• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waarde hoger bij Total-loss of bij schade?

Source

Mr. Grillmeister
Hello hello,

Paar weken terug is er een dame tegen mijn geparkeerde auto aan gereden en er zit nu een behoorlijke deuk in de auto.
Schadeformulieren en dergelijke ingevuld en enkele dagen geleden een brief in de bus van haar verzekeringsmaatschappij.

Er komt een expert langs om de schade op te nemen, omdat de auto uit 2000 is en daardoor ouder dan 7 jaar.
Wat ik uit de brief begrijp is dat hij gaat kijken of de schade vergoed wordt of dat de auto total-loss verklaard wordt en ik de dagwaarde in total-loss staat uitbetaald krijg, minus rapport/analyse kosten.


Nou mijn vraag, wanneer ben ik beter uit, als de schade wordt uitgekeerd of wanneer total-loss wordt uitgekeerd?
Een garage hier in de buurt heeft de schade geschat (snelle/ruwe schatting) op ca €400,-

Nu heb ik geen idee wat dat ding nog waard is, maar er zitten aan de andere zijde ook enkele krassen e.d.
Fiat Punto uit 2000, net APK gekeurd en maar 35.000 KM op de teller (al hoewel ik niet weet of dat enige inbreng heeft bij berekenen).


Ofwel...
Ben ik beter af met total-loss waarde en moet ik de auto nu laten zoals die is, met vuil hier en daar en de krassen leuk zichtbaar?

Of..

Ben ik beter af met een schadevergoeding en dat ik de auto even mooi ga oppoetsen en de krassen aan de andere zijde wegwerk? (ofwel de dagwaarde enigszins verhoog)?
 
schadeexpers zijn klootzakken over het algemeen :(

zolang het geen dikke bakken zijn zullen hun nooi positief doen over iemands eigendom.

en de waarde van de auto word bepaald door een algemene prijs die op internet te vinden is :)
 
Daarbij, mocht die vent gaan sturen naar total loss zorg er dan voor dat je het zo kan regelen dat hij "total loss met behoud" wordt verklaard. Dan kan je namelijk alsnog rijden met de auto totdat de APK verlopen is en heb je wat meer de tijd om te kijken naar een andere auto (tevens kan je dan ook nog iets terugkrijgen aangezien je een inruilauto hebt (verwacht echter niet de jackpot dan natuurlijk)).

Keerzijde van bovenstaande is dat je minder aan uitkering krijgt aangezien je de auto behoudt, maar grotendeels is dit tot genoegen te compenseren bij inruil / aanschaf van een andere auto.

Echter.. voor een total loss verklaring moet dacht ik de schade niet meer te herstellen zijn (technisch total loss) of de reparatiekosten meer bedraagt dan het verschil tussen de dagwaarde voor het ongeluk en na het ongeluk (economisch total loss). Beide is in mijn ogen niet het geval bij je Punto.

@Kenny: Ik heb even zo gespiekt in de koerslijsten van diverse sites, maar die gaan niet verder dan 9 jaar terug.
 
Ja niet meer rijbaar zal het niet zijn, is lakschade en een flinke deuk.

Doelde inderdaad op
De reparatiekosten meer bedraagt dan het verschil tussen de dagwaarde voor het ongeluk en na het ongeluk (economisch total loss).


 
Een total loss verklaring ga je niet krijgen met een deukje + lakschade. :) Of je moet een auto uit het jaar 0 hebben die minder waard is als de reparatiekosten. Maar zo'n Punto is echt nog wel wat meer waard dan 400€.
 
Heb je een foto van de schade? Als het een fenderbender geweest is, dan is het uitdeuken wellicht nog wel een beetje door je zelf te doen (niet dat je het helemaal strak gaat krijgen, maar scheelt weer in de kosten natuurlijk). Voor zover ik weet zijn iig de voorste zijschermen geschroefd bij de Punto en niet echt superstevig.
 
Niet op deze computer staan, moet ik even overzetten.
Is aan de achterkant, bumper.

Vrouw moest met haar A3'tje uitwijken voor een fietser ofzo, was haar verklaring althans, en daarbij mijn auto geraakt.
Zij zijn allrisk verzekerd, dus ja.

En mij maakt die deuk echt niet uit, ging mij er meer om waarmee ik meer kon terug krijgen =D
Van het geld koop ik nieuwe banden, belangrijker dan die deuk die erin zit.
Bumper kan er achter volgens mij ook geheel af, me pa kan dat wel redelijk uitdeuken, bij moeders auto ook gedaan.
 
Kun je er geen 2e hands bumpertje opknallen zoals deze?: Marktplaats.nl > achterbumper punto bwj 2000 - Auto-onderdelen - Fiat onderdelen
Of is er meer schade?
Ja aardig wat schade., vooral in achterbumper en stuk erboven.

En ga er ook geen geld aan uitgeven, deuk beïnvloed het rijden niet.
Enige wat ik met schade vergoeding wil is het (deels) financieren van nieuwe banden, maar dat hoeft meneer de taxateur niet te weten =D

Zie de bumper trouwens maar in de zelfde kleur (+ kleurvervaging) te vinden :'D



-------------

Denk dat ik hem even een wasbeurt geef en dan verderest laat zoals het is.


-------------

ofwel de dagwaarde enigszins verhoog

Dat is overigens bijzonder lastig te bewerkstelligen ;).
Muah, lijkt mij dat de dagwaarde hoger (al is het minimaal) komt te liggen wanneer ik de andere krassen (welke niets met de aanrijding te maken heeft) weg werk.

Maar dat kan ook mijn gedachtegang zijn en niet die van meneer de expert.
 
Dagwaarde is niet echt gerelateerd aan de uiterlijke staat van de wagen. Er is een koerslijst van, al kunnen ze daar vanaf wijken. Krassen zijn onvermijdelijk in mijn ogen, je hebt ze zo. Vaak kun je die ook wel eruit poetsen mits ze niet te diep zijn. Maar... die expert zal ook wel heel erg gaan zoeken als die 11 jaar auto zo staat te blinken ;).
 
Maat van me had ongeluk gehad met z'n audi tt 6000 euro schade en de waarde van de auto was op 12000 gezet in de verzekering als dagwaarde.
Volgens de verzekering als het schade bedrag meer dan 40% van de dagwaarde is word deze total los verklaard (bij hem iig)
Gelukkig kon hij via de garage zorgen dat het reparatie bedrag omlaag kon doormiddel van andere onderdelen te gebruiken.
Anders was deze ook total los verklaard.
 
Nou ik heb hem laten taxeren, ik zou zeggen raad wat het kost :p

Kijken wie het dichts in de buurt komt.

IMAG0283.jpg

IMAG0284.jpg
 
300 voor dat deukje? whahaha :D!

100 voor achterbumper en een kleine 200 voor achterflank uitdeuken en mee spuiten, hier bij de rida autospuiterij.

zolang er geen las en warmmaak machines aan te pas komen is het cheapo :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Bjorn@demichiel.nl Waarde GTX 690 Gesloten 9
Ubbidude [Waarde bepaaling] MSI GTX 980 Gesloten 7
D3T0X [waarde bepaling] complete waterkoelset Gesloten 2
Sw333t [CLOSED]Waarde LG Optimus L5 II Zwart Gesloten 0
Sw333t [CLOSED]Waarde internet pc Gesloten 0
mixedup [CLOSED] wat is de waarde van dit Gesloten 3
Sw333t [CLOSED] Waarde Intel pc Gesloten 2
Sw333t [CLOSED]Waarde onderdelen Gesloten 2
Sw333t [CLOSED]Waarde pc (zie configuratie) Gesloten 5
tomasvanderpijl [CLOSED]Waarde onderdelen die ik wil gaan kopen Gesloten 2
CDA441 [CLOSED]Waarde van computer die ik wil kopen Gesloten 9
olympus [CLOSED] Waarde: i5 2500k Gesloten 7
vincent [CLOSED]waarde complete pc Gesloten 7
Sw333t [CLOSED] Waarde OCZ Vertex 2 60GB Gesloten 2
arwin74 [CLOSED] waarde nas Gesloten 13
N [CLOSED] Nieuw waarde + 2 dehandse waarde Gesloten 0
arwin74 [CLOSED] Waarde ASUS Maximus IV Extreme Gesloten 4
iSP [CLOSED] Waarde Plextor DVD brander Gesloten 4
The_Saviour# [CLOSED] Waarde pc Gesloten 5
F [CLOSED] Waarde van mijn systeem Gesloten 11
olympus [CLOSED] Waarde AMD x4 810 + mobo Gesloten 1
Sw333t Waarde Cooler Master Silent Pro M500 Gesloten 4
Sw333t Waarde socket 1156 setup Gesloten 11
D waarde gevraagd kast+moederboord+geheugen Gesloten 1
F Waarde htc wildfire Gesloten 6
Killerbee Waarde Ati Asus 5970 Gesloten 1
Sw333t Waarde Asus AM3 mobo + AMD cpu Gesloten 1
T i7 920, 295GTX H2O (compleet systeem) cooling waarde? Gesloten 1
Lqd Waarde van deze setup? Gesloten 0
Killerbee Waarde van Mobo,CPU en geheugen (1156) Gesloten 6
Sw333t Waarde van deze setup (socket 775) Gesloten 9
V temp sensor geeft negatieve waarde Electronica 3
Johnny **Spoed** waarde bepaling dell inspiron 1720 Gesloten 3
Q Waarde van mijn PC? Hardware & Software 2
Das Experiment [IN-ACTIVE] DDR2 1066mhz PC8500 of hoger Gevonden 0
Das Experiment [GEVONDEN] Nvidia 9800GTX of hoger Gevonden 1
S [IN-ACTIVE] cpu q9550 (hoger/sneller mag ook) s775 ruilen! Gevonden 6
lemonade CPU cooler Zalman CNPS7500: Koelt niet beter bij hoger RPM?! Overige Koeling 9
Vannos Muis cruisor zit hoger Hardware & Software 2
P DDR2 1066 (PC8500)of hoger 2x2GB welke zijn goed ? Overclocking 1
Caveman cpu temp hoger dan true lucht Waterkoeling 3
D [GEZOCHT] Hulp bij laatste loodjes, omgeving Zoetermeer Gezocht 0
Slader cyclone bij singularity reservoir Waterkoeling 2
B hulp gevraagd bij instalatie hardtubes 16mm Waterkoeling 5
Freddy Phanteks D30 120mm én D30 140mm fans nu verkrijgbaar bij HighFlow.nl HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
T Fittingen te dicht bij elkaar ???? Waterkoeling 1
P Airflow in TT T900 bij dubbel loop Overige Koeling 2
R Hulp bij overclocken Overclocking 9
B De juiste bochten en aftappunt die passen bij mijn fittingen en hardtubes Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan