• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Pwm fan aansluitingen

Pascalx

Member
Hey iedereen

Ik heb hier in m'n crossdesk 14 fans zitten, maar m'n aquaero 5 heeft natuurlijk geen 14 fan-aansluitingen (met enkele power adjust 3s lukt het misschien wel, maar die zijn misschien nieteens nodig) .
Nu heb ik geprobeerd ze te connecten via een Pwm splitter en vervolgens deze naar de aquaero, maar dat was geen succes...

Deze splitter heeft vier 4-pins aansluitingen, maar ook een vereiste molex aansluiting. Gevolg is dus dat de PWM totaal overbodig is en alles altijd 100% draait.
https://www.highflow.nl/modding/stro...-extended.html

Enig idee wat ik wel zou kunnen gebruiken om m'n 14 fans te kunnen controllen, zodat ze niet altijd 100% draaien?
Het liefst geen nieuwe fancontroller, want de aq5 is hier prima toe in staat. Enkel weet ik niet welke kabels of addities ik nodig heb om alles wel werkend te krijgen en niet constant op 2150rpm

Thanks for the advice

Pascal
 
Een 4 pins PWM splitter zou gewoon moeten werken. Je link werkt alleen niet...

Ik maak gebruik van 6 fans die worden aangestuurd door 1 kanaal op mijn Aquaero 6.
Dit heb ik gedaan dmv een PWM splitter: Aquaero Splitty9.
Er loop maar 1x een 4 pins kabel naar de AQ6. 1 Fan is de hoofd fan die daadwerkelijk wordt aangestuurd en de rest volgt die setting.

Maar uiteindelijk is een 4pins Y-splitter voldoende om dit te realiseren. Alleen weet ik niet meer hoeveel fans er op 1 kanaal kunnen bij een AQ5.
 
Zijn alle fans PWM fans?
Die kabel van EKWB zou dan ook moeten werken.
Het werkt alleen met PWM fans en het is van belang dat je de eerste kabel op de (PWM) controller aansluit.
De drie andere fans zullen dan dezelfde snelheid draaien als de eerste fan.
De molex is ervoor dat een moederbord of controller niet overbelast wordt, PWM fans reguleert zich met pulsen en niet met voltage.
 
Linkje naar kabel die ik heb: https://www.highflow.nl/modding/stroomkabels/ek-cable-splitter-4-fan-pwm-extended.html

Die kabel doet op geen enkele manier iets zonder dat de molex aangesloten is. Er is één kabel met een labeltje "With fan speed signal". Dit Is gewoon een male kabel die ik op één van de fans aangesloten heb.
Alle fans zijn ek vardar pwm fans, dus ze zouden allemaal de snelheid moeten kunnen reguleren.

Ik heb ook geprobeerd slechts één fan aan te sluiten op de gelabelde kabel en het female uiteinde op m'n mono te pluggen, maar ook dan doet hij niets tenzij de molex aangesloten wordt.

De AQ5 heeft 4 kanalen waar op ieder kanaal 4 fans kunnen voor zover ik weet xeno. Het kan zijn dat maar één van deze kanalen pwm ondersteunt bij de AQ5 en dat je voor de anderen een Poweradjust nodig hebt.. Maar op dit moment krijg ik dus op geen enkele manier de fans tesamen op één signaalkabel
 
Molex moet idd aangesloten zijn, want anders krijgt de fan geen stroom.
De 4-pins kabel is enkel voor het PWM signaal en dat is voldoende.
Had je de PWM instellingen wel gedaan in jouw moederbord of controller?
Als je het niet hebt ingesteld, dan is dat wss de reden waarom het op 100% draait.
 
Op de aq5 had ik idd wel geprobeerd de Fans speed bij te stellen naar 20% etc, op de directe aansluiting van m'n mobo heb ik idd niet in de bios de pwm settings aangepast

Zal hier vanavond naar kijken als ik terug ben van concert :p
 
Het aantal fans dat per kanaal op de AQ5 kan, hangt af van het type fan dat je gebruikt.
De AQ5 heeft inderdaad 4 kanalen voor fans waarbij 1 kanaal hiervan een 4 pins pwm aansluiting is.
Per kanaal kan je maximaal tot 2.5 Ampère belasten, dus dat is 19.8 Watt per kanaal maximaal.
Kijk dus hoeveel Watt je fans maximaal trekken en je weet hoeveel je er op 1 kanaal van de AQ5 kan zetten.
Hou hierbij wel een beetje marge aan om dit veilig te kunnen doen.
De EK Vardar gebruiken niet zo veel, dus je kan er redelijk wat kwijt op 1 kanaal.
Aangezien je 4 kanalen hebt, kan je er ook voorkiezen om de fans te groeperen, dus de intake of rad groep op 1 kanaal.

Zelf gebruik ik de https://www.highflow.nl/aircooling/...ribution-pcb-4x-way-block-mmt-pcb-4p-44p.html.
Hiermee kan je 4 PWM fans aansluiten op het blokje en die sluit je dan weer aan op 1 kanaal van de AQ5.
 
Ja de vardars gebruiken 2,16w per stuk. Heb jij toevallig enig idee of alle 4 de kanalen gereguleerd kunnen worden van de aq5? De ene doet 't zeker via pwm en de overige drie kanalen doen t zeker via voltage? Waardoor de aq5 lichtelijk warm kan worden?
Wellicht dat ik ook 4 van die blokjes aanschaf als daarmee het gezeik klaar is :p kan ze vast wel ergens kwijt in de crossdesk.

Heb 360x2 en 480x2 dus dat zijn al 14 fans. Heb dan ook nog 2-3 losse fans voor bij de hdds, maar als alles op 500rpm draait is het wss al genoeg om te koelen.
 
Alle 4 de kanalen zijn te regelen van de AQ5 door middel van de Aquasuite software
Kanaal 1-3 is 3 pin en wordt gereguleerd door voltage.
Kanaal 4 is 4 pin PWM.
Door het regelen middels he voltage wordt de AQ5 meer dan lichtelijk warm!
65-70 graden met een 80 % belasting is niet uitzonderlijk.
Je kan dit koelen door een speciaal passief koelblok of een waterblokje dat je opneemt in je WC loop.
Met 2.16 W per fan kan je maximaal 9 fans op 1 kanaal zetten.
Je kan je 360 rads met totaal 6 fans op kanaal 1 van de AQ5 zetten.
De 480 rads met 8 fans op kanaal 2 en de overige fans op kanaal 3/4.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Jason Lian Li UNI SL-INF 120 ARGB PWM 120mm Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 12
Jason XSPC RGB Series 2 PWM 800-2200 RPM 5V 3Pin aRGB 120mm Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Arctic BioniX P120 A-RGB PWM fan - 120mm - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua NOTOS O 120 PWM Fan Digital RGB (5PCS) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Aqua-Computer OCTO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
A Fan problemen met EK-Cable Splitter 4-Fan PWM extender Problemen & Oplossingen 13
Freddy Aqua-Computer QUADRO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Z 4-pin PWM Fan Hub voor 10 fans? Advies Waterkoeling Setup 1
Zwelgje Phanteks PWM Fan Hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
F BitFenix PWM fan extension 30 cm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
J Hulp nodig met nieuwe PWM fan Overige Koeling 1
dave-firsttimer:) Nexus 80mm pwm series real silent case fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
WiSK Gelid PWM fan adapter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
john Vermogen PWM fan aansluiting op Mobo? Overige Koeling 3
Sw333t [FAN ADVIES] Stille 120mm ventilator met pwm fan Overige Koeling 8
H Xigmatek 140mm PWM Fan XAF-F1456 (Blue) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
Sw333t [GEANNULEERD] Scythe SY1012SL12H PWM 100mm fan Verkocht 5
G 3-pins fan op pwm aansluiting (fancontroller) Hardware & Software 10
Bl4ckj4ck666 arctic p14 pwm pst fans Cases en Modding 7
dess Lamptron LAMP-FARGB PWM/ARGB hub. HighFlow Webshop 1
M EK-Quantum Kinetic FLT 240 D5 PWM D-RGB : zijn allebei de outlet poorten te gelijk te gebruiken ? Waterkoeling 3
Jason EK-Quantum MSI MPG Z590 CARBON EK X + Kinetic FLT 240 D5 PWM D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D EK Water Blocks EK-Quantum Kinetic TBE 160 DDC PWM D-RGB - Acetal Te Koop 1
Jason Be Quiet! Light Wings 120mm & 140mm PWM High-speed - Triple Pack HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Scythe Kaze Flex PWM Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuw: EK-Quantum Kinetic FLT 80 D5 PWM D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason EK-Quantum Reflection PC-O11D Mini D5 PWM D-RGB - Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
DFusion [VERKOCHT] EK-XRES 140 Revo D5 PWM (Sleeved) Verkocht 5
Jason Lian Li ST120 RGB PWM Fans, Triple Pack incl. Controller - 120mm, Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
Jason EK-Quantum Reflection PC-O11D MINI D5 PWM D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Classic DP Front PC-O11D D-RGB + SPC PWM HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason BarrowCH OLED CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, Integrated 17W PWM Pump HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy EK-Furious Meltemi 120mm x 38mm PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy Nieuwe Lamptron ARGB, DRGB, RGB + PWM Splitters / Hubs en Displays HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Hightower pwm hub Hardware & Software 2
Fryslanboy ModMyToys 4 Pin PWM splitter 4 way en EKWB backplate 1080 FWT2 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
A fans pwm noctua op moederbord aansluiten Waterkoeling 5
S 3 en 4 pin fans aansluiten op een 4 pin pwm header. Hardware & Software 7
Ubbidude Gesleevde pump combo EK-XRES 140 Revo D5 PWM HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
B Past deze bracket met EK D5 revo PWM pomp+res? Waterkoeling 1
M Aquaero 5 LT 12v pwm uitgang Electronica 4
O Thermaltake commander FP - 10 poort PWM HUB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
TheDeeGee Male 4-Pin GPU naar Female 4-Pin PWM HighFlow Webshop 8
Bas9466 2 x 3 pin fans op 1 x pwm aansluiting op moederbord asus rog hero viii Problemen & Oplossingen 6
Bas9466 Alpacool D5 pomp met pwm hulp pwm controller print via molex Waterkoeling 23
meneer peer 4pin pwm splitten Cases en Modding 1
Freddy Laing DDC 10-18W/MCP350/MCP355 PWM repair/upgrade PCB w/LED SMD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
R 4 pin pwm splitter Overige Koeling 3
I Cooler Master Silencio FP 120 PWM HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
G Vraag, regelen EK-DDC 3.2 PWM Waterkoeling 11

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan