• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

WC setup

andreas

Junior Member
Na lang pijnzen toch besloten om over te schakelen op WC.
Dit wordt mijn eerste WC setje die ik hoop deze week nog aan te schaffen hier op highflow.

Budget €350 - €380

Mijn specs:
case: Coolermaster 590
cpu: i7 860
gpu: hd5850
fans: 140mmfans
voeding: corsair 650W

Wat wil ik met mijn wc setup:
Eerst ga ik mijn cpu coolen en met de tijd uitbreiden naar mij gpu. Dus pomp moet sterk genoeg zijn.
Overigens wil ik terug wel wat OC'en (cpu:+4ghz) en mijn systeem stil houden.

Mijn toekomstige wc setup:
radontop.png

open_550.jpg

420 Rad heb ik geplaatst op de top van mijn case. Deze rust op 2 140mmfans boven op de 2rooster gemonteerd. Daarbovenop nog eens 3 140mm fans.
De slangen trek. De pomp en reservoir zijn in 1 en zit in een dual slot(blauw) Aan de pomp/reservoir. uitgang heb ik een T-stuk voorzien waaronder een kraantje zit waar ik een slang kan op aansluiten als ik de vloeistof wil legen (gele stuk).

Winkelwagen:

Klik hier!

Enkele vragen:

1.Ga ik problemen ondervinden bij het vullen van het reservoir omdat de rad hoger staat? Hoe los ik dit concreet op?(welke fittings op het reservoir draaien,...) Een slang erop aansluiten en wegstoppen aan de top lijkt me een oplossing.

2. Is de pomp sterk genoeg als ik later nog een reservoir(120 of 140) en gpublock wil bijsteken?

3. Ik heb 3 fans (NOISEBLOCKER 140MM NB-BlackSilentPRO PK-3). De stilste variant pk-3 produceert 9db. Nu wil ik diegene kopen met de grootste luchtverplaatsing en deze aansluiten op mijn fancontroller.
Zalman 5.25 Bay ZM-MFC1 Plus.
Krijg ik die 27 dBa met mijn fancontroller op 9db zoals de PK-1 versie?

4. Zitten de juisten bevestigings vijzen meegeleverd?
Boven de rad moeten ze dit overbruggen: fangrill->fan->op de radiator
Onder de rad moeten ze dit overbruggen: casewand->fan->in de radiator
Zoniet welke moet ik aanschaffen?

5.Geen problemen met de voeding?

6. Is mijn winkelmandje compleet en alles compatibel met elkaar ?(juiste fittingen, slangen,...)Zoniet wat moet moet erbij.

7. Zijn er nog zaken die beter kunnen? Betere/goedkopere onderdelen?

8. Andere opmerkingen ?

9. Genoeg koelvloeistof?

Laatst bewerkt:
hmmmmm

ff wat opmerkingen,

j-e zou evt nog een gat kunnen maken naast die 140mm gaten die je nu al hebt, 3 fans langs binnenin doen, en 3 bovenop, en 2 gaten voor je fittings/slangen in je kast( moet je wel je dvd wat lager doen

-Qua 420 rad zou ik eerder aan deze jongen denken een TC PA140.3 !, moet je wel nog convertors voro de schroefdraad bij halen maar die gooit die magicool van tafel, merk je wel aan de prijs, maarja ... :p

-pomp zou ik sterker nemen, XSPC DDC Bayres en dan 1 ddc pomp eronder duwen , 10w of 18w maakt niet zo veel uit in jouw geval

-cpublock zou ook goedkoper kunnen door een Watercool Heatkiller LT, is een zeer goed blokje, evengoed als die XT of tikkeltje minder, maar niet merkbaar en scheelt heel wat in prijs

- fans = 6x yate loons 140mm

ow en je gaat een overkill aan koeling hebben :D

1) Nee, het water zal niet zo hard terug lopen als je in eerste instantie zou denken :)
Dus dat gaat gewoon lukken.

2) Pomp is wel sterk genoeg, maar zoals Oli4v zegt heb je met een DDC pomp wel meer vermogen.
Maar dat kost ook weer meer, als jouw budget het niet strekt, is die van XSPC ook gewoon voldoende.

3) Dat is moeilijk te bepalen, maar als je de fancontroller op zijn zachst zet scheelt het iig heel veel qua geluid.
Een fan controller is daarom altijd aan te raden.
Als je alleen maar aan het surfen bent, dan heeft jouw PC geen volle koelvermogen nodig en kan je de fans gewoon op zijn zachtst laten draaien.

4) Bij de radiator worden schroeven mee geleverd.
Maar voor aan de onderkant moet je nog twee van deze setjes mee bestellen:
M3 x 30mm Schroeven Verzonken (4 Stuks)

5) Voeding lijkt mij sterk genoeg :)

6) Je hebt minimaal 6 fittingen nodig, ik tel in jouw mandje 5.
Je kan beter 2 pakjes van 4 bestellen, zodat je er 8 hebt.

7) Slangknipper, trechter/spuitfles, ArctiClean, Koelpasta zijn aanraders

9) 2 flessen is aan te raden, dan kan heb je nog voldoende reserve

@Oli4v

Wil minimaal slopen aan mijn case :p. Anders moet ik een 140mm gat maken.
Dat er beter is dan de magicool weet ik.

Maar die rad is volgens http://www.tech-review.de Stukken goedkoper dan een highend 360rad en enorm betere cooling maar idd niet de beste 420 rad.
Moet binnen mijn budget blijven. Hoe verleidelijk het ook is:033:

Die pomp ga ik eens uitzoeken.

Laatst bewerkt:
2) Pomp is wel sterk genoeg, maar zoals Oli4v zegt heb je met een DDC pomp wel meer vermogen.
Maar dat kost ook weer meer, als jouw budget het niet strekt, is die van XSPC ook gewoon voldoende.

3) Dat is moeilijk te bepalen, maar als je de fancontroller op zijn zachst zet scheelt het iig heel veel qua geluid.
Een fan controller is daarom altijd aan te raden.
Als je alleen maar aan het surfen bent, dan heeft jouw PC geen volle koelvermogen nodig en kan je de fans gewoon op zijn zachtst laten draaien.

2) Een dualbay lijkt me ook wel goed als je later wil uitbreiden. Maar de DDC pompen gooien er direct 60€ bovenop.
Wrs lees ik het verkeerd. Maar die pomp in winkel wagen geeft een performance van 750 lph (liter per uur?) en die ddc pompen te vinden in de shop max 600 l/u?

3)Wat raad je dan aan uit ervaring voor een stille setup? Zou een tussen model van fans beter zijn? pk-2? Hoeveel minimum luchtverplaatsing zouden die fans moeten hebben om efficiënt te coolen?

Alvast bedankt voor de feedback!

Laatst bewerkt:
Een DDC pomp levert meer druk, dus het pompt beter in systemen met meerdere blokken en radiatoren.
Maar die van XSPC voldoet ook hoor :)

Als je een fancontroller neemt, zou ik voor fans gaan die iets harder blazen.
Die kan je toch zachter laten draaien en op momenten waar het nodig is, kan je het lekker hard laten blazen (bijvoorbeeld tijdens gamen, benchmarken etc.).

Uiteindelijke winkelmandje:

Op aanraden van Oli4v de cpu block veranderd naar de HeatKiller Rev. 3.0 S1156 LT. De reviews die ik hierover vond bevestigde zijn verhaal. Enkele op papier is die swiftech met een echt verwaarloosbaar verschil beter.

De pomp wou ik veranderen zoals gesuggereerd naar een dualbay+Laing DDC-1 MCP350 12V met mogelijkheid om 2 pompen te installeren (toekomst gericht, 2loops gpu en cpu). Maar na freddy's reply en een aantal reviews gelezen te hebben scheen de XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump 2 zijn mannetje goed te staan en kan ik in het budget blivjen. Er was te lezen dat wanneer je meerder blocks en radiators aansluit je een Delivery head van 1.5m nodig hebt. Deze pomp doet 1.8m.
Ik plan met de toekomst een 120mm rad en een 140mm rad en een gpu block bij te steken. Chipset, ram is niet nodig.

Juiste schroeven en fittings aangegeven door freddy zijn bijgevoegd. Ook heb ik een spuitfles ipv trechter genomen. Zo geraak ik er makkelijker tussen.
Vervolgens heb ik nog een voedingsbrugadapter bijgevoegd. Zodat de pomp kan draaien zonder dat het moederbord stroom krijgt en de psu draait.

Het aftapkraantje heb ik verwijderd (minder kosten). Ik ga toch over de tijd uitbreiden en dan kan ik beter sparen voor zelfde soort fittings en mooie oplossing.

Als iemand eventjes zorgvuldig mijn lijstje kan nakijken op fouten. Dan kan ik deze dagen mijn bestelling plaatsen.
Als iemand vind dat mijn pomp echt te zwak is en het problemen gaat geven als ik uitbreid met gpublock en een 120rad en 140rad. Zeker zeggen!

Nieuw winkelmandje!

Hartelijk bedankt al voor de snelle replies!

Laatst bewerkt:
Jouw setje is zo compleet :)

Ik zou nog wel een backplate erbij nemen:
Watercool HeatKiller Backplate S1156 M4

En Koelpasta als je dat nog niet hebt liggen.
ArctiClean is ook echt een aanrader, zal je geen spijt van krijgen als je nog oude pasta moet verwijderen ;)

Waarvoor wil je gedistilleerd water gebruiken?
Als je het alleen wilt gebruiken om de radiator door te spoelen, maakt het niet uit waar je het koopt.
Ik haal het meestal bij de kruidvat, 50 cent per fles/liter.

Bestelling is vrijdag geplaatst. Maar heb nog wat vraagjes en wil al wat bijbestellen in afwachting.

Iemand die weet hoever de fanholes in de magicool 420 radiatoruit elkaar staan?
Kan het nergens vinden op het net.

Overigens ga ik de rad binnen in de case bouwen en toch wat slopen in de top als de rad past.

Dan is het van onder naar boven:
(fans moest het mogelijk zijn)/rad/casetopwand/fans

Kan je die lichtbuizen aansluiten op een fancontroller om het licht te regelen?
Ik zag een aansluiting die dat precies kan.
Mijn fanctroller geeft aan dat max 7watt per kanaal mogelijk is. Dus 2 op 1 kanaal lijkt me dan ook geen probleem.

Als het goed is net als alle andere radiatoren -> 15mm.

Een lichtbuis wordt aangesloten op een adapter en die adapter weer op een 4-pin molex (op de voeding).
Je zou tussen de voeding en de adapter dit kunnen doen:
4-Pin Molex naar 3-Pin Fan Adapter

En dan aansluiten op de fancontroller.

Maar ik heb hier zelf geen ervaring mee, weet dus niet of het werkt :)

Als het goed is net als alle andere radiatoren -> 15mm.

Een lichtbuis wordt aangesloten op een adapter en die adapter weer op een 4-pin molex (op de voeding).
Je zou tussen de voeding en de adapter dit kunnen doen:
4-Pin Molex naar 3-Pin Fan Adapter

En dan aansluiten op de fancontroller.

Maar ik heb hier zelf geen ervaring mee, weet dus niet of het werkt :)

Meet je die 1.5 cm tussen de middens van de gaten. Of tussen de randen?
Want als ik tussen de middens meet in de top van mijn case heb ik een 2cm spatie.

Dus rechtstreeks van die witte stekker boven in de foto naar de fancontroller is niet mogelijk?

http://www.highflow.nl/images/detailed_images/1513_RM026_2123323046449819a806dcc5.jpg

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
jerome2710 2011 setup nieuw leven inblazen Advies Waterkoeling Setup 4
S Mora setup Advies Waterkoeling Setup 14
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
W Nieuwe setup Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
M info setup pomp/flow uitbreiding. Waterkoeling 3
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
Freddy Maak jouw RGB setup compleet met Phanteks RGB Evolv Sound Mini Speakers xD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
T Fitting nodig voor EKWB setup Waterkoeling 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
F Advies gevraagd voor pc met 2 GPU's + Watercool setup Advies Waterkoeling Setup 13
iSP Vraag over ripple en/of werkt de voorgestelde setup? Electronica 6
T Hulp gevraagd, first time setup Advies Waterkoeling Setup 7
R Waterkoeling setup presteert niet naar behoren. Waterkoeling 3
Enola m.2 raid setup probleemp Hardware & Software 3
J HELP! Advies nodig voor simpele stille setup Advies Waterkoeling Setup 1
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
R nieuwe watercooling setup na 4 jaar Advies Waterkoeling Setup 5
T Waterkoeling Setup CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 25
O nieuwe setup bouwen met waterkoeling Waterkoeling 3
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
J Ontleden setup Waterkoeling 3
J advies eerste wc setup enthoo primo Advies Waterkoeling Setup 15
T Advies beste waterloop setup Lian-Li PC08 budget tot 1000 euro Advies Waterkoeling Setup 3
V SLI Watercooling Setup [Budget 1000,- ] Waterkoeling 1
O Setup Voor Watercooling Waterkoeling 18
G Waterkoeling setup voor Termatake core P5 Advies Waterkoeling Setup 4
K Watercooling Setup Waterkoeling 1
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
wambamnl Eerste waterkoeling setup, geen budget. I5 4670K en 2x r9 290 g4 gaming. Advies Waterkoeling Setup 5
E Nieuwe setup Hardware & Software 5
O Setup Watercooling ? Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
MisterIce Hulp gezocht bij setup fans Overige Koeling 6
Baloo.be Update waterkoeling setup naar Corsair 850D Advies Waterkoeling Setup 3
vgojef Reinigen waterkoeling setup Waterkoeling 6
J Advies High-End watercooling setup Socket 2011 Advies Waterkoeling Setup 18
BrownMuffin [Waterkoeling] €700 euro i7 X99 setup Advies Waterkoeling Setup 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan