• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Warmte afvoer van Radeon RX7900XT in behuizing optimaliseren.

Robin

Member
Ga binnen de komende tijd een upgrade doen van AM4 naar AM5 voor me huidige main build (hoofd pc)
Ik wil de computer helemaal optimaal lopend hebben dat ik er daarna verder geen omkijken naar heb.

Setup is denk ik niet zo heel belangrijk om te noemen.. Want de slechte warmte afvoer is pas ontstaan toen de XFX RX7900XT 20GB erbij is gekomen.
Vind het opzicht niet zo erg dat de videokaart wat warmer word dan normaal.. Maar die videokaart bouwt zoveel warmte op in de behuizing dat het heel slecht weg kan.

Gebruik momenteel een corsair crystal 680x behuizing. Destijds gekozen voor de looks, maar ook omdat deze behuizing niet zo diep naar achteren steekt (dus bij de i/o makkelijk ook erbij kan. De behuizing is wel een beetje beperkter voor erg lange videokaarten. Ik heb destijds daarom ook voor de AMD RX7900XT 20GB versie gekozen (AMD reference design) dat door XFX is geleverd. Uiteraard spike-te het stroomverbruik tegen de 350watt.. Maar heb zelf de powerlimit verlaag naar maximaal 300watt.
Ook dan komt er nog aardig wat hitte af.. En ik denk dat de koeling anders / beter ingericht kan worden zodat de luchtflow wat beter is.
Heb boven in de behuizing momenteel een CORSAIR H115i ELITE CAPELLIX 280MM erin zitten.

Vind zelf dat dat ding best wel wat airflow naar boven en buiten tegenhoud, dat ik aan het denken ben deze eruit te halen en ervoor iets anders te verzinnen.

Een 360MM ELITE CAPELLIX variant zou wellicht wel kunnen.. Alleen is de ruimte van de achterkant van de videokaart naar het front ook niet bepaald veel ruimte wat over blijft. Wil dan boven in liefst alleen fans plaatsen die de temp van de behuizing binnen beter kan regelen, zodat de gemaakte videkaart hitte snellere eruit gaat.
Want ik denk niet dat het lukt om met alleen de fan achterop de kast dit gaat lukken.

Nou zal de performances van zo`n H115i elite capellix 280mm niet zo heel geweldig zijn.. Dat ik misschien denk om iets custom alleen voor de processor in te bouwen.
Nou hoeft het niet het beste van het beste spul te zijn.. Maar als het al 10 graden koeler kan dan met die 280mm haal zal al een aardige verbetering zijn.
En dan heb ik bovenin ook geen radiator meer hangen.

Ben aan het denken om de radiator aan de onderkant te plaatsen (dan zit die minder in de weg met de rest van de componenten)

Natuurlijk zal de lucht dan in het cpu blok verzamelen omdat die het hoogste punt is.

Neem aan dat ik dit zou kunnen afvangen met een reservoir ter hoogte van het cpu blok..

Iemand weet wat wijs is om te doen..

Twijfel tussen 360 AIC aan de voor kant of iets custom (radiator aan de onderkant)

Maar ik wil dus niks meer in de top hebben om de lucht doorvoer te verbeteren.
 
Hoi,

Ja dat ga ik zeker nog doen. (ga een van deze weken het moederbord transplanten op een andere behuizing tijdelijk zodat ik zonder enige vorm van haast me nieuwe build in elkaar kan steken) (ben op dit moment even met een Amiga 500 plus restoratie bezig op me computer build werk desk)

Heb zelf ook naar informatie gezocht.. Maar zie dat er veel de GPU met vertikale mounting doen en je dan het reservoir in de behuizing zelf kan houden, wat ik zelf persoonlijk niet zo handig vind.

Ben ook nogal aan het twijfelen of ik bovenaan nog wel een radiator moet plaatsen.

Persoonlijk denk ik dat ik beter onderaan de radiator kan plaatsen (waarschijnlijk een 280mm onder)
Ik moet er wel erbij zeggen dat ik onder op de bodem geen Fans hebt geplaatst en die ruimte nog niks mee is gedaan en dus kaal is. (ik overweeg hier denk ik ook nog iets van fans / radiator te plaatsen.

Reservoir dacht ik in het tweede compartiment te plaatsen aan de voorkant en dan aan het frame van de behuizing. En dan door het moederbord plaat naar het moederbord toe te werken. Zijn hier misschien ronde grommets voor te krijgen zodat ik er hard tubing door kan steken?

De RGB controller die ik bij de H115I capellix elite hebt gekregen wil ik eruit halen, en de node die bij de kast zit ook. Heb hier voor al een commander pro voor liggen..

Eerst wat ik nog ga doen, veel YT filmpjes zoeken met waterkoeling deze behuizing en ideeen op doen.
 
Ik wil de reservoir ook op deze plek maken zoals in de video

VInd het niet zo heel belangrijk dat ik het reservoir zie of niet.. Maar heb liever veel ruimte over voor het moederbord.


Alleen las dat Corsair Hydro X spullen toch niet zo best is? Klopt dit

Zou eventueel voor dat reservoir kunnen gaan als die nog ergens leverbaar is..
Ander merk radiatoren en misschien een ander cpu blok.

GPU wil ik niet water koelen, is nogal een gedoe om de koeler eraf te halen en best riskant als je niet weet wat je doet (maar daar naast is het nog best veel werk (die kaarten schijnen volgens mij vol met schroefjes overal te zitten.

Snap uiteraard dat de GPU koeler wel het verstandigste zou zijn als het gaat om warmte afvoer.. Alleen het stapel zich ook nog op in prijs..

Dan heb je een cpu blok nodig (zal ook tegen de 70 a 100 euro lopen) Dan 1 of 2 radiators.. 70 - 150 euro per stuk.
Maar gpu blok is dan wel het enigste stukje hardware, dat je straks lastig zal kunnen verkopen maar wel een hele investering kost voor die 5 - 6 jaar dat de kaart misschien nog in de machine zit.

Heb die YT video beetje bekeken.

Vind het best grappig hoe hij die WC erin geinstalleerd heeft. En ja een 240MM boven in past wel wat beter dan een 280mm heb ik inmiddels ook gemerkt met mijn 280 AIC.. Je hebt gewoon meer tussen ruimte over om buizen en of kabels makkelijker te routen. Met 280mm zit die zo propvol daarboven in de behuizing.

Alleen wat zou jij doen met die 360mm radiator vooraan?? Die gozer heeft de aansluitingen van de connectors aan de onderkant zitten.
Alleen schijnt dat niet zo heel goed zijn, aangezien dan lucht word opgesloten bovenin de radiator en dus lastig te verwijderen is.
Snap wel de reden dat hij dat zo geplaatst heeft.. Boven in voor over lappen de radiators zo wat, zit zo weinig ruimte tussen.

Zou het zelf wel een met hard tubing willen proberen.. Met zacht is het wel erg makkelijk, maar dat zie je er ook wel eraan af.
Werkt wel oke, maar ziet er ook wel wat `goedkoper` eruit kwa look.

Verder denk ik dat er maar weinig zulke kleine reservoirs zijn waar een pomp geintergreerd is.
 
Laatst bewerkt:
Ben eigenlijk ook aan het denken om alle zooi uit die behuizing te halen:

Fans, fan controller AIO.. allemaal weg en gewoon iets anders voor te kiezen (maar behuizing gewoon behouden.)

Nou las ik dat die LL fans al niet zo heel bijzonder waren voor koeling...
Maar zag over de QL fans dat dat zo ongeveer het zelfde verhaal was.
En dan een mix met ML fans voor de AIO vind ik ook niet zo best.

Stel ik over weeg om er een andere merk fans in te zetten.

Heeft iemand een TOP 5 waar voor te kiezen..

Zou wel fijn zijn als ze wel wat matchen met de behuizing, dat het er niet te anders eruit gaat zien.
 
Ben eigenlijk ook aan het denken om alle zooi uit die behuizing te halen:

Fans, fan controller AIO.. allemaal weg en gewoon iets anders voor te kiezen (maar behuizing gewoon behouden.)

Nou las ik dat die LL fans al niet zo heel bijzonder waren voor koeling...
Maar zag over de QL fans dat dat zo ongeveer het zelfde verhaal was.
En dan een mix met ML fans voor de AIO vind ik ook niet zo best.

Stel ik over weeg om er een andere merk fans in te zetten.

Heeft iemand een TOP 5 waar voor te kiezen..

Zou wel fijn zijn als ze wel wat matchen met de behuizing, dat het er niet te anders eruit gaat zien.
Bedoelde met de ML fans de SP fans. Mijn fout.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Thierry warmte geleidings pad 1.5mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
D Warmte waterkoeling afvoeren Waterkoeling 12
G Crossfire warmte probleem Sapphire HD4850 Waterkoeling 4
HighFlow HighFlow eventjes tussenuit van 15 juli tot en met 24 juli HighFlow Computer Cooling Shop 0
HighFlow HighFlow twee weekjes op vakantie, van 29 april t/m 14 mei 2024 HighFlow Computer Cooling Shop 1
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy HighFlow 2 weken op Vakantie van 19 juni tot 3 juli 2019 HighFlow Computer Cooling Shop 10
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
F Combineren van producten Advies Waterkoeling Setup 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
S Buigen van Bitspower None Chamfer Brass Link Tubing OD14MM Shining Silver Waterkoeling 2
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
the_cyberspace Schroeven m3 35mm zwart van mdpc-x Gevonden 2
Freddy Moeite met het bereiken van jouw Power knop? Alphacool heeft een oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
bunbun Berekenen van waterkoeling koel capaciteit Handleidingen en Installatie Tips 3
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
CDA441 Onderkant van beeld op scherm(en) trilt AMD / ATI 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan