• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

1e custom watercooling setup.

jbbrans

New member
Na al jaren met AIO watercooling bezig geweest te zijn, wil ik nu een set bouwen die meerdere componenten koelt.

De te koelen pc bestaat oa. uit:
- Phanteks 719 kast. Met genoeg ruimte voor radiators.
- Asrock X470 Taichi moederbord.
- AMD Ryzen 3900X.
- MSI 2080 Ti Gaming X trio.
- NVME ssd.

Allemaal niet heel spannend, maar wel 2 heethoofden die langer de boostclock kunnen vasthouden als ze goed gekoeld zijn.
Mijn budget is €600, wat al €100 boven mijn oorspronkelijke budget is.

1. Kies jouw Radiator: XSPC RX480 Quad Radiator v3. Ik heb voorin ruimte voor een 480 radiator en genoeg ruimte voor een dikke, ik verwacht dat deze mijn systeem koel moet kunnen houden.
2. Kies jouw Fans: Noctua NF-P12 redux 1700 PWM. Ik heb nu al 3 van deze fans en daarom maar 1 enkele in mijn winkelwagen.
3a. Kies jouw CPU block EK quantum velocity copper. Gewoon 1 in de winkelwagen gepropt. Ik weet niet of ik kan besparen door bijv. een XSPC Raystorm te nemen.
3b. Kies jouw GPU block EK classic trio RTX 2080 Ti D-RGB + EK-vector trio RTX 2080 Ti backplate (is deze nodig of alleen voor de show?)
4. Kies jouw Reservoir EK Classic pump reservoir 260 SPC PWM D-RGB Ook hier weer gewoon 1 in de winkelwagen gedaan. Ik zie het verschil niet tussen een DDC, D5, (in een ander ander topic werd zelfs gesproken over origineel D5 en VPP), de uitleg op de EK website tussen de modellen zag ik ook geen duidelijk verschil.
5a. Kies jouw Pomp Zie hierboven.
6. Kies jouw Koelvloeistof Is alleen demiwater voldoende of is er een additief noodzakelijk?
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten) EK Duraclear. Ik ga voor softtubbing omdat ik slecht ben in afmeten en het dus toch niet netjes zou worden.
8. Kies jouw Fittingen EK torque STC-10/13
9 extra's: 10mm Tschroeffitting (voor het leeg laten lopen), Fillport (ook voor het leeglopen), Aqua computer kraan (ook deze voor het leeg laten lopen) en een jump start bridging tool.

Spuitfles heb ik al en kniptang kan ik lenen.


Ik twijfel nog over een temperatuur sensor of dat ik de fans laat optoeren op de temperatuur van de componenten. Mijn moederbord heeft geen externe temperatuur header, dus dan zou ik daar ook nog een controller voor moeten aanschaffen en dan moet het budget aardig omhoog.

Het wordt een systeem puur voor de performance, rgb of looks is van geen belang.
 
Hey,

Winkelwagentje ziet er goed uit.
Maar wel een paar dingetjes waar je nog even naar kan kijken.

Cpu Blok: Het blok dat je gekozen hebt is prima, de xspc versie is inderdaad wat goedkoper, en qua koeling zal de EK misschien een paar graden beter zijn maar er is weinig verschil. Wil je het beste blok hebben, ga dan voor een blok van watercool, de heatkiller series, ietsje duurder maar ook weer ietsje beter dan de EK blokken. Eigenlijk alle waterblokken die je in de shop kan vinden zijn genoeg om je 3900X koel te houden (echt budget blokken zou ik wel overslaan)

Gpu backplate: Ik zou het wel doen, ook op de achterkant van je kaart zitten componenten die warm kunnen worden en wat koeling nodig hebben, ook zorgt zo'n backplate ervoor dat je net kaart wat steviger wordt en minder door zal zakken.

Reservoir: De pomp/res combo die je hebt gekozen is opzich prima, maar de pomp is wat aan de zwakke kant vergeleken met een DDC of D5. Het is waarschijnlijk wel genoeg power voor jouw loop maar zelf zou ik voor een iets sterkere pomp gaan. Hierdoor wordt het setje wel ietsje duurder.

Koelvloeistof: Alleen demiwater is niet genoeg, je gaat dan ook nog iets van een anti alg/roest toevoeging nodig hebben en je kan dan net zo goed een kant en klare mix kopen.

Slangen: Kijk voor de gein ook even naar de ZMT(zero maintenance tubing) van EK. Die zal een stukje langer meegaan en dan de slangen die je nu hebt uitgekozen.

Extra t-fitting: Degene die je hebt uitgekozen heeft al z'n eigen schroeffittingen eraan vast zitten en je kan net zo goed een t-splitter zonder fittingen kopen zodat je, mocht je ooit overstappen naar hard tubing, niet ook nog een nieuwe splitter hoeft te kopen maar alleen nieuwe schroeffittingen.


Temp sensor: Kijk HIER eens naar, dit is een 4 kanaals fancontroller met 4 tempsensor aansluitingen die je via usb kan besturen. Hier kan je zelf nog een flow sensor aan koppelen als je dat zou willen.
 
Winkelwagenlijst aangepast.

De pomp is een Aqua-computer Ultitube D5 200 geworden.
CPU blok is de Watercool HEATKILLER IV Pro AMD Black copper geworden.
3 meter EK-tube ZMT matte black 16/10mm.
EK torque STC 10/16 14x
G1/4 T-stuk fitting
Aqua-computer Quadro
Aqua-computer Temperature sensor 2x (intrede en uittrede radiator. Ik ben operator van beroep en denk dat ik daar mooi op kan gaan regelen)
EK Cryofuel premix 1000mL 2x (ik zou niet weten hoeveel ik echt nodig heb)
T-Grizzly Kryonaut 3mL

Budget moet wel aardig omhoog nu, waar ik gehoopt had om rond de €600 uit te komen loopt het nu op naar €775.
 
Bijna klaar!

De temp sensors die je hebt gekozen zijn helaas niet compatible met de quadro.
Jij hebt Deze nodig.

Om je kraan te kunnen verbinden met je T-stuk heb je Deze nog nodig. (tenzij je dit met 2 STC fittingen en een stukje slang oplost, dat kan ook maar is wel wat duurder)

En om er compleet zeker van te zijn dat je kraan niet gaat lekken gebruikt iedereen eigenlijk een plug als Deze om ook de andere kant van de kraan nog dicht te schroeven.
 
De computer is ondertussen gewijzigd.
De 3900x is vervangen door een 5800x en de 2080ti is opgevolgd door een AMD 6900xt (reference kaart).

De winkelwagenlijst heb ik aangepast.

Waar ik nog mee zit is de radiator.
Ik twijfel nog tussen:
een 60 mm dikke 480
en
een 80 mm dikke 480

Is de 60mm genoeg met rustig (300-400 rpm) draaiende fans?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
J Opzoek naar custom watercooling voor CPU en GPU 980TI en i7 6700K Advies Waterkoeling Setup 5
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
H Custom watercooling - Thermaltake Core p5 - CPU Advies Waterkoeling Setup 7
B pc build custom watercooling Gallery & Build Logs 5
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
G i9 13900k custom loop Advies Waterkoeling Setup 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
Jason Corsair Hydro X Series iCUE RGB PRO Complete Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
P Gezocht iemand die hard tubes kan buigen voor custom made computer Cases en Modding 1
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH303i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Custom made distro plate t.b.v. Phanteks Enthoo elite / reeds gemaakt HighFlow Forum 4
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH300i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
M Custom loop in een Fractal nano s Waterkoeling 3
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
Bokeh Custom RGB strip icm Commander pro Cases en Modding 2
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
J Custom loop in grote kast Advies Waterkoeling Setup 1
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
A 2x Phanteks glacier waterblokken met custom backplate's. Verkocht 4
Freddy Paas actie 2019! 15% korting op EK custom loop en SC op alle producten! HighFlow Computer Cooling Shop 0
H Interesse in Custom waterkoeling Waterkoeling 8
Hightower Corsair ll rgb fans custom aansluiting en stekkertjes Overige Koeling 16
ABRAWARE Starwars themed custom loop dreambuild Gallery & Build Logs 9
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
B Zalman Reserator Custom Air Duct / Shroud Waterkoeling 2
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
M Custom ATX 24 pin -> 24 + 8 Pin kabel Cases en Modding 0
Z Rood/Wit Custom Loop | Witte waterkoeling? Advies Waterkoeling Setup 0
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
bunbun rx vega 64 gpu only custom loop Advies Waterkoeling Setup 2
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
Maarten/Pine Custom kabels pinout Hardware & Software 0
R Custom water loop in een Jonsbo UMX 4 (I7-6700k en gtx 1070/ 1080) Advies Waterkoeling Setup 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan