• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Aftrekken PC van belasting voor studie

Monster

New member
Creatorz,

Nu heb ik wel redelijk helder hoe het zit met het aftrekken van je pc voor studie.

De regeling is dat je ten eerste een drempel van 500euro moet passeren (dat lukt iedereen hier wel).
10% aftrekken van het totaalbedrag voor waardevermindering.
Uitsmeren over 3 jaar, maakt 30% per jaar af te trekken.

Als voorbeeld:
PC van 5000 euro -> 90% = 4500 euro -> 30% = 1500 euro -> 500 euro drempel - maakt 1000 euro per jaar aftrekken.

Nu komt mijn vraag. Hoe moet je de berekening van eigen gebruik verrekenen?
Hoe zit het met onderdelen welke je 2e hands hebt aangeschaft?
Iemand hier ervaring mee?
 
als jij bij het 2e handse product bonnetjes heb van hetzelfde jaar is het geen punt

Is het van een ander jaar bv 2011 oid, dan heb je kans dat dat niet geaccepteerd word :)

Over de rest, geen flauw idee, Ik zou nooit een prive pc zo opgeven bij de belasting :) voor bedrijf, of laptop oid voor de kids is het een anderverhaal :) daarbij als je zo een duur systeem kan aanschaffen wat jij nu doe ( no offense) waarom de belasting lastigvallen ermee?
 
als jij bij het 2e handse product bonnetjes heb van hetzelfde jaar is het geen punt

Is het van een ander jaar bv 2011 oid, dan heb je kans dat dat niet geaccepteerd word :)

Over de rest, geen flauw idee, Ik zou nooit een prive pc zo opgeven bij de belasting :) voor bedrijf, of laptop oid voor de kids is het een anderverhaal :) daarbij als je zo een duur systeem kan aanschaffen wat jij nu doe ( no offense) waarom de belasting lastigvallen ermee?

Oh nee dat is het niet helemaal. Ik doe een 3 jarige studie voor mijn werk. Daarbinnen mag je een pc aftrekken, maar mag je alleen het studiedeel aftrekken. Ik kan alleen nergens vinden hoeveel % je moet verdelen als je hem voor en-en gebruikt (wat mag).
 
Google zegt:

1. Je mag een pc of laptop niet in één keer afschrijven, maar je moet de afschrijving van dergelijke elektronica over drie jaar uitsmeren; bovendien moet de restwaarde dan 10 procent bedragen. Dat komt neer op drie jaar lang een afschrijving van 30 procent. Bij een laptop van 1.000 euro is dat 1.000 - 100 (10 procent van 1.000) = 900 euro uitgesmeerd over drie jaar = 300 euro per jaar.

2. Verder is een voorwaarde dat je die laptop echt nodig hebt voor je studie. Als je er ook privé gebruik van maakt, mag je slechts een deel van die laptop afschrijven als studiekosten. Dat is natuurlijk een wassen neus: de Belastingdienst zal niet snel gaan controleren of je niet privé zit te googelen en mailen op die laptop. Maar mocht de belastinginspectie komen controleren, dan moet je wel kunnen aantonen dat jouw oude laptop te gedateerd is voor die opleiding webdesign.

De studiekosten in het jaar dat je die cursus volgt, bedragen 950 euro (kosten cursus) plus 300 euro (laptop), ofwel 1.250 euro. De eerste 500 euro zijn echter niet aftrekbaar, zodat van die 1.250 euro aan aftrekbare kosten nog 750 euro overblijft.

Waarschijnlijk wordt deze drempel van 500 euro niet-aftrekbare studiekosten volgend jaar verlaagd naar 250 euro. Dat betekent dat je volgend jaar meer mag aftrekken, namelijk 1.250 min 250 = 1.000 euro. Als de cursus daarna ophoudt, mag je nog wel in de twee daaropvolgende jaren 300 euro aan afschrijving van je laptop opvoeren. Maar daar gaat dus weer de drempel van - dan - 250 euro vanaf.

Datum was 14-8-2012 dus dit is zeer recent :)
 
Als je iemand kent met een bv kun je iets meer san de helft (btw en de winstaftrek) pakken; dan is dat afschrijfgedoe niet zo relevant meer. Ze checken dat toch niet echt, mijn vrouw is coach en heeft toch echt waterkoeling spullen nodig om haar bedrijf goed te runnen, bedrijf waarin werk had toch echt een little devil case nodig.
 
Als je iemand kent met een bv kun je iets meer san de helft (btw en de winstaftrek) pakken; dan is dat afschrijfgedoe niet zo relevant meer. Ze checken dat toch niet echt, mijn vrouw is coach en heeft toch echt waterkoeling spullen nodig om haar bedrijf goed te runnen, bedrijf waarin werk had toch echt een little devil case nodig.

ahh vandaar BOEFmans ;)
 
Ik sprak laatst iemand met een eigen bedrijf met ongeveer 10 mensen in dienst. Bij het 11e koffieapparaat in anderhalf jaar raadde de boekhouder aan toch even geen koffieapparaten op de balans te zetten omdat de belasting dat wellicht zou gaan opvallen. ) je kunt vrij ver gaan hoor.
 
Tot dat je een audit van de belastingdienst krijgt...

Als je de verkeerde controleur treft zal je elk aangeschaft blocknoteje moeten kunnen verandwoorden!!
Ik heb het gezien bij de zaak van me pa, en echt elke maar dan ook elke aankoop waarop de de btw was terug gevraagt werd tegen het licht gehouden...
Gelukkig had me pa niet gesjoemeld en kwam alles goed maar als hij ook 11 koffiezet apparaten in 1,5 jaar het gekocht was hij mooi de lul geweest.

Het ging zelfs zo ver dat (omdat de zaak eerst aanhuis was) de hoeveelheid wc papier die op de zaak gekocht werd, wel alleen in tijdens het werk gebruikt werd en niet na werk tijd in je prive tijd of door inwonende kinderen!
 
Laten we vooropstellen dat ik volledig binnen de door de belasting gestelde kaders wil blijven. Dat is ook waarom ik de vraag stelde.
Een pc mag afgetrokken worden voor studie. Ik studeer en heb de pc prive nodig omdat de studie 18 uur in de week tenminste 3 jaar is. Rechten en plichten werken 2 kanten op. Ook voor de belasting.

Verstuurd van mijn Samsung Galaxy SIII
 
Vind het een beetje flauwekul om de kosten voor je PC gedeeltelijk laat aftrekken door de belasting, omdat deze voor een groot doel als "studiepc" dient :sarc:
Dit bestaat overigens echt? :p
 
Wat ik niet snap is dat als het goed gekeurd is. De wet heeft het zo bedacht. Wat is er dan mis mee. Ik betaal me het schompes aan allemaal belastingen waar ik pleuris hard voor werk. Vervolgens wordt mijn pensioen opgevreten en als abp-lid wordt ik harder genaaid dan wie dan ook. Mag ik niet eens een deel aftrekken terwijl het mijn goed recht is. Het moet niet gekker worden.
Van mij mag er een slotje op dit draadje.

Verstuurd van mijn Samsung Galaxy SIII
 
Zo denk ik er ook over, je hebt groot gelijk dat je van de regeling profiteert als deze bestaat, maar of deze zou moeten bestaan is een ander paar mouwen. En eerlijke belastigen gaan ze zoizo nooit uitvinden, sterker zelfs, het kan niet willen ze met de andere zaken in regel blijven.
 
Ach belastingwetgeving is in veel gevallen verre van logisch. Simpel voorbeeldje:

- als er op de zaak brood wordt aangeschaft, en pot pindakaas en wat jam om te lunchen (omdat dat handig is, weinig kost, en een hoop administratie onderling scheelt): 10 euro bijtelling per dag oid, want je baas verzorgt dan lunch, dat is loon in natura.
- als een bedrijf een dikke kantine heeft waar mensen iets (al is het maar 1 euro) zelf betalen mag het bedrijf er veel geld op bijleggen. Dan geen bijtelling
- als ik onderweg ben naar een klant en ik ga tussendoor lunchen in een restaurant, mag ik ongestoord de creditcards van de zaak gebruiken. Dat mag dan weer wel...

Logica?

Overigens ben ik tegen misbruik, aan de andere kant wordt je ook snel misbruikt door de belasting. Weer een voorbeeldje: vrouw werkt vanuit thuis, mag geen bedrijfsruimte aftrekken ook al is dat wel zo, betaald wel extra afvalheffing (al is er geen extra afval). Die heffing is meer dan we als particulier toch al betalen... Dus dan af en toe een pc aftrekken die iets luxer is dan strikt voor werk noodzakelijk.... Valt binnen de regels.

10 koffiezetapparáten is natuurlijk achterlijk, zou ik zelf ook nooit doen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow HighFlow twee weekjes op vakantie, van 29 april t/m 14 mei 2024 HighFlow Computer Cooling Shop 0
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy HighFlow 2 weken op Vakantie van 19 juni tot 3 juli 2019 HighFlow Computer Cooling Shop 10
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
F Combineren van producten Advies Waterkoeling Setup 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
S Buigen van Bitspower None Chamfer Brass Link Tubing OD14MM Shining Silver Waterkoeling 2
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
the_cyberspace Schroeven m3 35mm zwart van mdpc-x Gevonden 2
Freddy Moeite met het bereiken van jouw Power knop? Alphacool heeft een oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
bunbun Berekenen van waterkoeling koel capaciteit Handleidingen en Installatie Tips 3
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
CDA441 Onderkant van beeld op scherm(en) trilt AMD / ATI 1
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
S Geschiedenis van een Case:Corsair Obsidian 800D van Legendary1985 Gallery & Build Logs 1
Xtrafresh Watersnood: twee fittingen in de buurt van den Bosch nodig! Gevonden 2
iSP [Vraag/Ervaring gezocht] over het anodiseren van metalen Cases en Modding 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan