• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Vraagje over reference gpu (en hoe die te herkennen voor aanschaf)

Sw333t

I Love my NUC
Kan iemand mij vertellen hoe ik kan zien wat een reference gpu is en wat niet?

En hebben andere producenten van waterblokken ook zoiets handigs als Cooling Configurator? Heb gekeken op de site van Koolance, maar kreeg zoiets niet gevonden.

Kaart waar ik aan zit te denken is een Asus 560 of 560 TI. Maar kan aan de buitenkant niet echt zien of het een reference is (wat houdt dat eigenlijk in?) of niet.
 
origineel design koeler!!!

zowel nvidia als AMD/ATI

als er een ander stickertje of merkje opgeplakt zit boeit niet :)

ps, EK heel dat geweldig gedaan met die CC, tot nu toe de enigsten ;)
 
ik vrees dat geen van die 3 een reference is. Zoals gezegd kan je met cooling configurator gemakkelijk van een bepaalde kaart zien of ze reference is of niet. Wat asus specifiek betreft, bij mijn weten zijn er weinig tot geen DC(II) kaarten die reference zijn.
 
als je de logica volgt niet. Een 'reference'-layout is een lay-out die door Nvidia wordt opgesteld (en bepaalde voordelen heeft, dit terzijde) die nog vooraleer de kaarten in de winkels liggen reeds aan partners zoals Asus/Evga/etc wordt gegeven zodat ze al kunnen beginnen met pre-productie van printplaten/onderdelen enz.
Daarnaast wordt deze ook gebruikt door makers van koelers (water en lucht) zodat ze hun blokken al kunnen beginnen ontwikkelen. Dat heeft ook als voordeel dat iedere koeler die voor een reference model gemaakt is op iedere reference kaart past (zelfde bij sockets voor CPU's bv). DWZ dat als bv. EK voor de GTX560 maakt dit voor reference kaarten. Slechts uitzonderlijk worden er versies voor speciale kaarten gemaakt (zoals de GTX580/570 DCII omlangs).

Wat overigens ook handig is is om op cooling configurator te zoeken naar de blokken die ze hebben en dan kan je zien op welke kaarten deze passen (vaak visueel maar soms ook fysiek getest).
 
Aha. En de non-reference kaarten zijn de kaarten waarbij de fabrikant gekozen heeft voor een afwijkende layout (met dito afwijkende koelconstructies)?

Is er iemand die weet of er een 560 / 560TI kaart is waarvoor er een full cover is? Ik zie namelijk deze blokken bij HF te koop staan:

- EK-FC560 GTX - Acetal + Nickel -EN- V2
- Watercool HEATKILLER GPU-X3 GTX560 15507

Ik neem aan dat er dus wel reference kaarten moeten zijn van de 560.

Edit:

Kom deze deze pagina tegen: http://www.coolingconfigurator.com/waterblock/3831109856031

Zijn niet veel gpu's en helemaal geen Asus :(.
 
Ook daar is er weer een verklaring voor :p Het is namelijk zo dat je bij een kaart als een 580/570 die 'high end' kaarten zijn je moeilijker een paar condensators kan weg laten, als ook dat een eigen versie maken die aan de eisen voldoet flink moelijker is dan voor 'mid range' kaartje zoals een 560 bv. Als je ooit een HP of Dell moederbordje in je handen gehad hebt begrijp je wel wat ik bedoel ;) Daarom kiezen de meesten ervoor om voor kaarten zoals de 580/570 gewoon de reference design te gebruiken en voor simpelere kaartjes een goedkopere versie te maken.
 
Asus richt zich de laatste tijd meer op de luchtkoelers en hebben daardoor hun lay-out op het grootste deel van de kaarten aangepast naar een eigen PCB versie met daarop hun inmiddels bekende Direct Copper II (3 slots) koelers, geweldig als je op HWI rondsurft maar hier op Highflow hebben we daar natuurlijk geen bal aan :p
EVGA daarentegen is een merk die nauwelijks aangepaste PCB's uitbrengt en daarom nagenoeg allemaal geschikt zijn voor de standaard blokken (met uitzondering van de Classified serie)
 
Dat is balen, want ik wilde liever hetzelfde merk qua gpu en mobo gebruiken. En aangezien het moederbord een Asus wordt....

Een gpu die hoger zit dan de 560/560TI wordt me te gortig.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
X klein vraagje over fittings Waterkoeling 2
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
S Vraagje betreft OD 14*10Tubbing HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
D Als beginner heb ik een vraagje over wat ik moet kopen Advies Waterkoeling Setup 8
L Vraagje silicone slang gebruik Waterkoeling 4
U draad tappen vraagje Cases en Modding 1
J vraagje primochill advanced lrt foute badge? Waterkoeling 3
U EK res en pomp vraagje Advies Waterkoeling Setup 4
arwin74 tja advies vraagje van mijn dan maar is Hardware & Software 11
D Vraagje slangen i.c.m. in bedrijf name Resorator 1. Waterkoeling 5
P vraagje over tubing Waterkoeling 9
M Klein vraagje, eerste WC build, positie rad Advies Waterkoeling Setup 3
sir serial Ledjes in waterblokken vraagje Waterkoeling 6
stefan787 modulaire voeding kabel vraagje Hardware & Software 4
EJS Vraagje over case fan opstelling Overige Koeling 27
O Vraagje over amd R9 290 vrm koeling Overige Koeling 5
M Vraagje m.b.t. levertijd EK DDC X-RES 100 CSQ HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
K EVGA GTX 780 HydroCopper vraagje Waterkoeling 5
X-Tripiot [REFUSED] bitcoins vraagje Gevonden 1
T Vraagje CPU koeler icm RAM koeler Overige Koeling 9
J Vraagje over reservoir! Waterkoeling 3
J Radiator vraagje Advies Waterkoeling Setup 4
Blackdash Vraagje over gewicht Koeler Overige Koeling 3
Aequitis temp meter vraagje Electronica 4
F Vraagje Waterkoeling Videokaarten Advies Waterkoeling Setup 12
S Vraagje hoeveel gewicht kan een reservoir aan Waterkoeling 2
yamaha_R1 Temp sensor vraagje Waterkoeling 2
Dave-V Vraagje Over Waterblock Voor Club 3D radeon HD6870 Coolstream Edition! Waterkoeling 11
T Koolance 402x2 vraagje Waterkoeling 6
boefmans opmerking over gtx580sli en een vraagje Overclocking 10
R vraagje over radiator en backplate voor gtx 670 Waterkoeling 9
boefmans LD kast: airflow en fan vraagje Cases en Modding 0
Ant 1 klein vraagje betreffende Molex Power Connector Pins HighFlow Webshop 3
W vertex 4 plus vraagje HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
T vraagje over Sunbeam Meteor Light Multicolor ME-MU Problemen & Oplossingen 18
DieHard Vraagje over toolbar Hardware & Software 2
DieHard vraagje: Aerocool RS12 Carbon Fiber 120mm Fan - Red Overige Koeling 2
Meelobee Vraagje over plaatsing rads Waterkoeling 4
R vraagje slangen van een Astek waterchill Waterkoeling 1
boefmans Vraagje voordat ik ga bestellen :) Cases en Modding 2
D Vraagje over draaiende fans/watt/fancontroller Overige Koeling 11
K Vraagje over LED verlichting. Cases en Modding 2
B Vraagje over snelsluitkoppelingen. Waterkoeling 5
B Dual pomp vraagje... Waterkoeling 4
B Vraagje ivm 990x overclock. Overclocking 7
I Laatste check + vraagje matte black Rasa Advies Waterkoeling Setup 8
anub1s18 vraagje over Acryl Paneel - UV Rood / Transparant - 500x500mm Cases en Modding 12

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan