Tips spuiten behuizing
Ik zie dat er nog geen topic is met genoeg informatie over het spuiten van je behuizing. Het lijkt me daarom wel een goed idee om hier zo veel mogelijk nuttige informatie te posten, waardoor het zelfs voor mensen met 2 linkerhanden mogelijk wordt om de ultieme casemod te fabriceren!
---------------------------
Links:
In dit topic, staan een aantal links en contactgegevens naar verschillende spuiterijen. Met dank aan Blackruby.
Op Tweakers staat een zeer handige tutorial over hoe je het beste te werk kan gaan.
---------------------------
Tutorials:
Eerlijk gezegd heb ik er zelf nog weinig ervaring mee. Jaren geleden heb ik het een keer geprobeerd met een zilveren hittebestendige lak. Helaas is dat niet helemaal goed gegaan. Na een jaar gaf de lak zelfs nog steeds af!
Binnenkort ga ik aan de slag met een CoolerMaster Haf 932. Ik vind de buitenkant persoonlijk al erg mooi, maar helaas is de binnenkant van de behuizing onbewerkt. Vandaar de motivatie om me ook maar eens in deze kant van het modden te verdiepen
Alle andere tips, links of feedback zijn van harte welkom!
Ik zie dat er nog geen topic is met genoeg informatie over het spuiten van je behuizing. Het lijkt me daarom wel een goed idee om hier zo veel mogelijk nuttige informatie te posten, waardoor het zelfs voor mensen met 2 linkerhanden mogelijk wordt om de ultieme casemod te fabriceren!
---------------------------
Links:
In dit topic, staan een aantal links en contactgegevens naar verschillende spuiterijen. Met dank aan Blackruby.
Op Tweakers staat een zeer handige tutorial over hoe je het beste te werk kan gaan.
---------------------------
Tutorials:
Kast spuiten
Even wat adviezen voor schilderwerk / spuitwerk op cases / kunststofdelen:
Voor het aanbrengen van verflagen de te behandelen ondergrond opschuren met waterproof schuurpapier 280 of hoger. Vermijd nat schuren, deze methode schuurt zeer intens waardoor je ongemerkt door de bestaande verflaag heen schuurt. Let ook op dat je een eventueel aanwezig reliëf in de bestaande laag plaatselijk wegschuurd waardoor je gladde plekken krijgt. Gebruik in dit geval schuurmatjes van 3M verkijgbaar bij de betere doe het zelf zaak.
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is schuren bedoeld om het oppervlak te ruwen. De ontstane schuurkrasjes (zeer fijn) vergroten het oppervlak waardoor de primer beter hecht.
Vervolgens stofvrij maken en grondig ontvetten met een oplosmiddel of verdunde ammonia. Pas op met thinner want je weekt hier plastics en sommige verflagen mee op.
Anderszijds kun je met dit soort agressieve oplosmiddelen ook bewust kunstof mee opweken om juist de hechting van de primer erop te verbeteren.
Na het opdrogen van de reinigings middelen kun je met een kleefdoekje het oppervlak stofvrij maken. Indien je geen kleefdoekje bij de hand hebt mag je het ook met je (grondig gewassen) handen doen, je voelt de stof aan je handen kleven!
Uiteraard heb je de onderdelen die je niet wilt spuiten/verven zoals ledjes e.d. afgeplakt. Plak ook openingen aan de binnenzijde af indien je je kast niet hebt leeggehaald.
Breng op alle te spuiten onderdelen een DUNNE laag primer aan. Deze primer dient multifunctioneel te zijn, dat wil zeggen geschikt voor kunstof en andere ondergronden.
De reden is simpel: Kasten zijn reeds voorzien van een verflaag. Deze door de fabrikant aangebrachte verven zijn van het type epoxy/pur/alkyd of acrylaat. In gedroogde vorm vertonen al deze verven de eigenschappen van een kunstof wat ze in feite ook zijn (geworden na droging). De eventuele kale delen van de kast worden door het mutltifunctionele karakter van de primer ook goed behandeld.
Wat de DUNNE laag betreft: Primers hebben maar een functie: Hechten. En natuurlijk als goede ondergrond fungeren voor de overige lagen. Primers zijn star en weinig elastisch, dunne lagen werken beter als dikke lagen.
Na droging kun je met een stukje gebruikt schuurpapier (is fijner) de eventueel aanwezige stofjes uit de primer schuren.
Weer met gereinigde handen of een stofdoekje stofvrij maken en de afwerklaag aanbrengen. Doe dit in dunne lagen, kruislings aangebracht. Laat je niet verleiden direct een glad en strak resultaat te bereiken in één laag want de spuitverven hebben een lage viscositeit waardoor ze snel 'zakken' of 'lopen'. Geduld is een schone zaak!
In het geval van een normale kleur (niet metallic) is dit het eindresultaat. Overspuiten met een blanke lak is alleen noodzakelijk indien je een betere krasvastheid wilt bereiken.
In het geval van een metallic kleur is het NOODZAKELIJK dat je een blanke lak aanbrengt ter bescherming van de metallic. De samenstelling van een metallic is zodanig dat de metaalpigmenten die zorgen voor het metallic effect naar boven drijven. Deze zijn zeer kwetsbaar en laten zeker na verloop van tijd af. Ook is het niet ondenkbaar dat de gebruikte metaaloxydes gaan oxyderen, wat kleurverandering tot gevolg heeft.
Pas aangebrachte en nog niet van blanke lak voorziene metallics zien er niet mooi uit en zijn vrij mat.
Pas na het aanbrengen van de blanke lak ontstaat het eindresultaat wat je graag wilt zien. breng ook deze kruislings in dunne lagen aan. Wacht niet langer dan twee minuten met elke volgende laag. mits dun genoeg kun je de tussentijden korter houden.
Spuitbusverven drogen zeer snel. Het 'doordrogen' duurt echter wel een paar uurtjes. Denk niet nadat je even gevoeld hebt: ik kan hem wel even weer in elkaar monteren. De schijnbaar droge lak is nog zeer kwetsbaar voor krassen en 'vingerafdrukken'.
Ik heb recentelijk nog het frontje gespoten van mijn mobieltje (metallic) Deze kan ook na maanden van normaal gebruik nog zo de winkel weer in als special, ziet er nog heel mooi uit en is zeer goed bestand tegen krassen en stoten.
Nog even een opmerking over de verschillende typen verf in spuitbussen: Let erop dat de primer, voor en aflak elkaar verdragen. Een agressieve soort als bijvoorbeeld celluloses (met als oplosmiddel een thinner-achtige) lossen makkelijk eerder aangebrachte acrylaten of alkyds op. Andersom geeft het uiteraard geen problemen, mits de bestaande laklaag op je kast geen problemen geeft, lees: geen acrylaat of alkyd is.
PUR en Epoxy gebaseerde spuitbussen bestaan niet daar dit vrijwel altijd producten zijn die opgebouwd zijn uit twee componenten die gemengd moeten worden voor gebruik.
Beter is het om de gehele lijn aan primer, kleur en blanke lak van hetzelfde type te kiezen. De betere verf en behangspecialist beschikt over een ruim assortiment in soorten en kleuren van Motip en kan je in het gebruik goed adviseren.
Eerlijk gezegd heb ik er zelf nog weinig ervaring mee. Jaren geleden heb ik het een keer geprobeerd met een zilveren hittebestendige lak. Helaas is dat niet helemaal goed gegaan. Na een jaar gaf de lak zelfs nog steeds af!
Binnenkort ga ik aan de slag met een CoolerMaster Haf 932. Ik vind de buitenkant persoonlijk al erg mooi, maar helaas is de binnenkant van de behuizing onbewerkt. Vandaar de motivatie om me ook maar eens in deze kant van het modden te verdiepen
Alle andere tips, links of feedback zijn van harte welkom!