Sw333t
I Love my NUC
Zoals de meeste waarschijnlijk wel weten ben ik een zelfbouw NAS aan het maken.
Echter, qua hardware keuze kom ik er niet uit (mobo, cpu + mem). Vandaar dus dit topic, zou het fijn vinden als er mensen met me mee konden denken.
Allereerst de taken die de NAS moet kunnen:
- "Veilige" opslag van data,
- Mail server (Outlook Exchange) kunnen draaien, maximale gelijktijdige gebruikers is 3 (die is ook gelijk het totale user aantal),
- Dienen als lokale printserver voor onze laserprinters (2 stuks, verbinding via USB2),
- Download server (met Alt.Binz, auto PAR en unrar),
- Wellicht het draaien van een mySQL database, maar dat is geen prioriteit die meegenomen hoeft te worden in de keuze van de hardware.
Eisen aan moederbord, processor en geheugen (rekening houdend met de taken):
- Moederbord Asus, Intel of Gigabyte,
- ITX formaat,
- Geen onboard cpu oplossingen, wil de mogelijkheid hebben om later nog te kunnen upgraden/downgraden,
- Zuinig qua stroomverbruik en weinig warmte generatie (ivm stroomrekening, server draait 24/7),
- Minimaal 4x sata300 (sata600 mag, maar is geen vereiste),
- RAID1 functionaliteit, liefst onboard maar als dit niet mogelijk is dan het liefst een moederbord met een PCI-e aansluiting voor toevoegen losse raidkaart,
- Onboard igp/gpu met d-sub aansluiting (of mogelijkheid tot DVI -> D-sub),
- Minimaal 4x usb2 poorten.
Zuinigheid is belangrijker dan performance / luxe aansluitingen (zoals usb3/sata600). Tevens hoeft het kopieren van data naar de NAS ook niet extreem snel te gaan.
Het budget ligt op maximaal 250-300 euro, maar dat is inclusief boot ssd (64gb).
Wat heb je zelf al bij elkaar gezocht qua set:
Intel Kamp:
- Asus P8H77-I,
- Intel Pentium G630T Boxed,
- Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9W Low Profile White.
Totaal rond 220 euro.
AMD Kamp:
- Gigabyte GA-A75N-USB3,
- AMD A6-3500 Boxed,
Totaal rond 210 euro.
Het ontloopt elkaar qua prijs niet zo heel veel.
Is er iemand die mij met onderstaande kan helpen:
- Zijn er nog opmerkingen over de 2 opties, wellicht aanpassingen of een totaal andere richting?
- Hoe schaalt een Intel G630T (2 cores) ten opzichte van een AMD A6-3500 (3 cores)?
- Overige suggesties.
Echter, qua hardware keuze kom ik er niet uit (mobo, cpu + mem). Vandaar dus dit topic, zou het fijn vinden als er mensen met me mee konden denken.
Allereerst de taken die de NAS moet kunnen:
- "Veilige" opslag van data,
- Mail server (Outlook Exchange) kunnen draaien, maximale gelijktijdige gebruikers is 3 (die is ook gelijk het totale user aantal),
- Dienen als lokale printserver voor onze laserprinters (2 stuks, verbinding via USB2),
- Download server (met Alt.Binz, auto PAR en unrar),
- Wellicht het draaien van een mySQL database, maar dat is geen prioriteit die meegenomen hoeft te worden in de keuze van de hardware.
Eisen aan moederbord, processor en geheugen (rekening houdend met de taken):
- Moederbord Asus, Intel of Gigabyte,
- ITX formaat,
- Geen onboard cpu oplossingen, wil de mogelijkheid hebben om later nog te kunnen upgraden/downgraden,
- Zuinig qua stroomverbruik en weinig warmte generatie (ivm stroomrekening, server draait 24/7),
- Minimaal 4x sata300 (sata600 mag, maar is geen vereiste),
- RAID1 functionaliteit, liefst onboard maar als dit niet mogelijk is dan het liefst een moederbord met een PCI-e aansluiting voor toevoegen losse raidkaart,
- Onboard igp/gpu met d-sub aansluiting (of mogelijkheid tot DVI -> D-sub),
- Minimaal 4x usb2 poorten.
Zuinigheid is belangrijker dan performance / luxe aansluitingen (zoals usb3/sata600). Tevens hoeft het kopieren van data naar de NAS ook niet extreem snel te gaan.
Het budget ligt op maximaal 250-300 euro, maar dat is inclusief boot ssd (64gb).
Wat heb je zelf al bij elkaar gezocht qua set:
Intel Kamp:
- Asus P8H77-I,
- Intel Pentium G630T Boxed,
Totaal rond 220 euro.
AMD Kamp:
- Gigabyte GA-A75N-USB3,
- AMD A6-3500 Boxed,
Totaal rond 210 euro.
Het ontloopt elkaar qua prijs niet zo heel veel.
Is er iemand die mij met onderstaande kan helpen:
- Zijn er nog opmerkingen over de 2 opties, wellicht aanpassingen of een totaal andere richting?
- Hoe schaalt een Intel G630T (2 cores) ten opzichte van een AMD A6-3500 (3 cores)?
- Overige suggesties.