• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

WC i7-920/R3Gene/HD6850

melchiortheijs

New member
Hallo Allemaal,

Ik ben vers op het forum en me redelijk aan het inlezen in alles. Ik heb al geleerd dat het niet uitmaakt wat de volgorde van de componenten is en dat de warmte opname en afgifte lang niet zo groot is als ik had verwacht. Ik ben alleen nog niet tegengekomen hoeveel verschil de grootte van de radiators nou uitmaakt.

Eerst de lijst van mijn setup:
- Wat is jouw budget? +/- 400,-
- Wat is jouw hardware?
* i7-920 gelapped, nog over te klokken naar max stabiel
* Corsair XMS1600 6gig@1,66V
* Asus Rampage III Gene
* Sapphire HD6850 (komt misschien nog een tweede bij)
* WD 500gig HD
- Welke behuizing heb je? Thermaltake DH202 met VFD. Ja ik weet het, een piepkleine kast, met bijzonder weinig ruimte. Maar wel een hele mooie en van binnen ruimte voor alles. Thermaltake Global > Product > Chassis > Desktop > DH202 > VJ80011N2Z
- Welke hardware wil je gaan waterkoelen?
* CPU
* GPU (later twee)
* Mobo
- Waarom wil je gaan waterkoelen (stilte, optisch, overclocken, etc.)? Stilte, optisch, overclocken... ow, en ik hobby graag aan mn hardware
- Waar wil je de radiator gaan plaatsen? Binnen in de kast, liggend aan een zijkant een 240, en eventueel nog een 120 aan de voorkant, ook binnen
- En overige informatie die van toepassing kan zijn. De reeds aanwezige onderdelen zijn:
* Black Ice extreme 240 rad met twee scythe slim fans
* Swiftech XT Ultra
* Watercool HEATKILLER® GPU-X² 6850LT
* 1/2" slang en aanslutitingen

Komt nog:
* MCP35X met res (zodra deze binnen is bij HF)
* EKwaterblocks R3Gene mobo blokje (als deze niet eerder aan iemand anders verkocht wordt door Bundymania)

Alle tips en trucs en adviezen worden bijzonder op prijs gesteld! als ik ga beginnen aan mn bouw dan zal ik een topic starten met fotos. Wat ik heel graag wil weten is:
* zou een B.I. extreme 240 voldoende koeling geven? of moet er nog een 120 bij?
* geeft het problemen als een rad liggend geinstalleerd wordt? Kan het me eigenlijk niet voorstellen, maar wie weet is het in de praktijk anders
 
De BI Extreme presteert het beste met fans die veel druk geven, vanwege de hoge dichtheid van de lamellen.
Als het past, kan je beter fans nemen die harder draaien, bijvoorbeeld de Scythe Gentle Typhoon 1850RPM.

Deze radiator zal voldoende zijn, maar als je een tweede videokaart toevoegd plus nog een overclocke, is een extra 120 radiator zeker weten aan te raden.

Het is geen probleem dat je een radiator liggend monteert.
 
Ik heb Scythe Slip Stream Slim 2000rpm liggen (ik ben al bijna een jaar spullen aan het verzamelen) die op m'n mobo worden aangesloten ivm het regelen van de snelheid. Ik heb deze destijds gekozen omdat ze dun zijn en (volgens een paar reviews) goed regelbaar.

Tips voor het spoelen van een radiator zijn overigens ook welkom! Ik zie dat er veel mensen last hebben van flux en andere vervuilingen.
 
Owwwwwwww, ik dacht dat de meeste pompen een bepaalde threshold (wat is het nederlandse woord hiervoor?) hebben en dat ze of aan of uit staan... Hoe kom ik er achter of mijn fancontroller (in dit geval zou dat mn mobo zijn) genoeg vermogen heeft? Een vriend van me heeft nog een 355 liggen die ik voor weinig kan overnemen.
 
Het probleem met een MCP355 op een fancontroller is dat ze niet allemaal PWM erg prettig vinden. Sommigen hebben moeite op te starten, of geven een vervelende whine. Anderen draaien daarentegen prima, ook op PWM fancontrollers. De MCP35X verhelpt dit probleem door de PWM in de behuizing zelf te bouwen, waardoor PWM aansturing via bijvoorbeeld het moederbord mogelijk is. Echter is de stroom die geleverd wordt door het moederbord bij lange na niet genoeg om je pomp mee te bedienen. Vandaar dat de MCP35X met 2 kabels komt: 1 4-pin molex voor de stroomvoorziening, en 1 4-pin fan header voor controle en RPM uitlezing op het moederbord.
 
Das duidelijk, MCP35X it is. Alleen vraag ik me nog even af of het inderdaad nut heeft, variabele flow. Of is dat een kwestie van testen? Het lijkt me dat de flow niet te laag moet zijn omdat het water anders te veel opwarmd, maar ook niet te hoog omdat het anders niet goed warmte kan opnemen en afgeven. Daar is vast al ergens een topic over dat ik nog moet vinden.
 
De flow die nodig is verschilt per set-up.
Een flow rate van 1 gpm is normaal gezien optimaal.
Waar je het vooral voor doet bij een variabele toerental op de pomp is de stilte.
Je kan daar zelf mee experimenteren als alles binnen is wanneer je waterkoeling goed presteert met maximale stilte.
 
In mijn ogen wel. Ik heb er zelf helaas nog geen aan kunnen schaffen, maar het kan zeer zeker prettig zijn om te weten wat de flow en temperatuur van je loop is :).
 
Ik zou een flowmeter waarschijnlijk meer voor de lol dan wat anders plaatsen. Alleen wat ik er zo uit op maak bij de verschillende producten zal het nogal wat moeite kosten om er een fatsoenlijk afleesbaar (en correct) resultaat mee te behalen.

Dan heb ik nog een adviesvraag (of ervaringsdeskundigenvraag): zou een MCP35X ook echt de extra kosten waard zijn? Of is een 350 of 355 ruim voldoende zonder dat het echt herrie oplevert, en dat alleen de fans regelbaar zijn? (aan de andere kant, een 355 met een andere top is toch ook al snel weer 95 euro). Zijn er al mensen die ervaring hebben met de 35X?
 
De enige die ik ken hier met een MCP35X is Coolfris als het goed is. Misschien kan hij wat meer duidelijkheid geven :).

Zelf zou ik gewoon voor de MCP350 gaan. In mijn ogen wordt deze pomp nogal eens onderschat, en als je gebruik maakt van deze kost de pomp zelf nog maar 50 euro.
 
Een flow meter zegt mij niet zoveel.
Het enige dat me handig lijkt is een flow 'meter' in de vorm van een propellertje in de loop zodat je snel en makkelijk kan zien of de pomp nog functioneert.
Voor de rest lijkt een precieze flow aflezing me alleen interessant voor de echte enthousiastelingen.
Ook als je veel experimenteert met blokken en bochtjes en de invloed van deze op de flow.
Maar dat is gewoon mijn mening :) Kan natuurlijk verschillen per persoon.

Je kan ook het toerental aflezen via een fan header op het moederbord.
De MCP 350 en 355 hebben allebei een 3 pin aangesloten met enkel de RPM draad, die je zo in kan steken op het moederbord.
Dan zou je via de bios, of in windows met een programma als Everest, het toerental van de pomp kunnen aflezen.

Ik reageer gewoon op alles wat interessant lijkt :D
 
Hahaha, vandaar.
Een flowmeter leek mij alleen interessant om te kijken hoeveel er overblijft van de flow ten opzichte van wat de pomp onbelast zou doen. volkomen onbelangrijke informatie voor iemand die een ster is in het laten falen van een overklok op zowel cpu al gpu en voor wie het voornamelijk om een stille pc gaat...
overklok op mn cpu kan ook nog wel eens mis gaan doordat het een C0 is, ik ben een paar keer tegengekomen dat een D0 beter zou werken alleen heb ik geen idee waarom. ik kan het geduld meestal niet op brengen om het hele artikel over de opbouw en werking van de cpu's te lezen.

p.s. Sanders, wat voor pomp heb jij er in zitten??
 
Een D0 stepping wil zeggen dat het van een latere productie schaal is.
Een productie waarin een aantal kinderziektes van de CPU doorontwikkeld en verbeterd zijn. Die CPU's zijn dus over het algemeen stabieler en hebben minder voltage nodig, dus klokken ze iets beter.
Dit is niet heel erg van toepassing als je voor een leuke 24/7 clock gaat, behalve dat je iets meer voltage nodig zult hebben bij een C0.

Ik heb een MCP 350 die gemod is naar een MCP 355, dat ging nog bij de oudere modellen heel makkelijk met 1 soldeerpuntje.
De nieuwe revisie van de MCP's hebben een vernieuwde printplaat. Of en hoe het bij die modellen kan ben ik niet zeker van.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Waterkoeling van i7 920 & HD7990 Advies Waterkoeling Setup 2
E Advies i7 920 waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
Vannos [VERKOCHT] Intel core i7 920 D0 Verkocht 1
C [waterkoeling] advies gtx 580 sli mischien later ook cpu i7 920 d0 stepping Advies Waterkoeling Setup 18
S GTX560 TI DCII TOP - i7 920 Advies Waterkoeling Setup 5
R Waterkoeling, 500 Euro , i7 920, en in toekomst GPU Advies Waterkoeling Setup 25
Stephan---pro vraag over antec kuhler 920, vervangen van fans Overige Koeling 4
Stephan---pro Antec Kuhler h20 920 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Johnny [CLOSED] Asus Rampage II Gene, Core i7 920 D0, Club3D 5970 6GB ocz-xtc Gesloten 4
A [CLOSED] Rampage II Extreme + I7 920 (met stock koeler) + 6GB Mushkin PC-10600 Gesloten 3
C WC set, Budget: 500 Intel i7 920/ Asus 5870 Matrix 2GB / Asus P6T6 WS Revolution Advies Waterkoeling Setup 11
M Rampage 3 extreme i7 920 boot probleem. Problemen & Oplossingen 5
Ludwig Core i7 920 D0 OC en temps Overclocking 18
D I7 920, 12gb 2 x 4870 .... wat is dit nog waard ? Gesloten 0
T i7 920, 295GTX H2O (compleet systeem) cooling waarde? Gesloten 1
C [Waterkoeling] €1200, intel core i7 920 @ 3.8GHz, GTX 580 SLI, Gigabyte EX58-UD3R Advies Waterkoeling Setup 13
L i7-920 & GTX470 water koelen Advies Waterkoeling Setup 5
H i7 920 en 950 Gesloten 4
C watercooling set Antec Three Hunderd + i7 920 Waterkoeling 9
B Lage FPS met HD6970 en i7-920 @ 3.2 GHZ?! Problemen & Oplossingen 49
R watercooling, 400 euro, i7 920, AMD 6970. Advies Waterkoeling Setup 5
C [watercooling] €200, i7 920 @ 4.2GHz Advies Waterkoeling Setup 5
dopestuff [VERKOCHT] core i7 920 Verkocht 3
R [Advies] €300 - €400 | i7 920 + EAH5870 v2 Advies Waterkoeling Setup 6
D [INACTIVE] Hardware, Intel Core i7 920, ddr3 6gb ram, etc! Verkocht 17
D [INACTIVE] Div. Hardware en Case(i7 920, DDr3 RAM etc) Verkocht 8
P mijn OC resultaat (i7 920, GTX480) Overclocking 2
R Core i7 920 D0 + REXII overclocken Overclocking 9
D [Waterkoeling] €600-€700 I7 920 + ATI 5870 - advies Advies Waterkoeling Setup 5
M XSPC X2O Delta V4 i7 920 hoge temps Waterkoeling 15
R [Eerste keer waterkoeling] Budget +-€350 (WC + nieuwe kast), i7 920 Advies Waterkoeling Setup 10
H [Waterkoeling] € 500, I7 920, 2x5850 Advies Waterkoeling Setup 6
S I7 920@3.6 en Ati radeon 5970 Advies Waterkoeling Setup 36
P €200,- Core i7 920 watercooling setup Advies Waterkoeling Setup 7
S [Waterkoeling] €500 a 750, i7 920, P6T, 2x HD5870, Cosmos S Advies Waterkoeling Setup 38
M [Waterkoeling] I7-920/P6T-Del /GTX275-SLI Advies Waterkoeling Setup 7
B waterkoeling voor i7 920 + 5970 Advies Waterkoeling Setup 9
H [Waterkoeling] €500, I7 920, HD5870 Advies Waterkoeling Setup 9
C [Waterkoeling] €300, I7 920, GA-X58A-UD7, GTX285 Advies Waterkoeling Setup 13
R [Waterkoeling] €130: i7 920 Advies Waterkoeling Setup 18
ThomasJS [Waterkoeling] €300: i7 920, (GTS250) Advies Waterkoeling Setup 5
ShockRaver I7 920 & Asus p6t SE Advies Waterkoeling Setup 24
W Asrock X58 extreme + i7 920 D0 Overclocking 4
Freddy Asus P6T Deluxe v2 + i7 920 Overclock BIOS Settings Overclocking 5
W [Waterkoeling] €200 euro, i7 920, gtx 275 Advies Waterkoeling Setup 23
E I7 920 Waterkoeling beginner Advies Waterkoeling Setup 4
M i7 920 en Noctua nh-d14 hoge temp Overige Koeling 22
V Advies Waterkoeling: HAF932, ASUS REXII, i7 920, 2x HD5970 Advies Waterkoeling Setup 4
V [Waterkoeling] ~€400-500, i7 920, 2x HD4870 X2 Advies Waterkoeling Setup 9
Slader Intel Core i7-920 Replacement Arriving in Q1 2010 - i7 930 Nieuws en Sport 10

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan