• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Één pomp genoeg?

Robinacc

New member
Hallo,

Ik heb een kleine twee maanden geleden mijn eerste waterkoeling set voor cpu gekocht en die draait nu prima.
Maar vanwege de herrie van mijn videokaart setup wil ik die graag ook koelen, ook omdat het er leuker uitziet (vind ik dan).
Nou kwam ik erop een 1080 (3 bij 3 120mm) radiator erbij te plaatsen waarna de loop als volgt zou zijn:

Pomp/res. combi > cpu blok > gpu1 > gpu2 > 120 rad > 240 rad > 1080 rad
De radiatoren zijn uiteindelijk flinke overkill i.c.m. met de 1080 maar ik heb de 240 en 120 al en wil graag de 1080.
Nou heb ik een XSPC X20 750 dual bay reservoir + pomp, deze dus die zegt 1,8 meter omhoog te kunnen pompen en ik heb zo het idee dat 3 blokken en 3 radiatoren iets teveel is, of zou dat nog kunnen?

Mvg,

Robin
 
Dat is inderdaad wel veel voor het pompje wat je nu hebt, denk dat de flow niet al te hoog zou liggen.
Maar je hebt dan wel heel veel koeloppervlak met de radiatoren, water dat er 'langzaam' doorheen stroomt wordt dan wel goed afgekoeld :D
Ik zou het proberen, als de temperaturen alsnog tegenvallen, kan je de pomp altijd nog vervangen.
 
Oke, enige probleem is dat het een 2bay pomp/res combi is, dus nog eens zo'n pomp kan ik er alleen in passen als ik de fancontroller etc. eruit haal...
Als ik vlak voor de 1080 radiator nog een simpeler 450lph pompje plaats, dan is het vanaf de bay pomp door de 3 blokken gegaan, en door de kleinere 2 rads, en dan pompt de 450lph pomp het nog door de grote radiator.
Zou dat kunnen of ga ik dan problemen krijgen met een van de twee pompen omdat die wordt tegengehouden of zelfs gedwongen wordt harder te werken door de andere pomp?
 
Punt is, dat die 2e pomp eerst water nodig heeft voordat hij kan gaan draaien. Anders is hij binnen no-time defect. Zet hem ander 1 bay lager op een steuntje (wordt wel zelf fabrieken dan gok ik). Een fancontroller is niet zo heel extreem diep naar mijn weten, dus dat zou alsnog moeten kunnen passen.

Echter, het is een absolute aanrader om eenzelfde type pomp bij te plaatsen. Zie het antwoord van Freddy in post #5.
 
Ja en nee, alsnog heb je dan 2 verschillende type pompen in 1 loop zitten. Elk met hun eigen opvoerhoogte (druk) en rotatiesnelheid (flow).

Dat is hetzelfde als een Kever versnellingsbak in een Ferrari monteren. Het kan, maar effectief is het niet (plus... het gaat wat sneller kapot).
 
Ow jawel, of die XSPC set eruit doen. Is een leuk standaard setje, als je niet zo'n uitgebreide loop hebt.

Edit: Met 2 gpu blocken erin maakt het verwijderen van de radiators niet uit. Het gaat juist om de gpu blocken, een radiator heeft amper restrictie namelijk.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Veel bubbels in reservoir na installeren niewe pomp Waterkoeling 3
foxbuster Pomp niet op 100 uitsturing te krijgen Waterkoeling 8
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
B EK D5 pomp gescheidenaansluiten op distroplate Waterkoeling 1
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
djghostogb vraag over D5 pomp Advies Waterkoeling Setup 2
C Raar geluid uit en bubbels uit pomp Waterkoeling 4
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
M info setup pomp/flow uitbreiding. Waterkoeling 3
K pomp werkt niet Waterkoeling 5
M D5 pomp start pas na een minuut of 10. Please help! Waterkoeling 3
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
Bl4ckj4ck666 NZXT Kraken Z73 AIO + ASUS ROG Strix X570-e gaming, pomp werkt niet Problemen & Oplossingen 7
B Flow sensor, bij pomp uitval apps laten uitschakelen, kan dat? Waterkoeling 1
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
M VRAAG Informatie - D5 pomp bracket en Phanteks Enthoo Primo compatibiliteit Advies Waterkoeling Setup 4
jesse20 Pomp aanzetten en dan systeem aanzetten? Waterkoeling 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
X thermaltake tower 900 pomp Bracket Advies Waterkoeling Setup 3
D Lektesten, pomp laten draaien voor water circulatie en vullen Waterkoeling 19
S Nieuwe pomp voor Barrow top Waterkoeling 1
D Pomp stuk Waterkoeling 4
Freddy EK FLT Reservoirs, plat zonder en met DDC of D5 pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Hightower O ring D5 pomp ekwb HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
foxbuster Pomp niet 100% vermogen / maximaal in override Waterkoeling 3
M Kapotte ddc pomp Waterkoeling 2
M nieuwe pomp koppelen aan Bitspower Water Tank Z-Multi 150 reservoir Advies Waterkoeling Setup 3
H nieuwe pomp+res nodig Waterkoeling 2
Heineken Nieuwe pomp maakt raar geluid Problemen & Oplossingen 4
S D5 pomp spare part Waterkoeling 3
Hightower Bitspower ddc pomp mod Waterkoeling 1
R is dit normaal voor een D5 pomp? Waterkoeling 10
R wat voor mount voor d5 pomp/ res combo Advies Waterkoeling Setup 1
SupaDutch1 2 Pomp's !! helppp!! Waterkoeling 10
D Traag opstarten pomp Waterkoeling 20
U Pomp Covers Advies Waterkoeling Setup 2
J DDC of D5 pomp gebruiken Advies Waterkoeling Setup 2
P Pomp maakt herrie bij opstarten pc Waterkoeling 12
S Magicool pomp Reservoir tube vervangen Waterkoeling 4
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
B Past deze bracket met EK D5 revo PWM pomp+res? Waterkoeling 1
the_cyberspace Aquacomputer Pomp adapter voor DDC pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
K Fittingen, reservoir en pomp mounts. Waterkoeling 12
H 4 pins 12 volt pomp icm PSU? Overige Koeling 5
TYPHOON Pomp krachtig genoeg? Advies Waterkoeling Setup 3
Bas9466 Alpacool D5 pomp met pwm hulp pwm controller print via molex Waterkoeling 23

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan