• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Wat is goed en wat moet ik nemen?

Flenkie

New member
Hallo beste mensjes,
Ik ben bezig met mijn eerste mod en zal het lijstje even laten zien:

1. Kies jouw Radiator: Aqua-Computer Airplex
2. Kies jouw Fans: CoolerMaster 120 fans
3a. Kies jouw CPU block, Home made (door gereedschap maker,Geen rotzooi)

4. Kies jouw Reservoir, Home made (door gereedschap maker,Geen rotzooi)
5a. Kies jouw Pomp, Phobya DC12-260

6. Kies jouw Koelvloeistof, Demi water met kleustof (uv)
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten), weet ik nog niet
8. Kies jouw, Fittingen weet ik nog niet

Ik weet dus niet wat ik echt moet...
De maten van de fittingen en de slang. Ik dacht aan 1/4 naar 8mm maar heb al gehoord dat dat niet goed is.

Mijn budget is laag... hoeveel is niet echt belangrijk maar het is puur een test opstelling om het te leren.

Ik hoor het graag!
 
re

De cpu block word nog gemaakt (deze man heeft voor spuitgiet machines wc blocks gemaakt die extreem gekoeld moeten worden)

Maar het idee is dit: (zie bijlagen)

Ook zie je mn kast waar onderin de hdd bracket eruit word gehaald en de radiator komt.

Worklog komt er nog aan!
 

Bijlagen

  • wcblock.jpg
    wcblock.jpg
    44 KB · Weergaven: 34
  • image[2].jpg
    image[2].jpg
    86,1 KB · Weergaven: 26
Ja was de bedoeling om er gelijk L fittingen aan te doen zodat je meer oppervlakte hebt om te koelen. Ik zal het wel aan die man vragen. Maar ik dacht het inderdaad ook.

Maar is de rest wel oke qua rad en pomp etc ? en welke groote moet ik nou nemen ? 1/2 ?
 
3a. Kies jouw CPU block, Home made (door gereedschap maker,Geen rotzooi)

4. Kies jouw Reservoir, Home made (door gereedschap maker,Geen rotzooi)
Ik wordt huiverig als ik dit soort opmerkingen lees, wat meestal is dat juist precies wat eruit komt dan.

Ja was de bedoeling om er gelijk L fittingen aan te doen zodat je meer oppervlakte hebt om te koelen. Ik zal het wel aan die man vragen. Maar ik dacht het inderdaad ook.

En daar hebben we het al.
Heb je al eens een CPU blok van binnen bekeken? Ik kan je vertellen dat een buis niet zoveel contact oppervlakte heeft.
Dat is namelijk enkel de buitenste omgeving van de buis, welke te benaderen valt via Pix2r.
Elk CPU blok heeft een rechthoekig op meestal vierkant contactoppervlak met de CPU nagenoeg over de gehele breedte van het blok.
Dan is er ook nog eens reliëf in aangebracht om het oppervlak nog verder te verhogen.

scw3.jpg


Dit is wat er gebeurt met je buis, enkel dan omgedraait:
23mvf5l.jpg


De buitenste rand wordt dan warm, en de kern blijft koel. Gaat dus geen efficiënte oplossing worden.

Ik raad je ook echt een andere pomp aan ;) , vooral als je zelf blokjes maakt .
De phoyba heeft maar 2.6 meter opvoerhoogte ik zou eerder voor een MCP 350 / 355 gaan .

Sorry JP maar deze opmerking raakt ook kant noch wal. Het ontwerp van de TS zijn blokje lijkt de restrictie van een badkuip te hebben. Zoals we weten zijn radiatoren en reservoirs verwaarloosbaar in restrictie vergeleken met een CPU blok, dus tenzij zijn PC 4 meter hoog wordt zal een opvoerhoogte van 2,6 meter voldoen.
Desondanks ben ik het er wel zeker mee eens dat een MCP350 een stuk betere krachtpatser is voor welke build dan ook.
 
@Sanders

Dankje voor je uitgebreide reactie, ik snap nu hoe het koelen werkt wat ik me al een tijdje afvroeg!
Deze afbeeldingen zijn niet van de man die gereedschap maker is. Hij wilde mijn blokjes ( later ook gpu)
Gaan maken voor mij als ik de maten had door gegeven ( vandaar ook de vraag ernaar ). Ik dacht zelf dat het zo het beste was omdat ik het niet begreep!

Nu raak ik alleen in de war van de opvoer hoogte, is dit pompje genoeg om door een 240 rad, en cpu blok te gaan + res?
Ik hoef geen record oc te halen, zoals ik al eerder aangaf gaat het om een leer opstelling. Het is mijn eerste wc en wil het graag tot alle details door hebben voordat ik serieus spul ga aanschaffen.

Ik hoor het graag!

(ps:ik probeer zo veel mogelijk op mij spelling te letten! Heb dislectie XD)
 
Als je geen hoge eisen stelt aan de koelprestaties is die phobya DC12-260 geen slechte pomp. Je kan de pomp het nog een heel klein beetje gemakkelijker maken door 1/2ID - 3/4OD slang te nemen.

Het lijkt aardig op een oldskool WC setje. :) Zelfgemaakte blokjes, een buizenradiator en een pomp met een niet al te hoge opvoerhoogte (zoals de Eiheims die in het verleden veel gebruikt werden)


Voor meer pics van zelfgemaakte blokjes:

Post pictures of your homebuilt blocks here! - Pro/Forums
 
Oke top! ja het is puur voor het testen enzo dus ga het maar bestellen :)

En hoe kan ik precies in een bericht foto's plaatsen zonder ze op een andere site te uploaden ?
Ik probeer dit met bijlagen alleen dan komt het onderaan in zo'n vakje

Ik heb mijn haf 922 aangepast vandaag (zie foto's beneden) wanneer ik iets veder ben en weet hoe ik die foto's goed erin kan zetten maak ik een work log :)

Alvast bedankt jongens!

fotos
 

Bijlagen

  • foto2.jpg
    foto2.jpg
    50,6 KB · Weergaven: 8
  • image (1).jpg
    image (1).jpg
    59,3 KB · Weergaven: 11
  • image (2).jpg
    image (2).jpg
    101,7 KB · Weergaven: 12
  • image.jpg
    image.jpg
    109,4 KB · Weergaven: 11
@Sanders

Dankje voor je uitgebreide reactie, ik snap nu hoe het koelen werkt wat ik me al een tijdje afvroeg!
Deze afbeeldingen zijn niet van de man die gereedschap maker is. Hij wilde mijn blokjes ( later ook gpu)
Gaan maken voor mij als ik de maten had door gegeven ( vandaar ook de vraag ernaar ). Ik dacht zelf dat het zo het beste was omdat ik het niet begreep!

Ik probeer je niet de demotiveren, want ik ben sterk voor mensen die zelf dingen proberen en bouwen!
Je leert er enorm van en ik kan het enorm waarderen als mensen zelf uitgebreid blokjes maken en testen.
Wie weet hoe ver je ermee komt :D

Ik zal je alleen waarschuwen dat een blokje ontwerpen niet altijd even goedkoop is. Het beste werkt een ontwerp met een CNC machine uitvoeren.
 
Ik heb beschikking tot een frees bank een draai bank en een auto cnc machine. dus als iemand een auto cad tekening heeft of zin heeft iets te maken, Ik zie graag wat jullie ideeën zijn! Al het koper wat ik gebruik is gratis.. word allemaal weg gegooid omdat het stukken zijn van een water block dat 200 bij 200 cm is XD

Ik heb besloten om nog even te wachten met het kopen van pomp en rad... zit te denken om nu de EK-CoolStream RAD XT 240 te nemen en pomp weet ik nog niet...
 
Hey Flenkie, volgens mij ken ik jou ergens van ;)

Tot hoe fijn kan deze koper meneer trouwens frezen?
Zoals Sanders al aangeeft is je oppervlakte binnenin het blok erg belangrijk, als hij heel fijn kan frezen zou je ook een bestaand blok kunnen namaken evt. met aanpassingen.
 
@L3p Meneer de koper boer kan tot op de weet ik veel hoeveel 1000ste frezen :p hele kleine freesjes liggen er en wat hij kan maken is echt bijzonder goed. Over het namaken gesproken... Ik zat al te kijken naar de foto van de SCW-1. Dit zou moeten kunnen alleen ik weet niet of dat het beste is? of dat er iets beters is.

Wat ik wil kan hij in ieder geval maken, Alleen moet ik weten hoe zo'n blokje in elkaar zit
 
Er zijn een aantal basis 'regels' aan het maken van een blokje, dingen waar je gewoon rekening mee moet houden.

Zo is de baseplate (welke contact maakt met de IHS) een beetje curved zodat hij onder druk goed aansluit met de IHS.
Daarnaast moet je nooit een o-ring vergeten en een insparing hiervoor. Je moet dus een soort groef maken voor de o-ring om in te vallen, anders krijg je het blokje niet dicht geschroefd.
De rest van de binnenkant van het blok is vrij voor experimentatie, als ik precies zou weten wat je daar moet maken had ik allang gesolliciteerd bij EKWB :p
Let dus wel dat meer oppervlakte metaal ook meer contactoppervlakte met water geeft en dus meer wateroverdracht mogelijk is.
Ook de richting waarin je het water laat stromen kan van belang zijn. Hou ook in je achterhoofd dat water de weg van de minste weerstand neemt, en stukken in je blok met grote restrictie dus minder flow krijgen en wellicht niet zo effectief zijn als lage restrictie stukken.
Veel om aan te denken, maar kan een erg leuke hobby zijn :D
 
Super (Y) ga ik even bestuderen :icon_smile:

@ sanders, Ik begin het elke dag leuker te vinden... haha hoe moeilijker hoe leuker het word. :D
Zoals ik al eerder zei ga ik gewoon wat beter spul kopen. dus een goede rad en pomp.

Dan maak ik 5 wc blokjes en ga ik gewoon testen :)
 
Neem je dan ook zeker een goede flow meter in de arm om de restricties van je blokjes te meten, dat is een heel interessant gegeven naast de rauwe thermische prestatie.
Als je een ruimte met airco (climate control) tot je beschikking hebt zou dat geweldig zijn om de prestaties tussen blokjes te vergelijken. De kamer temperatuur moet namelijk precies gelijk zijn om een goede vergelijking te maken.
Denk ook aan een constante hittebron, misschien kan je een soort kunstmatige hittebron van 200 watt op het blokje zetten die een CPU simuleert.

Je kan ook veel rekenen aan deze dingen met ingewikkelde formules, of je kan gewoon met een trial & error methode eraan beginnen :)
Succes!
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Wat moet je hebben en kunnen voor een goed forum te bouwen. Algemene Discussies 90
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
iSP Kast(delen) op maat laten maken, wat en waar? Cases en Modding 3
M Wat past in een Meshify 2 XL Waterkoeling 4
Bl4ckj4ck666 Cable management, zelf kabels maken, wat heb ik nodig Cases en Modding 16
mixedup wat zouden deze spullen nog waard zijn Wat is dit nog waard? 2
P Wat is beter: 4k TV op HDMI of 4k Monitor op DP? Hardware & Software 3
Das Experiment De Overheid, wat vind je ervan? Algemene Discussies 29
anub1s18 wat heb je nodig voor een interne usb kabel te maken? Cases en Modding 2
D Zelf cable sleeven en nog wat andere kleine vragen Cases en Modding 1
I 1e keer Waterkoeling, maar wat zijn de beste/handigste onderdelen??? Advies Waterkoeling Setup 2
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
R wat voor mount voor d5 pomp/ res combo Advies Waterkoeling Setup 1
R Wat vragen van een beginner Waterkoeling 3
D Als beginner heb ik een vraagje over wat ik moet kopen Advies Waterkoeling Setup 8
B Wat heb ik nodig voor een simpele drain port Waterkoeling 4
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
Freddy MTN Spuitbussen/lak alle kleuren, voor ieder wat wils :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
M Uitgekeken op huidige build,wat nu? Waterkoeling 4
M Phobya Xtreme 200 - 85mm V.2 - Full Copper met wat accessoires HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
D nieuwe pc? wat denken jullie ervan? Hardware & Software 7
Stephan---pro Windows 7 naar fabrieks instellingen wat nu ? Algemene Discussies 8
arwin74 TP13 misschien wat vroeg maar....... Lan Party 40
E wat te doen met waterschade aan hout? Algemene Discussies 2
Hightower wat vinden jullie van de nieuwe call of duty advanced warfare Gaming 7
mixedup [CLOSED] wat is de waarde van dit Gesloten 3
L Wat te doen als er een lek is en moederbord is verzopen tijdens het leaktesten Waterkoeling 8
MauriceDW Tja wat zal ik eens zeggen :P Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
DieHard Wat heb jij zojuist veranderd aan je pc? Algemene Discussies 2
P wat kan ik het beste pakken??? Advies Waterkoeling Setup 13
N Graag wat hulp met dimensioneren van waterkoel capaciteit Advies Waterkoeling Setup 2
P [CLOSED]Wat is deze behuizing nog waard? Gesloten 1
P [CLOSED]Wat is dit nog waard: TP-Link TL-WA801ND Gesloten 1
V Wat voor videokaart kan ik het beste aanschaffen voor 4 monitoren ? Hardware & Software 0
arwin74 [CLOSED]tja wat is dit nog waard Gesloten 1
Killerbee [CLOSED] Wat is dit nog waard? Gesloten 3
mixedup [CLOSED]wat is dit nog waard Gesloten 4
H [CLOSED]Wat spul dat hier ongebruikt ligt Gesloten 4
DieHard [CLOSED] Wat is dit nog waard? Gesloten 8
H [CLOSED] Wat ik nog hier rondslingeren heb Gesloten 1
AzzKickr Wat voor water blocks heb ik op de kop getikt ? Waterkoeling 3
Stephan---pro wat kan ik nog krijgen voor mijn corsair 800D case + extra`s?? Algemene Discussies 2
canonchiel [CLOSED] Wat is dit nog waard EK-CoolStream RAD XTX 360 Gesloten 12
H crime wat een DOOS vandaag in de brievenbus HighFlow Product Reviews 0
F Waterkoeling maar hoe en wat? Advies Waterkoeling Setup 1
MrGiorgio Wat schaft de pot * de kerst editie* Algemene Discussies 16
E Xigmatek Asgard 381 en wat andere zaken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
R Waterkoeling videokaart wat kopen? Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan