• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

pomp top?

Een top is optioneel en dus een extra voor de pomp.
Het is dus niet noodzakelijk.

Voordelen van een pomp top:
- Pomp presteert beter, vaak 15%-25% meer pompvermogen door betere flow.
- Je kan alle G1/4" fittingen erin draaien, zo is de pomp dus geschikt voor alle formaten slang
- Slang kan aan bovenkant en zijkant aangesloten worden, dus makkelijkere slangen route
- Het ziet er beter uit :)
 
Ten eerste even iets over dat statement dat de MCP655/D5 'de beste pomp' is. Hoewel het een ongelofelijk goeie pomp is, hangt het er vooral vanaf wat voor een setup je neemt. Ga je bijvoorbeeld voor een CPU-only loop, dan is de D5 inderdaad een van de beste keuzes. Alles met meer blokken zal al snel een MCP350/355 nodig hebben, omdat de D5 snel flow zal verliezen wanneer de restrictie hoger wordt. De MCP350/355 kunnen beter omgaan met hoge restrictie en verliezen minder snel flow.
Ook qua geluidsproductie valt er veel te zeggen. Sommigen beweren dat ze de D5 een stuk stiller vinden dan de MCP350/355, terwijl anderen de D5 juist een takkeherrie vinden maken. Van wat ik weet is dat het geluidsniveau van de 2 pompen vrijwel gelijk is (waarbij de MCP350 net iets stiller is dan de MCP355), maar dat het vooral het geluidspectrum is dat verschilt.

De D5 zal geen grote verbetering zien wanneer je een topje er op zet, in tegenstelling tot de MCP350 en MCP355, die echt merkbare verbeteringen zien t.o.v. de standaard top. De tops voor de D5 zijn vooral bedoelt om het makkelijker te maken om hem vast te maken aan de kast, en nog belangrijker, zodat je er makkelijk fittingen in kan draaien.
 
Bedankt voor de reacties!

Aangezien ik mijn graka en CPU wil koelen en eventueel later nog een 2e graka kan ik dus beter zo'n mcp350/355 nemen... Maar de D5 levert 1200 l/u en de mcp355 600 l/u, dan zou de d5 toch juist beter moeten zijn?

Hoe bepaal je eigenlijk welke pomp je nodig hebt? Voor mijn setup, zou de mcp350 krachtig genoeg zijn, of moet ik dan toch de 355 nemen?

Bij de mcp350/355 zou ik dus wel een top moeten nemen, maar hoe weet je nu of een top goed is? Waar moet ik op letten?

Rick
 
Bij een setup met vele componenten is de opvoerhoogte belangrijker dan het aantal liters per uur.
Bij veel componenten moet de pomp druk kunnen leveren en dat heeft de MCP355 meer dan de MCP655.

Echter is bij huidige waterkoeling componenten bijna alles "high flow" en kan een MCP350 of MCP655 ook bij grotere setups prima presteren.
De MCP355 maakt het meeste geluid, daarom kiezen veel mensen toch liever de MCP655 of bij kleiner budget de MCP350.

Neem de top die je het mooist vindt en past in jouw budget, dan zit je wel goed.
De tops die we in de shop hebben zijn allen goede tops ;)
 
laatst las ik nog eens een oude pompen round-up door. Daar kwam ik iets tegen dat me toentertijd niet zo opgevallen was. Maar bij deze round-up wordt uitgebreid aandacht besteed aan de geluidsproduktie van de pompen.

29p3kb9.jpg



Comparison of pump II
zie 15 over noise (daar zijn de geluidsfragmenten te downloaden)
Bevestigt wat mijn eigen ervaring is met een aantal D5 pompen en drie soorten DDC's. (DDC2, DDC3.1 en 3.2 )

De DDC trilt wel ietsje meer. Het zou kunnen dat mensen dat extra resoneren via de kast als extra geluid oppikken. Maar wat geluids produktie betreft van de pompmoter zelf heb ik de DDC altijd al een net zo stille pomp gevonden als de D5. In die geluidstest zie je ook dat de verschillende standen ook niet gek veel invloed op het geluid hebben. Wel op de trilling van de pomp uiteraard en dat is wat de D5 op standje 1 stiller maakt. Maar een DDC goed geïsoleerd van de kast is een een even stille pomp.
 
Ik denk inderdaad dat de geluidsklachten vooral van mensen komen die de DDC niet goed geisoleerd vast hebben gezet. De D5 heeft daar al een voordeel, omdat het bijgeleverde beugeltje als redelijke isolatie dient. En omdat hij ook minder trilt, zal de kast ook minder snel geneigd zijn te resoneren. Wanneer ze beiden goed los staan van de kast, dat ze dan ongeveer even veel geluid maken, wat die test ook aantoont (de meeste mensen kunnen een verschil van 2-3dBA niet onderscheiden).
 
Hoe zet je een pomp goed geïsoleerd vast? Want een luidruchtige pomp (en zeker trillingsgeluid) moet ik niet hebben. Daar zou ik gek van worden.
Denk aan dempingsmatjes bijvoorbeeld, zoals bijvoorbeeld deze:
http://www.highflow.nl/pompen/laing...ilencer-60x60mm-dempingsmat-zelfklevend-.html

laatst las ik nog eens een oude pompen round-up door. Daar kwam ik iets tegen dat me toentertijd niet zo opgevallen was. Maar bij deze round-up wordt uitgebreid aandacht besteed aan de geluidsproduktie van de pompen.
Dat is een bekend plaatje voor mij ;).
 
Standaard wordt er wel al een kleine pad bij de MCP 350/355, maar zo'n Shoggy sandwich is toch denk ik wel de beste keuze. Ik ga zelf echter binnenkort experimenteren met de rubberen verbindingstukken van de Scythe HDD silencer kit. Als het goed werkt zal ik het jullie laten weten ;).
 
Schuursponsjes werken idd ook perfect.

08.jpg


Hierboven staat de pomp er alleen op, omdat het een tijdelijke set-up was. Had er bewust twee genomen om zo een opening onder het warmste deel van de pomp open te houden.
Met een matje van een iets steviger materiaal, zoals een stukje vloerbedekking plus met een goede dubbelzijdige tape oid, kan je met huis tuin en keuken sponsen ook een goede shoggy sandwich maken. :)


Door de slang van de outlet gaan overigens ook nog aardig wat trillingen. Als extreme stilte hoog in het verlanglijstje staat, kan je die slang route beter niet te kort maken. Afhankelijk van waar die slang op aangesloten is, kan dat ook nog voor extra geluid zorgen.
 
Door de slang van de outlet gaan overigens ook nog aardig wat trillingen. Als extreme stilte hoog in het verlanglijstje staat, kan je die slang route beter niet te kort maken. Afhankelijk van waar die slang op aangesloten is, kan dat ook nog voor extra geluid zorgen.

Ik ken inderdaad genoeg gevallen waar trillingen in de kast veroorzaakt worden door een korte slang tussen pomp en reservoir, waarbij het reservoir de trillingen doorgeeft aan de kast. Flexibele slangen zullen waarschijnlijk helpen, maar ik heb geen idee welke fabrikant de soepelste slangen maakt.
 
Hoi allemaal,

Sorry voor mijn late reactie, dit topic was me een beetje ontschoten :schaam

Die shoggy sandwich lijkt mij idd een prima optie. Op die manier kun je de pomp toch stevig vast zetten zonder dat de trillingen worden doorgegeven aan de kast.

Nu nog een test vinden over soepele slangen :)

Bedankt,
Rick
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
S Nieuwe pomp voor Barrow top Waterkoeling 1
DutchChilles Combinatie Bitspower top en EK Housing voor DDC pomp Handleidingen en Installatie Tips 5
S D5 pomp/ Bitspower top Waterkoeling 34
S Welke pomp + top is het beste? Waterkoeling 3
J Koolance COV-RP450 Rev.2.0 D5 pomp top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 16
M Pomptop, waarom een top voor een pomp? Advies Waterkoeling Setup 2
alain-s [VERKOCHT] Pomp MCP350 + EK DDC Top V2 Verkocht 1
Sw333t [VERKOCHT] Swiftech MCP655 D5 pomp met unieke Detroit Thermo D5 Top Verkocht 5
Source D5 Pomp top: Bitspower vs EK? Advies Waterkoeling Setup 2
Source [GEVONDEN] Laing MCP655 / D5 pomp (eventueel met BitsPower top) Gevonden 2
D [VERKOCHT] (enermax) pomp top (mcp-350) en diversen Verkocht 11
Xtrafresh [CANCELLED] MCP 355 + dual pomp top! Verkocht 13
N Alphacool VPP655 Pomp: Schroefring voor Bitspower top? Waterkoeling 8
Harjo [VERKOCHT] Ek dual pomp top D5 Verkocht 2
D [GEVONDEN] pomp top d5 Gevonden 1
Aequitis [GEVONDEN] Plastic top Laing D5 pomp Gevonden 1
alain-s [REFUSED] Pomp stand voor EK-D5 X-TOP Verkocht 0
ChrisdeW [CANCELLED] MCP355,XSPC res top,2x EK XT120,XSPC 450 pomp Verkocht 19
J Koolance Pomp+Top+Reservoir Combo Waterkoeling 3
fasster Aqua-Computer Aquacover DDC Pomp Top Waterkoeling 3
Thierry welke pomp top is beter Waterkoeling 13
dopestuff detroit ac d5 pomp top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 18
D Veel bubbels in reservoir na installeren niewe pomp Waterkoeling 3
foxbuster Pomp niet op 100 uitsturing te krijgen Waterkoeling 8
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
B EK D5 pomp gescheidenaansluiten op distroplate Waterkoeling 1
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
djghostogb vraag over D5 pomp Advies Waterkoeling Setup 2
C Raar geluid uit en bubbels uit pomp Waterkoeling 4
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
M info setup pomp/flow uitbreiding. Waterkoeling 3
K pomp werkt niet Waterkoeling 5
M D5 pomp start pas na een minuut of 10. Please help! Waterkoeling 3
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
Bl4ckj4ck666 NZXT Kraken Z73 AIO + ASUS ROG Strix X570-e gaming, pomp werkt niet Problemen & Oplossingen 7
B Flow sensor, bij pomp uitval apps laten uitschakelen, kan dat? Waterkoeling 1
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
M VRAAG Informatie - D5 pomp bracket en Phanteks Enthoo Primo compatibiliteit Advies Waterkoeling Setup 4
jesse20 Pomp aanzetten en dan systeem aanzetten? Waterkoeling 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
X thermaltake tower 900 pomp Bracket Advies Waterkoeling Setup 3
D Lektesten, pomp laten draaien voor water circulatie en vullen Waterkoeling 19
D Pomp stuk Waterkoeling 4
Freddy EK FLT Reservoirs, plat zonder en met DDC of D5 pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Hightower O ring D5 pomp ekwb HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
foxbuster Pomp niet 100% vermogen / maximaal in override Waterkoeling 3
M Kapotte ddc pomp Waterkoeling 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan