Je argumentatie vind ik persoonlijk geen steek houden, jij redeneert gevolg -> 'oorzaak' en dat klopt niet. Bijvoorbeeld:
Neem de iPhone. Geen één telefoon zag er uit als de iPhone..tot Apple de iPhone lanceerde en werkelijk ELKE fabriekant een afgeleidde maakte van de iPhone.
Dat klopt maar half. Wat betreft het uitzicht van phones heb je zeker gelijk. Maar hoeveel phones ken je die een volledig touch screen hadden voor de IPhone? Ik ken er geen. Waarom? simpel, touchscreens begonnen maar rond 2004 betaalbaar te geraken in zulke formaten, dit door toedoen van de andere smartphone producent die het gewone scherm door een touchscreen begonen te vervangen door een touchscreen, alsook handheld game consoles (Nintendo DS en PSP). Zij hebben de basis gelegd voor het full touchscreen in smartphones eind 2004 begin 2005. Als je weet dat er best wel wat R&D in een smartphone gaat dan kom je al snel tot de conclusie dat het eind 2006 begin 2007 ongeveer het vroegste was dat je een deftige implementatie in een smartphone kon verwachten.
Dit is belangrijk omdat dan ineens een heel ander type apparaat hebt. Zonder fysiek keyboard ga je het apparaat namelijk volledig anders vasthouden. Ook heb je dan ineens nauwelijks nood aan fysieke knoppen, hoogstens een paar. Dat wil zeggen dat je automatisch naar een vorm zoals die van de iphone zou evolueren, zelfs al hadden zij die nooit gemaakt.
En dat is net wat ik probeer uit te leggen; de Iphone en het feit dat alle iphones er op lijken is een gevolg van hoe de smartphone markt geëvolueerd is, van het feit dat Apple op het juiste moment twee zaken samen gesmeten heeft en er belachelijk veel patenten op gekregen heeft. Dat is marketing-technisch zeer mooi gedaan van hun, naar het is niet vooruitstrevend. Zij oogsten enkel wat anderen gezaaid hadden maar nog niet kunnen oogsten. Je kan dit in nagenoeg al hun producten terug vinden. De Ipod was zeker niet de eerste mp3-speler met een hdd, hij zag er gewoon leuk uit met dat draai-ding en is door hun marketing/hyping groot geworden. De Iphone, zie hierboven, en god weet dat er al lang tablets waren voor de Ipad, maar dat die een stuk dikker moesten zijn en stukken meer kosten. Kortom, Apple is goed in het bespelen van de markten, wachten op het juiste moment en anderen hun ideeën afnemen. Voor een bedrijf is het natuurlijk enkel resultaat dat telt en daarom dat ik ook niet zeg dat Apple het slecht doet
Maar zeggen dat ze vooruitstrevend zijn klopt gewoonweg niet.