• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.
Ik zou het met droog papier doen en af en toe ff schoonmaken.

Wat ik ook heb gedaan, gezien ik het kapje van mn Q6600 niet meer had, is een stukje van dat zachte spul wat in de doos van m'n moederbord en videokaart zit geknipt op maat voor mn processor en dat eraan vast getaped. Een kleine fotolog:

Voor:
Foto033.jpg


M'n setup:
Foto034.jpg


Tussenfase:
Foto035.jpg


Zo'n beetje klaar:
Foto036.jpg


Jeej:
Foto038.jpg
 
Laatst bewerkt:
heerlijk topic weer -) heb em helemaal gevolgd
erg interessant , en t viel me al vaker op dat de intel cpus er wel erg dof en bobbelig uitzien
mischien maar eens proberen eerst met een p4 heb je weinig aan te verliezen
de gelegenheid komt nog wel
en de standaard koelers van intel kunnen ook veel beter
vind t toch wel erg dat intel dat niet wat beter kan doen in ider geval met de cpus
met zulke geavanceerde apparatuur zou dit toch heel snel kunnen
om nou die paar euro of mischien minder nog te besparen en niet te bewerken ...
denk dat hun naam alleen maar beter gaat worden als ze dit wel goed aflveren
maar mischien zie ik dat verkeerd de economen van intel zullen t vast wel bekeken
hebben of er voordeel te halen valt
leuk baantje voor ex-schilders lol zitten er genoeg zonder werk tegenwoordig
 
Gewoon in 1 keer op je processor doen.

Check [ame=http://www.youtube.com/watch?v=sVXuZTuoEuE]YouTube - CPU Lapping Guide (Part 1 of 2)[/ame] voor een videoguide ( part 2 staat er ook wel )

Er kan echt bijna niks mis gaan. Zo lang je geen kracht zet gaat t allemaal wel goed. Die plaatjes van boven was voor mij ook de 1e keer lappen. Duurde ff ( een anderhalf uur ) maar 't ging prima.
 
yupyup t filmpje ook al gezien
daar begon ik al mee voor t allemaal te lezen -)
achja valt zeker wel te doen ben er niet zo bang voor met wat goed voorzorg
grote tafel goed licht en desnoods ga je een andere dag weer verder
maar de resultaten blijven denk ik wel gissen een beetje
tis van zoveel dingen afhankelijk de temps , waar hoe en waneer t gemeten word
kan t niet zo zijn dat je met een sensor onderin het koelblok je na t lappen
ineens wat meer warmte zal meten dan voorheen doordat de warmte van de cpu nu beter t koelblok in gaat maar in wereklijkheid de cpu toch beter word gekoeld ?
denk dat je daar ook gauw op kan verkijken
ik denk vaak maar zo dat als t koelblok snel warm word dat het contact wel goed zit.
mischien t schuren ook wel met ander materiaal mogelijk maar dat t wat langer duurt nog ? zat ook nog met een idee of t niet mogelijk is met een vierkant kokertje van pastic ofzo die precies om de cpu heen valt en aan de rand pakt
maar het idee met dat zwarte schuimblokje wat in orginele verpaking zit is heel goed
lijkt me als die alle pennetjes grijpt lijkt t me voldoende stevigheid om alles recht te houden en is ook nog eens antistatisch waar ook nog aan gedacht moet worden
een polsbandje voor de aarde mischien niet zo heel gek idee
 
ik heb nu het doosje waar me phenom inzat (klein plastic helder ding) door midden geknipt (2 keer maat de CPU bodem) bij het "schanier" ik tape die gewoon vast met een stukje van dat spul. Dan moet het haast wel goed gaan denk ik. Gewoon met 400 schuren tot er full koper is, dan overgaan op polijsten. :eusa_hand:
 
ik lees veel mensen die maar 1 of 2 graden winst hebben met deze phenom 955. Ik denk dat ik het niet ga doen. Voor 2 grade de garantie weg gooien is mij te veel, Ik kijk wel of ik me oude p4 ga lappen. Die is toch al 3 jaar oud dus das niet erg voor garantie.

P.S. Weet iemand goede koeler vor p4>?<
 
ik lees veel mensen die maar 1 of 2 graden winst hebben met deze phenom 955. Ik denk dat ik het niet ga doen. Voor 2 grade de garantie weg gooien is mij te veel, Ik kijk wel of ik me oude p4 ga lappen. Die is toch al 3 jaar oud dus das niet erg voor garantie.

P.S. Weet iemand goede koeler vor p4>?<

p4 socket 478 of p4 socket 775? (voor beide opties kijk naar de compatebiliteit van de blokken in de shop en je hebt een mooie ;)
 
ach weet ik niet hoor als je die ook ver gaat klokken
of in t geval van een Xeons , dat zijn ook hete beestjes
een P4 van 2.4 of 2.8 ofzo daar heb je idd niet veel voor nodig
liggen in grote aantallen te koop op marktplaats e.d. voor eurootjes
wel leuk om experimenten mee te doen :026:
 
Ze hadden gewoon allemaal met een backplate moeten werken. Het beste en redelijk makkelijk.:026:

idd helemaal mee eens dit werkt prima
en zorgt voor tegendruk onder t moederbord onder de socket dat t daar niet teveel gaat doorbuigen door zware koelers
ik heb er zelf veel gedoe mee gehad aangezien me kast geen gaten had voor de CEK springs te monteren heb ik t maar ondersteund door wat kunstof strips te plakken op de bodem plaat zodat t moederbord niet door kan hangen
heeft me allemaal wat uurtjes gekost busjes had ik kunnen gebruiken en gaten boren maar een preciesie klusje is dat wel en de geschikte busjes met moeren
had ik ook niet , geen M3 geen M4 .. hebben allemaal wat groffer schroefdraad
dus al met al had dat weer problemen kunnen geven met meedraaien enzo met t monteren van de koeler die trammeland had ik effe geen zin in
die afstandsbusjes kun je kopen worden gewoon aangegeven als M4 maar klopt niet, bij Conrad in ieder geval niet
tis dan of je schroeven van de koeler passen niet in de busjes
of dat je er weer geen geschikte moeren voor hebt of evt een goede tap
om zelf in de bodem te gaan tappen
nadeel wel dat mocht ik een of beide cpus moeten vervangen ik alles
los moet halen hele moederbord uit de kast moet halen
maargoed als t werkt werkt t lol ben niet van plan om te vervangen
:eusa_angel:
 
Hoi,

Ik wil ook wel mijn Q9450 en Ultra120 lappen, maar ben als beginneling nog een beetje huiverig voor. Wanneer weet je nu dat je naar de volgende grit schuurpapier moet?...is het gewoon even 1 maal X keer in alle windrichtingen van de cpu even lappen en dan overgaan op een hogere grit?
Ik zie dat mensen op internet alleen 600, 1000, 1500 en 2000 grit gebruiken. Het lapping pakket van Highflow heeft ook nog 2500 grit...is dat nog nodig?
Ik wil nl niet zo schuren dat straks alle interne circuits bloot worden gelegd.
Ik ben van plan om het samen met een air line duster (soort lucht/blaas spuitbus hier op highflow verkocht) tijdens het lappen de cpu schoon te houden van stof. Na 2 uur schuren per cpu/ultra120 zou het klaar moet zijn of niet?

Hoeveel graden kan het schelen eigenlijk na lapping? Mijn core temps zijn nu idle 39-42C en load 55C met arctic silver 5.

Hoor graag enig advies. Dank.
 
Natuurlijk ben je huiverig :) Was ik ook toen ik die van mij deed.

Na een tijdje merk je wel dat je CPU gewoon te makkelijk glijdt over het papier en er dus niks meer gebeurt. Dan moet je door gaan naar de volgende. Ik raad trouwens aan om erg lang met de groffere te werk te gaan anders schiet het niet op. Zodra je de koper ziet en de mirrorshine hebt zoals die foto's van mij boven weet je zeker dat je klaar bent. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je in de interne circuits komt, daar zit nog genoeg ruimte tussen.

Het kostte mij 2.5 uur, maar die van mij was ook wel heeeel erg oneven. Na 2 uur moet je idd wel klaar zijn. Het scheelde me 2C idle en 6C load en dan heb ik mn Noctua NH-U12P nog niet eens gelapped :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Alphacool Core 1 CPU waterblok, alle versies uit voorraad leverbaar HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Sanders Supercool Direct Die 13th gen CPU block HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Bl4ckj4ck666 amd ryzen cpu 5000 series Hardware & Software 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
J CPU ineens 99c Waterkoeling 24
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1200 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Cpu nog heet Waterkoeling 10
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1700 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
J Lga 115* cpu block voor socket 1200? Waterkoeling 8
P Bios update en cpu koeling Hardware & Software 2
Jason Bitspower CPU Block Summit EF-X Golden - BP-WBCPUEFX-GD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Be Quiet! Silent Loop 2 AIO CPU Liquid Cooler - 360mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Supreme Infinity Mirror CPU Waterblock HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason XSPC RayStorm EDGE ARGB CPU Waterblock INTEL & AMD - Silver or Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Silverstone IceGem 360 AIO CPU Liquid Cooler ARGB - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Groene aanslag op CPU blok Waterkoeling 2
Jason Lian Li GALAHAD 360 AIO CPU Liquid cooler ARGB - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrowch M Series Reactor CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, Ryzen AM4/ AM3/ Intel 115x / 1200 / 2011 / 2066 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Supreme Infinity Mirror CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, AM3/ AM4 and Intel 115x / 1200 - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Thim CPU water blok Waterkoeling 1
Jason Alphacool Eisbaer Extreme liquid CPU cooler 280 - black edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
S Mijn computer water gekoeld maken(CPU/ GPU,Waterblock) Advies Waterkoeling Setup 5
Jason Lian Li GALAHAD 360 AIO CPU Liquid cooler ARGB - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason Corsair Hydro X Series XC5 RGB CPU Water Block (AM4 & 1200) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
O Probleem installeren EK cpu waterblock Waterkoeling 3
Jason Corsair Hydro X Series XC7 en XC9 RGB CPU Water Blokken (1200/AM4 - 2066/sTRX4) - Zilver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XC7 RGB White CPU Water Block - 115X / AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
Jason BarrowCH OLED CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, Integrated 17W PWM Pump HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
Freddy Aqua-Computer cuplex kryos NEXT RGBpx CPU blokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
I Triple 80mm rad cpu+gpu Waterkoeling 2
Freddy EK-Quantum Magnitude High End CPU blokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
B Vraag over thermaltake 360 set en cpu fan Waterkoeling 3
Freddy Bitspower Premium Summit M CPU blokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Dima Monoblock vs standaard CPU block Waterkoeling 6
T Z390 mob , i5 9700k CPU met RTX 2070 GPU Overclocken Overclocking 1
D Past deze cpu koeler BP-WBCPUEFX-RGB op ASUS ROG Maximus X Formula Waterkoeling 13
Freddy EK-Velocity series High-End CPU Water Blocks HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan