• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Nieuwe/eerste WC build

/wave

In mijn voorstel topic gaf ik al aan dat ik mijn eerste WC build ging maken en daar t.z.t. nog wel het e.e.a. over ging vragen. Dat wordt nu. Ik wil graag uitleggen wat ik van plan ben en daarnaast zoek ik wat advies/input en meningen.

Hardware:
AMD Ryzen 3700X
Asus Strix X570-E
G-skill Trident 3600 / CL 16 16GB
Inno3D RTX 2070 Super Chill Frostbite of EVGA RTX 2070 Super FTW3 ultra
Kingston A2000 500GB
Corsair RMx750
Lian Li O11 Dynamic XL
Corsair QL120 fans * 10

Plan:
Het plan is om de CPU en GPU te waterkoelen. De Inno3D komt met een eigen GPU block. Ik hoef dan niet zelf een GPU block te monteren. Die kaart is niet in beton gegoten, maar het leek mij wel praktisch. Voor dit betreffende mobo heeft EKWB een monoblock uitgebracht, die wil ik gaan gebruiken. Ik wil zowel onderin als bovenin een radiator plaatsen. Is dat nodig voor CPU+GPU? Nee, maar puur omdat het kan en ik het er mooi uit vindt zien.

Ik ga wel voor hardtubing, maar ik twijfel nog een beetje of ik meteen ga benden of dat ik de bends met fittingen ga oplossen.

Kitlist:
EKWB ROG Strix X570-E RGB plexi
EKWB XE360 + PE360 of EKWB PE360 * 2 (het liefst zou ik 2 maal HWlabs SR2s willen, de looks van die rad is mooi).
EKWB Distro plate of normale pomp/reservoir combo

Vragen/input/advies:
Wat vinden van jullie van die distro plates voor de O11? Normaliter zou ik daar dan 3 intake fans plaatsen om gezamenlijk met de fans op de radiator in de bodem voor overdruk te zorgen. Maar goed, is overdruk ook zinvol voor een volledige loop?

Als ik die EKWB distro plate neem zit daar een DDC pomp bij. Waarom hebben ze gekozen voor een DDC i.p.v. een D5? Ik was onder de indruk dat over het algemeen D5 pompen de voorkeur hebben. Heeft dat te maken met pressure of flow dat dat met een distro plate extra benodigd is?

Is die DDC voldoende om distro + monoblock + GPU block + 2 radiatoren rond te pompen? En zou ik niet voor een distro gaan maar een D5 + reservoir, is de D5 voldoende?

Mocht ik kiezen om geen distro plate te kiezen, zou ik graag een slag groter reservoir willen i.p.v. de 140 die op de D5 zit. Volgens mij is dat reservoir er zo af te draaien, maar 100% zeker ben ik niet. Kun je dezelfde setup ook zelf maken door parts los te kopen zodat ik niet dat kleine reservoir heb en onnodige kosten maak?

Wat mij nu wel erg lastig lijkt is om vooraf te bepalen hoeveel fittingen ik nodig heb. Niet dat ik tijdens het bouwen opeens zaken te kort kom. Als je dit vaker gedaan heb heb je ongetwijfeld allerlei extra's liggen. Ik heb momenteel niks. Is het e.e.a. zoals spacers aan te raden om extra aan te schaffen gewoon zodat je het hebt. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Betreffende de 2 radiatoren in een loop, lijkt mij dat je Reservoir>pomp>gpu>cpu>radiator>radiator als volgorde hebt.

Zo dit is een hele lap tekst met voldoende vragen. En ik wil jullie alvast op voorhand bedanken voor het geduld!
 
Laatst bewerkt:
Met 2x een 360 radiator heb je ruim voldoende koelcapaciteit (een enkele 360 zou al voldoende zijn).
Distroplate kan je dus gerust plaatsen zonder zorgen te maken over de temperaturen.
Moederbord heeft genoeg aan een klein briesje :)

Ik denk dat ze voor de DDC hebben gekozen vanwege de grootte.
Een D5 is een stuk groter en lomper, dat kan dus voor sommige systemen in de weg gaan zitten.
Je hebt een grote loop, maar ik denk dat die DDC het wel net kan redden.
Je kan eventueel nog een DDC pomp erbij plaatsen, zodat het werk verdeeld word over twee pompen.

Reservoir tube kan je idd gewoon eraf draaien en een grotere voor in de plaats doen.

De volgorde maakt niet uit, zolang reservoir maar voor/boven de pomp komt (dat is met een distroplate of combo al het geval).
En dan zo doen dat je het minste slang/tube gebruikt is meestal het beste.
Tenzij je het mooier vindt om lange stukken slang/tube te gebruiken.

Tijdens de bouw loop je overigens meestal wel tegen iets aan, waardoor het iets anders moet dan gedacht of dat je nog iets extra's nodig hebt.
Advies is daarom om niet al teveel tijd te besteden aan het zo compleet mogelijk maken van de eerste bestelling.
Je kan beter de tijd besteden aan het beginnen en bouwen van jouw systeem en zo extra benodigdheden in een tweede bestelling doen, dat scheelt onnodig stress en zo blijf je ook flexibel met aanpassingen van het plan.
Als je gewoon bij HighFlow besteld, heb je boven de 150 euro gratis verzending, over de verzendkosten hoef je dan ook niet van wakker te liggen :)
 
Thanks voor de edit Freddy, ik kon dat monoblock bij jullie nog niet terugvinden.

Als die DDC het 'net' kan redden, wordt die dan niet erg luidruchtig? Ik zit niet perse vast aan die distro plate, dus als een D5 een betere optie is dan hoor ik dat graag.
 
Laatst bewerkt:
Het is alleen hoorbaar als je de pomp op volle vermogen laat draaien.
Bijvoorbeeld tijdens gamen, maar dan heb je waarschijnlijk een koptelefoon op of geluid hard en merk je het gebrom van de pomp niet.
Een D5 zal op vol vermogen ook hoorbaar zijn.
Maar als je een grote loop hebt met veel componenten, is een DDC een betere keuze vanwege de grotere opvoerhoogte.
 
hoi, betreffend het plan voor onderin een radiator te plaatsen, dit is zeker mogelijk maar er zijn dingen waar je rekening mee moet houden (connector plaats hoofdzakelijk)

vooral de HWlabs SR2 maar ook de EK radiatoren zijn iets breder dan ventilators en met alleen ventilators heb ik al veel moeite met connectors onder op het bord.

link naar mijn build : https://forum.highflow.nl/f34/lian-li-pc-o11-dynamic-razer-edition-uiteraard-watergekoelt-18704/.

de usb 3.0 onder op het bord (handig voor de 3.0 frontpannel) kan je bijna vergeten met radiator of je moet fans onder radiator boven en dan moet je daar zeker nooit meer moeten zijn want erbij komen is een ramp.

ze hebben laatst wel een 011 extended gemaakt die dat meer ondersteund. (word in de niet extended zowizo een krappe boel onder)
 
Inmiddels alweer een hele tijd verder, deze maand ga ik alle parts kopen. at betreft de O11 heb ik de keuze gemaakt voor de XL variant te gaan.

Ik zit alleen even met een dingetje. Over 3 jaar gaat dit systeem over naar mijn vrouw, ik maak dan weer gebruik van de PC regeling van mijn werk, ik vervang mijn PCs elke 36 maanden. De WC items gebruik ik dan zoveel mogelijk voor een nieuwe build. Maar ik vraag me af of het dan wel zo zinvol is om de GPU nu te gaan waterkoelen. Ik had gekozen voor een GPU waar al een block op zit, die is over 3 jaar niet over te zetten. Koop ik een GPU en een los block, dan zal ik over 3 jaar hem weer in elkaar moeten zetten. Is dat dan nog wel zo goed? Is het dan wellicht niet verstandig om de GPU buiten de loop te laten?

Hoe denken jullie daarover?
 
Als je een zo stil mogelijk systeem wilt, dan kan je niet om een GPU waterblok heen.
De standaard luchtkoeler van een GPU is anders dan het onderdeel wat het meeste geluid maakt, daar kan je aan gaan ergeren.

Daarbij als je al een waterkoeling setup hebt met goede radiatoren, is het erg zonde om de GPU erbuiten te laten, het zorgt voor veel betere koeling en kan je eventueel jouw GPU wat verder overklokken.

Het waterblok monteren en demonteren kost wel wat tijd en een GPU waterblok kost pakweg 150 euro, als je daar 3 jaar voor rekent, kost dat 0,14 cent per dag, dat vind ik het wel waard.
 
Het is hetzelfde als het waterblok monteren, maar dan het proces omkeren.
Dus waterblok eraf en de standaard koeler erop.
Moeilijk is het niet, het is eigenlijk wat schroefjes los en vast draaien, het kost wel wat tijd omdat je voorzichtig bezig bent, vooral als het je het niet eerder hebt gedaan en de vrees hebt dat je iets kapot maakt :sarc:
 
Die moet in loop van volgende week bij ons binnen gaan komen.
Het is wel aan te raden om zsm te bestellen, ze raken erg snel uitverkocht en als je al hebt besteld, wordt een exemplaar voor je gereserveerd.
 
Inmiddels alweer een hele tijd verder, deze maand ga ik alle parts kopen. at betreft de O11 heb ik de keuze gemaakt voor de XL variant te gaan.

Ik zit alleen even met een dingetje. Over 3 jaar gaat dit systeem over naar mijn vrouw, ik maak dan weer gebruik van de PC regeling van mijn werk, ik vervang mijn PCs elke 36 maanden. De WC items gebruik ik dan zoveel mogelijk voor een nieuwe build. Maar ik vraag me af of het dan wel zo zinvol is om de GPU nu te gaan waterkoelen. Ik had gekozen voor een GPU waar al een block op zit, die is over 3 jaar niet over te zetten. Koop ik een GPU en een los block, dan zal ik over 3 jaar hem weer in elkaar moeten zetten. Is dat dan nog wel zo goed? Is het dan wellicht niet verstandig om de GPU buiten de loop te laten?

Hoe denken jullie daarover?

Mee koelen die handel. :)
 
Gaat hem (nog) niet worden. Ik hou voor nu mijn GTX 1080 aan en schaf voor mijn vrouw een 1660 Super aan. Dat is voldoende voor World of Warcraft op 1440P. Komende zomer schaf ik dan een kaart aan uit Nvidia's nieuwe serie.

Voor nu ga ik dus enkel CPU koelen.
 
Goed, het gaat nu echt beginnen. Volgende week ga ik mijn nieuwe PC parts bestellen. Ik ben gisteren en vandaag bezig geweest met lijstjes voor waterkoeling. Daarmee bezig zijnde kwamen er ook weer vragen te boven.

- CPU en GPU blockx. Ik wilde de EKWB Velocity AMD nickel/plexi block kiezen. Ik keek ook even voor Alphacool en zag daar de Alphacool Eisblock XPX Aurora - Plexi Black Digital RGB. Het prijsverschil is een goede ā‚¬35,-. Hoe staat het met de kwaliteit van EKWB vs Alphacool? Is er een goed argument om voor de Velocity te kiezen?

- Diameter tubes. Ik kan kiezen uit 12, 14 en 16mm. De inner diameter is allemaal hetzelfde. Zitten er voor- of nadelen aan het kiezen van een dikkere tube? Ik kan op een meetlat wel het verschil zien, maar ik kan me niet inbeelden wat het esthetisch effect in een loop is. Heeft iemand misschien een goede comparison?

- Hoeveel meter tube moet ik bestellen? Het lijkt me dat ik de nodige verspaning zal hebben als beginner, dus extra bestellen lijkt me zinvol, maar hoeveel?

- Tools. Ik heb wat tools in mijn winkelwagen gezet:
EK-HD Tube D.I.Y. Kit 10 and 12mm (zaagje en slang) Verstekbak heb ik zelf.
Alphacool HardTube Heat Gun Pro 2000W
Hard Tubing Internal and External Reamer / Deburring Tool Is dit aan te raden? Hoe ga je er goed mee om?
Alphacool Acrylic Double Bending Tool 12-14mm and 16mm Dit leek mij ook handig.

Is zo'n leaktester van EKWB aan te raden?

- Fittingen. Hoe meer ik bezig ben met bekijken van tubes en fittingen, hoe meer ik zoiets heb van dit kan je misschien beter achteraf bestellen. Als ik de build met radiator, fans, block en pomp/res heb kan ik toch pas echt weten of ik gewone fittingen nodig heb of angled. Hetzelfde geldt voor spacers etc.
 
Het Alphacool CPU blok is ook een prima keuze. Je kan jouw keuze hier dus baseren op wat je mooier vindt en natuurlijk jouw budget.
De Velocity voelt kwalitatief beter aan, het materiaal is zwaarder en de "engine" (binnenkant) allemaal wat geavanceerder.
Prestatieverschil zal niet meer dan enkele graden zijn, als je echt zover mogelijk wilt overclocken en elke graad telt en budget maakt niet uit, dan kan je beter voor de Velocity gaan.

Qua prestaties is er geen verschil tussen de dikte tubes.
Dit is puur esthetisch.
Nadeel van dikke tubes is dat het lastiger mee te werken is, buigen duurt wat langer en bij compacte systemen kan je ruimte tekort komen.

Ik zou minimaal 10 tubes nemen (5 pakjes van 2x 50cm bijvoorbeeld).
Dan kan je zonder zorgen oefenen en een paar mislukken, zonder de stress te hebben dat je straks tekort komt :sarc:

En mocht je wat over houden, kan je dit gebruiken voor een toekomstige project die vrijwel zeker gaat aankomen in nabije toekomst als jouw eerste project is gelukt :)

Leaktester is absoluut een aanrader!

Tijdens de bouw loop je meestal wel tegen iets aan, waardoor het iets anders moet of dat je nog iets extra's nodig hebt.
Advies is daarom om niet al teveel tijd te besteden aan het zo compleet mogelijk maken van jouw eerste bestelling.
Je kan beter de tijd besteden aan het beginnen en bouwen van het systeem en zo extra benodigdheden in een tweede bestelling doen, dat scheelt onnodig stress en zo blijf je ook flexibel met aanpassingen van het plan.
Dus aantal fittingen en andere spullen achteraf bestellen is zeker een goed idee.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R [Eerste keer waterkoeling] Budget +-ā‚¬350 (WC + nieuwe kast), i7 920 Advies Waterkoeling Setup 10
M Nieuwe/Eerste WC setup! Advies/tips gevraagd :) Waterkoeling 19
P Nieuwe AM5 build no post Waterkoeling 8
U Nieuwe singularity computers catalog update HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
W Nieuwe setup Waterkoeling 1
arwin74 De nieuwe huidige build šŸ˜€ Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
P Nieuwe Rad eerst spoelen? Handleidingen en Installatie Tips 4
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
Bl4ckj4ck666 Nieuwe videokaart, RTX 3090 FE, heb ik een nieuwe voeding nodig? Hardware & Software 5
mixedup nieuwe pc onderdelen Problemen & Oplossingen 5
HighFlow Nieuwe Singularity Computers Protium D5 Combo's HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Nieuwe DarkSide UV LED strips HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 Nieuwe pc Hardware & Software 27
HighFlow Nieuwe EK-Vardar X3M 120ER Fans en Damper Pack HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
HighFlow Nieuwe Alphacool AIO coolers: Alphacool Eisbaer Aurora - Digital RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Nieuwe Lamptron ARGB, DRGB, RGB + PWM Splitters / Hubs en Displays HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
S Nieuwe pomp voor Barrow top Waterkoeling 1
A nieuwe gpu , geen beeld Handleidingen en Installatie Tips 4
J Mayhems Pastel in nieuwe loop geeft problemen Waterkoeling 5
Freddy Websites en forum zijn verhuisd naar een nieuwe server, probleempjes? Meldt het hier HighFlow Computer Cooling Shop 11
Freddy BSOD's door een nieuwe SSD? Update Marvell driver Problemen & Oplossingen 3
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
M nieuwe pomp koppelen aan Bitspower Water Tank Z-Multi 150 reservoir Advies Waterkoeling Setup 3
V Nieuwe pc, single loop met mogelijke uitbreiding Waterkoeling 3
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
Freddy Nieuwe NZXT HUE2 producten, AER RGB 2 fans, Ambient Light, Cable Comb, Underglow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
Freddy EKWB breidt complete kits portfolio uit met twee nieuwe RGB versies! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Computex 2018, nieuwe speeltjes Hardware & Software 8
H nieuwe pomp+res nodig Waterkoeling 2
Freddy Nieuwe EK-Supremacy sTR4 AMD Threadripper waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
DBRichard Nieuwe DBR website! Algemene Discussies 3
Heineken Nieuwe pomp maakt raar geluid Problemen & Oplossingen 4
Freddy Nieuwe Cablemod kabels en kits! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
M Aangeboden Nieuwe Lian Li PC-O8 Wit. Of te ruil tegen de O-11 ROG Gesloten 4
M Oude behuizing (lian Li PC-O8) verkocht. Nieuwe behuizing (Lian Li PC-O11 ROG) advies Waterkoeling 0
A nieuwe build phanteks evolv shift x ryzen 5 Gallery & Build Logs 0
Freddy Nieuwe EKWB D5+pump combo en RGB reservoirs HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan