• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.
Lappen is echt hartstikke makkelijk! zorg dat je een vlakke achtergrond hebt, en dan zo lang mogelijk met de grofste grid bezig, dat scheelt heel veel als je te weinig schuurt en dus met 1200 dat moet corrigeren..ik was met een dik uur klaar met lappen van een core2duo cpu'tje.. ik wil nog mijn QX9650 en i7 975 ES gaan lappen:) dat er dan geen ES meer op staat is niet zo erg want deze cpu gaat nooit meer de deur uit...
als je dichtbij woont zou ik je best willen helpen met het lappen van je cpu;) ik heb ook nog een TRUE liggen die ik ook wil gaan lappen, hoe ik dat moet aanpakken weet ik eigenlijk niet.. dat zal ik dan wel zien tzt.
bij een i7 scheelt het niet altijd in graden.. wel raar .. maar opzich is het 9 van de 10x een vermindering in graden!
 
Hallotjes, Na paar weekjes rust tog maar wat van me laten horen.

Ik gaat me cpuske ook maar eens lappen. Alleen zag ik iets wat mischien voor anderren ook wel intresant is.


Op de site van mijn (nouja, de winkel waar ik altijd alles haal voor me grote hobby - modelbouw - ) zag ik dus da ze ook schuurpapier verkopen. En da is tog een heeeeel stukkie goedkoper als de lap set van highflow (inclusief verzend kosten is da 16 euri even gouw gekeken)

En ze gaan door tot grit 12000 Dan heb je echt een spiegeltje

even gouw een linkje van het overzicht

Zoals te zien.

grit:

320
400
600
1000 (hier begint volgens mij de "spiegel" )
2000
4000
6000
12 000 (dan heb je echt een spiegel)

en als je ze dus allemaal koopt (8x 0,89) ben je: 7,12 kwijt. Das al goekoper als de lap set. En heeft veeeeel fijnere grit soorten (alleeen geen 800)

en de verzendkosten is uit me hoofd 3,50 in een bubbel enveloppe.


Tis niet negatief bedoeld richting freddy ofzo. :075: maar je hebt ze ook in een setje (linkje) en dan kosten ze nog maar 5,95. En das tog wel weer 3 euri goedkoper :gek

Dus da is met verzendkosten en al 50 cent duurder als de lapset van freddy. (tip freddy, verkoop die setjes door als: ultimate lap set :p)


EDIT. Verzenkosten setje is zoals ik al dacht €3,50

ow, maar ik had even gouw gekeken en dan staat er de volle mep van 7.95. Maaaar dan nog ben je bij "mijn" winkel goedkoper uit. als je alleen 400, 600, 800, 1000, 2000 neemt.

dus is net wat je zelf wilt......... ik bestel hem in iedergeval bij "mijn" winkel als setje van 8 (5,95)
---
maar je hoeft tog niet het hele vel te gebruike zeker.... Ik deed ook altijd met een baantje op en neer. en da gaat heel goed (oude cpu met 200 400 600 800 als test)
---
mr ik doet dus voorlopig (lees rond de 4 - 5 jaar) deze cpu en tegen de tijd da er weer een nieuwe komt (8 coretje ofzo) ben ik da schuurpapier allang weer kwijt. En ik kan nu dus met 4duizen 6 en 12 aan de gang. En dan word het denk wel een soort glimmend stukkie metaal
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gister zei Freddy nog dat je lapping setje ook in een envelop kan laten versturen via de normale post, wat een stuk goedkoper is, dus die 6,50 verzendkosten kan je er al wel vanaf halen :p
 
Jep, mensen lezen vaak over de FAQ heen of loggen niet eerst in om te kijken welke verzendmethodes aanwezig zijn :p
Daarbij zijn de vellen die wij verkopen een stuk groter dan die vellen die jij noemde.
Als je het dan met elkaar vergelijkt, zijn onze kitjes echt wel voordelig :)
Zeker in verhouding, dan is het zelfs goedkoper.
---
Mocht je het wel willen gebruiken (tweede CPU, of verbeteren van lappen), heb je iig nog over.
De vellen die wij verkopen hebben het formaat 29x24CM.
Daar past het setje van jouw link ruim 3 keer in.
(je zou het eventueel in drie delen kunnen knippen/snijden als je dat fijner vindt)
---
Maar ieder zijn keus natuurlijk :)
Wil alleen duidelijk maken dat de kitjes bij HighFlow voordelig zijn ;)
---
Nu graag weer on-topic.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de adviezen mbt lapping. Tijd voor wat rare vragen :)

Kunnen de restant zilverdeeltjes van de lapping kortsluiting veroorzaken als je de cpu niet goed hebt schoon gemaakt achteraf?...bijv je hebt een stukje tussen de pinnetjes gekregen en zag het niet.

In ademen van deze deeltjes is schadelijk...hebben jullie van te voren voorzorgmaatregelen getroffen bij de start van het lappen?

Verder kan de ondergrond wel vlak zijn waarop je lapt, maar misschien de tafel niet....of maak ik mij te veel zorgen nu?Wil nl geen schuine cpu/heatsink overhouden :p
Ik ben van plan om mijn cpu en heatsink binnenkort te lappen.
 
Die kans bestaat natuurlijk wel, daarom moet je de pins ook afplakken. Die kans is natuurlijk wel miniem.

Die deeltjes vliegen niet door de lucht ofzo, het blijft gewoon aan het schuurpapier zitten. Je doet het heel rustig dus dat is geen probleem. De enige voorzorgsmaatregelen die je moet nemen is je agenda goed plannen :p

Als je een andere ondergrond op je tafel legt ( spiegel, marble block, etc ) dan is er niks aan de hand.
 
Nou...vandaag lapsetje binnen.
Quad 9450 gelapped en Thermalright Ultra 120 cooler...

Ben een beetje bek af nu (kuch kuch van het koper). Was met de cpu bijna 3.5 uur bezig...leek of mijn cpu hol was...kreeg aan de 2 zijkanten het koper moeilijk te voorschijn. Bleef meer dan 1/2 uur op 400 grit. Het eindresultaat was een koperen spiegelend cpu met toch wat krassen erop...glad krijg je het niet, neem ik aan? Gaf in ieder geval mooi spiegelbeeld :p

De Ultra 120 was flink klote. Groot blok om het makkelijk zijwaarts te kunnen schuren.
Uiteindelijk heb ik ook een koperen bodem gekregen, maar het spiegelend effect is wat minder vergeleken met de cpu.

In totaal met alles ongeveer 6.5 uur bezig...pffft.
Het resultaat...scheelt volgens mij maar 4 graden in load (denk ik).
Everest geeft nu max temperatuur onder load (momentopname met stresstest prime95):

moederbord 42C
cpu 43C (idle 22C)
cpu core 1 58C (idle 42C)
cpu core 2 53C (idle 37C)
cpu core 3 56C (idle 40C)
cpu core 4 56C (idle 40C)

Heb het nog niet boven 60C gezien. Mijn quad 9450 draait op 3.3Ghz.
Als koelpasta heb ik Arctic MX-3 gebruikt, een vertikaal streepje op de gelapte cpu. Had ik het misschien met een pasje moeten uitsmeren...nu de heatspreader weggeschuurd is?

Was leuk om het een keertje gedaan te hebben...maar weet niet of ik het een 2e keer ga doen...
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een paar uurtjes bezig geweest om mijn (al gelapte) cpu en Baram koeler te lappen.

Maakte helaas weinig uit in temperatuur...

Ach ik heb toch leuke foto's kunnen maken. :D

lapping20sept01.jpg

Baram inpakken met schilderstape zodat je alles vast kan houden zonder je handen open te halen of de boel te verbuigen.

lapping20sept02.jpg

De basis van de Baram is van zichzelf al aardig glad.

lapping20sept03.jpg

Pakketje. :)

lapping20sept07.jpg

Of ik ben scheef (wat kan het begon niet heel erg soepel) of de basis is toch een beetje hol.

lapping20sept10.jpg

Maar het is glad te krijgen door even met grid 180 te schuren. :033:

Mijn cpu heeft blijkbaar een tijdje zonder voldoende pasta gezeten en zag er dan ook nasty uit:
lapping20sept12.jpg


lapping20sept18.jpg

Volg de pijl.

Waarna we dit krijgen op 2000:
lapping20sept26.jpg


En dit op 2500:
lapping20sept29.jpg


Het verschil was uiteindelijk... 0-1 graden verschil in vergelijking met de ongelapte koeler, maar het ziet er nu wel leuker uit. :icon_biggrin:
(cpu resultaten zijn te vinden eerder in dit topic.)

In het kort:
39C idle @21C
55C stress @21C
Dat is dan wel de temperatuur met IntelBurnTest (compatible met zowel intel als amd). Een van de meest hittegenererende programma's die ik ken. Beter dan Orthos of Prime 95 en ook een stuk sneller.
Met gamen kom ik meestal niet veel hoger dan 52C
 
Laatst bewerkt:
Kun je lappen ook toepassen op een oppervlak dat licht beschadigd is? Heb namelijk een paar kleine schaafplekjes op m'n Mugen 2, maar aangezien de heatsink al een aardige finish heeft spaar ik m'n vellen liever voor het lappen van m'n i7 920 en GPU heatsink. Zou ik de plekjes dus kunnen bijwerken met bijv. de hoogste grid? :hmm
 
Belangrijkste is dat het oppervlak egaal is, zodat het zoveel mogelijk contact maakt met de CPU.

Je kan dus beter niet "plekjes" gaan lappen, maar het gehele oppervlak, zodat die overal even vlak is.
 
Belangrijkste is dat het oppervlak egaal is, zodat het zoveel mogelijk contact maakt met de CPU.

Je kan dus beter niet "plekjes" gaan lappen, maar het gehele oppervlak, zodat die overal even vlak is.

Nee het idee was ook niet om alleen de plekjes te doen, maar gelijk naar de hoogste grid te gaan en het gehele oppervlak kort behandelen. Zijn eigenlijk krasjes van niks, hebben totaal geen diepte.
 
Ow zo, ik las het verkeerd :)

Ja, als het ondiepe krasjes zijn, kan je uiteraard een hogere grit pakken om die krasjes weg te "lappen" :)

Is inmiddels al gelukt, bedankt. Klein stukje afgeknipt van 2400 en binnen een paar minuten was het weer egaal. Is het trouwens erg moeilijk om een GPU te lappen (GTX 275), omdat het andersom zou moeten?
 
Zojuist ook een setje besteld voor mijn q6600. ( na lang tobben wel te verstaan, blijft spannend).
Wel heb ik nog 1 vraagje. Ik beschik niet over een glasplaat. Werkt plexiglas of een spiegel ook?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Alphacool Core 1 CPU waterblok, alle versies uit voorraad leverbaar HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Sanders Supercool Direct Die 13th gen CPU block HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Bl4ckj4ck666 amd ryzen cpu 5000 series Hardware & Software 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
J CPU ineens 99c Waterkoeling 24
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1200 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Cpu nog heet Waterkoeling 10
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1700 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
J Lga 115* cpu block voor socket 1200? Waterkoeling 8
P Bios update en cpu koeling Hardware & Software 2
Jason Bitspower CPU Block Summit EF-X Golden - BP-WBCPUEFX-GD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Be Quiet! Silent Loop 2 AIO CPU Liquid Cooler - 360mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Supreme Infinity Mirror CPU Waterblock HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason XSPC RayStorm EDGE ARGB CPU Waterblock INTEL & AMD - Silver or Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Silverstone IceGem 360 AIO CPU Liquid Cooler ARGB - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Groene aanslag op CPU blok Waterkoeling 2
Jason Lian Li GALAHAD 360 AIO CPU Liquid cooler ARGB - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrowch M Series Reactor CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, Ryzen AM4/ AM3/ Intel 115x / 1200 / 2011 / 2066 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Supreme Infinity Mirror CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, AM3/ AM4 and Intel 115x / 1200 - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Thim CPU water blok Waterkoeling 1
Jason Alphacool Eisbaer Extreme liquid CPU cooler 280 - black edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
S Mijn computer water gekoeld maken(CPU/ GPU,Waterblock) Advies Waterkoeling Setup 5
Jason Lian Li GALAHAD 360 AIO CPU Liquid cooler ARGB - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason Corsair Hydro X Series XC5 RGB CPU Water Block (AM4 & 1200) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
O Probleem installeren EK cpu waterblock Waterkoeling 3
Jason Corsair Hydro X Series XC7 en XC9 RGB CPU Water Blokken (1200/AM4 - 2066/sTRX4) - Zilver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XC7 RGB White CPU Water Block - 115X / AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
Jason BarrowCH OLED CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, Integrated 17W PWM Pump HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
Freddy Aqua-Computer cuplex kryos NEXT RGBpx CPU blokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
I Triple 80mm rad cpu+gpu Waterkoeling 2
Freddy EK-Quantum Magnitude High End CPU blokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
B Vraag over thermaltake 360 set en cpu fan Waterkoeling 3
Freddy Bitspower Premium Summit M CPU blokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Dima Monoblock vs standaard CPU block Waterkoeling 6
T Z390 mob , i5 9700k CPU met RTX 2070 GPU Overclocken Overclocking 1
D Past deze cpu koeler BP-WBCPUEFX-RGB op ASUS ROG Maximus X Formula Waterkoeling 13
Freddy EK-Velocity series High-End CPU Water Blocks HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan