Vanavond gelijk maar begonnen met de slangen en fittingenwissel. :079:
Eerst maar een paar plaatjes gemaakt van
de oude boel:
De bocht der bochten
Zelfs die 3/4"OD
slang steekt bij deze
fitting een beetje ielig af.
Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om van
pomp te wisselen. De DCC 10W eruit; en een DCC 18W zonder voetjes erin.
Hier goed te zien hoe strak de
slang geklemd werd.
Bp heeft de binnenkant van zijn
fittingen nog iets ruimer weten te maken. De silver shiny is nog van de oudere generatie en de matt black is een nieuwe welke tot de max is uitgeslepen. :025:
De normale 3/8"OD
fitting voor deze slangmaat.
De Olifant en de poedel
Maar ongeveer 3mm verschil tussen tubing en
fitting, is dat moeilijk, het ziet er namelijk uit alsof een olifant een poedel probeert te nemen, zo'n formaat verschil ongeveer XD.
Het bleef niet alleen bij proberen; de olifant heeft de poedel genomen :icon_madu:
[tut]
Deze
fitting met
slang erop is bestemd voor het blokje van de NB. Die
slang prop ik liever buiten de kast op de
fitting op een T-
fitting voor wat hou vast.
De CPU is nog vrij goed beschermd met een IHS, maar op de NB van deze plank zit geen IHS. Dan kan je het zware werk van de eerste
fitting beter buiten de kast doen om te voorkomen dat de NB een beetje gekraakt wordt. Daarna kan die
fitting met
slang en al erin gedraaid worden; de
slang op maat geknipt worden en met beheerst krachtgebruik de verbinding op de 2e
fitting gemaakt worden. :079:
Om de slangbocht net iets strakker/mooier/swingender/natuurlijker te maken probeer ik altijd de bocht van de
slang die hij heeft meegekregen van het oprollen, aan te houden in het te maken bochtje. Nu de
slang zo vast zit is dat een beetje lastig geworden om nog even te corrigeren.
Hieronder de
fitting met het stukje
slang in de NB gedraaid. De bocht van de
slang wijst de verkeerde kant op. Die moet nog een kwart slag draaien voordat hij in z'n "natuurlijke" bocht voor de CPU komt te staan.
slang en
fitting af tekenen:
De
slang er weer af halen; en een kwart slag gedraaid weer erop te zetten:
Zo staat i er beter voor
En de verbinding afgemaakt:
...mooi bochtje :112:
Oh ja, om de slangpunt wat zachter/soepeler te maken kan je opgewarmd gedestilleerd water gebruiken. Bij die tygon was het eigenlijk bijna niet nodig; die is al soepel van zichzelf.
[/tut]
...
Alle verbindingen gemaakt.............vullen die hap :079:
Filmje gemaakt vlak na het vullen waar mooi te zien is hoe het ontluchten met een T-
fitting in z'n werk gaat. Hier een Y-
fitting gebruikt. Maakt verder niet veel uit, als i maar afsplitst en net als een
reservoir voor de
pomp komt de zitten.
[ame=http://www.youtube.com/watch?v=goF5qMg0WUs]YouTube - ontluchten(bleeding)[/ame]
HF logo op de achtergrond. :003:
De belletjes schieten ook een stuk sneller door de set als met het 10W pompje.
Met die 10W
pomp bleef er ook elke keer na het vullen een hardnekkig luchtbelletje in het CPU blokje hangen die vrolijk weer op z'n plek terug kwam nadat ik de kast gekeerd had. Maar met de 18W DCC
pomp geen last gehad van dat belletje.
Het pompje is overigens net zo stil als de 10W. Hetzelfde rotortje als in de 10W zat, zit nu in de 18W. Ik hoor geen verschil en wat trillingen betreft zit er voor mijn gevoel ook geen verschil tussen.
Tijdens het ontbellen natuurlijk een aantal plaatjes gemaakt:
De blokjes zijn weer een zichtbaar.
Met name het NB blokje dat bijna volledig achter die grote schroeffittingen verscholen zat is nu weer mooi in beeld.
De eerst volgende keer dat het mobo eruit gaat, ga ik dopestuff z'n advies over het verwijderen van de rode plaatjes van de mosfet heatsinks ook zeker nog opvolgen. Of natuurlijk van die mooie thermalright dingetjes kopen.
wit lampje erin gezet:
nog een wit lampje erin gezet
Nu komt de nog de graka weer in beeld. Daar zitten twee 120mm
fans op de artic koeler.
nog twee plaatjes:
En de boel weer aan de praat :041:
Oh ja, op dat 120mm gat in het zijpaneel zit nu een fangrill. Die inbusjes vind ik wel mooi staan. Denk dat het plexi raampje ook maar met gaatjes en die imbusjes bevestigen ga.
Dat dus nog te doen en dan zit het er voorlopig weer op voor deze kast. Daarna natuurlijk nog wat mooiere plaatjes bij daglicht.
De slangen blijven zonder klem in ieder geval wel zitten; daar ben ik wel zeker van. Zal 'm nog een flink aantal uren laten primen met de fan op 5v om de boel redelijk goed op te warmen.
Ik ben nu wel sterk aan het twijfelen om die mooie heldere tygon
slang voor de V1000 te gaan gebruiken. Niks geen kleuren, gewoon klinkklaar helder. Door het water weerspiegeld en vervormt alles ook een beetje. Vooral dat effect past denk ik wel heel erg goed tussen al dat bling geweld.
Ga het maar eens uit proberen.
Rede dat ik dat stukje Feser Silver
slang gebruikt heb voor die NB - CPU verbinding, is omdat ik deze
slang en die silvershiny stubbies voor de V1000 wilde gebruiken. Die bocht is een mooie testcase. Maar nu weet ik al helemaal niet meer welke
slang ik gebruiken ga.
Toch vind ik het wel een mooie combi die clear
slang met dat stukje silver.
Als ik trouwens af en toe een blik op die V1000 werp, is deze grote broer van 'm maar een getthobak. :079:
:039: