• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Peltier TEC vragen!

Flenkie

New member
Beste hf leden,

Ik was begonnen in StephanisK zijn buildlog over Peltier want ik vind het wel interessant.

Momenteel heb ik een 240 rad en 120 rad allebei van EK met een CPUblock. Ik wil wat experimenteren met TEC.
Ik heb het niet over de Peltier direct op mijn CPU maar op een "radiator manier"? De bedoeling is in iedergeval dat ik mijn water wil koelen en niet direct mijn CPU.

Ik heb al wat informatie gekregen van Skyrip over de wattage die ik moet hebben tegenover mijn CPU wattage etc..
Volgens mij heeft Skyrip zelf al zoiets gebouwd, als het is wat ik denk!..

8292d1358634255-subzero-cube-img_0094.jpg


Ik zag deze Peltiers op Amazon. Dan is de bedoeling dat ik hier 2 of 3 van ga gebruiken.
Amazon.com: TEC1-12706 Thermoelectric Peltier Cooler 12 Volt 92 Watt: Computers & Accessories

Kan iemand mij veder helpen of uitleggen hoe ik dit moet gaan maken. Ik heb beschikking over frees en draaibanken etc..
 
je kan ze beter via e-bay vanuit china halen dan zijn ze 3,30 dollar(ongeveer 2,50 euro) per stuk.
altijd vanuit china is het beter om er 2 of 3 extra te bestellen aangezien het keramische materiaal nog wel eens wil barsten en voor 2,50 per stuk is het altijd handig om er een paar extra te hebben, zeker met de gemiddelde verzendtijd van 2 weken.

er zijn 2 manieren om teks te gebruiken in een pc, dat is via het water chiller systeem
of je moet de teks via een koperen blokje direct op de cpu zetten en dan de warme kant koelen met je waterkoeling.
het is met teks niet mogelijk om ze in serie te zetten met je bestaande koel systeem omdat je ook nog de warmte kwijt moet, ook gaan dan je radiatoren het water verwarmen in plaats van koelen.

beide systemen hebben voordelen en nadelen

chiller voordelen:
bijna onbeperkt aantal teks te gebruiken waardoor je een enorm koelvermogen kan krijgen
mogelijkheid om meerdere componenten te koelen.
eenvoudig te maken
eenvoudiger een temperatuur regeling maken
(omdat water een hoge warmte capaciteit heeft hoef je minder vaak in en uit te schakelen)

nadelen:
2 loops nodig 1 voor koud water en 1 om je teks te koelen
duurder ivm 2 loops
meer isolatie nodig van water slangen

voordelen direct tek koeling:
goedkoper
eenvoudiger te isoleren
maar 1 loop nodig

nadelen:
kleine ruimte waardoor minder elementen gebruikt kunnen worden
moeilijker een temperatuur regeling maken
moeilijker te maken

ik heb beide systemen 1 keer gemaakt en ik moet zeggen dat de water chiller duidelijk mijn voorkeur heeft vanwege de eenvoud van hoe het in elkaar zit.

je moet bij dit systeem eigenlijk minimaal 2 koelplaten maken, 1 voor de warme kant en 1 voor de koude kant. de teks worden dan vervolgens tussen die 2 platen gesandwitched. beide kanten moeten dan vervolgens met water gekoeld worden. je krijgt dan 2 loops in de koude loop zitten: cpu koeler, koude kant tek unit, pomp(optioneel reservoir) en in de warme loop zitten: radiator, warme kant tek unit, pomp(optioneel reservoir).
ook denk ik dat het beter is om gelijk een flink zware chiller te maken, de kosten om je chiller te vergroten van 3 naar bijvoorbeeld 6 teks is meestal maar 20% en dan weet je gelijk zeker dat hij genoeg koel vermogen heeft.

via een eenvoudige elektronische schakeling is het ook nog mogelijk de temperatuur in te stellen, een voorbeeld hiervan is: Temperatuurschakelaar -10 tot +100°C in de Conrad online shop

via een dergelijke schakeling is het als je de temperatuur juist instelt niet eens nodig om isolatie te gebruiken(2 of 3 graden onder kamer temperatuur)
 
Juist hier heb ik wat aan!

voordat ik er op inga, is het mogelijk om ipv een 2e wc loop te nemen. de warme kant te koelen met luchtkoeling?
Hoe warm kan het worden? of is het de bedoeling dat de koude en de warme kant op de zelfde wijze worden gekoeld?
 
het is mogelijk om luchtkoelers te gebruiken, dit is echter duurder en heeft ook nog eens slechtere resultaten. de temperatuur van de koude kant is namelijk direct gekoppeld aan de temperatuur aan de warme kant. bijvoorbeeld als de warme kant 45 graden is(realistisch situatie bij lucht koeler) dan kun ja aan de koude kant bijvoorbeeld maximaal -20 halen(zonder last) als je bijvoorbeeld waterkoeling gebruikt dan zal de warme kant eerder 25-30 graden zijn en dan kan je in dezelfde situatie maximaal -35 tot -40 halen.

deze situatie is echter zonder last warmte en een niet realistische situatie. normaal met een cpu in de loop zal je bij lucht koeling max 5 graden halen en met waterkoeling -10 graden.

de bouw van een koeler met 2 kanten waterkoeling is ook veel eenvoudiger, ook hoef je dan alleen nog een 2e pomp te kopen. en dat is waarschijnlijk goedkoper als bijvoorbeeld 4 tot 6 luchtkoelers kopen. mijn advies is dan ook laat het luchtkoeler idee snel achter je want het werkt gewoon niet zo goed.
 
Ikzelf heb een lange tijd gedraaid met 2 CoolIT Freezone Elite TEC Units (Meer hier: CoolIT TEC Club (unofficial)).
Principe is eenvoudig: Warme kant wordt koud gehouden door een koel lichaam met een fan die dit koel houdt. Hoe kouder je de warme kant houdt, hoe koeler je de koude kant kunt krijgen. Tijdens het gamen draaide ik de fans (3k rpm Scythe) voluit aangezien ik ze toch niet hoorde en ging de TEC voltage mooi omhoog.
Onder Load kon ik de boel onder de 30C houden.
Draai nu gewoon een 360 rad en een 240 rad, de TEC's liggen nu ergens in een doos.

Bij TEC koeling komt overigens meer bij kijken dan je denkt, een inefficient werkende TEC kan snel stuk gaan, en kan veel elektriciteit slurpen.

Ik zou als ik jou was dit ook maar eens door lezen: TEC Cooling Essential Threads
 
Wat een luxe frees en draaibank, stop dan direct met het bovenstaande en bouw direct water peltierkoeling met een hoog rendement.
assembledhotside.jpg

temp.jpg
Resultaat is wel met 2 modules zoals onder te zien is 12715 40x40 mm 2 pompen op het warmwater per module 1 pomp en 1 computergestuurde pomp voor het koud water.

Neem een kijkje op mijn site met een bouw instructie Computer koel systemen met peltier - Jorisaja Wallpapers

O ja gebruik de 12715 135 tec zit je op ongeveer onbelast 96 wat koeling, jou tecs van 96 watt 40x40mm leveren nietgenoeg vermogen zeker niet in de tijd van 6 core processors.de tec 12715 is 50x50mm. Maar deze is ook leverbaar in 40x40mm en zie het voorbeeld boven.
Op mijn site zie je wat test gegevens.
Ik heb in het verleden veel tecs uitgeprobeerd van 75 t/m 260 watt tecs, en naar mijn bevindingen is de 135 12715 tec de meestgeschikte qua koeling en stroomverbruik.
Een 260 watt tec verbruikt op 12 volt 20 ampere niet ieder voeding kan dit aan dus let ook op jou pc voeding koop een modulaire voeding van minimaal 1000 watt(coolermaster)

Upgrade nieuwe versie 12730 voor alle zware processors.
20180513_183923 klein.jpg

Verdere test rapportages vind je op mijn website
 
Laatst bewerkt:
het spijt me om dit te zeggen maar het bovenstaande chiller ontwerp is echt slecht, het water stroomt daarbij niet eens dicht langs de teks. als je een freesmachine hebt kun je zeker een veel beter ontwerp maken.
 
Beste XenoMorph druk hoef je alleen maar uit te oefenen als je mechanische warmtewisselaars gebruikt zie foto.

Bekijk bijlage 8366

De manier die ik gebruik word in de industrie toegepast en er zijn maar een paar firma's die zo'n warmte wisselaar verkopen.(En deze zijn niet goedkoop)zie foto

Bekijk bijlage 8368
Dit is jammer want er is geen marktwerking hier op zodat dit voor de gewone consument betaalbaar word.
Dus dan maar zelfbouwen. Hier een voorbeeld van een singel systeem tec 12715 135 watt.
Bekijk bijlage 8367




Ik zal op mijn website de test data plaatsen dan kun je zien wat het opleverd.

Peltier test en pc - Jorisaja Wallpapers
 
Laatst bewerkt:
dat zie je verkeerd want die direct tek koeler die oefent wel degelijk druk uit op de tek in tegenstelling tot jou ontwerp.

deze koeler heeft namelijk in het plexiglas geintergreerd een aantal pootjes die op de tek drukken waardoor er alsnog de benodigde druk uitgeoefend wordt. het klopt echter dat de druk niet extreem belangrijk is maar het telt wel degelijk mee met de levensduur van de tek. ter illustratie de foto, het blokje is de tek en de kleine blokjes zijn de pilaartjes die de druk uitoefenen op de tek. even grof geschetst dan.

Naamloos.png

ik zal ook nog wel een ontwerpje uploaden van een tek koeler zelfde princiepen als die commerciële alleen flink sterker en kostprijs is ongeveer 60 tot 75 euro, koelvermogen ongeveer 1000w op 12v (exclusief bewerkingskosten)

het enige verschil is dat deze cnc gemaakt moet worden en dat de commerciële gegoten wordt

render.jpg
 
deze units hebben dat ook, ze laten wel het water direct over de teks lopen maar ze gebruiken naar hun zeggen "turbulators".
deze units zijn hetzelfde als de madmouse glaciator.
ik heb foto's gezien van deze units aan de binnenkant en ze hebben inderdaad een soort van pootjes om alsnog druk uit te oefenen op de teks
 
De glaciator en het hele concept zoals in jouw schets is keihard onderuitgehaald op overclock.net door oa ultrasonic2.Deze units zijn veel te duur voor was ze doen.Ik ken de units van topcool,ooit door madmouse geprobeerd aan de man te brengen,niets anders dan problemen van wat ik heb gehoord let deze modules.
Er moet volgens Ultrasonic en oa ook Mindchill druk op dw tecs worden uitgevoerd om oa de levensduur te kunnen garanderen.anders gaan ze veel te snel stuk. De oppervlal zoals de tecs nu het watwr koelen is te klein.plaats er een koperen plaatover zodat de hitte en warmte worst verspreid en makkelijker door het water kan worden opgenomen. Deze plaat kan dus voor de druk zorgen die nodig is.
Maar goed,zij zullen wel weten waar ze het over hebben,gezien de projecten die zij al hebben uitgevoerd met tecs.



Verstuurd van mijn HTC Sensation Z710e met Tapatalk
 
ik denk persoonlijk dat een peltier chiller die direct water over de teks laat stromen net zo goed kan werken als met een koperen plaat. als je zoals ik al zij gewoon heel veel kleine pilaartjes in je waterflow zet dan kun je nog altijd de benodigde druk uitoefenen. qua koel prestaties denk ik dat een tek koeler die direct water over de teks laat lopen even goed kan koelen als 1 met een koperen plaat systeem. ook al ben je bij zo'n ontwerp meer afhankelijk hoe goed je ontwerp is en bij koperen platen is dat veel minder.

de koperen plaat en de daarbij horende koelpasta zijn namelijk in princiepen een soort van isolator en die zorgen er ook voor dat de warmte afvoer vertraagt wordt, ook al is het niet veel.

ik heb namelijk ook een cpu koelblok gemaakt waar het water direct over de heatspreader van de cpu ging en die koelde bijna net zo goed als ek supreme hf,(90%) en dat was dan nog maar de eerste versie met doorontwikkelen en meer testen kun je zeker zo'n koelblok ontwerpen dat beter koelt. daar komt bij dat als je zelf een tek chiller gaat maken je niet microkanalen in je koperen plaat kan maken als bij de ek blokken ik verwacht dat je max 1mm kanalen kan krijgen in paats van 0,25mm zoals bij de ek supreme.

een tek koeler hoeft helemaal niet zoveel stroom te gebruiken zolang je hem maar ontwerpt voor een bepaald doeleinde, bijvoorbeeld voor 0 graden water hoeft een tek chiller helemaal niet veel te gebruiken, als je echter onder de 0 wil zitten onder last dan gaat inderdaad de elektriciteit meter flink lopen.

bijv op 6v krijg je meestal een 1:1 verhouding met bedrekking tot verbruikt vermogen tot verplaatst vermogen.
 
Je denkwijze is wel erg grappig :) Maar zo werkt het helaas niet. Wel eens van delta T gehoord
Velen voor jou hebben dit allang uitvoerig getest. En een van de beste was mindchill. Die had een quad koeler met 4 tecs en had een idle van 350 watt met een 2500k . En dan had hij ca 13 graden water ...
Val je niet aan ofzo hoor. Vind het wel leuk eindelijk weer iemand die zich erin verdiept
 
ik bedoelde meer bij flink sterke chillers bijv 1300w koelvermogen 0graden delta t als je dan een systeempje hebt dat max 500w verstookt hou je bij 6 v nog 25 graden delta t over en verbruiken je elementen zo'n 500 w en idle zal je systeem snel richting de -10 tot -15 lopen en dan zou je ook je systeem kunnen in en uitschakelen als de gewenste temperatuur gehaald is. het nadeel is dat een efficient tek systeem heel veel teks vereist en dat is niet voordelig voor de grootte en prijs.daarom is het zo belangrijk dat je je systeem goed ontwerpt en je vermogen eisen goed bepaald dan kom je namelijk minder snel bedrogen uit.

btw ik heb ook al meerdere tek chillers gemaakt waarvan de beste -15 (20 graden lucht) deed load 2600k 4,6ghz
 
Dan nog is het niet echt efficiënt. Pak je een mini phase van 160 watt zit je op -20 load op 5GHz met een 2500k .
Maargoed.. Post even je andere builds voor de liefhebbers

Verstuurd van mijn LT26i met Tapatalk
 
zou wel willen maar de meeste foto's die ik had zijn door de jaren heen een beetje verloren geraakt vanwegen kapotte laptop hdd's. in mijn mening is phase change ook een betere manier van koelen maar het is niet haalbaar om voor de normale mens dit even in elkaar te knutselen zonder voorafgaande ervaring hiermee. tek koeling is goed om een beetje onder kamer temperatuur te gaan en is ook met een beetje simpele regeling makkelijk 24/7 te gebruiken. daar komt bij dat teks niet mechanisch zijn en dus ook minder geluid maken als een phase change unit.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Legendary1985 Tec peltier Qmax 300 Watt!! Verkocht 2
hung De TEC (Peltier) Koeling Topic Overige Koeling 141
T [VERKOCHT] Peltier element en toebehoren Verkocht 1
Jason EK-QuantumX Delta TEC - Copper + Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Jason EK-QuantumX Delta TEC - Copper + Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
G Cryo-TEC extreme koeling/Wie helpt me om dit samen te stellen ?! Advies Waterkoeling Setup 6
G Cryo-TEC extreme koeling goed? of alternatief? Overige Koeling 0
T TEC berekining Electronica 10
X-Tripiot [CANCELLED] Geheugen tec koeler Verkocht 10
M5rvii [IN-ACTIVE] Extreem cooling : cpu isolatie , tubing voor tec Gevonden 1
S Project: Custom TEC GPU Blok Gallery & Build Logs 87
Calimero De wet van Ohm, voltages etc., o.a. voor TEC cooling Electronica 14
R Semi passief gekoelde tec Overige Koeling 19
gameclansnl Een TEC rond vraagje Overige Koeling 0
Legendary1985 tec voor bech of 24/7 ??? Overige Koeling 26
F Waterkoeling TEC + Evga classified Advies Waterkoeling Setup 12
Quadcore Welke 1000+ watt voeding, voor o.a. TEC koeling? Hardware & Software 31
N TEC project airco + waterkoeling Overige Koeling 35
MrGiorgio Coolermaster V10 met TEC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Source Anfi-Tec Soleil01 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
X Swiftech TEC Waterblock MCW6500-775T Gallery & Build Logs 67
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
P Vragen over Thermaltake Pacific PR22-D5 Plus Handleidingen en Installatie Tips 3
M Vragen , tips and tricks Lian Li PC-O11 Dynamic XL Advies Waterkoeling Setup 2
Bokeh Hardtube volgorde vragen Waterkoeling 2
J Vragen over Phanteks RGB produkten icm MSI Mortar max moederbord Cases en Modding 3
D Zelf cable sleeven en nog wat andere kleine vragen Cases en Modding 1
R Wat vragen van een beginner Waterkoeling 3
A Vragen omtrent rigid tubing, merkcompatibiliteit van fittings/tubes, en puur water. Advies Waterkoeling Setup 3
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
I Vragen, vragen en nog eens vragen! Waterkoeling 15
F vragen over hardware en scherm keuze itx build Hardware & Software 0
F Enkele vragen ivm waterkoeling Waterkoeling 3
S Vragen voor "nieuwe" setup. Waterkoeling 4
R 1e WC builld. Advies en vragen Advies Waterkoeling Setup 5
D Vragen van een beginner Cases en Modding 3
sireentje allerlei vragen ivm mijn komende casemod Cases en Modding 18
Sw333t SLI Noob vragen NVIDIA 31
R Nieuwe PC Build vragen Hardware & Software 32
Joren [Overclock] Kleine Vragen Topic Overclocking 4
G aantal vragen Waterkoeling 3
I Vragen over waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 12
R Waterkoeling vragen. Waterkoeling 3
Thieutje Fillports vragen Waterkoeling 2
A Aanschaf cpu set - compleet? en nog wat vragen.... Advies Waterkoeling Setup 2
Thieutje Enkele algemene beginners vragen betreffende merk verschillen Advies Waterkoeling Setup 26
S advies eerste WC setup + enkele vragen Advies Waterkoeling Setup 1
D Hoe kan ik het best triple CF verbinden en andere vragen. Advies Waterkoeling Setup 11
H Beginners vragen omtrent waterkoeling setup... Advies Waterkoeling Setup 9
P Waterkoel setupje + vragen Advies Waterkoeling Setup 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan