Alex
Bezig met houten pc...
Vandaag heb ik alle spullen binnen gekregen voor m'n PWM fancontroller. Ik ben dus meteen aan het solderen gegaan, en na een paar uur priegelwerk is dit het resultaat:
(sorry voor de kwaliteit, het is nogal laat, en de camera is niet gewelig ).
Zoals je ziet is het een redelijk simpel ontwerp, helaas heb ik een paar foute keuzes gemaakt bij het bestellen van onderdelen, waardoor ik met 2 SMD condensatoren van 1mm groot zat, die een ramp waren om te solderen.
Het is een PWM controller bedoeld voor 3-pin fans (hier uitleg over PWM voor fancontrol), op basis van de 555 timer als 'astable multivibrator', een techniek die vaker wordt toegepast bij fancontrollers.
Het ontwerp is gebaseerd op het volgende schemaBron):
In principe is de Mosfet gerated voor 9.2A, dus je kan eigenlijk gewoon 1 molex kabel vol trekken. Dit doe ik uiteraard alleen zodra ik een goeie heatsink heb, omdat hij nu nog erg heet wordt, zelfs met 1 fan.
Hieronder zie je hoe de controller 2 fans aanstuurt:
Er zijn nog een paar verbeteringen die gemaakt zullen worden:
Voor zover mijn kleine experiment. Wanneer deze helemaal af is laat ik het jullie uiteraard uitgebreid zien . Tot die tijd, als je vragen heb, stel ze gerust .
(sorry voor de kwaliteit, het is nogal laat, en de camera is niet gewelig ).
Zoals je ziet is het een redelijk simpel ontwerp, helaas heb ik een paar foute keuzes gemaakt bij het bestellen van onderdelen, waardoor ik met 2 SMD condensatoren van 1mm groot zat, die een ramp waren om te solderen.
Het is een PWM controller bedoeld voor 3-pin fans (hier uitleg over PWM voor fancontrol), op basis van de 555 timer als 'astable multivibrator', een techniek die vaker wordt toegepast bij fancontrollers.
Het ontwerp is gebaseerd op het volgende schemaBron):
In principe is de Mosfet gerated voor 9.2A, dus je kan eigenlijk gewoon 1 molex kabel vol trekken. Dit doe ik uiteraard alleen zodra ik een goeie heatsink heb, omdat hij nu nog erg heet wordt, zelfs met 1 fan.
Hieronder zie je hoe de controller 2 fans aanstuurt:
Er zijn nog een paar verbeteringen die gemaakt zullen worden:
- De Mosfet krijgt een heatsink, omdat hij nu erg snel heet wordt.
- De layout wordt aangepast, omdat de fan op een vervelende plek zit op het moment.
- De SMD componenten worden vervangen door componenten met pootjes om het solderen makkelijker te maken.
- Het uiteindelijke circuit zal geëtst worden op een printplaat (ga ik ook zelf doen).
- De potmeter wordt vervangen door 1 die beter aanstuurbaar is (grotere draaiknop). Ook ga ik experimenteren met verschillende weerstanden om te kijken of de aansturing preciezer kan.
Voor zover mijn kleine experiment. Wanneer deze helemaal af is laat ik het jullie uiteraard uitgebreid zien . Tot die tijd, als je vragen heb, stel ze gerust .