• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Voeding erg luidruchtig

larsc2

New member
Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe HD4870 met 1gb geheugen, sinds toen maakt mijn voeding veel meer lawaai en is het zelfs storend (komt boven alles uit). Het gaat om een LC-Power LC6550 met 550 watt (ik weet dat het merk niet super is, maar een andere voeding kan altijd nog). Hier zie je een foto van mijn kast. Ik zou graag iets willen maken waardoor de voeding stiller wordt en de airflow beter. Want zoals je ziet neemt hij de warmte van de CPU nu ook mee... (Zie foto)


Verder heb ik een Scythe 120mm PWM-fan met controller erbij, een Akasa 80mm casefan en nog een 92mm fan. Heeft iemand een idee hoe ik de hele airflow door de case kan verbeteren?

PS: Ik heb een SSD en 2 HDD's. De 2 hdd's heb ik achter de drive bays geplaatst, maar nu worden deze 48 graden? Dus daarvoor is een betere airflow ook wel handig:)
 
Als het werkelijk alleen de VGA kaart is die de herrie in de voeding veroorzaakt zegt dat in
mijn beleving dat de voeding nu dus veel harder moet werken en daardoor dus heter wordt.

Het gevolg daarvan is dat de temperatuur regeling op de fan in de voeding dus "wacko" gaat
en de fan vol open stuurt.

Dit zou je mogelijk op kunnen vangen met een andere fan maar dan loop je ook het risico dat
de voeding te heet wordt en in rook (soms letterlijk) op gaat.
 
Een goeie voeding wordt met de huidige pc's gaandeweg ook steeds belangrijker.
Hoe ouder de pc (qua techniek, niet leeftijd) hoe minder belangrijk de voeding is.
M.a.w. "vroeger" kon je nog wel eens op de voeding beknibbelen maar daar kom
je steeds makkelijker/sneller mee op de koffie tegenwoordig (met die Giga Hertzen).

@ Dopestuff: Goed punt dat je daar maakte !!

En daarbij, een extreem grote koeler is niet altijd de juiste oplossing.
Een maatje kleiner zou de voeding wat meer "lucht" geven dus in een wat krappe kast
is het een kwestie van het juiste compromis vinden.

M.a.w. ook een top voeding moet in je huidige situatie meer "zweten" dan echt goed
voor 'm is.
Maar gezien je vraag over airflow had je (Lars) ook wel al door dat het niet optimaal is nu ;)
 
Als het werkelijk alleen de VGA kaart is die de herrie in de voeding veroorzaakt zegt dat in
mijn beleving dat de voeding nu dus veel harder moet werken en daardoor dus heter wordt.

CaptainObvious.jpg


Haha sorry, kon het even niet laten :D
Is helemaal niet verkeerd bedoeld eh, hoop dat je het ook niet zo opvat.

Als de nieuwe videokaart meer wattage vraagt dan de oude moet de voeding harder werken dan voorheen.
Hetzelfde bij een processor die 80% levert ipv 30% zal ook de voeding bij een hoger verbruik uiteraard meer warmte produceren. :)

Om deze reden zijn er ook weinig opties die hieraan gedaan kunnen worden.
Wat Dopestuff aankaart is in ieder geval een heel goed punt van aandacht, en ook wat Calimero zegt klopt als een bus.
Een andere fan installeren kan de temperatuur een stuk omlaag brengen en wellicht zelfs stiller zijn. Het punt is alleen dat een voedingsfan niet altijd even makkelijk vervangen kan worden.

Je geeft zelf ook al aan dat de airflow minder is in de case, dit kan je ook wel zien.
Als deze kast niet van onschatbare waarde voor je is zou ik voorin een 140 mm fan plaatsen met een leuke fangrill ervoor.
Eventueel kan je hetzelfde doen in het zijpaneel aan de onderkant. En vervolgens de kabels van binnenin zo dicht mogelijk een de kant stoppen.

Als dit allemaal niet mag baten dan zul je toch opzoek moeten naar een voeding die rond de 50 tot 60% van zijn maximale zit bij het full load verbruik van je huidige set-up. Daarbij presteren voedingen doorgaans het beste.
 
Haha sorry, kon het even niet laten :D
Is helemaal niet verkeerd bedoeld eh, hoop dat je het ook niet zo opvat.

Geeft niks hoor ;)
Ik heb vandaag ook een melige bui dus betrap me er ook zo nu en dan op dat het "1 te veel" is :p
Zelf maak ik dus ook graag grapjes en dan moet je er zo nu en dan ook zelf een keertje tegen kunnen ;)

Als dit allemaal niet mag baten dan zul je toch opzoek moeten naar een voeding die rond de 50 tot 60% van zijn maximale zit bij het full load verbruik van je huidige set-up. Daarbij presteren voedingen doorgaans het beste.

Ik heb wel eens ergens in een test en/of review gelezen dat een 80+ (of nog betere) voeding juist
op 70% van z'n kunnen het meest efficiënt is.
Hoe dan ook, hou wat reserve en neem je voeding niet "op het randje".
Een "wazig" merk bleek maar al te vaak die 70% niet eens waar te maken :S
 
Het verschilt wel per voeding Calimero :)
Er zijn er inderdaad ook genoeg die zich rond 70% het beste voelen, en zelfs exemplaren die rond 80% het beste presteren.
Dit zegt trouwens niet altijd iets over de daadwerkelijke kwaliteit van de voeding! Het licht er maar net aan hoe snel de curve afdaalt na het optimum.
Goede merken doen dat vrij langzaam en presteren daarom zelfs over hun gegarandeerde vermogen ook nog best!

Efficiëntie curve van de Cooler Master Silent Pro M1000
SilentProM1000_2.jpg


Je kan duidelijk zien dat deze zich het beste voelt rond de 50-60%
Maar ook op 1000 watt nog steeds net iets onder de 84% efficiënt is.
 
Het verschilt wel per voeding Calimero :)

Natuurlijk !!

Maar ook die Cooler Master van die curve doet het zeker niet verkeerd op 70%.
Ik lees dan ongeveer 85,5% efficiënt af uit de curve.

Die 70% uit die test was een soort van "beste compromis" als je ook de aanschafprijs mee in overweging neemt.
Een maatje groter is dan ook gelijk een maatje duurder.
En 1% verschil op 1000W is slechts 10W en dat is in mijn optiek prima verwaarloosbaar op een hele pc toch ?
 
Uiteraard, maar dergelijke curves zien er indrukwekkend en technisch uit, totdat je naar de linker schaal verdeling kijkt en het eigenlijk allemaal binnen een magre van 2% uitkomt :) Dus valt het allemaal inderdaad wel mee.

ik denk dat deze curves een stuk dramatischer worden naarmate de voeding kwalitatief slechter is, maar daar adverteren die fabrikanten dan ook niet meer echt mee :p
 
We zitten wel redelijk op 1 lijn, het verzandt nu in "mierenn**ken in de marge" als we door gaan ;)
De 4 verschillende 80+ certificaten ("gewone" 80+, de brons, zilver en goud) spreken voor zich
lijkt me, ook vaak in het prijskaartje :S

Als Lars er echt aan toe is dan komt hij er maar op terug eventueel en via google zijn vrij makkelijk
reviews te vinden als hij zich er zelf ietsje in wil gaan verdiepen.

Blijkt voorlopig (met een kleine of mischien zelfs gesloten beurs) de airflow over, waar Dopestuff
het belangrijkste punt al te pakken had denk ik.

De stap naar waterkoeling is theoretisch ook een optie natuurlijk :p
 
Persoonlijk, zou ik eerder ook nog investeren in een nieuwe voeding.
LC-Power geeft wel aan dat het een 550 Watt voeding is, maar dit is het totaal te leveren vermogen over alle lijnen (inclusief de 3v en 5v lijnen).

Qua 12v lijnen (vooral van belang voor je graka en je cpu), biedt deze voeding je 2 lijnen. Eentje van 16 Ampere en eentje van 18 Ampere, wat een totaal geeft van 408 Watt. Zeker in combinatie met wat je er aan hebt hangen in mijn optiek een beetje te weinig en zal de voeding altijd maxed out gaan werken.
 
Ik heb het erg simpel opgelost:)
Allereerst heb ik de koeler 90 graden gedraaid, de grootste wijziging zie je wel op de foto;).
Nu heb ik de CPU-koeler in een soort push-pull alleen met een beetje ruimte er tussen.


Zoals je op de foto ziet heb ik de voeding nu boven op de kast gemonteerd, zo heeft de voeding veel betere koeling en de cpu ook nog:)
 
Dat is ook een optie, maar hou er rekening mee dat een voeding die continue op "zijn achterste poten loopt" veel sneller kaduuk gaat dat eentje die wel berekend is op zijn taak.

Of hij nu intern of extern zit, maakt voor het gevraagde vermogen geen ruk uit.
 
Het rare nu is, dat de fan van de voeding wel hard draait maar er koude lucht uit komt tijdens het gamen... Toen ik de voeding nog in de kast had, kwam er echt hete lucht uit... Ik zat zelf te denken om de fan nu op 5volt te zetten (heb gehoord dat 7 volt ook mogelijk is?) ik wou dit doen gewoon via een molex. Volgens mij zit de voeding niet echt op zn max, maar zal niet veel schelen;)
 
Ik zou de fan in de voeding NOOIT op een vaste spanning zetten als deze nu temp. gestuurd is !!
In de meeste voedingen is dat tegenwoordig wel het geval.

Daarbij is 5V voor veel fan's al te weinig om uberhaupt te starten en de truuk naar 7V heb ik al
helemaal m'n bedenkingen bij omdat je die 7V tussen de 5V en de 12V (12-5=7) moet pakken.
Dit kan bijverschijnselen opleveren die je (zeker met een budget voeding) niet wil.

Ik duik altijd in m'n voorraad fan's en kijk dan (proefondervindelijk) welke het beste combineert
met de temp. controle in de voeding in kwestie (is niet altijd gelijk !!).
Op grond van die bevindingen gok ik dan desnoods de aanschaf van een nieuwe fan.

Of hij nu intern of extern zit, maakt voor het gevraagde vermogen geen ruk uit.

Dat ben ik slechts deels met je eens, maar ik denk dat je bedoelt dat als de voeding aan z'n max.
zit hij ook met koude lucht wel de geest zal geven.
En daar ben ik het dan weer wel helemaal mee eens ;)

Een voeding die ingebouwd te heet wordt kan ook onder z'n max. al de geest geven, en dat blijkt niet uit je
opmerking zo als je 'm nu verwoord hebt ;)
 
Al dit gediscussieer over voedingen laat me in twijfel over hoe het met mijn eigen voeding staat :p
Misschien binnenkort maar eens een tempsenor binnenin beunen, want ik voel geen lucht achter eruit komen, maar ook geen warme gloed of niks.
 
Ik heb net de voeding even geopereerd, nu heb ik de scythe 120mm fan er in geplaatst met controllertje. Rechtreeks op de voedings-fancontroller. Nu is ie geregeld door de voeding en kan ik zelf ook nog wat regelen:)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Aansluiten op 12v voeding Overige Koeling 3
Bl4ckj4ck666 Nieuwe videokaart, RTX 3090 FE, heb ik een nieuwe voeding nodig? Hardware & Software 5
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P Aansluiten 2x8 en 1x6 pin ( videokaart ) naar voeding Handleidingen en Installatie Tips 1
vincent 1U voeding HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
M Moeite sleeven voeding Cases en Modding 1
Sanders [VERKOCHT] Corsair AX1200 voeding Verkocht 3
88Gamer88 Voeding kapot gegaan, terwijl PC uit stond. Hardware & Software 5
D beste voeding voor gtx 770 sli Handleidingen en Installatie Tips 4
melchiortheijs [gezocht] 100% modulaire voeding (atx mag wel vast zijn)minimaal 650watt Gevonden 0
stefan787 modulaire voeding kabel vraagje Hardware & Software 4
stefan787 100% modulaire voeding Gevonden 2
k.3nny [Gezocht]100% modulaire voeding[CHEAPOOOOOO] Gevonden 5
Sw333t [Gezocht] Silverstone Fortress FT03-MINI Zilver (liefst inclusief passende voeding) Gevonden 0
Stephan---pro HELP !!! 24pin voeding kabel. Cases en Modding 6
L Welke voeding? Problemen & Oplossingen 3
P Nieuwe voeding advies gevraagd. Problemen & Oplossingen 4
M Transparante voeding Cases en Modding 9
k.3nny [VERKOCHT] LianLi PC-7HX Casemod INCL voeding + more Verkocht 11
Sw333t Voeding verlengkabel, voor montage van de voeding aan de voorzijde. Cases en Modding 18
cederieck [REFUSED!] waterkoeling onderdelen hdd voeding fan's Verkocht 6
J Voeding Pci E aansluiting 6+2 pins Hardware & Software 2
sir serial PC start (soms) niet meer op, voeding defect? Raar probleem :S Problemen & Oplossingen 7
Y Ledjes aansluiten op voeding (moederbord?) Cases en Modding 3
Stephan---pro [CANCELLED] Alienware aurora case incl 875watt voeding ruilen Gevonden 1
M voeding Electronica 0
Sw333t [VERKOCHT] ASKTech ALTO NT-TX1000 + 200W voeding Verkocht 6
Ianovski Op zoek naar iemand die een voeding wilt sleeven Cases en Modding 2
l3p [VERKOCHT] ASKTech ALTO NT-TX1000 + 200W voeding Verkocht 11
T vervangende voeding voor leaktest. Waterkoeling 6
Rico [IN-ACTIVE] Voeding,HDD,Fans etc Gevonden 12
L Fan voeding Overige Koeling 3
T1mmy Nieuwe kabels om voeding te sleeven? Cases en Modding 6
arwin74 [GEVONDEN] Voeding Gevonden 4
Sw333t [GEVONDEN] ATX voeding 250 - 350 Watt Gevonden 1
Sw333t Vermoedelijk probleem met mijn voeding (PCI-e power probleem) Problemen & Oplossingen 7
Sw333t [GEVONDEN] PCI-e 6/8 pin kabel van een Cooler Master modulaire voeding Gevonden 1
P [REFUSED] Voeding , geheugen en videokaart te koop/ruil Verkocht 7
SillentWolf Welke voeding ? Hardware & Software 24
M Voeding werkt half Hardware & Software 6
K Plaatsen van voeding Hardware & Software 5
P Voeding anders bedraden en Molex connectors zelf maken ..... Cases en Modding 5
D extra harde schijven en gelijk een nieuwe voeding Hardware & Software 8
Sw333t [GEVONDEN] A-merk voeding 450 - 550 Watt (stil) Gevonden 1
B HD6990 of voeding kapot? Waterkoeling 14
coolfris [voeding] suiker Gezondheid en Sport 1
Z Hulp Keuze Voeding Hardware & Software 3
soppy [IN-ACTIVE] 1500W voeding Gevonden 7
D [IN-ACTIVE] Lange voeding / server voeding van min. 750 watt Gevonden 0
D Platte voeding Hardware & Software 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan