• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

twee pompen in een dual bay reservoir

boefmans

New member
Ik heb het volgende reservoir:
Koolance RP-402X2 Dual 5.25 Bay Reservoir for 1-2 DDC/MCP35X/PMP-400 Pumps

Hier zit nu 1 pomp in (35x). Huidige loop:

480rad->reservoir (van de dual een enkel gemaakt) -> pomp -> grake -> cpu -> 480rad.


So far so good.

Nu de vraag /opties:

Ik kan er dus een pomp bijzetten. Tja waarom niet? Net een discussie gehad op de shoutbox, maar we komen er niet uit. Is het mogelijk om:
- de pomp erbij te zetten (dus twee pompen), de in1 en out1 te gerbuiken en de in2-out2 afgedopt te houden en zo wat extra flow te krijgen? Of kan dat niet omdat pomp2 dan het water niet kwijtkan? (weetniet precies hoe dat reservoir in elkaar steekt :D)... (edit: lijkt niet te kunnen: http://www.overclock.net/water-cooling/934512-martins-koolance-rp-402x2-rp-452x2.html)

Andereoptie is om het reservoir in 2en te splitsen:
- (iemand raadde dat sterk af): rad480-res1-pomp1-graka-res2-pomp2-cpu-rad480 (of een variant daarop, eventueel met extra radje ertussen ofzo..: lijkt igg wel te kunnen: http://www.overclock.net/water-cooling/934512-martins-koolance-rp-402x2-rp-452x2.html)
- of (iemand raadde dat ook sterk af): rad480-res1-pomp1-res2-pomp2-graka-cpu-rad480 (kan dus ook: http://www.overclock.net/water-cooling/934512-martins-koolance-rp-402x2-rp-452x2.html).

Vraag is dus eigenlijk: welke van beide opties lijkt het beste ;D

Dual loop kan nu niet, daar is geen ruimte voor (moet ik eerste een caselab kast hebben, dan kan ik lekker rads proppen :D).

Ben benieuwd naar jullie reactie en overwegingen. Eerste vraag is wellicht het meest van belang: kan de bovenste optie technisch wel?
 
Ik denk dat als je 2 pompen gebruikt in 1 loop dat het weinig nut heeft.

De eerste pomp werkt gewoon maar de 2e zal (zegt mijn gevoel) niks extra's toebrengen en juist wat tegenwerken in de loop.



Waarom niet de ene pomp voor je CPU en de andere voor je videokaart/geheugen enz?
 
Ik denk dat als je 2 pompen gebruikt in 1 loop dat het weinig nut heeft.

De eerste pomp werkt gewoon maar de 2e zal (zegt mijn gevoel) niks extra's toebrengen en juist wat tegenwerken in de loop. ?

Daar lees ik andere dingen over? Heeft iemand er RL ervaringen mee?


Waarom niet de ene pomp voor je CPU en de andere voor je videokaart/geheugen enz?
Zoals gezegd, ik heb geen ruimte voor een Rad meer, kan nog net een 140mm radje erbij frotten dan is het wel klaar... heb maar een 800D he. Reservoir is wel gekocht met deze optie in het achterhoofd, ik hoop volgend jaar een caselab ofzo aan te schaffen, dan kan ik 3 480rads kwijt :)
 
Misschien niets nieuws voor je, want je heb zelf al gelinkt naar martinm zijn info over dit reservoir. Som het toch maar even voor je op, omdat er denk ik niet meer opties zijn dan hij aangeeft.
(Zie nu ook dat je daar ook de vraag al gesteld hebt :))




Zoals je in je eerst optie wilt met de P1 in en P2 out afgesloten kan idd niet.

Het reservoir splitsen is alleen bedoeld om met twee pompen twee afzonderlijke loops te kunnen draaien.







Hieronder de vier verschillende configuratie mogelijkheden gegeven door martinm:
(Koolance RP-402X2 & RP-452X2 « martinsliquidlab.org)





1
Twee afzonderlijke loops met voor elke loop een eigen kamertje van het reservoir. Voor jouw dus geen optie omdat je momenteel geen ruimte hebt voor een extra radiator.

separatetanksseparatepu.png








2

De pompen parallel op de loop aangesloten. Beide pompen pompen in hun eigen circuit en krijgen beiden hun water weer retour door hetzelfde reservoir.

combinedtanksseparatepu.png


Geen goede optie. Pompen in serie zijn in bijna alle gevallen superieur aan pompen in een parallelle opstelling. → Multi Pump Setups – Parallel vs. Series « martinsliquidlab.org

Parallel pump setups are very clearly a poor choice for water cooling. Not only is the performance benefit very small and only some benefit for very low restriction loops, it also barely manages to provide enough pumping power for redundancy. Series setups give you double the head pressure of a single pump and that increased head pressure is tuned ideally for water cooling’s high restriction nature.







boefmans zei:
Vraag is dus eigenlijk: welke van beide opties lijkt het beste ;D

3

De pompen in serie achter elkaar in de loop.

seriespumpscombinedpump.png


Koolance heeft een handig buisje gemaakt om P2out en P1 in met elkaar te verbinden:
Koolance 180-Degree Connector (for RP-452X2) CNT-RP452X2

serialconnector.jpg











4

Deze optie is een variatie op de bovenstaande opstelling.

abetterseriessetup.png




Twee pompen in 1 loop heeft voordelen:

Een hogere opvoerhoogte (dubbel, zoals martinm aangeeft): wat weer voor een hogere flow zorgt. Let wel dat een flow hoger dan 1GPM nog amper betere koelprestaties geeft.
Met een D5 of DDC pompje in een CPU only loop zit je al snel op 1GPM of iets meer. In dat geval heeft een extra pomp voor de koelprestaties weinig nut. Een loop met een vol arsenaal aan koelblokjes (CPU, GPU('s), mobo, RAM) zal meer baat hebben bij een tweede pomp in de loop.

Voor de koelprestaties in het algemeen hoef je er dus geen 2e pomp bij te zetten. Toch heeft het nog twee andere voordelen buiten de koelprestaties:

Ten eerste voor de veiligheid. Als 1 pompje uitvalt heb je er altijd nog eentje lopen.
Ten tweede voor minder geluid. Dankzij die verhoogde opvoerhoogte heb je de mogelijkheid om de pompen langzamer te laten draaien zonder dat dit veel invloed heeft op flow en de temps. Twee D5 pompen in stand twee zijn bv een stuk stiller als eentje in stand 5.

Toch blijven het imho allemaal mierenneuklevels waar met testen en grafieken over gesproken wordt als dit soort dingen met elkaar vergeleken worden. Als je op die mn levels verder gaat, scheelt het ook weer per wc set hoe groot de tempverschillen zijn met diverse flows. Dat is dan weer allemaal afhankelijk van de hoeveelheid radiatoroppervlakte icm met flow, warmtedump, fan rpm.
Elke scheet kan in grafieken vastgelegd worden maar zal je computer echt niet laten crashen door de tempschommeling die die scheet veroorzaakt. ;)



Beste om de boel in serie aan te sluiten. Als minder geluid een wens van je is, kan je het beste de DDC pompjes aan een controller zetten.


Voor betere koelprestaties is een extra rad of harder blazende fans nog altijd de best zonder geavanceerde test merkbare oplossing.
 
Dank je coolfris! Optie 3 o 4 dus, maken die no verschil?

Overigens is temps en geluid niet de hoofdreden, belangrijkste reden is dt ik een pomp kan krijgen dus waarom niet :) en voor een toekomstige double loop. Ga wel een klein radje erbij doen.

Txs!
 
Ik zit zelf ook al een tijdje over zoiets te denken.
Kan je geen Y-fitting gebruiken om de 2 pompjes samen te voegen?
Dan gebruik je de korte stop fitting zodat je 1 groot resevoir krijgt *als ik het goed heb tenminste*
En daarna verbind je de p1 uit en de p2 uit met elkaar via een y-fitting.
Je gebruikt maar 1 in van het resevoir.

Correct me if im wrong maar zou dit werken?
Weet niet precies hoe de internals van dat resevoir werken..
 
De derde en vierde optie keuze tussen die derde en vierde optie is idd alleen voor hoe het je het handigste uitkomt binnen je slangenroute in je kast. Ik denk dat in de meeste gevallen die derde optie icm een 180 graden connector kit de meest praktische oplossing is.
Als er een opvallend verschil zou zijn in flowprestatie tussen de derde en vierde optie was het martinm zeker wel opgevallen.

Een y fitting combi is volgens mij niet nodig. Die tweede optie (de pompen parallel op de loop met het reservoir als gedeelde intake voor de pompen) is denk ik ongeveer wat je daarmee bereiken wilt. Maar zoals door martinm al aangegeven en in het verleden ook al meerdere malen uitgetest: pomen in serie zijn veruit beter dan pompen in parallel. Op een paar uitzonderingen na met zeer weinig restrictie (wat niet veel voorkomt als je zo i zo al een uitbreiding naar twee pompen overweegt).
 
of dat resevoir is heel anders gemaakt dan ik denk dat het is..
maar als je dat 180 buisje gebruikt dan komt het water uit pomp 1 toch in het res van pomp 2 terecht en daarna pas in pomp 2 waardoor het heel wat snelheid verliest?
of begrijp ik de internals van dit resevoir verkeerd?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
A twee pompen op 1 loop Waterkoeling 13
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
HighFlow Sony toont uiterlijk PlayStation 5: zwart met wit, twee varianten Gaming 4
Freddy EKWB breidt complete kits portfolio uit met twee nieuwe RGB versies! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Xtrafresh Watersnood: twee fittingen in de buurt van den Bosch nodig! Gevonden 2
R Airflow in Cooler Master CM 690II Advanced met twee 240mm rads Advies Waterkoeling Setup 2
animal baars Het grote "Ik twijfel tussen twee producten" topic Electronica 20
boefmans 6970 videokaart: twee vraagjes Waterkoeling 1
J [IN-ACTIVE] twee indentieke bigtower pc kasten Gevonden 3
F Hoe porten forwarden met TWEE routers? Hardware & Software 37
Xtrafresh Gaan twee 120mm rads mijn setup koel weten te houden? Advies Waterkoeling Setup 10
MASTERBLASTER twee verschillende koelvloeistoffen mengen? Waterkoeling 7
K Waterkoeling twee Xeon-processors (771-socket) Waterkoeling 3
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
Source D5 pompen Waterkoeling 9
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
Freddy XSPC Ion Pompen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bas9466 Verschil tussen de Alphacool D5 en de de Swiftech D5 pompen Waterkoeling 6
Bas9466 2 pompen appart wel op zelfde reservoir Waterkoeling 2
A Buizen vullen niet volledig op? / Pompen krijgen geen water in de buizen? Waterkoeling 67
Freddy Nieuwe Magicool Waterkoeling Kits, pompen en CPU blok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
F Aansluiten xspc RX 240 en leeg pompen Waterkoeling 4
J Aquaero 6 Pro met 2 pompen en 12 fans. Electronica 4
M 2 pompen?? Waterkoeling 3
Sw333t Welke pomp / pompen (stil doch krachtig) Waterkoeling 5
X MCP35X2 pompen aansluiten op TMS-200 controller Waterkoeling 6
Sw333t Schakelen tussen 5v, 7v of 12v (vooral handig met pompen & fans) Electronica 2
A WK - pompen Waterkoeling 5
C 1 of 2 pompen? Waterkoeling 16
S [VERKOCHT] 2x mcp655 d5 pompen icm koolance Koolance RP-452X2 Verkocht 3
G [IN-ACTIVE] Rads, pompen, koelblok 1366,microres Verkocht 38
Woozy Verschil in pompen. Waterkoeling 1
R waterkoeling af maken dual loop of 2 pompen in serie Waterkoeling 7
M Laing DDC-1Plus zachter laten pompen Waterkoeling 13
P Uitwerking verschillende pompen Waterkoeling 7
Quadcore How its made (Producten zoals Laing pompen, CPU's etc.) Handleidingen en Installatie Tips 9
A Aqua-Computer Aquaero met MCP350/MCP355/DDC pompen? Waterkoeling 11
D Dual bay res For DCC pompen (XSPC) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
D voorstel pompen HighFlow Webshop 7
Busterben Enzotech Luna cpublock & sanso pompen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
maomanna 2 pompen in 1 loop, werkt dit? Waterkoeling 11
Freddy De ultieme montagetool voor DDC en D5 pompen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 44
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
HighFlow Op zoek naar een cadeau voor Vaderdag 2023 en een goede deal? HighFlow Computer Cooling Shop 0
D Welk block voor een 3080 ti Waterkoeling 4
Freddy Plaatjes door een AI laten maken! Algemene Discussies 3
john een rtx 4090 toe voegen Waterkoeling 1
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan