• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Hoge temperaturen 7700K

spinexx

Member
Hoi

Ik heb een pc gebouwd waarvan de CPU temperaturen veel te hoog liggen onder load. Ik heb de indruk dat dit vaker voorkomt bij Asus moederborden(XMP maar geen core enhancement). De build is niet overgeclocked, ik heb het cpu block juist gemonteerd(IN en OUT) en de folie is er af. Ik heb ook andere koelpasta gebruikt maar geen verschil.

De GPU blijft onder furmark 45 graden maar de CPU gaat bij furmark en prime95 of gamen richting de 80 graden(Asus AI suite geeft 60-70 graden aan. Speccy geeft 80+ graden aan.) De triple rad wordt wel erg warm en stoot enorm veel warmte af. Maar waarom blijft de grafische kaart dan zo koel?

Ik weet dat prime een onrealistische test is maar ik bouw regelmatig computers en alle luchtkoelers zoals Dark rock 3 etc halen 70 graden. Ik had verwacht dat zo'n dure koeling toch beter zou presteren. Ik vermoed dat de radiator te klein is.

Hieronder mijn build:
19550840_1806625776318464_24269535_n.png
19578911_1806679686313073_1668373363_o.jpg

Wat denken jullie?

grtz!
 
D5 pomp met XE 360 radiator zou de boel goed koel moeten houden.

Laat je alle fans naar buiten blazen of heb je ook fans die naar binnen blazen?
De fans op de radiator moet wel frisse lucht kunnen aan trekken om door de radiator te blazen.
En zoals Ronald92 hierboven al schrijft, de fans en pomp moeten ook hard genoeg draaien tijdens load.

Wat is de idle temperatuur van jouw CPU?
En klopt de temperatuur van Speccy ongeveer met de temperatuur dat aangegeven wordt in jouw BIOS?
 
Idle temp: 36-46. In bios nog niet gechecked(ben niet bij de pc nu).

Alle fans in het systeem zijn outtakes(en blazen erg warme lucht buiten aan de RAD).

Maar GPU blijft wel heerlijk(45 graden onder furmak.....) koel. En dat snap ik niet goed. Ik dacht eerst dat het aan de mounting lag of aan het block maar dat heb ik opnieuw gemount en het blijft zo.

Het water komt van het GPU block naar de CPU block. Kan dat het zijn? Ik dacht altijd dat de volgorde niets uitmaakte.
 
Ja ik ben het met Freddy eens dat een 360 dit normaal goed moet kunnen koelen.
De 80 graden zou ik niet onredelijk vinden met een flinke overclock op een cpu die niet gedelid is.

Je kan je side panel er af halen en het systeem dan opnieuw laten draaien. Blijken de temperaturen lager dan houdt dat in dat de fans op je radiator te weinig lucht krijgen.

Je moet ook redelijk blijven met de snelheid (rpm) van je pomp en fans. Als ik alles terug schroef (30% pwm)kan mij systeem 25 graden warmer worden ten opzichte van alles vol open (100% pwm)

Je kan ook erg veel pech hebben en een cpu hebben met extra slechte TIM er in, komt helaas vaker voor.

En je kan je voltage ook nog controleren in de Bios, als deze extreem hoog staat met lage clock warmt de boel ook erg op.

Volgorde maakt niet zo veel uit, in mijn systeem gaat het ook rechtstreeks van gpu naar cpu

Ps vergeet niet dat met warme dagen de kamer waarin de pc staat ook opwarmt, warmere omgeving betekend ook warme temperaturen maar moet niet zo veel uitmaken dat je 80 graden uitleest in plaatst van 60
 
De pomp staat op op 80%. De Fans op 100%(fan curve). Maar goed om te horen dat een 360 dat kan koelen dan moet ik de airflow eens bekijken. Het systeem dat ik nu heb heeft ook bijna geen enkele airflow in de case en zeker niet over de VRM's dus overclocken zou ik niet doen.

Delidden, airflow verbeteren en pomp op 100% dus.

Zijn jullie setups onhoorbaar in Idle? Ik probeer mijn setups onhoorbaar te maken dankzij fan curves. De meeste van mijn systemen draaien volledig passief in idle(deze niet omdat corsair fans piepen als ze starten).
 
Ja mijn systeem is bijna niet te horen, zelf op volle last is hij nog stil..
lichte ruis van de fans.

Ik denk dan dat je een airflow probleem hebt.
Zal dit eerst gaan testen en dan kijken wat de resultaten zijn.
Delidden nog ff mee wachten omdat je dan ook je garantie weg gooit

Laat maar weten of je zonder side panels al betere temperaturen krijgt
 
Bedankt voor al de antwoorden!

Is mijn build een beetje deftig naar jullie mening? Of zijn er verbeterpunten?

Verder ben ik vergeten te vermelden dat XMP de cpu warm maakt. (het RAM geheugen is hoog geclocked).
19458217_1804309413216767_50118385_n.jpg19549501_1806462123001496_97720468_o.jpg19576848_1806462076334834_298696800_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zou proberen als ik jou was is je CPU block even opnieuw monteren. Kan zijn dat 'ie net niet lekker contact maakt en dus de hitte niet goed weg kan krijgen. Is mij wel eens overkomen met te weinig koelpasta. Een 360 zou de boel makkelijk koel moeten houden ookal is je airflow misschien ruk.
 
Bedankt voor de reacties!

De temperaturen dalen 10 graden als ik XMP afzet. Ik heb nog wat andere builds gemaakt met 3GHZ + geheugen en die worden ook een stuk warmer als ik ze op die snelheid laat draaien.

Onder prime blijft hij warm worden(ram Geheugen is ook gloeiend heet onder XMP)ook wanneer de case open staat. Ik heb de indruk dat dit normaal is want ik heb het ook bij andere builds.

Ik ben momenteel aan een andere build bezig maar als ik een oplossing vind laat ik jullie iets weten!
 
Update: Ik heb een nieuwe build gemaakt met een GTX1070 en ik heb hetzelfde 'probleem'. Maar ik vermoed dat het normaal is.

De GTX blijft 40 graden( :eek: ) en de cpu gaat bij prime95 richting de 80 graden met XMP(3000Mhz ram). Ik denk dat de i7's gewoon heet hoofden zijn?

Hoeveel graden haalt jullie 7700K als je Prime95 en aida64 stress test tegelijk opzet? Ja ik weet dat het een extreme setting is maar de Noctua D15 blijft onder de 80 graden(ik installeer deze cpu's en luchtkoelers bijna dagelijks).
 
de i7 serie (skylake en kabylake) zijn erg warme cpu's. vooral met de standaard TIM van intel.
het delidden en het vervangen van de TIM kan tot 25 graden schelen volgens de internet bronnen (youtube)

mijn ervaring is dat ik 10 -15 graden koeler ben gaan draaien met zelfde instellingen.
Door het delidden heb je geen garantie meer op je cpu, dus ik zou het niet zo maar gaan doen.

daarnaast zijn de genoemde stress testen behoorlijk heftig, en zullen daardoor de temperaturen extra stijgen

is bij ander gebruik de cpu ook zo extreem heet?
 
Kan nergens vinden dat de garantie vervalt als je de CPU delid.

heb mijn 6600K laten delidden en mijn temps gingen 15 C omlaag op baseclock. Draai nu op 4.6K met 1.4V tikt net de 63C aan. Als je wilt kan ik je wel een leuk adresje gegeven voor een Delid. Kost niet veel en kan per post. Weet niet of HF ook delid. Heb ze dit eens gevraagd echter hadden ze het toen te druk.
 
Staat in de algemene garantie regeling van Intel.
Door te delidden "knoei" je met de cpu en komt garantie te vervallen.
Als je em weer netjes weet dicht te maken zal het niet opvallen en heb je kans dat garantie wordt gegeven.
 
Temp 1.pngmsi.png
Deze temps krijg ik als ik furmark en heaven draai(ik simuleer dus een zware game). Geen cpu stress. En toch 70 graden. Bij een degelijke luchtkoeler ligt dit rond de 55-60.

Case ligt open, thermalpaste nagekeken en andere geprobeerd, mounting nagekeken. Water is niet zo warm en gtx1070 en 1080ti liggen rond de 40-45 tijdens furmark.

Ik heb zelfs een andere i7-7700K geprobeerd.

De onderste screenshot geeft 66 graden aan in de UEFI. Wat ook erg hoog is voor stock i7 met XMP.
 
Laatst bewerkt:
Dacht dat ik iets had gepost met offset mode.... euhh Achja PC crashde gisteren met het overclock van mijn DDR4. Blah 3600 met 1.450v werkte uit eindelijk niet. ooof topic sorry.

Maar je kan undervolten met de offset op -.045 Denk dat de Vcore uit gaat komen rond de 1.2v dan. Kan wellicht iets aan de temps doen. Of je CPU de undervolt accepteert is vraag 2. Tja kan altijd weer stap voor stap richting de 0-lijn gaan.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Hoge waterkoeling temperaturen Waterkoeling 11
S te hoge temperaturen? Waterkoeling 21
B Te hoge temperaturen? Waterkoeling 11
M Hoge Temperaturen bij wc setup (Zalman Reserator 1) Waterkoeling 18
wijthoef Hoge CPU temp met h80i v2 Waterkoeling 3
88Gamer88 EK Supremacy - 4770k (Hoge temps) Waterkoeling 6
J Extreem hoge temp Auxtin @HWmonitor Overige Koeling 1
Sw333t [IN-ACTIVE] Hoge resolutie plaatjes van moederborden Gevonden 30
Sw333t [GEZ] Hoge Intel Boxed cooler (socket 775) Gevonden 6
soppy Hoge temp's Waterkoeling 14
M XSPC X2O Delta V4 i7 920 hoge temps Waterkoeling 15
E Hoge temp? Waterkoeling 21
L Foto's (hoge temps etc) Advies Waterkoeling Setup 19
M i7 920 en Noctua nh-d14 hoge temp Overige Koeling 22
S te hoge temps Waterkoeling 17
H (te) Hoge score in vantage Overclocking 3
koendb Veel te hoge temps! Waterkoeling 63
J Hoge temp southbridge Hardware & Software 29
D Hoge verzendkosten of toch niet? HighFlow Computer Cooling Shop 11
D Hoge temps + veel verschil in cores ? Overige Koeling 20
Robin Misterieus zo hoge temps? Waterkoeling 12
D Hoge temps na instaleren D-Tek Fusion Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
Ludwig Het WC temperaturen topic Waterkoeling 0
M Temperaturen CPU met Stockcooler/ Qfan van Intel Overige Koeling 15
Roel1966 Temperaturen moederboard en airflow ! Overige Koeling 10
J Temperaturen Overclocking 10
S Temperaturen i940 @ 3.8Ghz, Apogee GTZ+TFC240+P12-1300+MCP355 Waterkoeling 23
N Wat zijn jou temperaturen? Waterkoeling 18
J Temperaturen AMD Phenom X4 9750? Waterkoeling 9
P Jouw Temperaturen Waterkoeling 24
Z Fractal Design R5, 7700K, 1080Ti SLI zo stil mogelijk? Advies Waterkoeling Setup 29

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan