• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Caseflow: even veel fans in als uit laten blazen?

Kiwi

Kiwi Member
Zoals de topic-titel al doet vermoeden, heb ik een caseflow vraagje.

Kast = CM Centurion5 II.
CPU cooler = Arctic Freezer 13
Case coolers = 1x CoolerMaster 140mm en 1x Aerocool Shark 140mm

De cpu cooler blaast de lucht door de heatsink naar boven. Vlak boven de cpu cooler zit de 140mm Shark fan, die de lucht naar buiten blaast. Denk dat ik hier een soort push-pull effect heb gemaakt?

Huidige plaatje:
p8170384.jpg


Punt is, ik zit op een temperatuur waar ik wel redelijk happy mee ben, maar de pc maakt een takkeherrie nu. De Shark 140mm fan zit op maximaal toeren (1500rpm) en maakt daarmee 29.6 db. Als je de resonantie meetelt..komt het db-niveau nog veel hoger uit.

Ik zat er dus aan te denken om 2x 140mm Shark fans erbij te kopen om deze aan het sidepanel te monteren (is ook plaats voor 2x 140mm) zodat ik ze allemaal in silence mode (800rpm / 14db) kan laten draaien.

Dit dus:
p8170385.jpg


Als ik nu goed tel, zie ik 3 casefans IN...maar slechts 1 UIT. Is dit ideaal? Of moet ik toch nog wéér een extra erbij nemen achterin:

p8170386.jpg
 
Waarom zouden 2 extra fans niet een positieve werking hebben op mijn mobo/cpu/gpu temperatuur? Ik snap dat er een grens zit aan more=better..maar de hele ATX kast doet het nu met maar 2 casefans :O

Moet ook ergens bekennen dat ik een paar hele mooie fans heb gespot..en dat mijn wens dus ook deels optisch is.
 
Ik zou 1 fan bijplaatsen in je window en 1 in de rear, dan heb je 2 in - 2 uit (uiteraard kan een 3e ook nog in je window)
Dan kan je ze inderdaad iets rustiger laten draaien.

Je zou ook kunnen kijken om iets rustigere fans met meer luchtverplaatsing, bijv Scythe gentle typhoons
 
een positieve druk creeren in je case kan ook geen kwaad om "overtollig" stof uit de case te houden ipv het in te zuigen langs alle spleetjes en kantjes...
en ik had vroeger in mijn eerste grote casemod 13 fans en toch was deze fluisterstil zelfs dat als ik um aanzetten op een lan de mensen vroegen van staat die nu wel aan...
en je kan altijd eens testen wat L3p zegt van die topfan eens wat langzamer te zetten en zien wat dat geeft kwa temps...
vergeet ook niet dat je voeding onderaan ook lucht naar buiten blaast...
Greetz B0B0
 
Bedankt voor de reacties.

Het idee voor 2 fans op mijn sidepanel is puur optisch, ik denk dat het mooier staat om daar 2 te plaatsen ipv 1.

Maar hoe ik het begrijp kan ik beter mijn focus leggen op de prestaties, en dus 1 back out + 1 side in erbij te plaatsen.

Ik denk wel dat het een setje Aerocool Shark white's gaat worden:
*behoorlijke luchtverplaatsing @ 12v, dus dan kan ik er een fancontroller op aan sluiten (gaat ooit nog gekocht worden)
*zonder fancontroller kan ik ze met 7v aansluiten om toch < 15 db te blijven
*mooi uiterlijk, met of zonder de LED's aan
*er zit al een Shark Black Ed. in
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Veel bubbels in reservoir na installeren niewe pomp Waterkoeling 3
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
S Veel lucht in D5 top Waterkoeling 2
S Veel te zware (fysiek) videokaart! Cases en Modding 10
H [Waterkoeling] Laag budget, veel onderdelen al aanwezig. Advies Waterkoeling Setup 6
B ambient light (veel hulp nodig ben geen electries expert) Cases en Modding 4
G Veel Restrictie door 2 90graden fittings Waterkoeling 2
l3p [VERKOCHT] Aqua-Computer AMS Airplex Modularity System + veel extra's Verkocht 3
l3p [VERKOCHT] Raspberry Pi + ModMyPi + 4GB Sandisk class6 SD + Veel meer! Verkocht 2
Fryslanboy [WIP] Fiat Ritmo 130TC Abarth (VEEL FOTO'S) Overige Builds 11
W 1 kaart veel warmer dan de rest in waterkoeling :| Waterkoeling 13
W 1videokaart veel warmer als de andere Waterkoeling 9
G D5/MCP655 Pomp maakt veel geluid, kapot? Waterkoeling 6
vincent [CANCELLED] Gigabyte G1 killer, I7 960, adata en veel meer Verkocht 10
Mexel Mexel - Michel Exel - Te veel pc`s Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
V [REFUSED] Playstation 3 40gb met veel accesoires en games. Verkocht 6
P [VERKOCHT] Veel Waterkoeling (blokken - fittingen) Verkocht 2
D [i7 2600K & EK-FC6990] - Ontiegelijk veel lucht, hoe krijg ik dat eruit? Waterkoeling 35
M Pomp zuigt te veel water weg? Waterkoeling 22
V [VERKOCHT] Veel WC spul moet weg! Verkocht 27
E Te veel flow voor systeem / Pomp te sterk? Waterkoeling 5
J [CANCELED] gezocht hdd's voor weinig geld en het liefs zo veel mogenlijk gb's Gevonden 19
Blackruby [INACTIVE] Cosmos S + veel accessoires! Verkocht 7
Fall3n [INACTIVE] 3xDDR1 Ram 1xDDR2 1x Amd Proc 1XIntel Proc (Veel Foto's) Verkocht 1
alain-s bestelling zo veel HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
Freddy [INACTIVE] Groot uitverkoop, veel Innovatek tegen dumpprijzen Verkocht 44
ShockRaver Reeds weer een snelle levering met veel extra's :D HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
P cpu waterkoeling voor zo veel mogelijk types sockets Waterkoeling 4
Exeon 'Belgische breedbandgebruiker betaalt te veel' Algemene Discussies 0
R ATI HD4870X2 wordt erg warm en maakt veel geluid Hardware & Software 6
M Nieuw Systeem met veel if's Advies Waterkoeling Setup 2
F Ons reis naar egypte ... veel Foto's ;) (juni-2009) Algemene Discussies 12
koendb Veel te hoge temps! Waterkoeling 63
Busterben hete T pc (veel pics included) Gallery & Build Logs 24
T XSPC dualbay reservoirpomp maakt veel geluid Waterkoeling 28
Oli4v Oli4v - Olivier - veel te veel projectjes Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Lawtje lawtje - TFC 480QUAD / Lian Li A70 *veel pics* Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 13
D Hoge temps + veel verschil in cores ? Overige Koeling 20
T Te veel lawaai Waterkoeling 14
Freddy Phanteks D30 120mm én D30 140mm fans nu verkrijgbaar bij HighFlow.nl HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Bl4ckj4ck666 arctic p14 pwm pst fans Cases en Modding 7
L aRGB case fans aansluiten zonder RGB of aRGB header op mobo Cases en Modding 8
Hightower Lian Li UNI SL120 en SL140 V2 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Jason Scythe Kaze Flex PWM Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason NZXT Aer RGB 2 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 Aqua Computer fittingen,fans,radiator etc... Handleidingen en Installatie Tips 5
Jason Nieuwste Lian Li Fans op voorraad: UNI AL120 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Hightower Lian li sl uni fans synchroniseren probleem Overige Koeling 15
J Fans voor 360 radiator Overige Koeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan