• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Custom "Water-Box" build - advice plz

yamaha_R1

New member
Hoi,

eerst en vooral thumbs up aan Highflow !
Ik ben woonachtig te België en om hier aan waterkoeling te beginnen is het gewoonweg een ramp, dus na veel opzoekwerk hier terecht gekomen en tot hiertoe :razz: zeer tevreden over antwoorden en hulp.

ik ben een klein poosje geleden begonnen met een nieuwe pc in elkaar te steken,
en natuurlijk wil ik hem voorzien van waterkoeling, rekening houdend met de drang naar OC !

Maar, ik ga heel eerlijk zijn, dit is de eerste maal dat ik mij daar aan waag (om hem zelf te bouwen...), dus het is echt allemaal redelijk nieuw, los van dat ga ik ook voor de eerste maal beginnen aan die waterkoeling, ik heb al enorm veel research gedaan maar kom er toch niet uit...

Wat is nu de bedoeling ==>

Momenteel ben ik bezig een "waterbox" aan het maken....

misschien een zelf uitgevonden woord, who knows, maar het gaat hier om een zelfgemaakte " case " , denk even aan een "kubus", ==> volledig doorzichtig langs elke kant ( acryl / plexiglas) maar afgewerkt met aluminium en inox voor "omkadering" , steunen enz...)

in die "waterbox" zouden alle waterkoelcomponenten in moeten...zodat er van die box, 2 slangetjes richting CPU-block gaan om deze 5 (I7 2600K) te koelen...

Nu, er moet ZEKER rekening gehouden worden dat er in de nabije toekomst een fikse uitbreiding zal aan te pas komen zoals bv gpu, mobo.. enz...

dus de zaken waar ik advies over wil, moeten hier op "voorbereid" zijn.

De box zal ongeveer 1,5 tot maximum 2 meter aan "tubing-afstand" verwijderd staan van mijn pc-case.
Alles wat in de box moet komen, moet nog eens "mooi" zijn ook, hoe meer acryl hoe beter zodat we de hele boetiek mooi zien lopen met alle toeters en bellen :)

nu komt de vraagjes...:

1) is het nodig om te gaan voor een twee tal pompjes voorzien van bv dit

Bitspower D5/MCP655 Dual Top BP-2D5TOPAC-BK Acrylic Version

( of past hier alleen specifiek 1 bepaalde pomp op ? )

2) is bovenstaande ook mogelijk met 1 pomp, en nadien een extra pomp op aan te sluiten ?

3) wat voor soort pomp zou ik eigenlijk moeten hebben om het hele winkeltje van genoeg druk & flow te voorzien, rekening houdend met:
a) afstand "waterbox" t/m case
b) 2 tot max 3 radiatoren 3*120 ( black ice bv )
c) het moet er nog mooi uitzien ook, en niet zozeer de pomp, maar dan bv de 'top'
e) voorlopig kijk ik vooral bij "laing".. maar andere alternatieven zijn zééér welkom


4) hoe zit het met meet-waarden, ik was van plan de aquareo 5 in m'n case te proppen, maar waar plaats je dan juist al die sensors ?

5) is het nodig een drainage"-outlet" te koppelen aan het setje ?

over het CPU-block, tubing (merk/grootte enz) ben ik al volledig uit
het reservoir dat ik alvast besteld heb is deze ( Danger Den RAD-Reservoir RES-005

ps. budget doesn't matter, het gaat toch stuk voor stuk aangekocht worden :)

6) is het mogelijk de "waterbox " van een eigen voeding te voorzien, zoja hoeveel zou ik nodig hebben qua vermogen ==> max 3 radiators, een hoop fans, fancontroller mss,
pomp, lampjes enz...)


alvast bedankt voor het lezen :) (sorry van de langdradige tekst :p

Grtzµ
 
1) je kan ook 2 pompen in serie plaatsen om je doel te bereiken bestaan ook verscheidene tops voor zelfs gecombineerd met een reservoier
2) ik denk zolang je geen hoogteverschil gaat creeren tussen je waterbox en je case dat het misschien ook wel moet willen lukken met 1 krachtige pomp
3) aangezien je een echte aparte box maakt kan je eventueel ook een keertje kijken in het Eheim gamma (dat was mijn eerste pomp en deze draait na 6 jaar nog steeds)
4) waar jij temperaturen wilt van weten :)
5) een drainage punt is niet verplicht maar soms wel verdomd handig, wat bij jou idee ook wel handig is zijn quick disconnectfittings zodat je je box van je pc kan afkoppelen zonder dat je al te veel knoeit :) (en dus je box kan aanpassen zonder dat je daarvoor je loop in je pc hoeft te drainen)
6) een rad verbruikt niks ;) en normaal is dat zeker mogelijk om een eigen voeding te plaatsen in je waterbox hoeveel watt hangt toch een beetje af van de gebruikte fans/fancontroller ;)
hopelijk ben je hier al een beetje verder mee
en soms geld less = more, hiermee wil ik zeggen dat het niet altijd makkelijk is om in een volledig plexi case alles mooi weg te werken
Greetz B0B0
 
ok, nu vraag ik me dit even af:
Laing / Swiftech D5-MCP655 12V 1/2"

1) zou deze genoeg zijn voor alles (hierboven omschreven )
2) moet er daar nog een " top " op ? ... zoja, waarom ? en wat is het "nut " van een "top" eigenlijk...

hieronder een top:
XSPC Dual Acrylic Top for Laing DDC DDCDUALTOP
is dus een top specifiek 2 mcp655 pompen


terwijl
Bitspower D5/MCP655 Dual Top BP-2D5TOPAC-BK Acrylic Version

kan je eigenlijk twee andere pompen op aansluiten... ( enige aanraders ? ter vergelijking van die mcp 655 ) ?


Mvg,
 
die bitspower is voor de pomp die je aangeeft die xspc is voor een ander type pomp (platte type)
een top wordt veelal gebruikt voor een betere flow te creëren en is vaak ook handig gewoon om bv 2 pompen in serie te zetten ;)
of 1 zo'n pomp het aankan wat jij wil durf ik persoonlijk niet zeggen :)
EK-D5 Dual TOP G1/4 - Black Acetal
ik ga die top binnenkort waarschijnlijk verkopen (ga over naar reservoir/top combo wegens plaatsbesparing)
Greetz B0B0
 
ah, ok :)

wel, ik ga nu eens alles op een rijtje zetten, en alvast bedankt voor alle info/moeite trouwens :)

als pomp ga ik deze nemen:
Laing / Swiftech D5-MCP655 12V 1/2"

als top : Bitspower D5/MCP655 Mod Pump Top V2 Acrylic BP-D5TOPAC2-BK

reservoir : Danger Den RAD-Reservoir RES-005


1) deze 3 zouden in principe mooi moeten samen werken he? of niet ?

2) zoja: heb ik dan nog bepaalde plug-ins, of ( ik weet niet hoe ze het noemen ), "fittings" nodig, de bedoeling is om 1/2 tubing door de hele setup te laten gaan.

3) bij de "top" beschrijving staat er "replaces stock pump top " wat bedoelen ze daar eigenlijk mee, zit er dan een standaard "top" op bij die pomp, en moet ik deze eerst losmaken en vervangen door die bitspower top? :s

4) dus, nog eens alles op een rijtje, ontluchting/ bijvullen is a.d.h.v dangerden reservoir, koelvloeistof in de pomp, naar de "top" , en van de top zo verder naar bv koelblock cpu, van daar naar de radiator(en) terug het reservoir in...

5) voor uitbreiding, als ik dan exact dezlfde "set" inbouw in die box, voor de "gpu's " bv... is het mogelijk om die tubing dan samen te laten komen zodat er eigenlijk altijd maar twee slangen maximum. van de PC naar de waterbox gaan ?

benieuwd naar het antwoord.
 
die zouden samen moeten kunnen werken ja :)

je hebt altijd fittings nodig om je slangen op de diverse onderdelen aan te sluiten :)

dat klopt de standaardbehuizing wordt vervangen door de pomptop maar dit is lang niet zo moeilijk als dat het klinkt :)

de pomp en top vormen 1 geheel, een top is eigenlijk een verbeterd pomphuis als het ware, voor de rest klopt het plaatje wel

hangt beetje er vanaf als je echt helemaal gescheiden loop wilt voor je gpu's moet je ook aparte leidingen leggen als je gewoon een extra pomp (in serie) wilt plaatsen heb je niet nog eens een reservoir nodig... parallel is niet bepaald nuttig :)

Greetz B0B0
 
SCHEMA.jpg

voila, een mini-schema, op een paar seconden om iets duidelijk te maken

dit zou het moeten worden op langere termijn...


rad = radiator,

p1 + t1 = pomp + top...

enz enz...

de zwarte lijntjes zijn T-stukken...

gaat dit een goed werkende set zijn? als ik twee pompen in serie schakel, gaat het water bv al opgewarmd zijn tegen dat het bij de cpu is, daarom ff dit snel verzonnen.
ik kan er totaal naast zitten maarja... moet nog veel bijleren dusja, ben benieuwd !

negeer die PM maar, had eerst de FAQ moeten lezen :)
 
dit is niet echt een goede opstelling zal ook even proberen te verduidelijken waarom...
je gaat je loop splitsen vooralleer je naar je waterblocks gaat dat zorgt ervoor dat als 1 set blocks minder restrictief is dat deze veel meer flow gaat krijgen dan de andere loop en daarom niet aan te raden dan kan je best gewoon alles in 1 loop houden aangezien je toch alles laat samenkomen...
2 pompen is het minste van je zorgen kwa heatdump in het water... of deze nu serieel staan of parallel ze geven in beide gevallen dezelfde heatdump aan het water ;)
en de volgorde van de componenten maakt niets uit voor de watertemperatuur (hier omtrend is genoeg info te vinden op het forum/online), het enigste belangrijke is dat je res voor de pomp komt en dat dit liefst hogergelegen is dan de pomp zodat je pomp niet kan drooglopen
bij je huidige schema zou je cpu waarschijnlijk veel warmer worden dan in 1 loop omdat cpu blokken meestal veel restrictiever zijn dan gpublokken en 2 reservoirs zijn eigenlijk overbodig met 1 kan je het ook perfect redden aangezien de meeste reservoirs meer dan 1 in/uitgang hebben (als je je pompen serieel aansluit heb je zowiezo altijd genoeg aan 1 res)
hopelijk helpt dit een beetje...
ben dit weekend niet thuis dus moesten er nog vragen zijn stel gerust er zijn genoeg guru's aanwezig die eventueel nog verdere info kunnen geven en anders zie ik het maandag wel ;)
Greetz B0B0
 
schema2.jpg


ok, even een herziening gedaan


reservoir ==> pomp1 ==> pomp2 (in serie) ==> cpublock ==> rad ==> gpu's ==> rad2 ==> reservoir.

is dit nu een goede setting, of toch iemand een beter idee?

waar in de loop plaats ik het beste die drainage punten eigenlijk ? of is dit geheel naar keuze.

grtz
 
Ziet er wel oke uit. je drainpunt wil je het liefst zo laag mogelijk hebben, in jouw geval als je dit zo aansluit zou ik zeggen dat je de drain aansluit op je 2e pomp, dit kun je doen met een splitter, daaraan een kraantje met daaraan een stukje slang + stopper.
 
is ok maar je kan evengoed je 2de rad ook in de box steken aangezien dit normaal geen tempverschil opleverd en anders heeft het niet veel nut een externe waterbox te maken hé?
en drainage ben je inderdaad vrij in :) meestal wel handigste ergens op 1 van de laagste punten in je loop...
Greetz B0B0
 
1)als ik er bv twee radiators in plaats, moeten die natuurlijk voorzien worden van mooie ventilators, nu, hoe worden deze juist aangestuurd? gaat dit via mobo, ? of is het mogelijk een " fancontroller " te plaatsen in deze waterbox voor die ventilators?
per radiator zitten er drie fans op, maar de meeste controllers gaan maar tot 4 kanalen...
bestaan er daarvoor splitters ofzo? dat 1 kanaal dient voor drie radiators?
Hier jouw oplossing:
3-Pin Splitter / Y-Kabel ;)
Fan controller is altijd aan te raden.


2)als ik de temperatuur, en de flow van het water wil "meten", zijn er andere zaken verkrijgbaar dan bv die aquarero 5 ? zijn er andere fancontrollers die deze waarden kunnen aangeven, of beperken die zich alleen tot ventilators, en temperatuur weergevingen in de kast
Zie hier:
Flow Meters
Temp Meters
Deze kan je aansluiten op elke fan controller met een temp/RPM indicatie.



3) is het mogelijk de pomp, radiator-ventilatoren, eventueel fancontroller, te voorzien van stroom in die waterbox, ? dus een aparte kleine voeding daarvoor? zonder kabels te moeten trekken naar m'n pc-case? zoja, hoeveel watt zou ik dan nodig hebben
Dat is mogelijk, kan je deze kabel voor gebruiken:
PSU 24-pin splitter - 20+4 pins Dual PSU Cable
Een cheapass voeding moet al voldoende zijn, maar ik zou dit gewoon op 1 voeding aansluiten.



4) afwerking case, hoe zit het juist met dat UV ? als ik de behuizing
van dergelijk waterbox voorzie van acryl uv red, wilt dat zeggen dat het enorm oplicht bij het plaatsen van een uv lamp ? of ziet het er altijd knal-rood uit dan?
gaat dit dan nog wel mooi zijn als bv de vloeistof ook UV gaat oplichten ? of toch misschien beter kiezen voor een transparant acryl behuizing?
Als je UV actief plexiglas neemt, gaat dat idd ook oplichten.
Wil je liever de aandacht brengen op de hardware/koelsysteem in de behuizing, kan je naar mijn idee beter transaparnt acryl nemen.

5) ps, kan je ook even zeggen welk cpu-blok ik zou moeten kopen , het is voor een I7-2600k proc. ik heb iets gehoord dat die full nikkel blokken toch niet goed zijn, of iets met corrosie ....? ....
Alle nickel blokken van EK hebben geen problemen meer, welke blok je wilt kan je baseren op jouw eigen smaak.
Check ons webshop en dan de Intel blokken, we hebben enkel goede blokken, dus neem een die je mooi vindt.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Custom water loop in een Jonsbo UMX 4 (I7-6700k en gtx 1070/ 1080) Advies Waterkoeling Setup 4
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
G i9 13900k custom loop Advies Waterkoeling Setup 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
Jason Corsair Hydro X Series iCUE RGB PRO Complete Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
P Gezocht iemand die hard tubes kan buigen voor custom made computer Cases en Modding 1
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH303i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Custom made distro plate t.b.v. Phanteks Enthoo elite / reeds gemaakt HighFlow Forum 4
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH300i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
M Custom loop in een Fractal nano s Waterkoeling 3
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
Bokeh Custom RGB strip icm Commander pro Cases en Modding 2
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
J Custom loop in grote kast Advies Waterkoeling Setup 1
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
A 2x Phanteks glacier waterblokken met custom backplate's. Verkocht 4
Freddy Paas actie 2019! 15% korting op EK custom loop en SC op alle producten! HighFlow Computer Cooling Shop 0
H Interesse in Custom waterkoeling Waterkoeling 8
Hightower Corsair ll rgb fans custom aansluiting en stekkertjes Overige Koeling 16
ABRAWARE Starwars themed custom loop dreambuild Gallery & Build Logs 9
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
B Zalman Reserator Custom Air Duct / Shroud Waterkoeling 2
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
M Custom ATX 24 pin -> 24 + 8 Pin kabel Cases en Modding 0
Z Rood/Wit Custom Loop | Witte waterkoeling? Advies Waterkoeling Setup 0
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
bunbun rx vega 64 gpu only custom loop Advies Waterkoeling Setup 2
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
Maarten/Pine Custom kabels pinout Hardware & Software 0
B Corsair 250D tricky custom loop versch. vraagjes Advies Waterkoeling Setup 2
C Info componenten custom liquid cooling set Advies Waterkoeling Setup 26
J Opzoek naar custom watercooling voor CPU en GPU 980TI en i7 6700K Advies Waterkoeling Setup 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan