Colossus
[HF]
Op veler verzoek en om de chatbox te ontlasten :icon_mrgreen:, plaatst hier dus al je ervaringen en discussies op het vlak van Dice en LN2 koeling mogelijkheden, eventueel met foto's
De verschillen:
Droogijs:
* Droogijs is bevroren CO2 (koolzuurgas)
* Temperatuur: -79.8
* Kookpunt: -78.5
* Hoeveelheidafname: 10% per dag
LN2:
* LN2 is stikstof in zijn vloeibare fase
* Temperatuur: -196
* Kookpunt: -183
* Hoeveelheidafname: 0.2L per dag in dewar
Hoe gebruik ik DICE:?
Je kunt droogijs niet zomaar gebruiken. Daarvoor het je een container nodig. Dit is een buis gemaakt van meestal koper of aluminium. De container monteer je op de CPU of GPU, net wat je wil koelen, en daar doe je dan het DI of in.
DI kun je in principe wel zo in de container doen, maar voor beter contact met de binnenkant van de container wordt meestal aceton of alcohol gebruikt. Dit wordt gebruikt omdat aceton pas bevriest bij -95 en alcohol bij -114 en bijvoorbeeld water bevriest al bij 0 graden dus zou dat geen goede optie zijn.
Hoe gebruik ik LN2 :?
LN2 kan wel zo in de container gedaan worden. Met LN2 kun je zelfs, als je het goed kunt, de temperatuur “regelen”. Je kan met een klein beetje bijvoorbeeld -40 halen en als je een heleboel in de container doet wordt het iets minder dan -196. Als je met LN2 is het wel heel erg fijn om een thermometer te hebben.
*Source* Google, Tweakers.net
DICE voorbeelden:
*source* Images all Google
LN2 Voorbeelden:
*Source* Images all Google
De verschillen:
Droogijs:
* Droogijs is bevroren CO2 (koolzuurgas)
* Temperatuur: -79.8
* Kookpunt: -78.5
* Hoeveelheidafname: 10% per dag
LN2:
* LN2 is stikstof in zijn vloeibare fase
* Temperatuur: -196
* Kookpunt: -183
* Hoeveelheidafname: 0.2L per dag in dewar
Hoe gebruik ik DICE:?
Je kunt droogijs niet zomaar gebruiken. Daarvoor het je een container nodig. Dit is een buis gemaakt van meestal koper of aluminium. De container monteer je op de CPU of GPU, net wat je wil koelen, en daar doe je dan het DI of in.
DI kun je in principe wel zo in de container doen, maar voor beter contact met de binnenkant van de container wordt meestal aceton of alcohol gebruikt. Dit wordt gebruikt omdat aceton pas bevriest bij -95 en alcohol bij -114 en bijvoorbeeld water bevriest al bij 0 graden dus zou dat geen goede optie zijn.
Hoe gebruik ik LN2 :?
LN2 kan wel zo in de container gedaan worden. Met LN2 kun je zelfs, als je het goed kunt, de temperatuur “regelen”. Je kan met een klein beetje bijvoorbeeld -40 halen en als je een heleboel in de container doet wordt het iets minder dan -196. Als je met LN2 is het wel heel erg fijn om een thermometer te hebben.
*Source* Google, Tweakers.net
DICE voorbeelden:
*source* Images all Google
LN2 Voorbeelden:
*Source* Images all Google
Laatst bewerkt door een moderator: