• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Mijn eerste mod

elloco999

New member
Hoi allemaal,

Ik wilde al een tijd mijn computer stiller maken en nu ik eindelijk weer eens een upgrade van de HW kon veroorloven leek dit me een geschikt moment om ‘m meteen een zo stil mogelijk te maken.

Na een heleboel advies te hebben gehad over welke HW ik het beste kon kopen om mijn PC weer in een goede game PC te veranderen en tegelijkertijd toch niet te veel lawaai te laten genereren heb ik mijn upgrade besteld.

Vervolgens heb ik al mijn oude HW vast in een oude kast over gezet, zodat ik mijn huidige kast eens goed onder handen kon nemen. Ik had besloten om de airflow drastisch te vergroten om zo de onderdelen een zo koel mogelijke omgeving te geven. In een te warme kast moeten alle koelers veel harder werken om hun warmte kwijt te raken en dit wilde ik dus zeker voorkomen.

Mijn PC staat op mijn bureau en ik wil ‘m eigenlijk liefst helemaal niet horen als ik er op aan het werk ben. Tijdens het gamen mag het wel iets luidruchtiger zijn, want dan heb ik toch het geluid van de game via de speakers of headset.

De fans die in mijn Antec P180 v2 zaten (120mm Antec tri-speed) waren op de laagste stand wel stil genoeg, maar verplaatsten niet voldoende lucht. In een hogere stand maakten ze weer te veel lawaai. Ik heb besloten 3 140mm Fractal Design Silent Fans te monteren in de bovenkant van de kast en 2 120mm Scythe Slipstream Slim fans als intake. Alle fans worden aangestuurd door een Zalman ZM-MFC1 plus fancontroller. Tevens wilde ik het kabelmanagement zo gaan aanpakken dat de kabels zo min mogelijk in de weg zitten van de airflow.

Kabels in de oude situatie:
30072010076.jpg



"Knippen en plakken"
Exaust fans
Ik heb eerst alles wat in de kast zat er uit gehaald en de kast zo goed mogelijk uit elkaar gehaald. Op de bovenplaat van de kast zit een stuk plastic, dat ik er af heb gehaald. Vervolgens heb ik met een decoupeerzaag en een dremel de gaten voor de 140mm fans gemaakt. Eerst met de decoupeerzaag de gaten grof uitgezaagd en daarna met de dremel op exact de juiste maat geslepen. Toen met een slijpsteen en een schuurmop de gaten afgewerkt zodat alle scherpe randjes weg zijn.

Before:
img2589d.jpg


img2591l.jpg


After:
img2595d.jpg


img2594z.jpg


Toen ik de fans wilde monteren kwam ik er achter dat aan de binnenkant nog drie haakjes, waarschijnlijk bedoeld voor kabelmanagement, in de weg zaten. Deze dus ook verwijderd met de dremel.

img2596me.jpg


Nu moest ik nog gaten maken in het stuk plastic dat ik weer boven op de kast wil hebben. Ik heb het plastic aan de binnenkant met schilderstape bekleed en daarna met tape op zijn plek geplakt. De hele kast op zijn kop gezet en aan de binnenkant de gaten overgetekend. Wederom met de decoupeerzaag de gaten uitgezaagd. Dit ging zo goed dat ik maar weinig op maat hoefde maken met de dremel. Met een stukje schuurpapier de rand afgewerkt.

img2601.jpg


img2602.jpg


Nadat ik het plastic weer op de bovenplaat gezet had wilde ik eens kijken hoe het geheel er uit zou zien geheel afgemonteerd. Ik heb metalen 140mm stoffilters gekocht om aan de buitenkant te monteren. Niet om het stof tegen te houden, hoewel dat geen kwaad kan in de bovenkant van de PC, maar vooral zodat ik niet 3 grote gaten met daaronder de fans zou zien. Maar, toen ik het eerste filter op z’n plek legde en een schroef er door heen draaide om de fan eronder vast te zetten stond ik voor een leuke verrassing… De schroeven waren te kort! Ik heb geen geschikte schroeven kunnen vinden anders dan gewone gegalvaniseerde schroeven bij de bouwmarkt op de hoek. Balen! Nou ja, misschien spuit ik ze nog wel een keer zwart.

img2628x.jpg


Intake fans
Om de airflow van de intake fans zo min mogelijk te hinderen heb ik de metalen roosters die voor de fans zitten verwijderd. Ook hier is de dremel erg van pas gekomen. Omdat ik de stoffilters die bij mijn kast horen wel wilde blijven gebruiken moest ik bepaalde stuken van het rooster laten zitten, omdat de filters hier in klikken. Is toch best aardig gelukt, al zeg ik het zelf.

img2592p.jpg


img2593yg.jpg


De plastic deurtjes die nog weer voor de filters zitten houden ook best veel lucht tegen heb ik me laten vertellen. Dit komt door het ontwerp, als een soort lamellen. De achterste lamellen zijn zo breed dat hierdoor de doorstroming behoorlijk gehinderd wordt. Door alleen de achterste lamellen te verwijderen kan de lucht veel beter door stromen en ziet het er toch nog netjes uit. Dit moet ik nog doen.

Voorbereiding kabelmanagement
Zoals ik al zei wilde ik de kabels beter weg werken. Gelukkig is mijn kast hier redelijk goed op voorbereid met reeds gaten in de mobo tray en voldoende ruimte tussen de achterkant van de tray en de sidepanel. Maar heb toch een aantal modificaties aangebracht.

In de mobo tray heb ik met de dremel een extra gat gemaakt met de bedoeling de USB, Firewire en Audio kabels van de kast onder het mobo uit te laten komen. Na het gat goed glad te hebben gemaakt het gat afgewerkt met een rubber strip. Helaas bleek tijdens de montage van het mobo dat deze toch zo laag komt dat alleen de USB kabel dun genoeg was om er nog tussendoor te kunnen. Jammer, maar helaas.

img2600g.jpg


img2603y.jpg


Nu ik toch bezig was heb ik meteen het metalen tussenstuk in de onderste kamer van de kast verwijderd. Dit was erg simpel, gewoon 3 popnagels door boren en klaar. Aan dit tussenstuk zat eerst een 120mm tri-speed fan om lucht tussen de HD’s door van buiten aan te zuigen en richting de voeding te blazen. Aangezien ik mijn slipstream fan vooraan tegen de behuizing heb gemonteerd is een fan hier niet meer nodig, dus kan dit in de weg zittende stuk metaal weg.

img2597n.jpg


Vervolg in de volgende post.
 
Geluidsdemping
Ik had ook een geluidsdempingssetje gekocht om de kast nog stiller te maken. Nu blijkt alleen dat er niet veel plaatsen zijn waar ik ruimte heb om het toe te passen. Een speciale foam mat voor de voorkant kan ik nergens kwijt, omdat alle ruimte gebruikt wordt voor drives en fans. Ik zou hooguit de bovenste twee 5,25” bays kunnen afdichten.

De bodem heb ik wel bekleed met dempingsmateriaal. In eerste instantie geprobeerd dit spul met een hobbymes op maat te snijden, maar kwam er al snel achter dat een stevige schaar (of allesknipper) veel makkelijker werkt. Ik was even bang dat de mat te dicht bij de voeding zou komen, maar dat is gelukkig niet het geval.

img2617gk.jpg


De sidepanels bekleden heeft niet zo heel veel nut verwacht ik, aangezien Antec deze al zo heeft gemaakt dat ze geluidsdempend zijn. Het rechter paneel wordt sowieso lastig, aangezien alle kabels hier erg dicht op zitten. Het linker paneel zou op zich kunnen al moet ik dan wel de plek van de CPU koeler open laten, anders komt die er tegen aan. Misschien dat ik dit alsnog wel probeer.

De bovenkant bestaat ondertussen zo’n beetje alleen maar uit fans, dus ook daar kan ik geen demping meer plaatsen. Blijft alleen het achterpaneel over. Hier zit nog een 120mm fanhole, waar ik nog over twijfel wat ik er mee zal doen. Ik had gepland om hier een 120mm slipstream als exaust te plaatsen, maar de 140mm fans blazen al genoeg lucht naar buiten. Nu overweeg ik om dit hele stuk dicht te plakken, zowel voor geluidsdemping als om de airflow te verbeteren. Hier moet ik nog even mee experimenteren.

Kabelmanagement
Als eerste de kabels van de fans zo goed mogelijk weggewerkt richting de fan controller. De controller zit in de onderste 5,25” bay. Ik heb alle kabeltjes door de gaten in de zijkant van de bay naar binnen geleid en daar zo kort mogelijk opgerold en met een tie-wrap vastgezet. Op deze manier ligt niet de hele bay vol met losse draadjes.

img2624g.jpg


Na het mobo en de voeding te hebben gemonteerd, ben ik aan de slag gegaan met de kabels. Eerst de 24pins mobo stekker achter de tray langs gelegd en een zo kort mogelijk stuk over gelaten om de stekker in het mobo te prikken. Dan hetzelfde met de 8 pins steker gedaan, de kabel is gelukkig net lang genoeg om dit te halen. De videokaart gemonteerd en de 2 PCI-e stekkers ook achter de mobo tray gelegd.

De DVD speler direct boven de fan controller gemonteerd. Hierdoor valt het minder op dat er zoveel kabeltjes in de onderste bay liggen en blijft de controller beter zitten. De controller heeft een molex plug nodig voor de voeding dus ik heb de DVD speler met een verloop kabeltje naar Sata aangesloten op de molex stekker die ik hier nog over had. Hierdoor hoefde ik geen kabel met sata stekkers naar boven te leiden alleen voor de DVD.

Alle HD’s komen in de onderste drivecage. Hierin worden de HD’s met speciale schroeven en rubber ringetjes vast gezet, om de trillingen niet aan de kast door te geven. De HD’s staan hierbij op hun zijkant, verticaal dus. Ik heb de drives met de onderkant naar rechts gemonteerd zodat de kabels direct richting de rechter zijkant van de kast lopen. Hierdoor kan ik de kabels mooi achter de mobo tray weg werken. Het begint hier wel aardig vol te worden ondertussen.

Na de kabels van de voorkant van de kast (audio, pwr, reset, hd led etc) zo goed mogelijk te hebben weggewerkt moest ik alleen de firewire kabel van de kast zien te verstoppen. Deze gebruik ik namelijk niet. Ik heb hem opgerold achter de bovenste 3,5”drivecage. Hier zit ie uit het zicht en niet in de weg. Ben best tevreden over het eindresultaat.

img2626v.jpg


img2627h.jpg


Het resultaat
Hier een foto van het resultaat, mijn gemodde PC in zijn natuurlijke habitat:

img2629im.jpg



Al met al ben ik er zeer tevreden over, alleen die schroeven van de topfans vind ik toch wel erg lelijk… Daar moet ik toch nog maar iets aan doen.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden en of jullie nog tips of advies hebben ;)

Groeten,
Rick
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
Madbull Mijn eerste bestelling. HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
Ubbidude Mijn eerste watercooling loop Waterkoeling 2
G Graag hulp nodig bij mijn eerste custom waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 11
P Hulp nodig met mijn eerste WC-Setup. Waterkoeling 20
X Mijn eerste waterkoeling systeem (High end) Advies Waterkoeling Setup 18
A even voorstellen ik en mijn eerste amd. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
chicken Advies voor mijn eerste waterkoelings setje Advies Waterkoeling Setup 12
R Mijn eerste loop Advies Waterkoeling Setup 5
B Mijn eerste waterkoeling build, alle advies zeer gewaardeerd. Advies Waterkoeling Setup 4
J watercooling setup mijn eerste ! Advies Waterkoeling Setup 1
B Graag wat hulp / advies bij mijn eerste waterkoeling systeem Advies Waterkoeling Setup 1
R Mijn eerste WC setup Waterkoeling 3
4 help mijn eerste wc build!! Advies Waterkoeling Setup 15
E paar vraagjes voor mijn eerste set Advies Waterkoeling Setup 14
sireentje start van mijn eerste build Gallery & Build Logs 51
gerjanlubbers mijn eerste casemod ideen. White and orange Cases en Modding 5
H Mijn eerste build, ben ik op de goede weg? Waterkoeling 0
mechano mijn eerste zelfbouw project Gallery & Build Logs 54
martii Schema voor mijn eerste wc project Waterkoeling 2
A Mijn eerste watercool project met k en 3x gtx 570 Gallery & Build Logs 9
sir serial Mijn eerste bestelling bij Highflow. HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
R Mijn Eerste Pc En Het Is Een 2600K Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
H mijn eerste wc setup, mijn eerste vragen Advies Waterkoeling Setup 4
F Mijn eerste watercooling setup Waterkoeling 25
O mijn eerste waterkoelingset (graag advies) Advies Waterkoeling Setup 5
R Mijn eerste WC setje. Waterkoeling 14
E mijn eerste WC-setup...in welke case past het allemaaal ? Waterkoeling 20
M Mijn eerste Liquid Cooling System Waterkoeling 8
Alfist-GTV6 Mijn eerste bestelling, de beoordeling tot nu toe. HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
D Mijn eerste watergekoelde PC... Advies Waterkoeling Setup 20
S Mijn eerste WC (CPU only) Core I7 965 Waterkoeling 29
R Latreau - Roel van den Berg - Mijn Eerste Watercooling Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 12
D Kan ik dit gebruiken in mijn loop? Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
YesonSK Welk GPU Block past op mijn videokaart? Waterkoeling 1
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan