• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Pomp zuigt te veel water weg?

mmx

New member
hoi,

ik heb laatst mijn waterkoeling geinstalleerd, alleen ik zit met een probleem.

de pomp die zuigt zoveel water uit mijn reservoir dat die ook lucht meeneemt.
ik heb dit reservoir:
212639037214b55a3e965590.jpg

het is redelijk lastig uit te leggen, aan de rechter kant van het reservoir zuigt de pomp water weg.
alleen de pomp verplaatst zoveel water dat die ook lucht meeneemt, omdat het zoon laag reservoir is.

ik heb het reservoir helemaal vol gedaan, hij kan bijna niet voller.

weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

alvast bedankt voor de hulp!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat heb ik al geprobeerd, maar ik zie op de fan controller alleen het toerental (4330RPM) en met het voltage kan ik niet wijzigen.
ja dat kan ik wel, alleen de pomp gaat er niet langzamer op draaien.
ik heb trouwens een laing MCP355.
 
Ik denk dat ik weet hoe je hem heb aangesloten en waarom dat fout gaat.

Als het goed is komen er 3 kabels uit de MCP355, waarvan er 2 naar een 4-pin molex connector gaan, en 1 naar een fanheader. Deze heb je als het goed is aangesloten op een fancontroller (anders kon je het toerental niet uitlezen). Je moet echter ook de 2 kabels die naar de molex connector gaan op je 3-pin aansluiten. De blauwe kabel die naar je fancontroller gaat is namelijk alleen voor het uitlezen, en niet het aansturen van de pomp. Je zal dus de andere twee kabels naast die blauwe kabel moeten krijgen voor je de pomp kan aansturen.
Dit kan je doen door een andere fanheader waar wel al 3 kabels in zitten te nemen, deze af te knippen, en de deze solderen aan de draden van de MPC355. Er zijn andere manieren, maar dit lijkt me de makkelijkste.

Let er ook op dat je fancontroller de pomp aankan. Deze trekt namelijk 18W, en niet elke controller kan dat leveren.
 
oke, solderen lijkt me niet zoon goed ide, ik heb nauwelijks/geen ervaring met solderen.
is er misschien een andere optie? dat ik bijvoorbeeld een fillpoort op mijn kast maak, als extra reservoir?
of zal dat niet helpen.
 
Dit is een verschijnsel dat altijd wel voorkomt in een systeem, het waterpeil zakt iets in het reservoir als de pomp aangaat.
Op zich is het heel gek, omdat het een gesloten circuit is en wat er dus weg geduwd wordt moet eigenlijk evenredig terug komen aan de andere kant.
De enige manier waarop ik dit kan verklaren is dat het water ingedrukt wordt door de pressure head van de pomp, en je dus een hogere dichtheid hebt.
Dan heeft dit niet alleen met de vorm van het reservoir te maken maar ook met het volume.

Het reservoir bijvullen terwijl hij aanstaat is de oplossing, maar dat is ook gevaarlijk omdat wanneer de pomp uitgaat je een wateroverschot hebt en het zaakje onder druk blijft.

Heb je de dop van het reservoir goed dicht gedraaid?
dus de loop tot aan de rand vullen als de pompt uit staat, de dop goed luchtdicht dicht schroeven, en dan aanzetten.
 
Dit is een verschijnsel dat altijd wel voorkomt in een systeem, het waterpeil zakt iets in het reservoir als de pomp aangaat.
Op zich is het heel gek, omdat het een gesloten circuit is en wat er dus weg geduwd wordt moet eigenlijk evenredig terug komen aan de andere kant.
De enige manier waarop ik dit kan verklaren is dat het water ingedrukt wordt door de pressure head van de pomp, en je dus een hogere dichtheid hebt.
Dan heeft dit niet alleen met de vorm van het reservoir te maken maar ook met het volume.

Het reservoir bijvullen terwijl hij aanstaat is de oplossing, maar dat is ook gevaarlijk omdat wanneer de pomp uitgaat je een wateroverschot hebt en het zaakje onder druk blijft.

Heb je de dop van het reservoir goed dicht gedraaid?
dus de loop tot aan de rand vullen als de pompt uit staat, de dop goed luchtdicht dicht schroeven, en dan aanzetten.

Een vloeistof is niet te comprimeren met de druk die zo'n pompje levert. Het zal eerder de lucht in een radiator/reservoir zijn wat onder druk komt te staan. Hierdoor kan het waterpijl wel zakken ;)

Als ik m'n systeem vul zit ik regelmatig een half uur te draaien met m'n rad voordat al de lucht eruit is. Er blijft gemakkelijk wat lucht achter. Maar als je loop perfect gevuld zou zijn, zou dit probleem niet mogen ontstaan.
 
Laatst bewerkt:
De enige dingen die uit kunnen zetten zijn je slangen. Mijn idee is dus dat de zakking in niveau komt omdat je slangen onder druk worden gezet, hierdoor een beetje uitzetten en dus een groter volume krijgen, waardoor er dus meer water in kan.

In theorie zou iemand met vrijwel geen slangen (L3p) dus ook eigenlijk geen zakking in z'n vloeistof niveau moeten zien.

En Wwwicked, dat is een prima oplossing ;).
 
Een vloeistof is niet te comprimeren met de druk die zo'n pompje levert. Het zal eerder de lucht in een radiator/reservoir zijn wat onder druk komt te staan. Hierdoor kan het waterpijl wel zakken ;)

Als ik m'n systeem vul zit ik regelmatig een half uur te draaien met m'n res voordat al de lucht eruit is. Er blijft gemakkelijk wat lucht achter. Maar als je loop perfect gevuld zou zijn, zou dit probleem niet mogen ontstaan.

Wat je zegt kan, maar als de lucht ingedrukt zou worden zou het waterpeil dus eigenlijk moeten stijgen.
Dan zou er dus eigenlijk een lage druk in de lucht ontstaan, dat zou nog wel kunnen.
 
Wat je zegt kan, maar als de lucht ingedrukt zou worden zou het waterpeil dus eigenlijk moeten stijgen.
Dan zou er dus eigenlijk een lage druk in de lucht ontstaan, dat zou nog wel kunnen.

Huh?? Als de lucht ingedrukt wordt neemt het minder volume in beslag, dus is er meer ruimte voor het water en daalt het waterpeil in je reservoir. De lucht komt dan dus onder een hogere druk te staan. Op het moment dat de pomp uit gaat zal het waterpeil weer iets stijgen omdat de druk dan weg valt.

Of begrijp ik je nu verkeerd en zeggen we allebei hetzelfde?
 
Aan de achterzijde heb je normale G1/4" aansluitingen, maar mocht je de aansluiting aan de bovenzijde van je reservoir willen gebruiken dan heb je eerst een adapter nodig naar G1/4". Het is deze adapter overigens: M20x1.5 to G1/4” Reservoir Fill Cap Adapter.

Deze adapter draai je in de bovenzijde van je reservoir en in de adapter kan je dan een G1/4" fitting kwijt, welke is afhankelijk van slangmaat en wat jouw voorkeur is qua looks.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Veel bubbels in reservoir na installeren niewe pomp Waterkoeling 3
foxbuster Pomp niet op 100 uitsturing te krijgen Waterkoeling 8
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
B EK D5 pomp gescheidenaansluiten op distroplate Waterkoeling 1
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
djghostogb vraag over D5 pomp Advies Waterkoeling Setup 2
C Raar geluid uit en bubbels uit pomp Waterkoeling 4
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
M info setup pomp/flow uitbreiding. Waterkoeling 3
K pomp werkt niet Waterkoeling 5
M D5 pomp start pas na een minuut of 10. Please help! Waterkoeling 3
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
Bl4ckj4ck666 NZXT Kraken Z73 AIO + ASUS ROG Strix X570-e gaming, pomp werkt niet Problemen & Oplossingen 7
B Flow sensor, bij pomp uitval apps laten uitschakelen, kan dat? Waterkoeling 1
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
M VRAAG Informatie - D5 pomp bracket en Phanteks Enthoo Primo compatibiliteit Advies Waterkoeling Setup 4
jesse20 Pomp aanzetten en dan systeem aanzetten? Waterkoeling 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
X thermaltake tower 900 pomp Bracket Advies Waterkoeling Setup 3
D Lektesten, pomp laten draaien voor water circulatie en vullen Waterkoeling 19
S Nieuwe pomp voor Barrow top Waterkoeling 1
D Pomp stuk Waterkoeling 4
Freddy EK FLT Reservoirs, plat zonder en met DDC of D5 pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Hightower O ring D5 pomp ekwb HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
foxbuster Pomp niet 100% vermogen / maximaal in override Waterkoeling 3
M Kapotte ddc pomp Waterkoeling 2
M nieuwe pomp koppelen aan Bitspower Water Tank Z-Multi 150 reservoir Advies Waterkoeling Setup 3
H nieuwe pomp+res nodig Waterkoeling 2
Heineken Nieuwe pomp maakt raar geluid Problemen & Oplossingen 4
S D5 pomp spare part Waterkoeling 3
Hightower Bitspower ddc pomp mod Waterkoeling 1
R is dit normaal voor een D5 pomp? Waterkoeling 10
R wat voor mount voor d5 pomp/ res combo Advies Waterkoeling Setup 1
SupaDutch1 2 Pomp's !! helppp!! Waterkoeling 10
D Traag opstarten pomp Waterkoeling 20
U Pomp Covers Advies Waterkoeling Setup 2
J DDC of D5 pomp gebruiken Advies Waterkoeling Setup 2
P Pomp maakt herrie bij opstarten pc Waterkoeling 12
S Magicool pomp Reservoir tube vervangen Waterkoeling 4
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
B Past deze bracket met EK D5 revo PWM pomp+res? Waterkoeling 1
the_cyberspace Aquacomputer Pomp adapter voor DDC pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
K Fittingen, reservoir en pomp mounts. Waterkoeling 12
H 4 pins 12 volt pomp icm PSU? Overige Koeling 5
TYPHOON Pomp krachtig genoeg? Advies Waterkoeling Setup 3
Bas9466 Alpacool D5 pomp met pwm hulp pwm controller print via molex Waterkoeling 23

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan