• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Vraagje over draaiende fans/watt/fancontroller

Djankie

New member
Hallo allemaal,

Ik heb laatst een lamptron FC-8 hierzo gekocht (fancontroller). Volgens de specificaties heeft het 30W per kanaal. Ik heb er 5 fans op aangesloten die rond de 4-5 watt nodig hebben.

Echter de fans draaien niet, tenzij ik de draaiknopje op > 60% staat. Is het niet de bedoeling dat de fans al vanaf stand 1% beginnen te draaien ?
 
fans hebben zoals freddy zegt een start voltage nodig...
wil je veilig zijn zet je je fancontroler op iets boven het startvoltage (zodat je miss niet perongeluk je pc draait zonder dat je fans draaien)

meestal als je fans dus starten op dat startvoltage kan je daarna het voltage wat lager zetten (zodat ze nog wat trager draaien)
echter is het gevaar dat als je dus volgende keer je pc opstart je ze vergeet omhoog te draaien tot startvoltage en dus zonder draaiende fans zit...


je hebt fancontrolers die "slim" zijn en het allemaal voor je regelen, zo een heb ik en werkt heerlijk (mCubed T-Balancer bigNG)
echter moet je deze wel eerst helemaal zelf instellen (wat toch wat tijd kost)
 
Wat voor fans zijn het?

De meeste fans hebben een bepaalde "start voltage" en gaan dus pas aan als zij genoeg stroom krijgen.
Jouw fans hebben blijkbaar behoorlijk wat nodig om te starten.


Dit is het gekke; een van mijn fans:

Slip Stream 120 PWM High-RPM : CPU Kühler, Lüfter, Lüftersteuerung, PC Netzteile von Scythe

Volgens de specs op de site: verbruikt (?) deze fan 6,12 W. Ik denk dat hij dit nodig heeft om op te starten. Ik weet niet precies hoe het met een fan controller zit. Maar ik zou denken dat het wattage/rotatie lineair verloopt. Met andere woorden:

1 channel heeft een vermogen van 30 watt. Dit is hetzelfde als het knopje op naar 100% draaien.
De fan heeft 6.12 W nodig om op te starten (aanname). Dit is op 6.12/30 = 20%.

Dus ik zou zeggen dat als het knopje op 25% staat dat hij moet beginnen te draaien, op zijn laagste stand....

Echter doet hij dit pas op 60 %. Dit zou betekenen dat die maximale wattage per channel gelijk is aan 6.12/0.6 = 10 watt ?!


Nog wat te vermelden: bij het product moeten er standaard 3x 4-pinmolex voedingkabels aan worden gesloten ik heb dit gedaan. Maar zou het een punt van aandacht kunnen zijn, dat als eentje niet goed is aangesloten dat je minder watt krijgt. Of doet hij het dan helemaal niet meer?
 
als hij niet goed aangesloten is zou hij het helemaal niet meer doen...

en die aannames kwa draaien zijn fout....

je stelt met het draaien aan de knop een voltage in, en de fan kijkt zelf hoeveel amperage hij trekt (die veranderd constant over het hele voltage)

dus stel op 6 volt gebruikt hij 0,5A en bij 12V is het misschien 0,4A
 
Dit is vrijwel te danken aan de PWM functie van de fan, alle PWM fans die ik tot nu toe gehad heb hier hebben een hoge startvoltage nodig. Is helaas weinig aan te doen eerlijk gezegd, deze fans werken het beste op een PWM fancontroller die dus het toerental regelt door pulsen te sturen ipv het voltage aan te passen.

Enige PWM controllers die ik tegengekomen ben zijn zelfbouw en degene die in je moederbord zit (voor bijvoorbeeld je cpu fan).
 
Dit is vrijwel te danken aan de PWM functie van de fan, alle PWM fans die ik tot nu toe gehad heb hier hebben een hoge startvoltage nodig. Is helaas weinig aan te doen eerlijk gezegd, deze fans werken het beste op een PWM fancontroller die dus het toerental regelt door pulsen te sturen ipv het voltage aan te passen.

Enige PWM controllers die ik tegengekomen ben zijn zelfbouw en degene die in je moederbord zit (voor bijvoorbeeld je cpu fan).
De mCubed fan controller waar dopestuff over heeft kan ook PWM uitsturen. De controller mag er wel uitzien als een bouwpakket, maar je koopt hem kant en klaar en je hoeft er alleen de stekkers op aan te sluiten.

De meegeleverde software kan zelf herkennen of de fan met PWM of analoog moet worden aangestuurd.
 
Beetje raar dan, want als ik kijk naar de aansluitingen van de mCubed T-Balancer bigNG dan heeft ie 3-pins fan aansluitingen. PWM heeft een 4-pins connector.

Ik zie wel dat er PWM bij staat, maar ik denk eerlijk gezegd dat het PWM simuleert over 3-pin. Een "echte" PWM fancontroller is die mCubed dus niet, al is de achterliggende techniek een bijzonder mooi staaltje werk.

Het PWM signaal wordt ook gestuurd over de normale +12V aansluiting van de fan, iets waar niet alle fans dol op zijn.

In het geval van Djankie praten we over een fan die geschikt is voor PWM aansturing (via een aparte lijn) en die fans zijn voor 99% niet echt geschikt voor op een normale 3-pins fancontroller.
 
In het geval van Djankie praten we over een fan die geschikt is voor PWM aansturing (via een aparte lijn) en die fans zijn voor 99% niet echt geschikt voor op een normale 3-pins fancontroller.

Ik heb 6 fans in mijn pc:

5x 3-pin fans, en 1x 4-pin fan.

Ik heb geprobeerd de 4-pin fan, werkend te krijgen via mijn fan controller, via een 4-pin molex naar 3 pins convertor. Helaas werkte dit niet..

Dus de fans waar ik over praat zijn wel degelijk 3-pin fans ;)
 
Dit is het gekke; een van mijn fans:

Slip Stream 120 PWM High-RPM : CPU Kühler, Lüfter, Lüftersteuerung, PC Netzteile von Scythe

Volgens de specs op de site: verbruikt (?) deze fan 6,12 W. Ik denk dat hij dit nodig heeft om op te starten. Ik weet niet precies hoe het met een fan controller zit. Maar ik zou denken dat het wattage/rotatie lineair verloopt. Met andere woorden:

1 channel heeft een vermogen van 30 watt. Dit is hetzelfde als het knopje op naar 100% draaien.
De fan heeft 6.12 W nodig om op te starten (aanname). Dit is op 6.12/30 = 20%.

Dus ik zou zeggen dat als het knopje op 25% staat dat hij moet beginnen te draaien, op zijn laagste stand....

Echter doet hij dit pas op 60 %. Dit zou betekenen dat die maximale wattage per channel gelijk is aan 6.12/0.6 = 10 watt ?!


Nog wat te vermelden: bij het product moeten er standaard 3x 4-pinmolex voedingkabels aan worden gesloten ik heb dit gedaan. Maar zou het een punt van aandacht kunnen zijn, dat als eentje niet goed is aangesloten dat je minder watt krijgt. Of doet hij het dan helemaal niet meer?

Dit is nogal fout van elke kant uit gezien.
Als op de site staat dat de fan 6,12 W verbruikt is dit altijd maximaal, niet het 'startwattage'. Wat trouwens een door jou verzonnen waarde is :p
Er wordt gerekend met het startvoltage, niet met het wattage.

Aangezien wattage het produkt is van Voltage en Ampere kan je niet zomaar 100% van 30 watt delen door het maximale wattage van de fan. Aangezien V en A niet lineair in verband staan (A & W en V & W wel).
Watt = Volt x Ampère, en het 30 watt per kanaal is berekend op een gelijk voltage voor alle fans maar een hogere ampere.
Dit lijdt ons tot: Wtot= ΣW Vtot=V1 en Atot = ΣA
Als we dat terug vertalen naar de originele formule kan je het totale wattage bepalen door ΣW= V x ΣA, probleem is alleen dat je A niet weet van alle fans.
Je kan wel de maximale A berekenen, dat is namelijk: 6.12 = 12 x A, A= 0.51 A\
4 van deze fans op 1 kanaal trekken dan: (6.12 x4) = 12 x 2.04 A
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
X klein vraagje over fittings Waterkoeling 2
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
S Vraagje betreft OD 14*10Tubbing HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
D Als beginner heb ik een vraagje over wat ik moet kopen Advies Waterkoeling Setup 8
L Vraagje silicone slang gebruik Waterkoeling 4
U draad tappen vraagje Cases en Modding 1
J vraagje primochill advanced lrt foute badge? Waterkoeling 3
U EK res en pomp vraagje Advies Waterkoeling Setup 4
arwin74 tja advies vraagje van mijn dan maar is Hardware & Software 11
D Vraagje slangen i.c.m. in bedrijf name Resorator 1. Waterkoeling 5
P vraagje over tubing Waterkoeling 9
M Klein vraagje, eerste WC build, positie rad Advies Waterkoeling Setup 3
sir serial Ledjes in waterblokken vraagje Waterkoeling 6
stefan787 modulaire voeding kabel vraagje Hardware & Software 4
EJS Vraagje over case fan opstelling Overige Koeling 27
O Vraagje over amd R9 290 vrm koeling Overige Koeling 5
M Vraagje m.b.t. levertijd EK DDC X-RES 100 CSQ HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
K EVGA GTX 780 HydroCopper vraagje Waterkoeling 5
X-Tripiot [REFUSED] bitcoins vraagje Gevonden 1
T Vraagje CPU koeler icm RAM koeler Overige Koeling 9
J Vraagje over reservoir! Waterkoeling 3
J Radiator vraagje Advies Waterkoeling Setup 4
Blackdash Vraagje over gewicht Koeler Overige Koeling 3
Aequitis temp meter vraagje Electronica 4
F Vraagje Waterkoeling Videokaarten Advies Waterkoeling Setup 12
S Vraagje hoeveel gewicht kan een reservoir aan Waterkoeling 2
yamaha_R1 Temp sensor vraagje Waterkoeling 2
Dave-V Vraagje Over Waterblock Voor Club 3D radeon HD6870 Coolstream Edition! Waterkoeling 11
T Koolance 402x2 vraagje Waterkoeling 6
boefmans opmerking over gtx580sli en een vraagje Overclocking 10
R vraagje over radiator en backplate voor gtx 670 Waterkoeling 9
boefmans LD kast: airflow en fan vraagje Cases en Modding 0
Ant 1 klein vraagje betreffende Molex Power Connector Pins HighFlow Webshop 3
W vertex 4 plus vraagje HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
T vraagje over Sunbeam Meteor Light Multicolor ME-MU Problemen & Oplossingen 18
DieHard Vraagje over toolbar Hardware & Software 2
DieHard vraagje: Aerocool RS12 Carbon Fiber 120mm Fan - Red Overige Koeling 2
Sw333t Vraagje over reference gpu (en hoe die te herkennen voor aanschaf) Hardware & Software 10
Meelobee Vraagje over plaatsing rads Waterkoeling 4
R vraagje slangen van een Astek waterchill Waterkoeling 1
boefmans Vraagje voordat ik ga bestellen :) Cases en Modding 2
K Vraagje over LED verlichting. Cases en Modding 2
B Vraagje over snelsluitkoppelingen. Waterkoeling 5
B Dual pomp vraagje... Waterkoeling 4
B Vraagje ivm 990x overclock. Overclocking 7
I Laatste check + vraagje matte black Rasa Advies Waterkoeling Setup 8
anub1s18 vraagje over Acryl Paneel - UV Rood / Transparant - 500x500mm Cases en Modding 12

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan