• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

RAID5 Kaart

Hyperion

Member
Hoi ik ben op zoek naar een RAID5 kaar denk ik aangezien mijn RAID5 onboard zwaar suckt.
Ik heb 4 1TB harddisk's en zou deze graag in RAID5 zetten en later eventueel andere disks erin stoppen.
Zou ongeveer 8 poorten totaal hebben.
Enkel snap ik niet goed wat het verschil is tussen al die kaarten en dan hoe je die kaarten kunt aansluiten want op de meeste kaarten zitten er maar 2 aansluitingen.

Ik kwam al even uit op deze kaart maar heb verder geen id of deze kaart enigsinds goed is.
Of hoe ik ze kan aansluiten in mijn systeem.
Tweakers

Alvast bedank voor de nodige comments
 
nee maar een hardware raid fanaat, is mijn avond direct goed :sarc:
Om te beginnen, je onboard raid 5 zal inderdaad zwaar zuigen, het is namelijk niet meer dan een lichtjes aangepaste sata-controller met een speciale driver die zich voordoet als raid controller. Voor arrays die geen pariteit berekening vragen kan zoiets voldoende zijn, maar als er een pariteit berekend moet worden dan komt het al snel in de problemen.

De hardware controller die jij daar linkt is van het zelfde principe, alleen is dat bij deze beter uitgewerkt waardoor ze iets beter werken. Maar verwacht nog steeds geen wonderen van zo'n controller, Het is best mogelijk dat de (vooral schrijf-)prestaties nauwelijks beter zijn dan van een losse schijf. Bij deze ben je dus gewaarschuwd, als je het voor raid5-performance doet is het eigenlijk weg gesmeten geld.

dan zou je eigenlijk moeten kijken naar ofwel zuivere software raid (maar je kan geen RAID5 in windows 7 :'() of zuivere hardware raid waar de kaart voorzien is van een eigen CPU en cache en alle berekeningen zelf doet (maar die kosten stukken van mensen). Dat is ook de reden waarom velen kiezen voor een NAS/fileserver, dan kan je daar linux/BSD/whatever op draaien en daar een software raid gebruiken.

Wat de aansluitingen betreft, dat zijn sas-poorten, met de juiste kabel kan je die splitsen en 4 sata aansluitingen per sas-poort.

Kort samen gevat, ik weet niet wat je van je array verwacht, maar als je vindt dat je onboard chip zwaar zuigt dan zal dat kaartje ook zuigen.
 
ik heb in mijn eigen pc een Dell perc 6i zitten deze zijn voor een niet al te gekke prijs normaal wel 2de hands te vinden en hebben 8 aansluitingen en kan je raid 0/1/5/6 mee draaien, performance ervan is ook best ok moet ik zeggen :)
ben wel aan het denken om ook eens ooit te beginnen aan een zelfbouw NAS maar daarvoor moet ik dan eerst een ZFS gaan uitpluizen want dit lijkt me zeer interessant :)
Greetz B0B0
 
Ik haal nu write speeds van 15MB/s :D dus alles rond de 100 lijkt me dik ok.
Eigenlijk is het de bedoeling dat dit mijn D "DATA" schijf is :)
Mijn C schijf zijn 2 SSD's in Raid 0 en dat is zat snel genoeg.
Voor een nas heb ik eigenlijk een andere PC al klaarstaan waar windows home server op komt met dan ook echte 24/7 schijven.
Ik heb gewoon geen vertrouwen in RAID 5 onboard ivm data veiligheid :D en ik dacht met zo een kaartje dat dat wel opgelost is :)
 
bobo, die Perc 6i is wel een 'echte' hardware raid kaart met eigen CPU/cache en geeft dus inderdaad een veel betere performance. Als je tweede hands zoiets vind voor een deftige prijs dan is dat zeker mooi meegenomen, maar voor vergelijkingsdoeleinden is dat iets te willekeurig ;) En hopelijk horen we snel wat meer van je NAS plannen (ZFS is mooi maar zeker geen vereiste).

hyperion,
Die specifieke kaart weet ik de exacte specs niet, maar met een rocketraid 2300 (qua werking niet zo verschillend), haalde ik op een gelukkig moment de 80MBps, om je een idee te geven. qua data veiligheid zijn die overigens ook niet zo goed als je zou denken, hoewel je wel wat mogelijkheden hebt. Ik zie dat je niet zooo ver woont (ben zelf van rond kortrijk), als je wilt mag je die rocket raid 2300 van me gerust een gebruiken om een idee te krijgen van de features/vereisten van zo'n ding.

Maar als je al een PC klaar hebt staan voor een NAS waarop je software raid kan, lijkt me dat een betere oplossing.
 
klopt dat dat een echte hardware kaart is maar die is dus wel betaalbaar als je ze 2de hands zoekt :) en de speeds zijn zeker leuk
perc6i.jpg
en mijn NAS zal nog wel een tijdje duren eerst mijn auto eens klaar krijgen ;)

Greetz B0B0
 
Ik ga gewoon software raid 5 gaan draaien op Windows Home Server op een Intel Core2 Duo met 4GB Ram zodat ik alles remote ook kan doen van op al mijn PC's laptop's enz... :)
Windows Home server bij deze ook besteld 24 Sept geleverd ! :)
Nadien ga ik eerst andere NIC's steken en dan ook een andere controller maar eerst WD Red 3TB gaan aanschaffen over een paar maand
Zien of ik een promo kan krijgen op 5 disks bij een invoerder :)

Thx voor de hulp alvast :)

Als er nog tips zijn die zijn steeds welkom

Grtz,

Han
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P Water koeling voor mijn Radeon VII grafische kaart 100% beginner hier sorry;) Advies Waterkoeling Setup 4
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
M 2e EAH6850 erbij voor CF of een enkele nieuwe kaart? Hardware & Software 8
A waterblock voor deze grafische kaart MSI N660-TF-2GD5/OC Twin Frozr III GeForce GTX HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
iSP [GEVONDEN] Nvidia midrange kaart Gevonden 1
C Grafische kaart - PCI-e 2.0 x16 Hardware & Software 3
G Fan vervangen op NVIDIA® GeForce GT 640 1 GB DDR5 grafische kaart Overige Koeling 4
Dustyrick [IN-ACTIVE] Oudere grafische kaart en wat klein spul. Verkocht 3
W 1 kaart veel warmer dan de rest in waterkoeling :| Waterkoeling 13
Zwelgje Advies welke kaart aanschaffen? NVIDIA 3
M welke video kaart zou er geschikt zijn voor een alienware aurora alx Hardware & Software 0
Zwelgje [GEVONDEN] Video kaart met nikkel fullcoverblock plexie top Gevonden 13
K Video kaart keuze voor BF3 en SC2? NVIDIA 15
Verderf Keuze nieuwe video kaart Electronica 19
Thekoekepeer Grafische kaart blokje Advies Waterkoeling Setup 5
W EK GTX 580 backplate op een Twin Frozr kaart Cases en Modding 9
Nightwish68 Advies welke grafische kaart in laptop is beter Hardware & Software 7
Sw333t [INACTIVE] PCI-e grafische kaart Gevonden 3
R [INACTIVE] Beetje fasoenlijke VGA kaart met WC (full cover) Gevonden 6
R Radiator voor grafische kaart nodig of niet ? Advies Waterkoeling Setup 15
W inbouw tv kaart voor digitenne Hardware & Software 2
L Media Center + TV Kaart, maar geen beeld/ontvangst? Help Hardware & Software 5
Sw333t [VERKOCHT] Asus Ageia PhysX PCI kaart te koop Verkocht 18
Robin [INACTIVE] 9 slots kaart bracket Gevonden 0
Fall3n [GEVONDEN] Tv Kaart Gevonden 1
Fedmas TV Kaart voor m'n papa Hardware & Software 1
Oli4v P5Q Deluxe, Geheugen, Grafische kaart, HDD's ... Verkocht 13
Johnny [GPU] 2de hands kaart kopen. Doen of niet? Hardware & Software 14
G Waterkoeling voor Point of View GTX470 kaart Advies Waterkoeling Setup 2
C Extra physx kaart? Hardware & Software 2
Dutch013 Marktplaats: vga kaart gtx480 Algemene Discussies 39
C [Waterkoeling] Asus ENGTX285 grafische kaart Advies Waterkoeling Setup 10
M Medion PC vs. ICIDU S-ATA PCI kaart Hardware & Software 3
Freddy Beste PCI WIFI kaart voor Windows 7 (64bit) Hardware & Software 19
Fuwa Fuwa Internet linksys (kaart) probleem Algemene Discussies 7
Vannos 1 kaart of toch 2 ? Hardware & Software 9
Don_Holio De ULTIEME 3D kaart !!! nVidea Dual GTX285 met 4gb Hardware & Software 16
Johnny [tv-kaart] Digitenne Hardware & Software 10
Quadcore probleempje met asus physx kaart Hardware & Software 14
ZwerverRoodbaard Hoe hard kan de fan van jullie grafische kaart draaien ? Algemene Discussies 29
vincent 3D mark06 ziet maar 1 kaart Hardware & Software 4
Fuwa Fuwa [Probleem] video kaart driver error! Hardware & Software 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan