• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

wat is beter 2 of 3 waterpompen voor meer performance

zodra je alles met water wilt koelen(cpu, 3x gpu, geheugen, moederbord, hard drives, met 3-4 grote radiatoren) dan kan het prestatiewinst opleveren.
Zolang je alleen CPU en GPU(2x GPU) wilt koelen, zal je aan 1 pomp meer dan voldoende hebben.

De 2de pomp zorgt voor net dat extra beetje kracht wat bij veel waterblokjes nodig is.

mijn eerste pomp zit net na me res eigenlijk vast aan RAM-waterblok

en de tweede pomp heb ik inmiddels aan me bovenkant rad aan de achter kant HAF-X kast

optie drie als alternatief de der de pomp op me voeding onder in HAF-X KAST

geen foto's beschik baar voor als voor beeld wat ik ongeveer bedoel. (wegens karegge pc ouders waar ik nu mee op dit moment op forum ben sorry)

Volgens de link van Psyduck leveren 2 pompen(ook al is dit niet in de praktijk getest) geen significant voordeel tegenover een enkele pomp.
Ik zou het in jouw geval dus lekker bij je 2 pompen houden als je tevreden bent met de temperaturen/herrie.

Mocht dat niet zo zijn dan zou je 1 enkele pomp kunnen proberen en zelf kijken of het verschil oplevert.

Volgens de link van Psyduck leveren 2 pompen(ook al is dit niet in de praktijk getest) geen significant voordeel tegenover een enkele pomp.
Ik zou het in jouw geval dus lekker bij je 2 pompen houden als je tevreden bent met de temperaturen/herrie.

Mocht dat niet zo zijn dan zou je 1 enkele pomp kunnen proberen en zelf kijken of het verschil oplevert.

Als je heel het artikel doorleest dan zie je dat 2 pompen in serie we degelijk een significant voordeel oplevert en zeker nuttig kan zijn in grote loops. Enkel als je ze in parrallell zet is het nutteloos. Bovendien zie ik ook niet in waarom je stelt dat het niet in de praktijk getest is terwijl er feitelijk niet veel anders staat dan wat het in praktijk doet...

Als je heel het artikel doorleest dan zie je dat 2 pompen in serie we degelijk een significant voordeel oplevert en zeker nuttig kan zijn in grote loops. Enkel als je ze in parrallell zet is het nutteloos. Bovendien zie ik ook niet in waarom je stelt dat het niet in de praktijk getest is terwijl er feitelijk niet veel anders staat dan wat het in praktijk doet...

Je bent me indd net voor !

Alles wat bij martins lab gebeurt is of in tabellen staat is weldegelijk in de praktijk getest!

het gaat erom dat je vooral 2 identieke pompen gebruik ivm de opvoer druk van een pomp, als je bv een sterkere pomp op plek 1 zet houd de slappere pomp op plek 2 hem tegen, het word daarom aangeraden om ook de pompen rechtstreeks met elkaar te verbinden, dus niet: res-pomp-gpu-gpu-gpu-pomp-cpu-geheugen-mobo-rad-rad-res.

Maar gewoon res-pomp-pomp-gpu-gpu-gpu-cpu-geheugen-mobo-rad-rad-res.

@ Psyduck, dat maakt juist wel uit, en zomaar even de druk verdubbelen is het niet ;) ik denk dat je martinslab maaris goed moet gaan doorlezen en bekijken ;)

Dat heb ik gedaan, denk ik toch ;)

Dit haal ik eruit (verbeter me als ik fout ben):

Series pump configurations requires no special fittings, you simply connect the outlet of one pump with a section of tubing to the inlet of the second. You can also place the two pumps pretty much anywhere within the loop as long as you’re careful about not running either pump dry when filling.

En ook:

While this does double the pressure of two like pumps, it should be noted that it does not double your flow rate. Because the restriction pressure drop curves are not linear, you generally net around 30% more flow rate from running two pumps in series. This would be the recommended method of running multiple pumps in one loop and it does NOT have to be the same pump. A modified DDC-1 and PMP-450(D5 Vario) work together very happily together.

Als je de grafiek bekijkt staat er ook: Pressure Series = Pressure pump1 + pressure pump 2

De pompen zijn blijkbaar ook geen restrictie voor elkaar, zelfs al valt er 1 uit:

Ok, so how does series handle the loss of one pump you might ask? Obviously you lose the power of the additional pump, but I wanted to see what happens to the remaining pump. Many forum members have suggested that a pump is highly restrictive when stopped and imply that performance in the remaining pump is degraded heavily…is it true?

No.

While you do lose the power of the second pump that was turned off, the restriction of the still pump is very small. On average you will only see about a 2% loss in pumping power vs. a single pump setup. Series setups retain nearly full pumping power of single pump setup and therefore pass the redundancy check with flying colors. Not only do you get adequate redundancy, you pretty much get full single pump setup power. No problem…

Google translate met wat aanpassingen ;)

Serie pompconfiguraties vereisen geen speciale fittingen, u sluit de uitlaat van 1 pomp met een stuk slang aan de inlaat van de tweede. U kunt ook de twee pompen vrijwel overal binnen de lus plaatsen zo lang als je voorzichtig bent dat er geen pomp droog draait bij het vullen.

En ook:

Hoewel dit dubbele druk geeft van de twee pompen, moet worden opgemerkt dat deze geen debiet verdubbelen. Omdat de drukverlies curves niet lineair zijn, krijg je over het algemeen netto ongeveer 30% meer debiet van het gebruik van twee pompen in serie. Dit zou de aanbevolen methode voor het uitvoeren van meerdere pompen in een lus zijn en het hoeven niet dezelfde pompen te zijn. Een aangepaste DDC-1 en PMP-450 (D5 Vario) werken heel gelukkig samen.

Als je de grafiek bekijkt staat er ook: Druk Serie = druk pomp 1 + druk pomp 2

De pompen zijn blijkbaar ook geen restrictie voor elkaar, zelfs al valt er 1 uit:

Ok, dus hoe verwerken we het verlies van 1 pomp kun je vragen? Uiteraard verlies je de kracht van de extra pomp, maar ik wilde zien wat er gebeurt met de overige pomp. Veel forumleden hebben gesuggereerd dat een stilstaand pomp zeer restrictief is en impliceren dat de prestaties in de resterende pomp zwaar worden verminderd... is dit waar?

Nee.

Terwijl je de kracht van de tweede pomp die werd uitgeschakeld verliest, is het verlies voor de nog steeds werkende pomp is zeer klein. Gemiddeld zie je alleen een 2% verlies in pompvermogen versus 1 enkele pomp setups. Serie instellingen behouden bijna vol pompvermogen van een enkele pomp installatie en passeert daarom de redundantiecontrole met vlag en wimpel. Niet alleen krijg je voldoende redundantie, je krijgt de volledige kracht van een enkele pomp setup. Geen probleem dus...

En een klein voorbeeldje van 2 pompen in serie.

Bij de restrictieve setup die ik gebruik.

Met 1 x D5 wilde 'de flow' niet opstarten, ook niet op standje 5.
Hij stond zomaar wat in de rondte te jengelen.

Vervolgens heb ik een 2e D5 in serie erbij gezet.
Zelfs met beide pompen op standje 1 begint hij lekker rustig te pompen.
Alsof ze totaal geen probleem hebben met het op gang krijgen van de flow.

Ik draai tegenwoordig met de eerste pomp op stand 1 en de 2e pomp op stand 2.
Raar maar waar, zo lijken ze veel stiller te zijn, kan ook zijn dat de ene pomp zijn beste tijd gehad heeft maar het draait nu al 1.5 jaar perfect zo.

Zo heb ik voldoende flow om alles koel te houden en hoor je de pompen niet.

Als ik gewoon idle draai en de pompen beide op stand 5 zet word mijn loop zelfs warmer met 1-2 graden. (wrijving? pompwarmte?)
Ga is serieus overclocken en cpu+gpu's stressen dan maakt het wel uit dat ik de pompen iets sneller laat draaien.
De warmte lijkt sneller/directer afgegeven te worden in de radiatoren.

dit is ook niet mis kwa info.
En een klein voorbeeldje van 2 pompen in serie.

Bij de restrictieve setup die ik gebruik.

Met 1 x D5 wilde 'de flow' niet opstarten, ook niet op standje 5.
Hij stond zomaar wat in de rondte te jengelen.

Vervolgens heb ik een 2e D5 in serie erbij gezet.
Zelfs met beide pompen op standje 1 begint hij lekker rustig te pompen.
Alsof ze totaal geen probleem hebben met het op gang krijgen van de flow.

Ik draai tegenwoordig met de eerste pomp op stand 1 en de 2e pomp op stand 2.
Raar maar waar, zo lijken ze veel stiller te zijn, kan ook zijn dat de ene pomp zijn beste tijd gehad heeft maar het draait nu al 1.5 jaar perfect zo.

Zo heb ik voldoende flow om alles koel te houden en hoor je de pompen niet.

Als ik gewoon idle draai en de pompen beide op stand 5 zet word mijn loop zelfs warmer met 1-2 graden. (wrijving? pompwarmte?)
Ga is serieus overclocken en cpu+gpu's stressen dan maakt het wel uit dat ik de pompen iets sneller laat draaien.
De warmte lijkt sneller/directer afgegeven te worden in de radiatoren.
. Dit is wel heel apart ik wist dit niet.

Dat is ook de reden dat ik er twee ga plaatsen om ze trager te laten draaien en ze lekker stil te maken.

Heb ook eens gelezen dat als je twee pompen in een dual pump top op dezelfde snelheid laat draaien ze soms een soort harmonische geluiden kunnen maken.

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P Wat is beter: 4k TV op HDMI of 4k Monitor op DP? Hardware & Software 3
SeaShark Wat nodig voor Custom PSU Kabels? Hardware & Software 0
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
iSP Kast(delen) op maat laten maken, wat en waar? Cases en Modding 3
M Wat past in een Meshify 2 XL Waterkoeling 4
Bl4ckj4ck666 Cable management, zelf kabels maken, wat heb ik nodig Cases en Modding 16
mixedup wat zouden deze spullen nog waard zijn Wat is dit nog waard? 2
Das Experiment De Overheid, wat vind je ervan? Algemene Discussies 29
anub1s18 wat heb je nodig voor een interne usb kabel te maken? Cases en Modding 2
D Zelf cable sleeven en nog wat andere kleine vragen Cases en Modding 1
I 1e keer Waterkoeling, maar wat zijn de beste/handigste onderdelen??? Advies Waterkoeling Setup 2
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
R wat voor mount voor d5 pomp/ res combo Advies Waterkoeling Setup 1
R Wat vragen van een beginner Waterkoeling 3
D Als beginner heb ik een vraagje over wat ik moet kopen Advies Waterkoeling Setup 8
B Wat heb ik nodig voor een simpele drain port Waterkoeling 4
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
Freddy MTN Spuitbussen/lak alle kleuren, voor ieder wat wils :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
M Uitgekeken op huidige build,wat nu? Waterkoeling 4
M Phobya Xtreme 200 - 85mm V.2 - Full Copper met wat accessoires HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
D nieuwe pc? wat denken jullie ervan? Hardware & Software 7
Stephan---pro Windows 7 naar fabrieks instellingen wat nu ? Algemene Discussies 8
arwin74 TP13 misschien wat vroeg maar....... Lan Party 40
E wat te doen met waterschade aan hout? Algemene Discussies 2
Hightower wat vinden jullie van de nieuwe call of duty advanced warfare Gaming 7
mixedup [CLOSED] wat is de waarde van dit Gesloten 3
L Wat te doen als er een lek is en moederbord is verzopen tijdens het leaktesten Waterkoeling 8
MauriceDW Tja wat zal ik eens zeggen :P Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
DieHard Wat heb jij zojuist veranderd aan je pc? Algemene Discussies 2
P wat kan ik het beste pakken??? Advies Waterkoeling Setup 13
N Graag wat hulp met dimensioneren van waterkoel capaciteit Advies Waterkoeling Setup 2
P [CLOSED]Wat is deze behuizing nog waard? Gesloten 1
P [CLOSED]Wat is dit nog waard: TP-Link TL-WA801ND Gesloten 1
V Wat voor videokaart kan ik het beste aanschaffen voor 4 monitoren ? Hardware & Software 0
arwin74 [CLOSED]tja wat is dit nog waard Gesloten 1
Killerbee [CLOSED] Wat is dit nog waard? Gesloten 3
mixedup [CLOSED]wat is dit nog waard Gesloten 4
H [CLOSED]Wat spul dat hier ongebruikt ligt Gesloten 4
DieHard [CLOSED] Wat is dit nog waard? Gesloten 8
H [CLOSED] Wat ik nog hier rondslingeren heb Gesloten 1
AzzKickr Wat voor water blocks heb ik op de kop getikt ? Waterkoeling 3
Stephan---pro wat kan ik nog krijgen voor mijn corsair 800D case + extra`s?? Algemene Discussies 2
canonchiel [CLOSED] Wat is dit nog waard EK-CoolStream RAD XTX 360 Gesloten 12
H crime wat een DOOS vandaag in de brievenbus HighFlow Product Reviews 0
F Waterkoeling maar hoe en wat? Advies Waterkoeling Setup 1
MrGiorgio Wat schaft de pot * de kerst editie* Algemene Discussies 16
E Xigmatek Asgard 381 en wat andere zaken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
R Waterkoeling videokaart wat kopen? Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan