• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Watercooling cool niet goed genoeg

cshsia

Junior Member
Beste mede forumlezers

Vorig week had ik mijn watercooling setup besteld bij highflow mijn setup is als volgt:
Pomp: Aqua-computer Aquastream xt
Fan: Yate Loon Fan 12 cm
CPU block: EK supreme plexi
GPU block: Aqua-computer aquagraFX gtx285
Radiator: TFC Xchanger 240 double
Bijopassende shroud voor de radiator.

Mijn PC setup
Core i7 extreme
Videokaart Evga Nividia 285 gtx

Nu heb ik ontdekt dat mijn pc bij idle tussen de 35 graden en 41 graden draait. ik vind dit best hoog aangezien hij nog niet overgeclockt is. Zelf denk ik dat ik mijn FAN verkeerd om heb gemonteerd misschien kunnen jullie me daar bij helpen.
Hieronder 3 plaatje van mijn PC.







De YateLoon fan is gemonteerd tegen een shroud en deze is weer gemonteerd tegen een radiator. De Yateloon fan heeft een label en deze is in de richting van de CPU gemonteerd dus de label wijst naar de richting van de CPU dus links op de foto.

Weten jullie of deze correct gemonteerd is of moet ik hem omdraaien?
Want er staat geen windrichting op.
Ik hoor het wel.
 
Laatst bewerkt:
Welkom cshsia :)

Welke i7 heb je precies?

Als je een shroud hebt kun je de fans beter de koude lucht door de radiator laten blazen (en natuurlik van je hardware af), je zou dus de fans nog even om moeten draaien.

Als je geen shroud had gehad kon je beter de fans laten zuigen zoals je ze nu hebt gericht, maar aangezien je een shroud voor je fan hebt zitten presteren ze het beste als ze de lucht erdoorheen blazen.

Wat zijn de temperaturen van je GTX285 ? Dan kunnen we ook ongeveer zien of je CPU een heet hoofd is of dat je setup misschien niet helemaal ideaal koelt.
 
Hoi cshsia, welkom op het forum.

Leuke kast heb je daar, welke is dat eigenlijk? :)

De fan blaast richting de Yate Loon logo.
Dat betekent dat jouw fans nu lucht aanzuigt van de radiator.

Met shroud zou je de fans eigenlijk moeten laten blazen.
Maar opzich maakt het niet veel uit, want een tijdje geleden was er een test gedaan door "martinsliquidlab" dat je met een shroud de fan ook kan laten zuigen.
Dan ontstaat er soort van vacuüm effect dat ook positief werkt op de temperaturen.

Maar nu blaas je wel de warme lucht van de radiator over jouw hardware.
Dat is misschien wel wat nadelig.

Voor de rest kan het ook liggen aan koelpasta, montage blok, kamertemperatuur, etc.

ps. gebruik aub www.tinypic.com ipv imageshack, daar heb je geen popups :)
 
Het gaat om een core i7 965 extreme edition deze is volgens de moederboord 41 graden en de videokaart is 34 graden.
Kast is van Denger den torture rack deze is alleen te verkrijgen via hun webshop uit Amerika.
Ik heb voor koelpasta de Arctic MX2 gebruikt en deze zou goed moeten zijn. Is het normaal bij watersetup dat de temperatuur rond deze koers hangt ? Bij mijn vorige setup met de Antec Skeleton was mijn temperatuur 28 graden.


Mijn voornaamste reden waarom ik voor watercooling heb gekozen is, omdat ik weleens s'nacht mijn pc aan heb staan en deze maakt veel herrie. Met water setup maakt hij minder herrie, maar de fans zijn nog steeds hoorbaar. Ik wil deze binnenkort vervangen voor de NOISEBLOCKER 120MM PWM NB-Multiframe S-Series MF12-P. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met deze type fan?
 
Laatst bewerkt:
@Freddy

Het verschil in core temperatuur heb ik nog niet kunnen testen. Met welke programma kun je dat doen? Koelpasta heb ik beetje op de cpu gebracht en vervolgens met de vinger netjes verdeeld over de gehele oppervlakt.
Ik zag inderdaad de Noctua fans erg stil waren ben van plan de 800 RPM versie te nemen is dit voldoende voor mijn setup?
 
Je kan coretemp of everest proberen.
Dat zijn de programma's die ik zelf ook gebruik voor tempaflezingen.
CoreTemp voor het aflezen van jouw CPU temps
RealTemp voor aflezen Cpu Temps

Koelpasta kan je naar mijn idee het beste een lijntje trekken over de breedte van de cores.
Als je dan het blok erop zet, spreidt het koelpasta automatisch en verdeelt het zich perfect over de CPU.
Zie meer info hier:
http://www.highflow.nl/forum/f14/koelingspasta-handleiding-165/


Voor jouw setup zou ik wel de 1200RPM variant nemen.
Had je een triple rad en je zou beperkt overclocken, dan zou de 800 wel voldoende zijn.
 
Ik denk dat ie een I7 heeft die wel wat lapping kan gebruiken.
Woon je in de buurt van Rotterdam dan doet Freddy dat voor jou in ruil voor 50 euro :p

Ik woon helaas niet in de buurt ... en ga zelf ook niet lappen , dat doe ik mijn arme armen niet aan, doet me denken aan die Karate Kit movie waar die gast moet boenen van zijn leermeester , hehe
 
Welkom op het forum cshsia,

Ik zie op 1 van de plaatjes dat jou slang leeg is (check close up videokaart). Zelf hoop ik dat dit komt omdat je hem aan het vullen was. Je moet er voor zorgen dat alle slangen volledig gevuld zijn. Lucht in je systeem is namelijk niet goed en dat mindert de koeling.

Ook is het slim om je res volledig te vullen.

Ik weet niet of het op die pomp zit maar draaid die wel op volle toeren? Bij de sommige pompen kan je de toeren bepalen.

Heb je goed gekeken wat de ingang en uitgang is van je CPU block?

Alle lucht uit je rad? Kantel je kast om er voor te zorgen dat alle lucht uit je radiator komt.

Dit zijn een paar dingen die bij mij te binnen schieten en zelf weet ik niet echt of dit het probleem kan veroorzaken. Ben zelf geen pro in waterkoeling maar wil graag mijn steentje bij dragen om jou probleem te verhelpen :)
 
Hoi wouter en Chiller
De foto's zijn gemaakt op verschillende momenten de plaatje waar de videokaart slang leeg is, komt omdat de pc uitstond en dan vloei de water van de hoogste punt naar de laagste punt. De koelvloeistof in de reservoir is tot zijn max gevuld, maar wanneer de pc aan gaat dan zuigt hij meer dan de helft al leeg. Pas wanneer de PC uitstaat dan loopt de vloeistof op in de reservoir. Ik heb bij het monteren van de CPU block al goed gekeken wat de ingang en de uitgang zijn dus daar zal het niet aan liggen.

Op advies van Freddy heb ik de programma core temp gedownload, zodat ik kon zien wat de temperaturen zijn van de diverse cores dit zijn 36, 32, 32, 28 graden bij idle toestand.
De videokaart blijft wel lekker stabiel op 35 graden.
Morgen haal ik mijn 2 nieuwe fans op de Noctua 120MM NF-S12 1200RPM hopelijk kan ik mijn temperatuur nog lager krijgen. Deze hebben een iets groter airflow en brengt de koeling wel ten goede. Op dit moment gebruikt ik de TFC feser 1 koelvloeistof.

Weten jullie misschien welke programma ik kan gebruiken om load test uit voeren?
 
4 maart 2009 00:12 cshsia
Weten jullie misschien welke programma ik kan gebruiken om load test uit voeren?

Prime 95 is een mooi programma om de i7 te testen, dan kun je 8 instanties tegelijk draaien 4 cores maal 2.

Ik heb zelf een eenvoudige waterkoeling setup, met EK supreme blok en Thermaltake triple rad en pomp en mijn temps liggen met de I7 920 op 42 graden idle en 70 graden onder load (wel op 3.9 ghz en 1.41 volt).

Eventueel is lappen nog een interessante optie, scheelde bij mij 10 graden onder load. Mijn I7 stond heel erg bol.

Het blijft gewoon feit, de I7 is een heethoofd.
 
foto's zijn wat klein om goed te zien...

2vkxd7p.jpg


rmk4eo.jpg


1zpglld.jpg
 
Ondanks de nieuw Noctua 120MM NF-S12 1200RPM fan zijn de temperatuur gestegen
in idle toestand is het 40-35-35-32 graden.
Nou vroeg ik me af of het misschien door mijn WC setup komt ze zijn als volgt aangesloten:
Pomp> radiator> CPU block> GPU block> Reservoir >pomp
Ik kan me niet voorstellen als de zomer er aan komt dan lopen de temperatuur natuurlijk alleen maar omhoog.

Op dit moment gebruikt ik EK supreme plexi cpu block , pomp Aquacomputer aquastream xt, Radiator TFC Xchanger 240, GPU Block Aquacomputer aquagraFX en koelpasta is artic mx2
Moet ik deze misschien aanpassen om nog lager temperatuur te krijgen ??
 
Laatst bewerkt:
Jouw volgorde is in orde.

Het kan zijn dat de heatspreader van jouw i7 niet vlak is en daarom niet goed contact maakt met jouw CPU blok.
Lappen zou je daarom kunnen overwegen als je dat aandurft.
 
het zou misschien een klein beetje kunnen schelen... ik heb veel verschillende setups met de volgorde van de onderdelen steeds anders gehad en er echt niks van gemerkt..

het maakte geen bal uit of nu eerst de cpu of gpu in de loop zat of waar de rads zaten... denk echt niet dat het aan de volgorde bij jou ligt..

wat zijn de temps van je gpu... als deze ook tehoog zijn heb je misschien niet genoeg koel capaciteit van de 240 rad... is deze wel koel genoeg ligt het probleem bij je cpu..montage blok of wat freddy zegt dat de cpu erg krom is..
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Watercooling newbie hier en wil even kijken of ik het zo in orde heb Waterkoeling 4
W [Watercooling] €250 - €350, Asus Turbo 3090 GPU Advies Waterkoeling Setup 1
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
Ruud hooge temps watercooling, i9 10900k , 2080 super. Waterkoeling 10
YesonSK Alphacool WaterCooling? NVIDIA 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
T Advies watercooling Advies Waterkoeling Setup 8
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
P Review watercooling order Advies Waterkoeling Setup 2
F Samenstellingslijst watercooling maken Advies Waterkoeling Setup 23
S New at watercooling Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 0
J Opzoek naar custom watercooling voor CPU en GPU 980TI en i7 6700K Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies Watercooling kits 240 rad €250 budget Advies Waterkoeling Setup 4
D Watercooling set gezocht Advies Waterkoeling Setup 34
G [gezocht] watercooling block hdd Gevonden 3
R nieuwe watercooling setup na 4 jaar Advies Waterkoeling Setup 5
P [ TKA ] Watercooling materiaal ( EK, swifttech, bitspower , cpu , gpu blocks ... ) Verkocht 1
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
Freddy Parvum Systems L1.0 ATX Watercooling Case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
H Custom watercooling - Thermaltake Core p5 - CPU Advies Waterkoeling Setup 7
N Watercooling PC Bouwen Waterkoeling 3
V SLI Watercooling Setup [Budget 1000,- ] Waterkoeling 1
O Setup Voor Watercooling Waterkoeling 18
K Watercooling Setup Waterkoeling 1
D Watercooling cases Advies Waterkoeling Setup 7
P gtx 980 SLI watercooling Waterkoeling 3
R First watercooling build log old school pc Gallery & Build Logs 7
O Setup Watercooling ? Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Ubbidude Mijn eerste watercooling loop Waterkoeling 2
B RayStorm D5 Photon AX360 WaterCooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
R Thermaltake watercooling componenten. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
J Advies High-End watercooling setup Socket 2011 Advies Waterkoeling Setup 18
D asus gtx 780 direct cu2 oc. met stock watercooling en bracket Waterkoeling 2
K Watercooling setup: Pentuple setup Advies Waterkoeling Setup 26
B pc build custom watercooling Gallery & Build Logs 5
T 7870 crossfire watercooling NOOB Waterkoeling 16
W hulp eerste watercooling Advies Waterkoeling Setup 1
O Hulp nodig, helemaal nieuw met watercooling Advies Waterkoeling Setup 4
B probleem met watercooling loop Waterkoeling 34
R Watercooling (Finaly...) Advies Waterkoeling Setup 1
B R9-290x system, Advise for watercooling setup please Advies Waterkoeling Setup 0
M watercooling 600eu max gpu + cpu block? Advies Waterkoeling Setup 1
A watercooling loop? Waterkoeling 8
D Wil mogelijk overstappen op watercooling, wie o wie helpt:) Advies Waterkoeling Setup 9

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan