• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Welke loop is het beste?

ruju

Junior Member
Ik ben van plan een nieuwe PC te bouwen met een aantal watergekoelde componenten. Deze componenten gaan worden:

- Intel I7 Processor
- MB North/South Bridge
- VGA kaart
- Spanningregelaars
- RAM

Ik ben nog aan het overwegen of alles in een grote loop opgenomen wordt of in meerdere loops. Ik heb al wel begrepen dat koelers voor de moederbord chips en de spanningregelaars voor een verminderde doorvoer kunnen zorgen en eigenlijk in een onafhankelijke loop opgenomen moeten worden.
Koolance heeft goede splitters om loops mee te creëren.
Ik denk daarom dat het verstandiger is om meerdere loops te maken b.v.
1 voor de processor, 1 voor de VGA, 1 voor de MB chips en 1 voor het RAM samen met de spanningregelaars.
De pomp wordt een Eheim 1046, speciaal voor waterkoeling met een opvoerhoogte van 4 m. Die moet hiervoor krachtig genoeg zijn.
Wie heeft ervaring met multi-loop koeling of heeft hiervoor adviezen b.v.
minder loops of alles in een afzonderlijke loop. Suggesties zijn welkom.

m.vr.gr.
Ruud

Misschien handig erbij te vermelden welke i7 processor, welk mobo en welke VGA kaart. Hoeveel je totaal wilt uitgeven en wat voor kast je hebt, of je alles intern wilt inbouwen of buiten de kast.

Waarvoor gebruik je de PC, benchen, gamen, Folding@Home? Als het puur voor gamen is gewoon 1 loop met misschien een Dual D5 of DCC 3.2 pomp. Je kan wel aparte loops maken maar in principe verspil je daarmee koelvermogen terwijl wanneer alles in 1 loop zit je lagere temps kan halen (situatie afhankelijk).

Kast wordt Lian-Li PC-A77B, ingebouwde waterkoeling Airplex xt 360 met 3x 120 mm vents.
Processor nog niet helemaal zeker maar waarschijnlijk een Intel I7 960 of 965.
VGA kaart wordt EVGA Geforce GTX295 CO-OP (reeds voorzien van WC).
MB wordt Asus Rampage II extreme.
Deze PC zal hoofdzakelijk voor massale (zware) fotobewerkingen en OC benching gebruikt gaan worden. Dus processor en ram worden zwaar belast.

Als ik jou was zou ik 2 of 3 loops nemen, namelijk:

Loop1 cpu,gpu,rad,pomp
loop2 nb, sb, mosfet, ram, rad ,pomp

of:

loop1 cpu, rad, pomp
loop2 gpu, rad, pomp
loop3 sb, nb, mosfet, ram, rad, pomp

Alle onderdelen op het mobo kun je wel in 1 loop doen, aangezien ze niet heel veel hitte dumpen.

Verder weet ik niet wat voor merk airplex is, maar ik raad je aan voor xspc/thermochill/Feser te gaan voor rads. Voor je cpu een 240 of 360, voor je gpu een 240, en voor de rest een 120. Dat zal zeker voldoende zijn.

Als pomp raad ik je de koolance 450s aan, dit is wel een van de beste pompen die er zijn. Eheim is volgens mij gewoon erg onhandig.
Je kunt ook voor de aquacomputer pompen gaan, deze kun je volledig besturen via usb.

Je moet ook geen videokaart met kant en klaar waterblok nemen, aangezien deze blokken vaan R-U-K zijn. Beter neem je een gewone, en een los waterblok, ben je wss ook nog goedkoper uit.

Lees je eerst even flink in voordat je iets gaat kopen, sowieso raad ik dus aan om wel hogere kwaliteit spullen te kopen ( als je het geld ervoor hebt )

:D

Wat je het beste kan doen als het je echt om benchen en lage temps halen gaat, is de CPU zijn eigen loop geven, en de rest op een tweede loop zetten. Wel is het het beste om elke loop te voorzien van zijn eigen pomp.

Gebruik voor je CPU loop de beste onderdelen, daar maakt het kleine beetje temp die je ermee wint nog echt verschil. Ik zou zeggen die Eheim en een triple of zelfs quad rad.

Voor de rest van de onderdelen maakt het niet echt uit als het water ietsje heter wordt. Je kan dat alles wel koelen met een goede dual rad met goede fans, of een triple rad met de fans wat lager. Laing pompje met een redelijke top, en je bent klaar.

De oppervlakte van de rad is heel erg belangrijk voor de stilte/prestatie die je wilt halen. Maakt het je niet heel veel uit als je PC hoorbaar is tijdens zwaar gebruik, dan kan je met een triple en een dual uit. Wil je juist dat het erg stil is met de prestaties die je omschrijft zou ik quad en triple adviseren.

In t kort:
Loop 1: agressieve loop gericht op prestaties:
res -> pomp -> cpu -> quad rad -> res

Loop 2: rustige loop, gericht op het niet laten oververhitten van componenten:
Res -> pomp -> RAM/VRM/NB/GPU (volgorde maakt niet uit) -> triple rad -> res

Duur geintje, maar ja, je stelt ook hoge eisen.

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
S Een extra Radiator toevoegen aan loop, maar welke? Waterkoeling 2
M 2 loops- maar welke componenten in welke loop? Waterkoeling 8
Mobomonster Advies voor welke loop Advies Waterkoeling Setup 1
T Welke en hoeveel fittings? Hardware & Software 3
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
D Welke thermalpads heb ik nodig. Waterkoeling 2
Bl4ckj4ck666 Aqua-Computer Aquaero 0 1 2 3 4 5 6 7 ? Welke versie is dit? Waterkoeling 4
D Welke type ekwb heb ik nodig Advies Waterkoeling Setup 2
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
M Welke o-ringen voor (voornamelijk) EKWB fittings ? Waterkoeling 1
Ruud Welke fittingen? Waterkoeling 1
Ruud Fitting 90 grade hoek, welke kant wijst de fitting op? 12mm fitting welke soft tubing past? Waterkoeling 6
D Lian Li O11D Distro-Plate Welke versie is het stilst? Waterkoeling 7
A Laptop in ladekast verbergen (welke cooling) Cases en Modding 2
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
B Welke fittingen en/of overdruk ventiel Waterkoeling 14
brepoels peter Welke Led controller raden jullie aan? Hardware & Software 14
D Welke rad zal ik nemen? Waterkoeling 26
foxbuster Kan niet beslissen welke soort kabels / sleeves / kit ik moet kiezen Cases en Modding 12
Freddy Welke games / spellen spelen jullie tegenwoordig? Gaming 7
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
V Welke fittingen? Koppelstuk, male-male en female-female Advies Waterkoeling Setup 1
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
Z Welke formaat SLI HB bridge heb ik nodig? Hardware & Software 14
P Corsair H115i (Welke ventilatoren? ) Overige Koeling 3
M Welke flow meter Waterkoeling 19
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3
P Welke flow meter is compatibel met Asus Formula X Mobo (onboard flow meter support) Waterkoeling 7
D Welke opties zijn er voor een draaibare 90 graden koppeling Waterkoeling 1
H Welke Fittingen Waterkoeling 2
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
G Welke corsair sp120 op een h100i v2? Overige Koeling 1
M Welke Koppeling heb ik nodig. Waterkoeling 2
M welke vloeistof chiller. Waterkoeling 2
Bas9466 Ek mono blok koel pads welke kant boven ??? Handleidingen en Installatie Tips 6
k.3nny Nieuwe mod, welke case? Cases en Modding 5
T Welke kleur slang en koelvloeistof? Advies gevraagd Waterkoeling 2
B msi gtx 770 twin frozr 2gb oc. heatsink koelen. mos/vram welke nodig? Overige Koeling 7
F Welke fittingen worden hier gebruikt? Waterkoeling 6
F Welke DDC pompo is het stilste? Waterkoeling 5
A welke diameter sleeve? Handleidingen en Installatie Tips 3
Source Welke fitting bij PETG tubes Waterkoeling 10
D Welke Quick Disconnects en waar te plaatsen? Waterkoeling 1
Ctrl Welke fittings voor acrylic tubes. Waterkoeling 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan