DaGreatRV
Junior Member
Zo dit was een leuk projectje. Ik had dit gezien in het december 2010 nummer van de Elektor.
Ik heb bij Elektor het printje en de ATtiny gekocht, de rest van de componenten heb ik via Conrad gekocht.
Door een lichtflits te geven op het juiste moment kan je het laten uitzien of je fan stilstaat, of heel langzaam vooruit of achteruit gaat.
Daarvoor gebruik je je tacho signaal van de fan. Dit geeft twee pulsen per omwenteling.
Als je fan 9 blades heeft dan zijn er dus 9 flitsen per omwenteling.
Om er een beetje licht uit te krijgen moet je flinke stroom pieken gaan maken.
Een standaard LED kan 20mA continu hebben.
Maar omdat we pulsen moeten we de dutycycle weten.
Dan kunnen we de piek uitsmeren over een seconde.
Dit verband geldt over het algemeen bij leds, maar er zitten wel grenzen aan hoe hoog de pieken mogen zijn!
Ik heb 4 leds parallel staan met daarboven een vermogensweerstand van 12Ω.
+12V--> 12Ω --> 4x LED (parallel) --> Power Nmosfet --> GND
12V / 12Ω = 1A en per led wordt dit 0,25A (LET WEL! dit werkt alleen bij leds van het zelfde model, soms zelfs de zelfde batch)
250mA is niet iets om ongepulst op een normale led te zetten
effe rekenen:
Deze fan gaat op 750rpm --> 12,5Hz (gechecked met logic analiser)
9(aantal blades) pulsen per omwenteling
12,5 * 9 = 112,5 pulsen per seconde
één puls is 0,1ms breed (gechecked met logic analiser)
samen zijn deze 112,5 * 0,1ms = 11,25ms breed
11,25ms --> 0,01125s (duty cycle = 1,125%)
250mA * 0,01125 = 2,8125mA gemiddeld per led.
Dat is een stuk minder dan 20mA, dus de leds overleven het. :eusa_angel:
Maar zoals in het filmpje en foto's te zien is levert dit ook weinig licht op, dus de volgende keer maar een lagere weerstand proberen als ik zin en tijd heb.
modificaties ten opzichte van het gegeven ontwerp:
- 2k2(smd) pullup van tacho signaal naar +12V omdat ik 'm niet op het moederbord aansluit. (zie figuur 3
- ik had geen powerled, en dacht dat 4 gewone het ook doen heb ik gekozen voor 4x 10000mcd 20° (zie figuur 4)
- ik kon de voorgeschreven N-MOSFET niet krijgen dus heb ik IRLU2703 gepakt.
- 3 pins fanheader inplaats van standaard pinnetjes. Dan kan je de fan er direct op aansluiten. (zie figuur 2)
figuur 1
figuur 2
figuur 3
figuur 4