• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Welke voeding ?

SillentWolf

New member
Vraagje;

Welke voeding zal ik al vervanger voor mijn Ernemax 1250 watt kopen ?

Mijn huidige voeding, een Enermax 85+ 1250, maakt een heel irritant geluid. Ik word namelijk helemaal gek van (dat kan ook aan mij liggen).
Nu kan ik hem wel RMA sturen (heb garantie - Systeem is 1 jaar oud), maar ik wil een andere stillere voeding er voor in de plaats kopen.
Aangezien het probleem met mijn oren (Tinnitus / Overgevoeligheid dan wel pijn wat betreft geluid) is (zoveel mogelijke) stilte een absolute must.

Ik moet er bij zeggen; afgezien van dat geluid, wat ik irritant vind, is de Ernemax in onberispelijke staat. Waarschijnlijk doe ik hem later ook in de verkoop.

Dit is mijn huidige systeem, afgezien van de voeding. (in grote lijnen):

* Asus Rampage III Extreme moederbord
* Intel i7 960
* Corsair H70 (wil ik vervangen, maakt voor mij een irritant zoemend geluid)
* Zotac AMP GTX 480 Special Edition
* Asus Xonar D2X
* Corsair 6 Gig 1600 cas 7 geheugen
* Vertex 2 SSD
* 2 x WD HD
* Win7 Ultimate Edition 64 NL
* 5 x Scythe fans (worden vervangen)

Nu heb ik de volgende voedingen gezien (na vele review te hebben gelezen);

* Be Quiet P9 850 Watt (nog niet zoveel van bekend)
* Antec Signature 850 Watt
* Antec HCP 850 Watt.

Ik mag aannemen dat dit aantal Wattage (850Watt) genoeg is voor mijn systeem, ook al wil ik wat gaan updaten ? (oa. Geheugen, Vertex 3, e.a.) Of kan ik dan bijvoorbeeld beter gaan denken aan een; Antec HCP 1200 Watt ?

Andere voedingen zoals een; Corsair AX1200, AX850, Seasonic X850, en de voeding die ik nu heb, vertonen na verloop van tijd irritante tonen (vind ik), piepen, etc. Dat kan ik dus niet gebruiken. Vandaar de 3 boven genoemde. Die zijn volgens het internet aardig stil, en blijven ook aardig stil.

Omdat ik werkelijk een leek ben met hardware aansluiten (lees; nog nooit een voeding of MB / processor en oa. cooling aangesloten) vroeg ik mij af;
of dit lastig is (ik hoop dat ik het dan ook niet verkeerd zal aansluiten)... en of
dat er in de BIOS nog speciale instellingen veranderd moeten worden, met de installatie van een nieuwe voeding.

Zoals ook aangegeven wil ik de H70 veranderen naar de H80, en de fans worden vervangen voor stillere Be Quiet Silentwings PWM 120mm 1550rpm (worden aangesloten op een fan controller), of de Noiseblocker S2 120 mm fans.

Graag advies wat betreft de voeding.

Thx. ;)

mvd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen enkele ervaring met een van de voedingen die je daar noemt.
Ik heb zelf een AX1200 en die hoor ik al niet dus zou je ook niks aan kunnen raden op dat gebied.

Een voeding installeren is niet heel lastig, omdat de meeste connectoren maar op een plaats passen.
En op de meeste kabels staat ook aan gegeven waar hij voor is (CPU 8pin, PEG voor PCI-e, 24 pin zal ook overduidelijk zijn).

Ik kan je wel aanraden om een modulair model te nemen.
Dit is altijd een stuk makkelijker met kabels wegwerken, omdat die wat je niet nodig hebt gewoonweg niet aansluit.
 
In feite hoef je niks in je bios te veranderen

Met de keuze van je voeding kan ik je niet helpen aangezien ik maar een 500 watt voeding heb xD maar nog wel een tip...

Aangezien jij zegt dat je een leek bent is het misschien handig voor jou om op papier een checklist te maken als je je oude voeding eruithaalt en dan alles waar je een stekker van de voeding uithaalt op te schrijven zodat je niet zomaar iets vergeet ;) ( zo kreeg ik mn pc niet gestart omdat de 8 pins mobo aansluiting er niet inzat haha )
 
@ Sanders

Thx voor de reply.

Ik had afgelopen week ook al even gekeken naar de AX1200. Op zich een hele goede voeding. Alleen had ik gelezen
dat de meeste een soort van gezoem krijgen als ze de voeding een tijdje gebruikte, die vrij irritant is.
Zoveel mogelijk stilte is voor mij wel belangrijk. Vandaar dat deze voeding niet op mijn lijstje voorkomt.
Het is in ieder geval mooi om te horen dat hij bij jou wel stil is.

Wel bij meer voedingen komt dit voor, dus in principe is of blijft het een gok. De genoemde Antec is helaas semi-modulair ... maar zoemen, etc. komt niet zo heel veel voor. Althans ik heb er bijna niets over gelezen.
Apart is wel; dat de Antecs een 80mm fan gebruiken, maar toch vrij stil zijn.

Wat betreft het wattage;

Zou de 850 watt genoeg zijn ? of kan ik toch beter een 1200 Watt kopen ? Deze zou dan rond de 50% draaien, wat weer minder geluid geeft qua fan, dan een fan die op 75 of 80% draait bij een 850W. Zeker bij een 80mm fan, zoals de Antecs hebben. Al zullen deze een 17 tot 24 bd geven tussen 50 en 80% load.

@ Fall3n

Thx voor de reply.

Gelukkig dat ik niets in de bios hoef te veranderen.

Wat die checklist is wel handig, zo vergeet ik hopelijk geen kabels aan te sluiten. ;)
 
Iemand ervaring met deze voeding:

Be Quiet! Dark Power Pro P8 1200W

Ik denk dat ik namelijk toch voor een 1200w ga (onder voor behoud).
Als dat idd. het geval zou zijn, komt de Antec HCP 1200w ook in mijn rijtje voor.
 
Thx voor de reply:

Daar heb ik idd al aan gedacht.
Alleen ze maken wat meer geluid als de Antec en de Be Quiet.

Normaal was het niet zo'n probleem geweest, om een voeding te kiezen (ik had immers verleden jaar ook
bijna alle reviews gelezen) De Seasonic, Sapphire, Corsair of bijvoorbeeld Coolermaster
Alleen ik moet helaas (zeker nu) rekening houden met mijn oren, die zijn extreem gevoelig voor geluid (zie eerste post). Vandaar dat het een wat lastige keuze is.

De review can de CM kende ik toevallig:

Coolermaster Silent Pro Gold 1200W Review
 
ik heb de perfecte oplossing voor jouw en het kost niet veel ook.... gewoon oordopjes indoen als je achter de pc zit :D tadaaa probleem opgelost en het kost misschien maar 5 euro voor een hele doos vol van die dingen ;)

maar alle gekheid op een stokje heb zelf ook een AX1200 van corsair en die is ook gewoon stil geen irritante zoem of wat dan ook :p
 
Ik had voor mijn huidige voeding (Cooler Master Silent Pro 500W) een Seasonic S12-500 Watt. Ondanks dat de Cooler Master al erg stil is, was die Seasonic totaal niet hoorbaar (en mijn oortjes zijn gevoelig voor hoge tonen).
 
De Seasonics zijn redelijk stil tot 500 watt, zoals de D12 (850watt)
Daarna zijn ze meer hoorbaar (boven de 39 db).

Hoe zit dat eigenlijk met het volgende;

Stel ik koop een 1200w voeding, en mijn systeem slurpt iets meer als 600w.
Dan zal de fan ook op een 50% draaien. Koop ik een 850w, dan draait de fan op een
80%, wat ervoor zorgt dat de fan, meer hoorbaar is dan die gene in een 1200w.

@ Aequitis

Dat is wel mooi om te horen. De AX1200 staat er om bekend dat hij een irritante zoem gaat geven.
Hier zijn hele topics aan gewijd.
 
Iemand ervaring met de volgende voedingen;

* Antec HCP 1200w ( + 850w)
* Thermaltake Grand 1050w
* Seasonic X-850
* Ernemax Modu87 900w
* Be Quiet P9 850w

Met name als het om Coil Whine gaat, zoals waarneembaar is bij de AX1200 en AX850 van Corsair.
De Seasonic M12D heeft hier onder andere ook last van.

Omdat de AX850 intern idem. is aan de Seasonic X-850, ben ik benieuwd of mensen hier een geluidsprobleem met deze voeding hebben. Dus een High Pitch geluid, dan wel het bekende fenomeen; Coil Whine.

Thx.
 
Laatst bewerkt:
Update:

De AX850 zal er zo wie zo niet komen.
Deze is wat luidruchtiger als zijn broertje, de Seasonic X-850. Best apart, omdat ze intern hetzelfde moeten zijn.

De Antec haal ik ook van de lijst. Niet omdat deze niet goed is, of stil is. Maar hij heeft een 80mm fan.
Op mijn kamer is het nu zeker 30 graden ... dus hoelang blijft deze stil. Dat is de vraag.
Dat doet natuurlijk niets af aan de kwaliteit van de Antec HCP voedingen.

Dit zal denk ik mijn lijstje worden:

* Thermaltake Grand 1050w
* Seasonic X-850
* Ernemax Modu87 900w
* Be Quiet P9 850w

Wel moet ik vandaag of morgen goed opzoek welke voedingen veel last hebben van het Coil Whining en
andere irritante geluiden. De Seasonic X-850, daar is wel wat van bekend.
Hopelijk kan ik een mooie deal maken, mocht de voeding toch Coil Whine gaan vertonen.

De andere voedingen zijn ook niet slecht. ter vergelijk heb ik de 750 - 800 watt voedingen genomen,
omdat de rest moeilijk te vergelijken was.

De Be Quiet en de Thermaltake maken even veel geluid, zo'n 36 db (10 cm afstand, Load. Voeding buiten de kast). De Seasonic heeft 30,8 db, de Enermax 33,5. Als deze trant zich voortzet op hun grotere broertjes, dan zijn de seasoic en de Enermax het stilste. De AX850, ter vergelijk gaat over de 41 db heen. Zijn grotere broer de AX1200 is nog wat erger onder full load.
 
Afhankelijk van je budget zijn er ook watergekoelde voedingen, maar die komen niet goedkoop kan ik je nu al vertellen.
En daarmee weet ik niet of je probleem opgelost is, aangezien je dan een andere WC set erin moet mikken die wellicht ook licht bromt.
 
Op zich een goed idee. Maar dan zou het idd. goed kunnen dat die dan ook bromt.

Mijn huidige H70, die bromt alleen niet, die zoemt erg hard.
De H80 had ik al besteld, met wat custom fans. De fans worden niet op de H80 aangesloten, maar op de fan controller.
dit ivm de lagere rpm.

Een ander raadde mij ook een lucht koeler aan, in de vorm van een nieuwe Be Quiet Pro. Maar dat kan altijd nog, mocht
de H80 tegenvallen.
 
De Corsair HX850, dus niet de AX, vind ik persoonlijk een fantastische voeding. Gaat jou setup gemakkelijk draaien en was bij mij fluisterstil en daar had hij het aardig te verduren met een 980X op 5Ghz, REX3, 2x een GTX580 etc etc.

Ik heb nu de AX1200, die is sowieso al overkill, maar zou ik ook niet zomaar meer nemen. Hij maakt echt een irritant geluid zodra de voeding niks doet. Dus nieteens onder load of wat dan ook, dan is hij juist fluisterstil. Als ik de PC uitzet, dan begint hij met krijsen en dat blijft hij doen tot dat je de schakelaar uitzet om de spanning eraf te halen. Maar dat is ook niet al te best voor de PC als je dit keer op keer doet.

Ik zou zeker de HX850 in overweging nemen. Prachtig exemplaar!
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
L Welke voeding? Problemen & Oplossingen 3
Gerarddo Stille voeding met zoveel mogelijk vermogen, welke? Hardware & Software 8
F welke voeding Hardware & Software 9
Sw333t Welke tapmaat, schroefjes om een voeding in de pc te monteren. Cases en Modding 25
D Welke voeding voor antec 300 Hardware & Software 17
G Welke 1000w voeding voor Classified X58 3x sli Hardware & Software 4
Traxtorm Welke Voeding Hardware & Software 11
Sparky Welke voeding voor: 1x Gulftown OC'ed + 3x 300GT + Watercooling set Hardware & Software 38
Don_Holio Welke voeding gebruiken jullie? Hardware & Software 14
Quadcore Welke 1000+ watt voeding, voor o.a. TEC koeling? Hardware & Software 31
nootje Welke voeding Waterkoeling 21
vincent Welke voeding.... Hardware & Software 15
T Welke en hoeveel fittings? Hardware & Software 3
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
D Welke thermalpads heb ik nodig. Waterkoeling 2
Bl4ckj4ck666 Aqua-Computer Aquaero 0 1 2 3 4 5 6 7 ? Welke versie is dit? Waterkoeling 4
D Welke type ekwb heb ik nodig Advies Waterkoeling Setup 2
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
M Welke o-ringen voor (voornamelijk) EKWB fittings ? Waterkoeling 1
Ruud Welke fittingen? Waterkoeling 1
Ruud Fitting 90 grade hoek, welke kant wijst de fitting op? 12mm fitting welke soft tubing past? Waterkoeling 6
D Lian Li O11D Distro-Plate Welke versie is het stilst? Waterkoeling 7
A Laptop in ladekast verbergen (welke cooling) Cases en Modding 2
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
B Welke fittingen en/of overdruk ventiel Waterkoeling 14
brepoels peter Welke Led controller raden jullie aan? Hardware & Software 14
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
D Welke rad zal ik nemen? Waterkoeling 26
foxbuster Kan niet beslissen welke soort kabels / sleeves / kit ik moet kiezen Cases en Modding 12
Freddy Welke games / spellen spelen jullie tegenwoordig? Gaming 7
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
V Welke fittingen? Koppelstuk, male-male en female-female Advies Waterkoeling Setup 1
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
Z Welke formaat SLI HB bridge heb ik nodig? Hardware & Software 14
P Corsair H115i (Welke ventilatoren? ) Overige Koeling 3
M Welke flow meter Waterkoeling 19
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3
P Welke flow meter is compatibel met Asus Formula X Mobo (onboard flow meter support) Waterkoeling 7
D Welke opties zijn er voor een draaibare 90 graden koppeling Waterkoeling 1
H Welke Fittingen Waterkoeling 2
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
G Welke corsair sp120 op een h100i v2? Overige Koeling 1
M Welke Koppeling heb ik nodig. Waterkoeling 2
M welke vloeistof chiller. Waterkoeling 2
Bas9466 Ek mono blok koel pads welke kant boven ??? Handleidingen en Installatie Tips 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan