• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Alpacool D5 pomp met pwm hulp pwm controller print via molex

Bas9466

Member
Beste forum bezoekers ik heb 2x alphacool D5 pompen met molex aansluiting en 4 pin pwm aansluiting. Nu heb ik hulp nodig bij het zoeken naar een print met molex aansluiting en 2x 4 pin pwm aansluiting met usb aansluiting om op mijn moederbord aan te sluiten zodat zij via software te regelen zijn of via een 4pin pwm aansluiting op het moederbord kan aansluiten met alleen de rpm kabel wel op de cpu pwm aansluiting zonder de stroom belasting hier op komt
Mag aan nemen dat een ieder weet dat de D5 pompen 37 watt per pomp nodig hebben en dat kan geen 1 moederbord dit aankan> Ik wil geen 4pin fan controller gebruiken omdat ik niet steeds mijn pomp wil moeten stellen dan had ik wel de d5 vario gekocht wie weet voor mij een oplossing de pompen te laten werken zonder fan controller een pwm controller van 70 watt met 2 x4 pin pwm aansluiting die ik kan monteren in mijn case
met vriendelijke groet
Bas
 
Laatst bewerkt:
Sw333t allvast bedankt voor de oplossing voor de pwm splitter

Dit is inderdaad de oplossing die ik zoek als mijn moederbord Niet de spanning hoeft te leveren.
Nu wil ik u nog vragen klopt het omdat het exact 2 de zelfde pompen zijn 1 rpm signaal maar op de cpu pwm aankomt. Zullen de pompen dan beide het zelfde aantal Toeren maken of met minimaal verschil hun werk verrichten.
Ik kan hier van op aan dat ik op deze methode mijn pompen laat werken zonder mijn moederbord op te blazen.
Ik ga hem bestellen en eerst even op een oud moederbord testen, wil u wel bedanken voor de snelle hulp
Bas
 
Het beste werkt het met 2 identieke pompen, of in ieder geval met vrijwel dezelfde specificaties. Er komt inderdaad ook maar 1 rpm signaal bij de cpu pwm aansluiting terecht, dit om foutmetingen tegen te gaan (2 signalen op 1 lijn kan een moederbord over het algemeen niet aan).

Zijn die pompen trouwens wel echt de pwm varianten? Want zonder pwm werkt die splitter namelijk niet.
 
Ja natuurlijk anders stel ik de vraag niet,als je de pwm niet aansluit op een pwm connector en alleen de molex psu aansluiting werken ze toch niet er staat toch dat ik anders de vario modellen had gekocht. Ik werkte 10 jaar geleden al met swiftech de D4 pompen die alleen 1 molex aansluiting hebben en pompen maar nu heb ik de core x9 waar 2x 420mm monsa rads in gaan en 1x 360mm daarom. Bedankt voor je hulp kan wel een hele dure controller met alles er op en aan kopen zonde van mijn geld.
Bas

sorry dat ik per ongelijk meerdere x dit heb geplaatst weet niet hoe te deleten
 
Laatst bewerkt:
excuus botte reactie van mij

Ja natuurlijk anders stel ik de vraag niet,als je de pwm niet aansluit op een pwm connector en alleen de molex psu aansluiting werken ze toch niet er staat toch dat ik anders de vario modellen had gekocht. Ik werkte 10 jaar geleden al met swiftech de D4 pompen die alleen 1 molex aansluiting hebben en pompen maar nu heb ik de core x9 waar 2x 420mm monsa rads in gaan en 1x 360mm daarom. Bedankt voor je hulp kan wel een hele dure controller met alles er op en aan kopen zonde van mijn geld.
Bas

sorry dat ik per ongelijk meerdere x dit heb geplaatst weet niet hoe te deleten

Ik wil u even mijn excuus aanbieden voor de manier waarop ik tegen u heb gereageerd niet netjes van mij.
U bedoeld het goed en nogmaals bedankt een ander persoon wou mij het met zijn te koop staande 4pin pwm fan controller laten doen met warmte sensoren omdat de spitter niet bestond ik heb hier nog een print van 10 jaar geleden van Waterchill die je via een usb op je moederbord kan aansluiten en dan met software een naar hogere temperatuur kan laten werken helaas is deze een 3 pin connector die de spanning verlaagd of verhoogd daarom werkt dit niet met de 4 pin pwm wat logisch is. Uw oplossing is goedkoper en ik kan in de bios een profiel maken. Mijn MSI moederbord heeft ook hier de software voor. om dit dan uit te voeren
Wel zie ik op de foto dat er toch 2 kabels aan de 4 pin pwm connector zitten die je op de cpu 4 pin pwm connector aansluit op je moederbord, weet u de functie hiervan omdat er eigenlijk alleen de rpm kabel nodig is. Daarom schreef ik dat de test het eerst even op een oud moederbordje wordt gedaan . Ik neem aan dat u hier genoeg ervaring mee heeft omdat u gelijk wist wat ik bedoelde. Heeft de 2e kabel wat normaal de voeding 12v is die de pomp dan zijn nodige spanning levert en nu niet van toepassing meer is omdat de 12v gelijk van je sata of molex aansluiting van de psu komt.
Bij voorbaat dank en excuus voor mijn botte gedrag.
Groeten
Bas
 
Vond je reactie niet bot hoor maar heb hier ook gewoon werk te doen. Nu even pauze, dus kan ik nog even kijken op Highflow.

Je pomp zou een molex aansluiting moeten hebben en draad met 4-pins ventilator aansluiting waar 2 kabels in zitten. Eentje voor het monitoren van het RPM signaal en eentje voor de pwm aansturing. Kan je mij een link geven naar de pomp die jij hebt, dan kan ik het nalopen voor je.
 
Heb jij zelf ervaring met de Swiftech PWM splitser. Dit na aanleiding dat er 2 kabels op de foto staan die op de pwm zitten die naar je moederbord gaan. Haalt hij daar toch een laag 12v spanning vandaan om de pwm te kunnen laten funktioneren.
Ik heb zelf ervaring met die splitter inderdaad. Het signaal dat je pomp nodig heeft op de pwm draad hoeft niet zo krachtig te zijn 0,1 Ampere is al meer dan genoeg. De frequentie is wat de pomp oppakt en de voeding wordt elders van ontrokken. Je zou het kunnen zien als een laag 12v spanning.

Door de frequentie van de 12v te varieren wordt de draaisnelheid van de pomp beinvloed. Zonder dat signaal draait de pomp altijd op volle toerenbin combinatie met die splitter. Weet je overigens zeker dat de aansluiting op het moederbord pwm is? MSI (en andere fabrikanten) willen wel eens een 4-pin header monteren zonder dat daar een pwm regulator op zit.

De pomp is in ieder geval dik in orde (als reactie op je bericht hierboven).
 
Ik heb zelf ervaring met die splitter inderdaad. Het signaal dat je pomp nodig heeft op de pwm draad hoeft niet zo krachtig te zijn 0,1 Ampere is al meer dan genoeg. De frequentie is wat de pomp oppakt en de voeding wordt elders van ontrokken. Je zou het kunnen zien als een laag 12v spanning.

Door de frequentie van de 12v te varieren wordt de draaisnelheid van de pomp beinvloed. Zonder dat signaal draait de pomp altijd op volle toerenbin combinatie met die splitter. Weet je overigens zeker dat de aansluiting op het moederbord pwm is? MSI (en andere fabrikanten) willen wel eens een 4-pin header monteren zonder dat daar een pwm regulator op zit.

De pomp is in ieder geval dik in orde (als reactie op je bericht hierboven).

Nee niet bij stil gestaan dacht dat voor die prijs deze er wel op zit zal het even chekken heb een z170a gaming 5 Ben van plan naar x99 platform te gaan en ben nog wel even bezig heb 3 zoons zal ze goed uitkomen als die er niet op zit voo 190 euro net gekeken zitten er meerdere op had al zo,n vermoeden dat de stroomdraad dan een minimale ampere zou gebruiken wou het zeker weten beter 2x vragen dan opblazen toch
 
Laatst bewerkt:
Die 4-pins kabel met 2 draden naar je moederbord toe van de splitter is zodat je de pompen in kan stellen via het moederbord.

Ow wacht.@ Je pompen hebben al een eigen splitter achtig iets voor de stroomtoevoer. Dan heb je die splitter niet eens nodig. Je bent er dan al met deze kabel: 4-Pin PWM Splitter / Y-Kabel

De 4-pins connectors waar 2 draden in zitten sluit je aan op die kabel en die kabel dan weer op het moederbord. De molex aansluitingen van de pompen uit je aan op je voeding. Dan ben je al klaar. Scheelt ook wat in de centen ;).
 
Nee niet bij stil gestaan dacht dat voor die prijs deze er wel op zit zal het even chekken heb een z170a gaming 5 Ben van plan naar x99 platform te gaan en ben nog wel even bezig heb 3 zoons zal ze goed uitkomen als die er niet op zit voo 190 euro net gekeken zitten er meerdere op had al zo,n vermoeden dat de stroomdraad dan een minimale ampere zou gebruiken wou het zeker weten beter 2x vragen dan opblazen toch

ik heb er 2 omdat er nogal wat grote radiatoren ingaan in een core x9 geen probleem toch ben blij dat het werkt ga m nu bestellen Mark ontzettend bedankt
bas
 
Dit kan dus hij trekt niet de 1 amp dan van het bord maar via de psu molex aansluiting

Added after 27 minutes:

Staat er inderdaad in het engel duidelijk bij dat hij direct op je moederbord kan worden aangesloten. En dat de spanning via de molex van je psu vandaan komt Daarom heeft de pwm ook maar 2 kabels er op zitten wat er normaal 4 zouden zijn deze hele topic had niet eens nodig geweest als ik je gelijk de link had gestuurd. Een jongen die ik van tweakers kan zij dat de pompen toch de 37 watt van de cpu conector zou trekken zoals het er staat bij de pomp is dit niet zo en zit de controller dus in de pomp ga het even proberen met een oud bordje wat toch niet helemaal goed is. Dat zijn dan de tweakers die hun 4pin controller verkopen omdat ze een oplossing hebben gevonden die ze niet willen vertellen. Mark bedankt vond het al vreemd dat ze dan er bij zetten dat je hem op je moederbord kan aansluiten.
Bas
 
Laatst bewerkt:
D5 pwm en moederbord

kan gewoon op het moederbord heb het net getest op een oude Asus. Zit wel geen pwm op 10 x aan uit gezet pomp draait bijna op 5000rpm.
Ga zo even meten hoeveel milie amp de pomp van het moederbord trekt veel zal het niet zijn dan had de connector wel kapot zijn gegaan.

Ontzettend bedankt
Bas

Zal morgen even nieuwe batterijen in mijn meter moeten zetten is aan blijven staan.
Morgen komt het juiste amp en watt deze pomp neemt van het moederbord
Bas

Door alle drukte en 2 zieke zoons wist ik niet dat het gister zaterdag was en dus vandaag de winkels dicht zijn en er cel batterijen in mijn multi meter zitten kan ik nu niet meten morgen zal ik zoals gezegd de gegevens van de belasting van de pwm op het moederbord alsnog neerzetten.
 
Laatst bewerkt:
Nog even nagekeken in de handleiding van dat MSI Z170A GAMING M5 moederbord, je moet de aansluitingen CPUFAN1 of CPUFAN2 gebruiken. De andere aansluitingen (SYSFAN1, SYSFAN2 en SYSFAN3) zijn wel 4-pins aansluitingen maar hebben geen PWM controller (deze worden dus ingesteld op basis van voltage).

Even wat getekend, hoop dat het wat verduidelijkt:


Als je op de afbeelding klikt dan zie je de volledige grote.
 
Inderdaad de D5 pwm trekken tyssen 0,05 en 0,1 amp er zit denk een pwm controller of een ic die de rpm hiermee aanstuur en dit is ok je had gelijk Aka mark.Vraagje om kosten te besparen mijn Swiftech 12v pomp in serie zetten met de D5 pwm welke pomp als eerste gebruiken omdat de Swiftech vol pompt een spitter maken welke als eerste pom zetten,
Alvast bedankt
Bas
 
Ik snap je verhaal niet eerlijk gezegd. Het lijkt erop dat je 2 pompen in serie wilt gaan zetten die qua specificaties niet gelijkwaardig zijn. Dat is vragen om problemen en zal je alleen maar meer kosten gaan geven (defecte pomp).

Je hebt toch 2 VPP655 PWM pompen?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
B Alpacool Connectors HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
D Veel bubbels in reservoir na installeren niewe pomp Waterkoeling 3
foxbuster Pomp niet op 100 uitsturing te krijgen Waterkoeling 8
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
B EK D5 pomp gescheidenaansluiten op distroplate Waterkoeling 1
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
djghostogb vraag over D5 pomp Advies Waterkoeling Setup 2
C Raar geluid uit en bubbels uit pomp Waterkoeling 4
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
M info setup pomp/flow uitbreiding. Waterkoeling 3
K pomp werkt niet Waterkoeling 5
M D5 pomp start pas na een minuut of 10. Please help! Waterkoeling 3
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
Bl4ckj4ck666 NZXT Kraken Z73 AIO + ASUS ROG Strix X570-e gaming, pomp werkt niet Problemen & Oplossingen 7
B Flow sensor, bij pomp uitval apps laten uitschakelen, kan dat? Waterkoeling 1
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
M VRAAG Informatie - D5 pomp bracket en Phanteks Enthoo Primo compatibiliteit Advies Waterkoeling Setup 4
jesse20 Pomp aanzetten en dan systeem aanzetten? Waterkoeling 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
X thermaltake tower 900 pomp Bracket Advies Waterkoeling Setup 3
D Lektesten, pomp laten draaien voor water circulatie en vullen Waterkoeling 19
S Nieuwe pomp voor Barrow top Waterkoeling 1
D Pomp stuk Waterkoeling 4
Freddy EK FLT Reservoirs, plat zonder en met DDC of D5 pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Hightower O ring D5 pomp ekwb HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
foxbuster Pomp niet 100% vermogen / maximaal in override Waterkoeling 3
M Kapotte ddc pomp Waterkoeling 2
M nieuwe pomp koppelen aan Bitspower Water Tank Z-Multi 150 reservoir Advies Waterkoeling Setup 3
H nieuwe pomp+res nodig Waterkoeling 2
Heineken Nieuwe pomp maakt raar geluid Problemen & Oplossingen 4
S D5 pomp spare part Waterkoeling 3
Hightower Bitspower ddc pomp mod Waterkoeling 1
R is dit normaal voor een D5 pomp? Waterkoeling 10
R wat voor mount voor d5 pomp/ res combo Advies Waterkoeling Setup 1
SupaDutch1 2 Pomp's !! helppp!! Waterkoeling 10
D Traag opstarten pomp Waterkoeling 20
U Pomp Covers Advies Waterkoeling Setup 2
J DDC of D5 pomp gebruiken Advies Waterkoeling Setup 2
P Pomp maakt herrie bij opstarten pc Waterkoeling 12
S Magicool pomp Reservoir tube vervangen Waterkoeling 4
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
B Past deze bracket met EK D5 revo PWM pomp+res? Waterkoeling 1
the_cyberspace Aquacomputer Pomp adapter voor DDC pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
K Fittingen, reservoir en pomp mounts. Waterkoeling 12
H 4 pins 12 volt pomp icm PSU? Overige Koeling 5
TYPHOON Pomp krachtig genoeg? Advies Waterkoeling Setup 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan