• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Cosmos S SL

kdl

brb
Ik had een een tijdje geleden een kast overgenomen, maar nog geen tijd gevonden om er iets mee te doen. Ondertussen overstroomd het forum van de verschillende Cosmos S mods. Maar toch wil ik jullie delen in mijn vorderingen :lol: . SL staat voor Short-Loop. Later kan je zien wat ik daarmee bedoel.

Ik begon met een kast die al lichtelijk gemod was: binnenkant zwart gespoten en 1 gat gemaakt voor voedingskabel. Helaas was het spuitwerk al gaan bladderen en dat kon ik niet zo laten. De eerste klus was dus de kast opnieuw spuiten. Helaas betekend dit wel dat het bladderen opnieuw kan gebeuren, want meer dan schuren heb ik niet gedaan voordat ik begon met spuiten.

Iedereen weet hoe een Cosmos S er uit ziet, dus meteen maar aan het werk:

full.jpg


De kast meteen in onderdelen en gekeken wat ik allemaal wil doen met de kast. Zoals eerder al vermeld opnieuw spuiten, maar ook de kast beter voorbereiden op waterkoeling.

full.jpg


En hier is het rooster los. Rest nog veel vijlen om de kartels weg te werken.

full.jpg


Dan moet de kast gespoten worden:

full.jpg


Dit is een van de vele lagen grondverf en zwarte lak dat gaat komen. En hier is het bijna klaar. Volgens mij moest er nog 1 laag op, maar het werd koud buiten, dus maar hier op de gang gezet.

full.jpg


En dan een quick fit om te zien hoe het er uit ziet. De lak was nog niet af hier en de bovenbeugels heb ik verkeerd gemonteerd zie ik nu.

full.jpg


Ondertussen had ik ook wat anders aangepast aan de kast:

full.jpg


Het is een mod wat vaak wordt gedaan en is heel makkelijk en snel gebeurd. Hier het resultaat:

full.jpg


Daarna nog een afwerken om alles weer netjes te maken. Eerst schuren en daarna nog even licht polijsten.

full.jpg
 
Laatst bewerkt:
De hardware zit nu in een andere Cooler Master kast: de Stacker 830. Erg goede kast en hiervoor had ik ook de eerste originele Stacker. Erg goede kast, maar wilde waterkoeling en dan moest wel erg veel gemod worden. Tijd voor een andere kast dus.

Zo zag het er uit toen ik begon met overzetten van de hardware:

full.jpg


Ooit hadden er nog 5 schijven in gezeten, maar die zijn dus al weg. Kabel management is erg lastig met deze kast zonder gaten te maken. Verder wel zeer goede koeling voor alle onderdelen. Met de nu niet zichtbare zijpaneel kon ik de videokaart en geheugen extra koelen en toch was alles heel stil. De hardware bestaat uit het volgende:

Intel Q6600 @ 3600MHz
Gigabyte P35-DS4
4*2GB OCZ PC6400 Platinum
Thermalright Ultra 120 eXtreme + 2 Scythe S-Flex 1600
Asus nVidia 8800GTS 512MB
Zalman ZM600-HP
1 * WD Raptop 74GB
1 * Samsung F1 1TB
2 * Samsung T166 500GB
1 * Maxtor DM11 500GB
1 * Maxtor DM10 200GB
NEC brander
Fancontroller

De 2 kasten zijn gebroederlijk naast elkaar:

full.jpg


Nog een detail van mijn processor koeler.

full.jpg


De koeler is gelapt en de Scythe S-Flex 1600 fans zitten in push-pull opstelling. Daarnaast ook met tape alle lucht gaten gedicht om de luchtstroom door de koeler te forceren. Een mod om de koeler strakker op de processor te monteren is ook uitgevoerd. Met een fancontroller is dit geruisloos en koelt mijn processor onder 60 graden onder load.

Na het ombouwen was dit het resultaat:

full.jpg


Hier nog met luchtkoeling, maar toen moest ik de pc ook weer nuttig gebruiken. De waterkoeling moet nog maar een dagje wachten. Met deze koeler er op kan de grote fan op het zijpaneel niet gebruikt worden. De processor bleef net zo koel als in de Stacker 830, maar de grafische kaart was bijna 10 graden warmer. De extra koeling van de zijkant is dus zeer nuttig.

Bij het inbouwen kwam ik er ook achter dat de oude 4-in-1 device voor de HDD's niet past in de Cosmos. Hier had ik niet op gerekend en bestellen kost ook weer tijd. Dus weer tijd voor een andere mod.

full.jpg


Door de nokjes in de kast van de Cosmos past de plaat die om de HDD rack zit niet meer. In 3 stukken zaken moet de oplossing bieden.

full.jpg


Hier zitten ze er allebei weer in met Nexus fans die op 12V al heel stil zijn. Niet veel airflow, maar ruim voldoende om de schijven koel te houden en zorgen weer voor een beetje airflow.

full.jpg
 
Kabelmanagement komt nog :icon_twisted:. Nu was het nog met luchtkoeling en was het al laat geworden. Daarna wordt het tijd voor waterkoeling. Dan ga ik ook beter de kabels wegwerken.

Voor het geheugen had ik ondertussen ook een OCZ XTC geheugen koeler gekocht, maar die past dus niet :( . Na wat passen en meten moest het passen met wat aanpassingen. hier ben ik al begonnen met vijlen:

full.jpg


En na heel lang vijlen al een beetje resultaat:

full.jpg


Als je de OCZ XTC normaal zou aandraaien dan valt hij over het PCI-e slot, maar met wat aanpassingen en een beetje schuin aandraaien moest het passen.

full.jpg


Nog even de ophanging voor de top fans voorbereiden en kon het inbouwen van de waterkoeling beginnen. Ik had voor een subwoofer bouw nog wat afdichting tape over en die heb ik nu ingezet als trilling dempers.

full.jpg


De waterkoeling onderdelen bestaat uit het volgende:

EK Supreme
Liang DDC-1Plus MCP355
XSPC topres
HWLabs Black Ice Extreme 360

En het eerste resultaat zag er zo uit:

full.jpg


De pomp hangt in de lucht en in totaal 15cm slang ongeveer. Een detail foto van de loop laat duidelijker zien hoe het er uit ziet. Ik ben niet helemaal blij met de 90graden bochten, maar ik denk dat het in deze loop niet veel uitmaakt.

full.jpg
 
De setup draait nu en misschien doe ik nog wat kleine aanpassingen. Heb nog iets speciaals liggen waar ik nog niet helemaal over uit ben hoe ik dat ga gebruiken.

De lektest ging goed en ik kon daarna mijn PC weer als normaal gebruiken, maar dan met veel lagere temperaturen. Mijn oude luchtkoeling was al heel stil, dus daar is niet veel aan veranderd. De 3 fans op de radiator en de 20 cm fan in het zijpaneel waren aangesloten op een Scythe Kama meter. Ik vond die fancontroller wel mooi en je kon kiezen tussen verschillende kleuren voor het display. Nu staat de computer naast mij onder het buro en toen voelde ik een warmtebron. De radiator was lekker als een straalkachel aan het stralen :011:

De fancontroller was uitgevallen! De CPU draait bij mij altijd op 100% op alle 4 cores omdat ik hem ook laat rekenen voor een goed doel (medicijnen, energie en e.d.) De temperatuur van de CPU was al opgelopen naar boven de 70 graden. Snel de client stopgezet en daarna snel de computer. Google gaf als resultaat het Scythe forum en daaruit bleek dat ze veel uitval hebben en ik had nog vantevoren gecontroleerd hoeveel ampere 1 kanaal aankon. Dat was volgens de specs 1A dus 12W en geen van de fans haalde dat. Maar goed fancontroller er uit en oude terug die 20W per kanaal heeft, maar toen moesten ook verschillende kabels weer anders. Alles draait nu en zo zag het er toen uit:

full.jpg


Kabels konden voor het grote deel mooi achterlangs. Alleen de SATA kabels zie je nu heel duidelijk. Extra netwerkkaart is nodig en extra USB ook, dus die zitten er ook nog in. De blauwe IDE kabel was wel ok op deze manier aangezien ik nog steeds geen SATA brander heb gekocht. Je ziet ook dat de OCZ XTC koeler aangesloten is na relatief veel werk.

Daarna kwam de tweede tegenslag van de avond:

full.jpg


De fan was nog nooit gebruikt en opeens hoorde ik iets. Verder niet veel aandacht aan besteed en het begon ook niet ineens heel erg te trillen of te resoneren. Dit komt waarschijnlijk door het relatief lage toerental. Maar toen ik het zijpaneel weer opende zag ik een losliggend fanblad. CoolerMaster is gemaild, maar tot op heden nog geen antwoord terug. Schijnt vaker te gebeuren met deze fans.

Dan als laatste nog een sfeer foto van een mod die nog niet helemaal af is:

full.jpg
 
Als je niets hoort van CM pm mij dan maar even, als je de fan echt op prijs stelt dan kun je die van mij zo krijgen.

Als je tijd heb zou je wellicht eens over een flinke sleeve-beurt moeten gaan nadenken, die lelijke ide-kabel past ook niet meer in het hier en nu trouwens :p
 
Bedankt voor je aanbod. Ik wacht het antwoord van CM wel even af. De fan wil wel gebruiken. Hij is heel stil en geeft net dat beetje extra airflow voor de grafische kaart en moederbord. De airflow wordt nu op de volgende manier geregeld:

2 * 12cm Nexus front over de HDD en dan de kast in
1 * 20cm Cooler Master fan de kast in
1 * 12cm Noctua de kast uit
3 * 12cm AC-Ryan UV de kast uit waarbij ze de lucht aanzuigen door de radiator heen

Ik heb nog het volgende liggen om eventueel wat ventilatoren te veranderen:
2 * Scythe S-Flex 1600rpm
2 * YateLoon 1350rpm
4 * CM fans die heel stil zijn, maar ook geen airflow hebben

Ik heb 2 fans nodig voor mijn andere kast, dus ik ben er nog niet helemaal uit welke dat worden. De Yateloons vallen mij erg tegen trouwens. Ze hebben allebei een ander geluid waarbij de een meer ratelt dan de ander en stil zijn ze niet echt voor de airflow die ze produceren. De prijs maakte veel goed, maar ik had ze net zo goed niet hoeven kopen.

Sleeven gaat mij te veel tijd kosten voor wat het oplevert. Ik heb geen window en ook nooit gehad. Die komt nu ook niet. Het praktische gaat boven het esthetische :D
 
korte loop man, nog niet eerder gezien ;)

edit: wat ik me afvraag, staat die pomp nu ergens op of niet?

zoniet, zou ik ze toch ergens op mounten, geeft een zeker gevoel van veiligheid imho
 
Laatst bewerkt:
Die loop doet het prima op deze manier. Door de manier van ophangen worden zo goed als geen trillingen doorgegeven aan het chassis door de pomp. Ik heb wat aluminium liggen om eventueel een korte bracket te maken voor de pomp, maar voorlopig laat ik het zo.

Bijkomend voordeel is een minimaal verlies aan druk en de pomp wordt ook nog door de luchtstroom van de outtake fan gekoeld. Ik heb nog niet eerder een CPU loop als deze gezien in ieder geval. De druk op de slangen is overal voelbaar. Met een langere loop is dat al snel niet het geval.

Ik ga nog proberen 1 90° bocht minder te gebruiken en de CPU te lappen wat ik al heel lang had willen doen. Verschil tussen de koelste en warmste core is nu 8 graden namelijk.

Een paar spullen kwamen nog bij jou vandaan Freddy. Dat was dezelfde dag bestellen en ophalen :)
 
Aan deze kast ga ik helaas niks meer doen. Heb nog wel de clips gespoten die drives moet vastzetten, maar ik ga voor een tijd naar het buitenland en aangezien dat per vliegtuig gaat kan de kast niet mee. Dan begin ik straks wel aan een andere kast.

Neem trouwens mijn PC in onderdelen mee met de waterkoeling. Ze zien me al aankomen :043:
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Q Cosmos C700P Gallery & Build Logs 4
C Gezocht (help) Front I/O panel Cosmos S. Cases en Modding 4
Dave-V Cooler Master Cosmos 2 Gallery & Build Logs 36
arwin74 [CLOSED] Cosmos S(RC-1100) 5.25" drive bay cover Gesloten 2
Aequitis StrikeZero - Coolermaster Cosmos II Gallery & Build Logs 32
L Coolermaster Cosmos S Gallery & Build Logs 6
Asphiax Borg cosmos ii Gallery & Build Logs 152
R [CLOSED] Cooler Master Cosmos S Gesloten 4
M Waterkoeling inbouwen in Cooler Master Cosmos II Advies Waterkoeling Setup 13
Thieutje CM Cosmos II windowed side panel komt eraan !!! Cases en Modding 6
C Cosmos II fan control probleempje? Cases en Modding 0
L Phobya Gchanger 280 in Cosmos 1000? Cases en Modding 3
N Cooler Master Cosmos II RC-1200-KKN1 BLACK radiator vraag snel INFO gevraagd!! Advies Waterkoeling Setup 4
C [IN-ACTIVE] Cosmos CSX Wraith Verkocht 2
kier Cooler Master Cosmos II MbK Gallery & Build Logs 226
C [Worklog]cosmos pure black crosshair republic of gamers Gallery & Build Logs 18
Sw333t Vraag over Cosmos top paneel Cases en Modding 5
S Cosmos-S zij paneel Cases en Modding 4
S CM Cosmos 1000 en Swiftech MCR320-QP 360 rad Waterkoeling 7
R Cosmos S, AMD X6 advies nodig Advies Waterkoeling Setup 3
Z doorzichtig zijpaneel cosmos S HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Z Touch knop cosmos s Hardware & Software 37
D 2 radiators in Cosmos S mogelijk? Waterkoeling 7
Harjo Harjo zijn "Cosmos S" Black and Red Gallery & Build Logs 75
M5rvii Cosmos S, welke kleuren zal ik spuiten? Cases en Modding 15
M5rvii cosmos s window Cases en Modding 4
D Cooler Master Cosmos s modding Cases en Modding 4
Dark-NighT Black & white Cosmos Gallery & Build Logs 112
Blackruby [INACTIVE] Cosmos S + veel accessoires! Verkocht 7
R cosmos s By LuigiS italian Style design Gallery & Build Logs 37
RRPhantom [VERKOCHT] Cooler Master Cosmos 1000 Verkocht 7
M5rvii Welke Radiator past in de Cooler Master Cosmos S RC-1100 Black? Waterkoeling 6
adje ad's classy cosmos Gallery & Build Logs 81
M Advies Watercooling voor Cosmos S casemod ( €250 - €300 ) Advies Waterkoeling Setup 13
JeanPaul Rebuild v2 black cosmos S Gallery & Build Logs 21
S [Waterkoeling] €500 a 750, i7 920, P6T, 2x HD5870, Cosmos S Advies Waterkoeling Setup 38
VuXX Vuxx's +* VuXXinator *+ [Quad SLI GTX295's and Cosmos S] Gallery & Build Logs 73
L [BiP] Lakigucci's Cosmos S Gallery & Build Logs 111
H Cosmos H2O Gallery & Build Logs 3
I Luchtkoeling in Cosmos S, hulp nodig! Overige Koeling 8
R EXTREME COSMOS S by luigis Gallery & Build Logs 17
Legendary1985 Lego - Cosmos S Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
B Even voorstellen ! Bokkie, project Cosmos S Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 35
Blackruby Cosmos i7 Gallery & Build Logs 75
Nightrazr Cooler Master Cosmos S RC-1100 Black op voorraad? HighFlow Webshop 2
D H2O Cosmos S Gallery & Build Logs 2
D Cosmos S Keuze Set Waterkoeling 25
M The Dark Cosmos S Gallery & Build Logs 8
K0G3L K0G3L's Cosmos S Build Gallery & Build Logs 26
B Cooler Master Cosmos S Vragen? HighFlow Product Reviews 9

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan