Wat bij mij op de lange duur heeft geholpen: Goed opletten op bijna alle dingen die je doet:
Hoe je zit, hoelang je in één houding zit, hoe je bukt, hoe je tilt, hoe je staat (gewicht over twee benen verdelen). Met verkeerd tillen belast je de rug extra op één moment. Al die andere slechte gewoontes zijn veradelijker, want deze sluipen/slijten er langzaam in. Tot het moment dat je met een bepaalde beweging (kan de meest gewone handeling zijn, zoals bij mij een keer op mijn fiets stappen en knak, auw@weekje of twee ziektewet als een kromme oude man)
Nu ik er meer consequent en gedisciplineerd op let, heb ik nog zelden echt last van mijn onderrug. Wel voel ik nog steeds dat het een zwakke plek is. Als ik bv op mijn werk een paar keer een verkeerde tilhandeling toelaat, merk ik dat al vrij snel.
Let ook goed op als je straks weer pijnvrij bent. Overschatting van eigen kunnen is dan vaak een rede van terugval@ knak, auw ect.
imho
ook niet denken dat het wel meevalt omdat er natuurlijk ook zwaardere gevallen zijn die dan ook niet meer achter hun pc kunnen forummen.
Het is vooral zaak om nu goed op te letten om niet zover te komen dat je richting hernia gaat.
Dan kan je idd helemaal niks meer als het erin schiet.
Een goede fysiotherapeut wil ook wel eens helpen. Die kan je persoonlijk advies geven voor jouw situatie.