkt vrijwel vlekkeloos alleen de voltages leest hij nog niet goed uit. Dit zal ik ook nog eens posten zodra dat probleemloos werkt.


En de case

dHtXbnE.jpg


Uit deze hoek kun je die felle led zien, daar moet ik nog eens een keer zwarte tape voor vinden en uiteraard is die net zoek.
Nu met nieuwe grafische kaart!


9ZHBlwN.jpg


En vanuit een andere hoek :)
De PCI-e kabels zijn omhoog gebogen anders kan de case niet dicht, zeer problematisch.
Vanuit deze hoek kun je ook de backplate zien van de gfx kaart... iets dat ik al zeer lang wilde en nu kan ik met custom pci-e kabels controleren of dat zou interfereren of niet. De 960 was het beste was ik me kon veroorloven al had ik graag een 970 gehad maar zo'n grote gamer ben ik nu ook weer niet.


Asus-Strix-GeForce-GTX-960-Tomb-Raider-1080p.png


Dit is zo'n beetje de zwaarste game die ik speel en straks in januari de nieuwste. Je ziet dat de 970 maar zo'n 12 fps sneller is en mij het dubbele zou kosten zowat. Ik zeg dan de goede afweging. De kaart bencht in de virtual machine tussen de 52 en 62fps wat exact klopt met het gemiddelde van 56fps welke deze grafiek laat zien. In game speelt het vele malen vloeiender en dit is echt een worst case scenario de benchmark. Al met al een prima upgrade voor de 660ti en ik denk dat ik klaar ben voor de nieuwe tomb raider.

Next time; ik ga alvast 1 ding modden! stay tuned.
 
Mooie bak zo hoor! En dat met de kabels komt vast goed als je aan de gang gaat met custom sleeven, kan je de kabels ook gelijk op maat maken enzo zodat je kast ook dicht kan.

Maar je hebt nu dus Windows 10 draaien met OSX in een VM? Of juist andersom?
 
Windows in een VM op OSX, de andere kant op is wat problematischer en onlogischer.
De workflow werkt zeer lekker (voor mij) in OSX en Windows is meer puur voor gamen en whatever niet wilt draaien op OSX.
Met Wine draait stiekem best wel veel zoals ook Skyrim perfect, windows is meer een fallback.
Eigenlijk zou ik eens Tomb Raider moeten proberen onder OSX, kijken wat het verschil maakt maar geen zin om die nog een keer te uitgebreid te spelen.

Het is gewoon in de categorie eens wat anders en daarom vermeld. Je hebt meer keuze dan je denkt.
 
Ik zou denken dat Windows -> OSX (osx in een vm dus) makkelijker zou zijn maar blijkbaar niet dus. Maar ben verder ook niet zo bekend met andere os-en in een VM. Heb wel eens gestoeid met VM gestoeid maar dat was windows in windows zeg maar.
 
Het is vooral de hardware acceleratie die niet lekker loopt, trackpad werkt bijvoorbeeld niet met alle extra gestures en bestanden over en weer slepen werkt ook niet. Ik gebruik dus voornamelijk hardware chipsets die Apple ook gebruikt en dus vrijwel alles runt native... heb daarom ook geen of vrijwel geen stability issues zoals sommige met hun hacks. Mijn oude hack heeft 3,5 jaar probleemloos gewerkt maar daar had ik aan de voorkant ook wel 2 maanden over nagedacht. Waar je vroeger vrijwel het beste uit was met Gigabyte moederborden kun je vandaag de dag zo wat alles wel kiezen zo lang de chipsets een beetje ok zijn. Heb hier wel eens wat guides geschreven maar die zijn verouderd... vraag me af hoeveel vraag er naar is want ga geen nieuwe schrijven voor slechts 1 persoon :p
 
Zo dit heb ik gister gedaan met de laatste mod spullen die ik al had klaar liggen, vanaf nu is het wachten op mod spullen of moeten ze nog besteld worden.

Te beginnen met dit;

CdufGSm.jpg

Dit is de power button van de ncase... een standaard plastic knop met zo'n klik switch en dat is een beetje 'cheap' voor een case van deze kwaliteit. Daar moest wat aan gebeuren vond ik, en daarbij had ik destijds al een idee met mijn ontworpen case die ik nu uitvoeren kan.


LUtQxsS.jpg

Erg fijne en destijds dure schuifmaat, zoals je kunt zien is deze nogal veel gebruikt en zo handig als ik ermee ben kan ik je nog wel een ding of 2 leren over die dingen.
13mm! Dat is een lastige maat, wat kunnen we daarop verzinnen... ja what if... what if...


p5uHgeH.jpg

Ja Vandal buttons van dat formaat bestaan! 12mm... 1mm te kort en dat is zo'n past wel/niet geval ivm loszitten.


6Rss7ew.jpg

Dit toveren we om in...


[/MG]http://i.imgur.com/8XWeIbL.jpg[/IMG]
Dit! met extra weerstandje anders vind ik het licht te fel... hoef niet heel mijn appartement verlicht te hebben. Deze weerstand brengt ongeveer de 5V terug naar 3V uit mijn hoofd, iig 470ohm.

Oh en wat ligt daaronder... dat is dit zeer toffe spul;
Dat heb ik altijd al eens willen gebruiken en nu dan de kans, denk dat dit zeer mooi is voor accenten zoals deze.
Deze stof (is geweven en met plaklaag, het is geen normale sticker!) lijkt zeer goed op echt koolstofvezel, iets dat zeer racy is en wel bij de build past.
Wil het echt alleen voor accenten gebruiken, veel mensen overusen het voor een groot oppervlak en dat vind ik toch een heel stuk minder. Alles zit in de (kleur)verhoudingen =)


nmYe8d5.jpg

De frontpanel op de stof...


QxfnFGt.jpg

Uitgesneden en hierna ga ik met het mesje nog mooi rond voor scherpe nette randen.


xL2Qqiv.jpg

Overal terug slaan zodat randen mooi zijn en niet ooit wellicht loslaten, extra duurzaam :)


OF0ZD87.jpg

Dit ziet er toch aardig uit, kun je ook mooi de textuur zien.
Het past ook en dankzij de folie is het stroef genoeg dat het boeltje blijft zitten. Wellicht verzin ik wel ooit iets mocht dat paneel er ooit weer uit moeten voor extra stevigheid, maar dat is meer overengineeren dan dat het niet voldoet.


rO42zwZ.jpg

Closeup, kun je ziet dat de poorten mooi strak passen.
Mijn koptelefoon kabel is vervangbaar en heb ik mooi geüpgraded met een exemplaar met rode accenten in grijze gunmetal kleur aluminium pluggen. Past prima bij elkaar!


87dTeFx.jpg


En het eindresultaat!
In werkelijkheid is de led kleur wit, past zeer mooi bij het aluminium kleur.
En je ziet wel vaker vandal knoppen in vooral blauw, rood, groen en soms oranje maar wit is een zeldzame kleur.
De fotochip maakt hem een beetje blauw kleurig maar hij is echt wit.
In persoon ziet dat er nog veel mooier uit dan op de foto, de lichtweerkaatsing maakt het wat moeilijk maar op de eerdere foto met het textuur kun je je het goed voorstellen.
Ik zeg prima gelukt!
 
Laatst bewerkt:
Even een quick updateje;

Ik heb een extra adapter besteld om te kijken of wat ik wil überhaupt werken zou;


Ldp6eT0.jpg

Een flexibele versie die je normaal voor laptops and aio's gebruikt om het ergens kwijt te kunnen indien je niet direct bij het mini pci-e slot zelf ruimte hebt.


J1fBqsS.jpg

De voorkant van de gemounte wifi + bt kaart. Buiten dat die een appel kaart is dus meteen gaat werken wil ik even wijzen op het feit dat deze ook gewoon met drivers in windows 7/8/10 werkt! je bent goedkoper uit dan een tp-link of asus maar je hebt wel 1300ac snelheden + gratis bluetooth 4.0! Sowieso een goede deal dus, en ook een leuke upgrade voor laptops.


lR6Y6EI.jpg

De achterkant, 1 bluetooth antenne uit een oude apple macbook gebruikt zo lang, voor de wifi antennes heb ik ze nog liggen uit een oude mac mini. Zo kun je mooi zien hoe je die pigtails aansluit, je hebt echt 4 antennes! De meeste mini pci-e kaarten combineren bluetooth+wifi in 1 antenne dus dit is nog beter ook. Met 1 antenne kun je interferentie hebben en het mooie is dat je op osx heel makkelijk bluetooth muizen en toetsenborden kan aansluiten zonder een extra dongle nodig te hebben.


UHu6LBa.jpg

En zo ziet het er (tijdelijk) uit. Mooi is het niet maar als tijdelijk totdat ik die andere adapter kan fitten wel werkend. Bovendien geeft dit me een 2e optie mocht ik voor de andere adapter geen headers vinden kunnen die passen.

Niet mooi maar het werkt voorlopig wel.
 
CPU Koeler

m05Myz8.jpg

EhqHPzW.jpg

De CPU Koeler is binnen! Bleek een van de 4 te zijn die zou passen...
De Be Quiet! (Sorry [MENTION=1]Freddy[/MENTION]!) vond ik te duur en zou kunnen interfereren met mijn ram... ook was ik maar van 1 richting zeker dat het zou passen. Een Silverstone speciaal voor dit soort kasten die niet meer leverbaar was en de nieuwe versie zou net net passen had ik bemeten. Dan was er nog de Noctua NH-L12, lijkend op mijn oude C14 maar kleiner. Het issue daarmee was de ram clearance... kon hem wel wat omhoog buigen maar toch. Dan was er deze, de NH-C12P S14, eentje die al 6 jaar oud is en inmiddels uit het assortiment is. Echter bleken er links en rechts nog exemplaren in voorraad te zijn. Wat deze zo speciaal maakt? Als je goed naar de foto kijkt kun je dat zien, deze heeft een soort zwanenhals ofwel lijkend op een spruitstuk van een auto als we toch in termen blijven die ik liever gebruik :p

8P0QAaB.jpg

Hier kun je mooi dat 'spruitstuk' zien, interfereert niet met de 8phase (had eerder onterecht gezegd dat het er 6 waren) heatsink. Sterker nog Noctua heeft verder geen heatsink in het assortiment die dit heeft en vrijwel alle andere merken ook niet..


Wifi kaartje

P3dOb8d.jpg

Deze jongens kreeg ik van de week binnen! 2,53mm headers... echt heel mini en bijna niet te vinden.

5B3EsNB.jpg

Zo, nu kan ik headers stacken!

eZWTYkO.jpg

Dan krijgen we dit... een adapter op een adapter op headers op een adapter... niet wat ik wil maar niemand heeft gezegd dat ITX makkelijk is.

6ZF96Vd.jpg

En je ziet de boosdoener waarom ik 5x moest stacken! die bevestigingsschroef van de cpu koeler.
En na testen blijkt het heel instabiel te werken... of de afstand nu te lang is of het signaal niet goed aan komt geen idee... bluetooth werkte helemaal niet en wifi aanvankelijk wel met ook goede speeds... dus de oude adapter is maar terug gezet.
Ik kan de pci-e adapter niet echt modden vanwege pci-e lanes en dat het net de enige bevestigingsschroef is van de adapter in dezelfde hoek... dus nu nog ff de vraag hoe ik dit oplossen ga.


Hoe het erbij staat

nLc7f1A.jpg

Ik gebruik niet de originele 140mm koeler want heb andere plannen net hoe het met het geld uitkomt, dit is aardig duur allemaal...


Nou wilde ik nog een heel stuk schrijven over aircoolers, want daar weet ik net zoveel van als sommige van jullie over waterkoeling, maar houd het kort. Als eerste is het belangrijkste het gewicht en materiaal; de hoeveelheid warmte die de heatsink kan opnemen/overnemen van de cpu. Daarna komt het koeloppervlak, dus je wilt veel vinnen net zoals bij rads. Om die warmte via die oppervlaktes te koelen wil je graag een goede fan met veel airflow die goed stil is, en daar ga ik later nog wel wat over schrijven.

Deze heatsink is wat lichter en heeft wat minder koeloppervlak dan de NH-C14, maar het scheelt niet veel. Ik denk kwa performance dat het niet veel inleveren is en sterker nog in de google sheet van deze kast (b)lijkt de NH-C12P ook populairder te zijn dan de NH-C14. Kwa idle temps scheelt het in ieder geval niks, dat heb ik wel kunnen vaststellen... kwa stressed geen idee want de C14 niet getest. De NH-C12P wel kort getest en idle liggen de temps rond de 29-30°C wat elke goede koeler doet en ook met een AIO waterkoelsetje krijg je dat niet omlaag. Stressed komen ze rond de 60°C uit na 5min belasting en dat is iets hoger dan mijn oude topmodellen van Noctua maar niet veel hoger... en belangrijker nog de 120mm die ik nog ga vervangen is dan absoluut stil. Ga straks in de final setup nog wel wat nieuwe benches doen. Is 60°C te hoog? nou zelfs met waterkoeling in deze kast liggen ze maximaal stressed 10°C lager hoewel dat niet met skylake is en daarbij is deze setup stiller vanwege geen pomp geluid (is discutabel, maar voor mij is dan een heel kenmerkend en onwenselijk geluid dat ik wel hoor bij vrijwel alle pompen) en bovenal een CPU mag gewoon, maar liever niet, 90°C worden... daar zit ik ruim onder dus nog veel overclock potentieel ook nog. Al met al een prima keuze lijkt mij zo al is het jammer dat ik de NH-C14 moest verkopen en deze terug kopen, was weer een extra 20E
 
Zo en dan eindelijk een update weer, was een tijdje druk en had andere dingen aan mijn hoofd.
Wel kort, want de heb al een semi update gedaan middels een fan http://forum.highflow.nl/f18/alpenfoehn-wingboost-2-120mm-blood-red-review-english-17700/ review en daar ga ik een beetje verder mee. In het kort; zien er leuk uit, het stukje "geluid" blijkt eens te meer niet af te lezen uit spec sheets, en looks gaan voor "geluid", Noctua nog altijd King maar alsnog een dikke 8 omdat het geen slecht product is.

Dat gezegd hebbende wat foto's;

xcYNafY.jpg


Deze kreeg je er bij maar dan in het heel raar roze/oranje, vreselijk...
Heb altijd een zakje van deze liggen want die krengen zijn meesterlijk en dirt cheap.


ylJfVhp.jpg


2 van deze jongens in de sidebracket van de M1


ahfKRAd.jpg


Achterkant, heb de kabels onder de rubbers weggewerkt en rechts met van die zwarte kabel binders die je overal bijkrijgt vastgezet. Hergebruik baby :p Ook makkelijk los te krijgen. Vind tie-wraps niet zo nodig.


B2JsmY6.jpg


En van boven, mooi 1 kabel naar de PWM header toe :). Die 8 pins EPS/12V kabel moet echt nodig gesleeved worden zoals je ziet en op maat gemaakt worden want hij staat zelfs onder "spanning"... haha woordgrapje maar niet heus...


OARu6Re.jpg


Als ze stil staan, dat subtiele rood is net mooi zo... had ook niet meer rood gewild.


pgQaPb1.jpg


Niet verkeerd...


DaNnBkb.jpg


En met stoffilter ervoor die geintroduceerd was met de V4 van de case... had ik voor de gein meebesteld toen ik die kabel hebben moest, altijd leuk retrofit opties (kan ook altijd zo mooi met Lian Li... dat hebben ze wel goed bekeken). En zoals het een goede klusjesman betaamd je ziet er weer geen flikker van maar het ziet er ook goed uit wat uit het zicht is :D. Die wifi antennes ook eens een keer wat aan doen dan kan die bak eens normaal dicht. Had ik normaal gesproken al gedaan maar spul ligt aan de andere kant van NL op kantoor :(. Ah well.... er zijn nog zat kleine mods geplanned en denk dat ik ze net zoals dit in kleine updates doe. Paar zijn zelfs uniek en nergens eerder gezien.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Advies/buildlog waterkoeling - Phantekst ATX Evolv Tempered Glass Advies Waterkoeling Setup 6
Freddy [BUILDLOG] Mini Virtual Pinball Cabinet van Transparant Plexiglas Virtual Pinball / Flipperkast 67
Sparky my first buildlog Gallery & Build Logs 15
X buildlog xander017 Gallery & Build Logs 3
A Buildlog Wooden Pc Gallery & Build Logs 4
TinusB Corsair 750 D Black and Blue Buildlog Gallery & Build Logs 5
tehurtaget [Buildlog] Project S235 Gallery & Build Logs 3
P [Buildlog in-progress] Cross Desk Gallery & Build Logs 41
P [Buildlog] MetalGovy Gallery & Build Logs 28
tehurtaget [Buildlog] Packard Bell µATX Gallery & Build Logs 32
Cygnitr0n [Buildlog] IMP Gallery & Build Logs 47
T Live buildlog Netwerk Gallery & Build Logs 8
Sw333t [CANCELLED] Buildlog bannertje nodig, maar niet zo handig met Photoshop? Verkocht 4
X-Tripiot X-Tripiot's Eerste buildlog :) Gallery & Build Logs 14
M Maccie's SR-2 Buildlog Gallery & Build Logs 2
mailbomber NOKC buildlog Gallery & Build Logs 14
F de coolpaq buildlog zoals beloofd Gallery & Build Logs 45
F FireStorms Giant Core I7 BuildLog Gallery & Build Logs 128
HighSpeed^ [Lian Li V1000] HighSpeeds' | Simple | Buildlog Gallery & Build Logs 33
Wouter Wouter zijn buildlog. Gallery & Build Logs 14
BETA911 [Eerste buildlog] Meet B911! (CM690 Advanced II + 5 x 120mm rad's) Gallery & Build Logs 67
Baloo.be Baloo's First Buildlog Gallery & Build Logs 30
AzzKickr Skeletor - Buildlog start Gallery & Build Logs 109
vincent Buildlog: ''Even snel tussendoor'' Gallery & Build Logs 15
Freddy Buildlog Silentmaxx ST-11 Gallery & Build Logs 38
m.d.koning Dark Power buildlog Gallery & Build Logs 31
dopestuff dope's buildlog Gallery & Build Logs 82
Alfist-GTV6 Buildlog (Progetto 116C) Gallery & Build Logs 20
bakkiebier Buildlog van Bakkiebier wc in een armor+ Gallery & Build Logs 43
MrGiorgio Buildlog verjaardagscadeau Gallery & Build Logs 11
D Ward0's 4 Loops Mountainmod buildlog Gallery & Build Logs 642
S Buildlog Cosmos S Gallery & Build Logs 75
Jason Singularity Computers Wraith 2.0 ITX/DTX Case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Singularity Computers Wraith ITX/DTX Case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Jonsplus i100 Pro Mini-ITX Case / Tempered Glass / Black / Silver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Singularity Computers Wraith Mini ITX/DTX - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Singularity Computers Wraith Mini ITX/DTX – Silver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Singularity Computers Wraith Mini ITX/DTX - Black or Silver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason PHANTEKS Evolv Shift Air 2 Mini-ITX Case, Mesh Panel - Black or Grey HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Singularity Computers Wraith Mini-ITX Case/ Behuizing HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
Slader ITX tower Gallery & Build Logs 9
Freddy Singularity Computers Wraith Mini-ITX Chassis / Case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
A Corsair force MP500 120 ssd m2 wordt niet herkend gigabyte mini itx moederbord Problemen & Oplossingen 4
iSP [Gezocht] Simpel (goedkoop) ITX bordje voor project Gevonden 4
Hightower EKWB monoblock voor de asus strix Z270 itx HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
I PHANTEKS Enthoo Evolv ITX Gallery & Build Logs 2
Gurt11 [Scratch Build] Specced ITX 1.0 Gallery & Build Logs 23
G ITX Architecture (Sponsored) Gallery & Build Logs 14

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan